Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Du kommer inn et sted & blir beskyldt for tyveri, hva gjør du?


peace2

Anbefalte innlegg

Du er uskyldig , kommer inn i en sykkelbutikk & spørr om priser + div ting. så kommer en ildsinna mann (som jobber der) å skriker mot ansiktet ditt hvor er sykklen min?! DU TOK SYKKLEN MIN som kosta 25 000 kr !

 

Du aner ikke hva han snakker om , når han blir oppgitt kaster han deg ut. "BARE GÅ UT!! , UT MED DEG!!"

Du er totalt uskyldig,

Hva sier loven om dette? hvilke rettigheter har man da? kan man kreve erstarning for å ha blitt kasta ut fra en offentlig butikk sånn? eller skal man bare drite i det & glemme alt?

 

EDIT:

Det er 2 som jobber der. mannen som kom inn var borte i begynnelsen.

Endret av peace2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette handler altså ikke om meg men jeg er vitne til det , personen kjenner jeg selv , han stjeler aldri..

Hva skal du ha erstatning for?

For at du ikke fikk retten til å handle + at han stemplet deg for tyveri forran alle andre...

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Denne mannen kommer altså stormende inn i en butikk, beskylder kameraten din for å ha stålet sykkelen hans for så å kaste ham ut av butikken???

 

Høres litt ulogisk ut. Hvis han var overbevist om at han hadde fanget "kjeltringen" så ville det vel vært mer fornuftig å sitte på ham til politiet kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror saken er slik at en kunde spør en som jobber der om priser til deler til en sykkel, så kommer det en anen person inn, og skriker til han at han hadde stjelt sykkelen hans, og ansatte i butikken ber kunden som spørr om deler om å gå.

 

Vet ikke hva slags rettigheter han har, har han i det hele tatt noen beviser på at den personen som ble beskylt for å stjele hadde gjort det?

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Høres litt ulogisk ut. Hvis han var overbevist om at han hadde fanget "kjeltringen" så ville det vel vært mer fornuftig å sitte på ham til politiet kom.

Han var usikker. hadde ingen bevis.

 

men ville ikke drite seg men heller kaste kunden ut.

Endret av peace2
Lenke til kommentar

Det er vel stengt tatt æreskrenkelse, jfr straffeloven kapittel 23:

 

§ 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder.

 

§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-027.html

 

Det kan være aktuelt med erstatning ved en æreskrenkelse, men jeg vet ikke hvordan den eventuelt blir fastsatt.

 

 

(Det var noe snakk om at æreskrenkelse ikke lenger skulle være straffbart for noen år siden: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2813397.ece . Mer her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/2008-2009/otprp-nr-22-2008-2009-/5/14.html?id=540413 . Ikke sikker på hva som ble konklusjonen.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å være inne i en butikk, og eieren kan bortvise absolutt hvem han vil.

 

Man får ikke penger i erstatning for å ha blitt ropt til.

så du mener at det ville vært greit om en kalte deg for tyv å kasta deg ut mens du handla?

Bare spør jeg =)

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det var det en ansatt som beskylte din kompis for å ha stjelt den ansatte sin sykkel og derfor ba din kompis om å gå ut av butikken, er dette korrekt?

Med sykklen min mener han eiendommen til butikken hans.

Ja

Sykkelen din?

 

Butikkens sykkel

Han beskyldte altså kunden for en tidligere tyveri. deretter kastet ham ut.

Lenke til kommentar

Det er ingen menneskerett å være inne i en butikk, og eieren kan bortvise absolutt hvem han vil.

 

Man får ikke penger i erstatning for å ha blitt ropt til.

så du mener at det ville vært greit om en kalte deg for tyv å kasta deg ut mens du handla?

Bare spør jeg =)

 

Nei, men noe politi er hvertfall ikke riktig instans å dra til. Blir som å sladre til pappa fordi gutten i tredje ropte "drittsekk" etter deg på gata.."Gå og ta ham pappa! Han sa slemme ting!" Ikke noen politietat som vil ta slikt seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...