Gå til innhold

Hvorfor må man være 25 år for å sterilisere seg i Norge?


Aldersgrense på sterilisering  

93 stemmer

  1. 1. Er 25 år for sent?

    • Ja!
      27
    • Nei!
      67


Anbefalte innlegg

Andre kan jo såklart gjøre seg til mindre mann hvis de absolutt har lyst til det, men jeg deler samme synspunkt som Notelitten.

Flesvik, det er ikke bare bare å gå og fryse ned sæden sin, og ta vare på den til du føler for at du vil ha barn. De fleste finner dessuten ut mellom 20 - 25 at de vil ha barn, fordi da er man for det meste ferdig med utdannelse og etablering.

 

Ingen menn liker tanken på at man kanskje kjører ei tilfeldig fløse på tjukka, men hvis man først har gjort det, så er det gjort. Ting skjer, livet går videre, det må du forstå. Å sterilisere seg er et inngrep som får store konsekvenser, og som også mange sliter med psykiske problemer i ettertid, fordi de faktisk angrer, fordi de gjorde det før de faktisk hadde tenkt veldig nøye gjennom det.

 

25 års grense er fornuftig, det er lurt, fordi da er du i den alderen de fleste bestemmer seg for å etablere familie. Når man er 18 år, driver å puler rundt og bare koser seg, så ja greit da skulle nok veldig mange ønske at de var sterilisert, men det handler bare om å ta sine forhåndsregler, det eneste vi kan gjøre er å trøkke på en kondom, og i de fleste tilfeller så går det helt aldeles bra det.

 

Hvis man steriliserer seg som 18åring, så tenker man ikke rasjonelt. Alt man tenker på da er "Jeg ska faen ikke ha unge enda ass! Helvette heller, jeg er ung og vil leve livet!", når du er 25 så er du gammel nok til å kanskje tenke nøye og fornuftig gjennom valget ditt.

 

Hvor gammel er du Flesvik? Jeg tør tippe på at du ikke er eldre enn 18 - 19, og det er nøyaktig sånne som deg som har gjort at det er 25års grense, sånne folk som tror at alt er "bare-bare", og så lettvindt her og negative sider der og alt er bare drit? Det er ikke bare bare å sterilisere seg, det er ikke bare bare å lagre sperm i en sædbank. De har begrenset kapasitet, og du risikerer at det blir borte, blandet med noen andre sin, så ungen du får uansett ikke er din, det går ut på dato. Prøv å løft på rævva og kom deg vekk fra dataskjermen, og faktisk sjekk hvordan realiteten er. Welcome to the real world..

Endret av Elwani
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker ikke å miste muligheten til å reprodusere meg naturlig. - Det er mitt argument, ja.

 

Om andre velger å sterilisere seg, bryr jeg meg fint lite om. :)

 

Så er du for at man skal kunne sterilisere seg når man er 18 år gammel?

 

Jeg synes ikke at din personlige preferanse er noe galt i å uttrykke, men det er ikke relevant i et spørsmål angående lov eller etikk, enig? Jeg skjønner at du svarte på en som mente at det er noe alle burde ønske, og det er jo greit å diskutere det også, men igjen er ikke det relevant til spørsmålet om hvorfor aldersgrensen er på 25 år, som var poenget med tråden.

 

Jeg er 24 år gammel og har ikke lenge ønsket å ha en vasektomi, og den beslutningen kan man si at kan snu på hodet før jeg når 25, men det gjelder også alle andre permanente valg vi har lov til å ta når vi fyller 18, derfor vil jeg si at argumentet for denne aldersgrensen er invalid.

Lenke til kommentar

Jeg ser du har unngått motargumentene mine, Eiwani.

 

"Andre kan jo såklart gjøre seg til mindre mann hvis de absolutt har lyst til det"

Nei, de kan ikke det før de er 25 år gamle. Fin retorikk, forresten. Du definerer manndom etter fertilitet, så via den logikken vil du kalle de som er født sterile for mindre mann, selv om de løfter 300kg og er hårete som en bjørn? Vil ikke det å ta en så stor beslutning, som også innebærer at noen skal kutte og skjære i juvelene dine, som en litt tøff beslutning?

 

men jeg deler samme synspunkt som Notelitten.

Nei, det gjør du faktisk ikke.

 

Flesvik, det er ikke bare bare å gå og fryse ned sæden sin, og ta vare på den til du føler for at du vil ha barn.

Testiklene vil fortsette å produsere sperm selv om man kutter koblinga, kroppen vil istedenfor bryte ned og ta til seg før det blir for fullt. Det er mulig å ta en sprøyte til testiklen og ta ut genetisk materiale uansett (så vidt jeg har forstått), men det er igjen irrelevant til om beslutningen skal kunne tas før 25 år.

 

De fleste finner dessuten ut mellom 20 - 25 at de vil ha barn, fordi da er man for det meste ferdig med utdannelse og etablering.

