Gå til innhold

Multicom Kunshan P150/P170 tråden


Anbefalte innlegg

Hvordan føles kjøpet etter noen dager, Protest?

 

-Sure penger for god maskin?

-Sure penger, angrer litt?

-Usikker, må flere dager til?

-Kunne ikke brukt pengene bedre, denn maskinen kan jeg ha lenge!

 

Klarer ikke bestemme meg. Denne, eller stasjonær til 10k + bærbar til 6k? Ingen her som kan gjøre valget litt lettere? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok maskinen for den som vil ha alt i ett maskin :)

Som sagt, så la jeg inn Call Of Duty og spilte par minutter med dårlig mus, men det gå virkelig mersmak. Det virket ikke som maskinen skjønte jeg spilte COD, for viftehastigheten var omtrent slik som med kabal:)

(Regner nok med at jeg skal klare å stresse den opp noen hakk etterhvert)

 

Nei, den maskinen virket som vel verdt pengene, men det er jo enda litt tidlig å komme med en endelig konklusjon. Lyden var i alle fall bedre enn jeg ventet, og bør være fullt ut akseptabelt for mindre kravstore enn meg. Skjermpanelet var ikke helt topp, men mulig jeg får justert den bedre inn etterhvert. Den totale følelsen er meget bra, oghar enda ikke funnet noe større å irritere meg over. Flott med de blåe indikator lysene på begge sider bak tastaturet. Gir et sobert og rent inntrykk, og det samme gjør overflatene.

 

Fant faktisk driveroppgradering til AMD 6970M :)

Eller til hele serien. Er bare i testfasen, så jeg prøver litt av det jeg finner.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Takker for masse nyttig informasjon angående kjøp av denne pcn! Når det gjelder ytelse så har jeg forstått det slik at denne pcn slår det aller meste også med tanke på pris, men prisen man betaler er altså at det medfører litt ekstra støy. Jeg er også av den typen som engasjerer meg i spillet (hvis ikke spillet er helt forferdelig) og tror ikke at støy vil skremme meg noe spesielt.

 

Når det er sagt, er det noen som har erfaringer angående diverse underlag (m. feks. vifter) til slike bærbare pcer som blir ganske varme under heftig bruk? Litt redd for at pcn skal bli for varm og begynne å skru seg av etc:D Ville ikke vært første gang jeg har opplevd noe slikt:O

Lenke til kommentar

Da har jeg fått DVD fra Multicom. En slik de ville ha kr 150 for. Det er en recoveryplate.

 

Jeg vil anbefale alle som bestiller maskinen, eller har sin under bestilling å endre bestilling til ikke å innholde OS. Kjøp den utenom, selv om det blir kr 200 dyrere. Da får man en plate fra Microsoft med OS, samtidig så slipper man bloatwaren til Multicom.

Lenke til kommentar

cleve/multicom er de beste av de beste på kjøling, og du skal hive mange hybelkaniner inn i denne maskinene før den går varm. selvfølgelig, må den blåses rein for støv av og til, men sånn er det med alle maskiner.

 

en tur ned på bensinstasjonen og bruke kompressoren til bildekk-pumpa har fungert fint for meg i allefall. en sånn tur kan en godt ta 2-6 ganger i året, avhengig av hvor mye støv en har hjemme, og hvor mye en bruker maskinen.

 

alikevel skader det jo ikke med ekstra kjøling, og hvis du planlegger å ma maskinen på fanget så er det greit å ha noe som hindrer deg i å blokkere luftintakene.

Endret av uracoin
Lenke til kommentar

Må si meg helt enig med uracoin. Det lille jeg har brukt maskinen inngir en helt annen type støy enn de andre laptopene jeg har hatt. Det støyen som avgies kommer fra et dypere register, og kan sammenlignes med støy fra en 4 syldindret bil konta V8. Man hører en dypere brumling, som sikkert har en sammenheng med størrelsen og kraften til viftene. Helt i en annen liga enn IBM/Lenovo T60. Clevo maskinen er lagd for å kjøles effektivt, uten å støye mer enn nådvendig slik som andre laptoper.

 

Luftinntaket er på undersiden, så alle kjølere som blåser rett opp vil hjelpe på, men slike lager jo også støy. Det viktigste er at maskinen har tilgang til frisk luft, og ikke har den direkte på fanget.

