Gå til innhold

Kraftigste våpen som kan oppdrives sivilit i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har aldri blitt spurt om våpenkort ved kjøp av hylser selv om man kanskje skulle det ifølge forskriften. Kuler, krutt og tennhetter varierer litt. Noen ganger spør de, andre ganger ikke. Kommer ann på butikken. Feks sist jeg kjøpte kuler på XXL måtte jeg vise, mener at jeg også gjorde det med hetter. Men andre plasser har de ikke spurt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kraftigste som kan skaffes på det norske markedet må være såkalte Afrika-jaktrifler. Se eksempelvis .375 H&H eller .700 Nitro Express.

 

EDIT: .416 Remington magnum er også en god kandidat med sine 10mm. Hvis vi skal gå enda et hakk opp må vi se hen til slikt som .577 T-Rex, men jeg er i tvil om denne er lovlig eller ikke. Sistnevnte er mest sannsynlig ikke lovlig i Norge.

Listen over kalibere som er ulovlige og erverve i Norge er som følger:

.224 Boz (Et utdatert og feilslått forsøk på og kopiere 5.7mm x 28mm til FN, kun brukt i noen få ombygde Glocker så vidt jeg vet)

4.6mm x 30mm H&K (Politiets nye maskinpistol MP7 er i dette kaliberet)

5.7mm x 28mm (brukes mest kjent i FN P90 og FN Five-Seven)

.50 BMG (12.7 x 99mm)

 

Hvorfor er fordi de 3 øvre kalibrene er designet for å penetrere kroppspansring (kevlar, keramikkplater og mer)

.50 BMG er forbudt fordi det er såpass mye som kan bli gjort med det kaliberet (og fordi det er mest for og ta pansrede kjøretøy det ble laget)

 

Når det gjelder hva som er kraftigst og kan oppdrives i Norge så er vel det hva enn man klarer og tenke seg som er under 20mm i prosjektilets diameter som kan holdes av brukeren under avfyring.

 

Når det gjelder Barrett M82, så er det faktisk 10-12 stykker i sivilt eie i Norge. Noen fra politiet sa det i en artikkel i et ViMenn blad fra enten i fjor eller 2009 hvis jeg husker rett.

 

Dette er kun tatt i fra hva jeg husker for øyeblikket.

Endret av Campin Carl
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder Barrett M82, så er det faktisk 10-12 stykker i sivilt eie i Norge. Noen fra politiet sa det i en artikkel i et ViMenn blad fra enten i fjor eller 2009 hvis jeg husker rett.

 

Dette er kun tatt i fra hva jeg husker for øyeblikket.

 

 

Ifølge importøren, Landrø, er det ingen sivile M82er. De får ikke eksportlisens på den (eller andre .50 BMG rifler) fra USA og den har heller aldri vært typegodkjent i Norge. Så det har jeg ikke noe tro på. Det finnes derimot flere med bolt rifler i kaliberet.

 

Ellers er norsk media (og jeg plasserer Vi menn i samme kategori som VG, Dagbladet etc) veldig upålitelige når det gjelder våpen og våpenfakta.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå som langholdsskyting begynner å slå ann i Norge får vi flere å flere av disse kalibrene.

404 Cheytac etc som muliggjør avstander ~2km. Det være seg, 6,5x55 utkonkurrerer .300 winmag på 1000meter grunnet kulekonstruksjon.

Innenfor 100m er vel cal .10 slug noe av det værste ( største/tyngste) man kan sende avsted i ett jaktvåpen.

 

My bad 408 cheytac

 

 

Endret av DocHoliday
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...