Det er da vi burde ta den beslutningen, kanskje, men er det virkelig det folk gjør? Ta å finn noen statistikker på gjennomsnittet til når folk får sitt første barn, det hadde vært interresant å finne ut av.

 

Ingen menn liker tanken på at man kanskje kjører ei tilfeldig fløse på tjukka, men hvis man først har gjort det, så er det gjort. Ting skjer, livet går videre, det må du forstå.

Eller man kan sterilisere seg og slippe risikoen totalt. Det må du forstå.

 

Å sterilisere seg er et inngrep som får store konsekvenser, og som også mange sliter med psykiske problemer i ettertid, fordi de faktisk angrer, fordi de gjorde det før de faktisk hadde tenkt veldig nøye gjennom det.

Kan denne angeren ha noe med det sosiale presset til å reprodusere? Om ikke samfunnet var så sykelig opptatt av at folk skal oppdra barn tror du virkelig det hadde vært så tungt?

Må jeg i tillegg ramse opp alle de valga vi har lov til å ta når vi fyller 18, som folk angrer vanvittig mye på?

Vasektomi er en av de mest lettvinte og ufarlige inngrep som finnes, det tar bokstavelig talt 10 minutter og du kan gå hjem på dagen. De store konsekvensene du prater om er det kun ditt perspektiv som oppblåser. Psykiske problemer kan oppstå etter alle slags valg, hva med å jobbe i mot urealistiske "krav" fra samfunnets side enn å angripe individets rett over sin egen kropp?

 

25 års grense er fornuftig, det er lurt, fordi da er du i den alderen de fleste bestemmer seg for å etablere familie.

Jeg har i en alder av 24 bestemt meg for å aldri etablere familie, hvorfor skal ikke det valget respekteres like mye?

 

Når man er 18 år, driver å puler rundt og bare koser seg, så ja greit da skulle nok veldig mange ønske at de var sterilisert, men det handler bare om å ta sine forhåndsregler, det eneste vi kan gjøre er å trøkke på en kondom, og i de fleste tilfeller så går det helt aldeles bra det.

Vi har åpenbart totalt forskjellige oppfatninger her. Alle jeg kjente og visste om når jeg og de var 18 tenkte seg at de ville ha barn en gang i framtida, det er heller når de har blitt mer voksne at fler av dem har lagt de planene på hylla.

Kondom går som regel bra, men risikoen er der, og for noen av oss er ikke den risikoen verdt å ta.

Det er fortsatt lurt å bruke kondom selv om man er steril, for å minske sjansen for kjønnsykdommer.

 

Hvis man steriliserer seg som 18åring, så tenker man ikke rasjonelt. Alt man tenker på da er "Jeg ska faen ikke ha unge enda ass! Helvette heller, jeg er ung og vil leve livet!", når du er 25 så er du gammel nok til å kanskje tenke nøye og fornuftig gjennom valget ditt.

Når man får barn som 18åring, så tenker man ikke rasjonelt... og resten av det du skrev gjelder også dette valget. Alikevel så får man lov til å ta det valget, og her vises uforeneligheten.

 

"Hvor gammel er du Flesvik? Jeg tør tippe på at du ikke er eldre enn 18 - 19",

Kan du ikke holde deg til å adressere argumentene, og unngå personlige angrep?

 

og det er nøyaktig sånne som deg som har gjort at det er 25års grense, sånne folk som tror at alt er "bare-bare", og så lettvindt her og negative sider der og alt er bare drit?

Det er nok heller normene rundt reproduksjon som står for det.

Folk som ikke vil betrakte de negative aspektene rundt formering er de virkelige skyldige her, for når de først sitter midt i det med ungen i fanget kan uttallige problemer oppstå som de ikke forberedte seg på i det hele tatt. La oss ikke glemme at ungen er en person som vil ha en myriade av opplevelser gjennom sitt liv.

 

Det er ikke bare bare å sterilisere seg, det er ikke bare bare å lagre sperm i en sædbank. De har begrenset kapasitet, og du risikerer at det blir borte, blandet med noen andre sin, så ungen du får uansett ikke er din, det går ut på dato.

Hørt om krybbedød? Ungen din kan få kreft før den rekker å gå i barnehagen. Den kan kveles av CO2 i en husbrann. Den kan få spontant hjertestopp.

Bare en av disse risikoene er mye mer realistiske enn alle punktene dine sammenlagt.

 

Prøv å løft på rævva og kom deg vekk fra dataskjermen, og faktisk sjekk hvordan realiteten er. Welcome to the real world..

Du antar med ingen basis at han sitter mer foran dataskjermen enn deg.

Du har ikke gitt noe argument for hvorfor min eller hans beskrivelse av realiteten er feil.

Whatever?

 

Når man er 18 er man myndig, og må stå til ansvar for sine avgjørelser, enn om de er idiotiske eller geniale.

Selvfølgelig burde 18-åringer få lov til å sterilisere seg.

