Gå til innhold

Rå THX-surround fra Logitech


Anbefalte innlegg

Det er nok ikke PS3 som ikke klarer det. Men det faktum at de aller aller fleste TVer sender kun ut stereo lyd via optisk. Så det er fort mulig at Jonern lurer seg selv her.

F.eks så sender alle Samsung kun ut stereo lyd via optisk.

 

Tar jeg ikke feil så er toslink egentlig laget kun for stereolyd. Så de fleste systemer som benytter det er også kun stereo. F.eks har du lydkort på pc som har 5.1, dolby digital etc, så må du signalet gjennom Dilby Digital Live (eller tilsvarende) for å encode suroundlyden i et format toslink støtter, da det ikke støtter det native.

 

Har selv en Sony TV; denne støtter Dolby Digital 5.1 pass-through, men ikke DTS. Det er ekstremt få TV'er som støtter DTS pass-through, desverre :(

 

Nå skal det legges til at min forsterker har flere optiske innganger enn jeg noensinne får bruk for ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...men THX slik jeg kjenner det, nei! Snarere utvanning av en standard som var kjent for å være kun det ypperste av det ypperste!

 

Naboen har B&W sitt hjemme THX høyttaler system fra 1994. Det kostet den gang kr. 45.000,-. Så kom forsterkerne på det samme, laserdisk, dekoder, kabler m.m. I dag seff oppgradert med BD spiller og HD projektor.

 

THX har forskjellige standarder de sertifiserer anleggene etter. http://www.thx.com/consumer/home-entertainment/home-theater/thx-certification-performance-categories/

 

Skal man bruke denne riktig, så må man bruke THX modus i lydkort driveren også. I normale forsterkere så har man valget å sette dem til THX, og da stiller en seg til visse kriterier. Slik som at Sub og høytallere har en delefrekvens på 80 Hz i mellom seg.

 

Denne har ikke en THX knapp, eller modus ser det ut til, spesielt ikke siden det er driveren til lydkortet som står for dette. THX er som du sier litt utvannet, så lenge man ikke har Select 2 eller Ultra 2 anlegg.

 

 

 

 

 

Har hatt Z5500 selv, og det er ett kjempe anlegg. Håper bare Logitech har fikset det store problemet til Z5500, den innebygde DA-konverteren. Analogt så var den meget god, digitalt ikke noe særlig.

Lenke til kommentar

Sexy kontrollenhet i motsetning til Z5500 sin, og i tillegg en del flere innganger. Mon tro om dette kan bytte ut mitt Z-5500, som så kan sendes nedover i systemet (settes opp på rommet hos min mor).

Smaken er som baken, i mine øyne er annelegget langt styggere enn Z-5500. Ellers ser selve høytallerene sammenlignbare ut på papiret. Har du allerede Z-5500, kan jeg ikke tenke meg annet enn at disse kun blir en marginal forbedring, "med mindre litt dekoding og et par ekstra tilkoblingsmuligheter er av betydning."

 

For de som har spurt: Ja Z-906 vil være arvtaker for Z-5500.

Endret av ElderScrollsinisten
Lenke til kommentar

Til de som savner flere optiske innganger:

 

Har Z5500 nå, og har det koblet til TVen via optisk kabel. Til TVen er PS3, 360, og PC koblet til med HDMI. Funker som fjell!

Jeg forsøkte det samme hos meg, men da fikk ikke høyttalerne flerkanalssignal. PS3en klarte ikke sende DTS gjennom TVen, og da var det ikke så veldig kjekt...

Det er nok ikke PS3 som ikke klarer det. Men det faktum at de aller aller fleste TVer sender kun ut stereo lyd via optisk. Så det er fort mulig at Jonern lurer seg selv her.

F.eks så sender alle Samsung kun ut stereo lyd via optisk.

 

Tar jeg ikke feil så er toslink egentlig laget kun for stereolyd. Så de fleste systemer som benytter det er også kun stereo. F.eks har du lydkort på pc som har 5.1, dolby digital etc, så må du signalet gjennom Dilby Digital Live (eller tilsvarende) for å encode suroundlyden i et format toslink støtter, da det ikke støtter det native.

Det er en Panasonic TV som signalet går igjennom hos meg og jeg er helt sikker på at lyden som kommer ut er surroundlyd.

Endret av Jonern
Lenke til kommentar
Det er en Panasonic TV som signalet går igjennom hos meg og jeg er helt sikker på at lyden som kommer ut er surroundlyd.

 

Normalt så sendes ikke surround signaler via TVer, kun stereo. Toslink støtter surround. Prøv å slå av Pro Logic på forsterkeren, og se om du fortsatt får lyd i surround og senter høytallere. Hvis ikke så får du kun stereo fra TV.

 

Hvilken Panasonic TV har du?