 

Da har ikke jeg noe argument med deg! :)

Endret av EquinoxOfTheGods
Lenke til kommentar

Equin, du har gode argumenter, men jeg syns fortsatt det viser ett tegn på umodenhet enkelte av tinga du skrev i første posten om at man føder barn inn til fattigdom og ensomhet.

 

Jeg mente på ingenmåte at de som er født sterile er mindre mann, men ja jeg mener at aspektet rundt reproduksjon gir en type "manndom" av å kunne stifte familie, bli "voksen" hvis du skjønner. Rollen som pappa, er ett ekstremt stort valg, og en ekstrem stor forvandlig i livet, og jeg forbinner den forandringen man må foreta seg da, som en del av det å vokse opp og bli en mann.

 

Jeg har hørt om krybedød ja, jeg hadde Krybbedød syndromet selv, og hjertet mitt stoppet flereganger i uka når jeg var liten, men jeg overlevde. Vi lever i verdens beste helsesystem, og sjansen for at spebarn dør i vår tid er minimal (Men ja, den er til stede, men det er ikke noe argument for å ikke prøve å få barn)

 

Arugmnentet mitt står; Jeg syns 25års grense er nødvendig pga irrasjonel tenkning og hastige besluttninger som man kan ta når man er 18, og ja det er ganske mange valg man kan ta som 18åring, som man helt klart ikke burde vært lov til å ta også, men sånn er det, og det må vi jo bare leve med. Men sterilisering er ett veldig viktig valg syns jeg, det er ikke som å bestille seg mastercard.

 

Alle har hver sin mening, men jeg tviler på at aldersgrensen kommer til å bli satt ned, heller tvertimot, at den blir satt opp ytterligere hvis det skal gjøres noen forandring. Men det burde vært mulig å sterilisere seg når man er 21 istedefor 25, siden 21 er "myndighets grense nr2".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Attenåringer har virkelig ikke snøring. Særlig ikke attenåringer av hankjønn. 25-års-grense er langt mer naturlig enn 18, og burde gjelde de fleste ting. Problemet er at vi trenger dem så snart de kan gjøre nytte for seg, og da er det litt mye forlangt at de skal måtte vente med tatovering, kjøring, drikking, stemming og kriging til de er sånn halvveis voksne. Derfor har vi 18-års-grense på mange ting. Men vi trenger ikke ha det på sterilisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men da blir det kanskje litt drøyt å sende dem i krigen. Jeg tror det er mye av gammel vane at myndighetsalderen er så lav. Før regnet man jo konfirmanter som voksne, og man gjør det fremdeles i mange samfunn. Før fikk man hatt og gebiss i gave, nå får man i det minste noe gøyalt, fordi vi unner fjortisene å være unger en god stund til. Forhåpentligvis vil myndighetsalderen stige i fremtiden, men det blir ikke uten problemer. Men det er litt off topic, alt jeg ville si var at bare fordi mange andre aldersgrenser er atten, trenger ikke den for sterilisering å være det. Her kan vi faktisk holde oss til sunn fornuft, og den tilsier at man bør være i hvert fall teoretisk voksen før man tar et så fundamentalt valg.

Lenke til kommentar

Som 18-åring trudde jeg at jeg ville ha barn en eller annen gang. I dag er jeg 26 og er ganske sikker på det stikk motsatte. Å få et uønsket barn kan ødelegge livet til folk.

 

Jeg trodde at jeg aldri skulle ha barn til jeg var 36, idag har jeg 2 fantastiske unger. Poenget er nok at vi faktisk forandrer oss mye opp gjennom 20 og 30åra.

Lenke til kommentar

Man kan eller man ? - poenget er jo som tidligere nevnt, at man får mye ansvar når man blir 18, det stilles ikke lenger krav til hvor mye man kan drikke i eget hjem, man har fri tilgang til å forgifte seg selv med tobakk, og man kan ta i bruk verktøy som bil.

 

Om man begår handlinger som faktisk ikke skader andre enn en selv, er det ikke noe problem. - Og om man ønsker å sterilisere seg, eller tatovere seg, får vel dette være et individuelt valg.

 

Dersom noen er så korttenkt at de impulsivt steriliserer seg den dagen de blir 18, og senere ønsker barn, kan de jo spørre seg selv hvem sin skyld det er. - Det er ikke staten sin skyld at folk ikke tenker. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn her skal man få lov til å bestemme selv når man er 18 år. Selv om jeg skjønner tankegangen med modenhet og alt det, falt jeg på 18 år. Synes rett og slett dette er noe man burde få bestemme selv. Kanskje man ikke er gammel nok til å ta et slikt valg når man er 18, men når farligere ting som bil er lov, så burde dette også være lov. Folk skal få bestemme mest mulig over sin egen kropp. Skal vi liksom gjøre abort ulovlig for unge jenter siden de ikke er modne nok?

 

Edit: Eventuelt hadde 20 år muligens vært et noe bedre alternativ.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...