Kan sjekke dette lett i manualen.

Lenke til kommentar

Stort minus at kontrollenheten ikke har skjerm (den har ikke det sant?), Ser hvertfall ikke sånn ut på bildene.

 

Liker å kunne se hvilken stream lyden er, noe som jeg kan på skjermen. Der kommer det opp både frekvens, antall lyd-kanaler også om det er DTS/DD eller bare PCM 2/0.

 

Også veldig greit å kunne se hvor mange "volum bars" man har. Men satser vel på at de led lysene rundt volumhjulet på den nye enheten viser hvor høyt man har det? Kjipt å finne ut volumet the hard way.

Lenke til kommentar

Virkelig tynt av logitech å gi ut dette nå så mange år etter z5500 når det ikke støtter flere eller nyere lydformat eller har merkverdige forandringer i hverken subw eller satelitter. Syns faktisk dette så dårligere ut enn det eldgamle z5500 jeg har stående i boden. Er som siindre sier teit å ikke kunne se på et display hvilken frekvens osv som kjøres. Tumbs down :thumbdown:

 

 

 

 

Mangel på hdmi er jo enda mer patetisk i 2011.

 

 

Endret av ArneJ.
Lenke til kommentar

Hadde forventet meg litt mere av et produkt som kommer i 2011 og skal ta over noe som kom i 2004 eller når det var.

 

Ikke DTS-HD Master Audio, Dolby True HD, ingen HDMI 1.4, Bare 2 optiske og en koaks inngang. Watt er ikke alt, men at det er mindre watt på denne er jo litt rart eller?

 

15679.pngsurround-sound-speakers-z906-glamour-images.png

 

Z-5500 ser jo bare mere mye kraftigere ut

 

Speaker System Z906

NOK 2999.00

Watts

DTS decoding Dolby Digital decoding

 

Z-5500 Digital 5.1 Speaker System

NOK 3499.00

Dolby Digital og DTS

THX-godkjent Surround (5.1)

 

Dette er hentet fra logitech, hadde jeg ikke visst bedre, hadde jeg kjøpt Z-5500

Utifra bildene også så ser det ut som det er Z-5500 som er toppmodellen

Lenke til kommentar

Har selv z-5500 å strålende fornøyd med det (den eneste svakheten jeg har opplevd med anlegget er sikringen bak som lett går, men den er jo en small sak å skifte)

 

Savner muligheten for å ha flere ting koblet opp til den, samtidig, men så langt ikke hatt noe problemer med å bare bytte om kontakter hvor det trengs.

 

Det jeg syns er veldig rart da er at på logitech sine egne sider så ligger z-5500 fortsatt 500kr over denne "arvingen" men samtidig skal det merkes at om man sammenligner de to så gir z-906 mye mer snacks for pengene.

 

Så langt som kontrollerne går så syns jeg at z-5500 sin er litt i største laget, men den metalliske finishen er desidert på sitt ypperste. Opplever dessverre at power knappen mister litt av lakken med litt bruk noe som er litt trist, men dette kan selvsagt forhindres ved litt bedre fjernkontrollbruk (noe jeg dessverre gjør alt for lite da av/på knappen på kontrolleren som regel er en armlengde unna uansett)

 

Samtidig skal jeg ikke si at z-906 sin kontroller ser ille ut. De har et skikkelig lekkert fargevalg, å de runde formene er ikke å forakte, sant å si tror jeg heller at jeg hadde ville hatt dette, selv om jeg vil savne den harry knappen på z-5500.

 

Sant å si så skal jeg ikke se bort ifra at jeg kanskje vurderer å selge mitt nåværende anlegg for å kunne kjøpe z-906.

 

En ting som z-906 har kommet bedre ut på iallefall er fjernkontrolleren. Færre knapper, veldig intuitivt, mindre fysisk å lekkert design, denne gruser garantert den stygge kontrolleren som fulgte z-5500.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Tror ikke jeg bytter ut mitt z-5500 som jeg fikk for 1500 på lefdal med det første (anlegg i stua).

Har også et z-2300 som jeg har hatt siden herrens år, ikke et feilslag og står når tilkoblet pcen :-)

 

Min mening: Logitech's høytalere, det beste stereo kjøpet enn "ikke entusiast" kan kjøpe, mtp:

Pris

Kraft

Byggekvalitet

Lydkvalitet

Lenke til kommentar

Hvis dette er arvtageren til Z-5500 skjønner jeg ikke hvorfor dem senker watt, og str. på basseren?!

 

Nå er nå ikke Watt alt heller da, er ikke sikkert den spiller noe dårligere pga størrelse heller, skal selv til å montere noen Tang Band 6.5" element i bilen og de spiller helt sinnsykt bra til den størrelsen å være.

 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...