Lenke til kommentar

"Støyen" er av en annen karakter, enn andre maskiner som ikke er så optimalisert, om du skjønner. Støyen er der, men altså i et triveligere toneleie. Det er ikke den litt spisse skjingrende lyden som andre gir fra seg. Altså, den skal høyere viftehastighet for den blir slitsom, eller om den i det hele tatt blir slitsom for å si det sånn.

 

Vet ikke om du skjønte min beskrivelse?

Lenke til kommentar

Det som er litt uvant, er at Clevo faktisk må se seg slått av Asus, som med sine Gx3-maskiner virkelig ser ut til å ha funnet oppskriften på god kjøling og lav støy. Det var på tide, kan man si, fordi Asus har hatt veldige problemer med å få alt i boks tidligere ... f.eks. med Gx1-serien.

Men altså uvant at Clevo ikke lenger er kongen på haugen på dette området. Men må få legge til da, at Asus G53/73 slipper å ha med HD6970 eller GTX 485M å gjøre. Selv om jeg tror at de nok ville ha taklet disse kortene helt ok også.

 

Jeg har hatt lengre innlegg her inne tidligere, angående det med såkalte kjølebrett som man putter inn mellom maskin og underlaget.

Det er kort fortalt vekslende resultater med slike, og de fungerer ikke på den måten at de blåser noe mer luft inn i laptop'en enn laptop'ens egne vifter kan. Det er fysisk umulig. Det de kan gjøre, er å sette luften under laptop'en i bevegelse, slik at de på noen laptoper, som blir varme på undersiden, kan hjelpe til med å få ned temperaturen her. Noen direkte innvirkning på temperatur på prosessor, brikkesett eller skjermkort har de ikke, men de kan altså - hvis man er heldig - påvirke den generelle temperaturen innvendig i maskinen, med noen få grader - og dermed inndirekte hjelpe med å få prosessor og skjermkort litt kaldere. Men det er avhengig av hvordan laptopen er bygget, og om den blir noe særlig varm over store deler av bunnplaten. Noen garanti mot overoppheting blir de aldri.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

nåja, det kommer ann på hvordan heatinken er, og hvor hullene i bunnen er på maskinen. på min msi gx640 drillet jeg en haug med hull i bakpanelet rett over grafikkortet, og fikk ved å ha vifte som sto styrt rett på denne en ganske god senking i gpu temperaturene. men om noen i det hele tatt kan tenke på å lage hull i en clevo, kan jeg ikke se for meg. men på laptoper flest, har slike kjølebrett veldig lite å si med mindre man skrur av bakpanelet på maskina for å gi kjølebrettet full tilgang.

Lenke til kommentar

Nvidia 270.61 driver , endelig med støtte for GTX 485M, er nå ute.

 

Kan i samme slengen lenke til denne Nvidia-siden, der man kan se hvordan man kan optimalisere grafikkdetaljene i mange relevant spill, i forhold til det Nvidia-skjermkortet man har. Ikke med bærbarskjermkort foreløbig, men i mange tilfeller kan man da bruke nærmeste likeverdige stasjonærkort.

I mitt tilfelle vet jeg at mitt GTX 280M tilsvarer omtrentlig et GTX 9800 stasjonærkort i ytelse og teknologi, og da er det bare å bruke rådene om GT 9800 som er oppført på denne siden, og så bare plusse på litt på en og annen innstilling, for å opprettholde en jevn fps på 30+ og over.

GTX 285M er bare minimalt sterkere enn GTX 280M, så det samme gjelder for det.

I tillegg er det andre gode råd om tweaking her, av mer generell karakter.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Er det forresten noen med den 500Gb/4Gb hybriddisken som kan komme med noen erfaringer? Jeg vet SSD er mye bedre, men den er så dyr og liten at det frister utrolig mye med en slapp hybridløsning. Så vidt jeg skjønner tjener man heller ingen frames i spill med SSD, kun at man får veldig, veldig mye kortere loading-sekvenser. Er jeg innenfor her?

Lenke til kommentar

Det blir kortere loading ved oppstart, henting av kart, teksturer og mye annet rart, Men er man bare opptatt av spilling, så er vel både SSD og hybrid uvesentlig. Men jeg regner faktisk med at de fleste bruker maskinen sin til annet enn spilling også, og da vil man som sagt merke større fart og kjappere respons på nesten alt man foretar seg, med en SSD. Ved å gå fra en maskin med SSD til en uten, vil alt bare synes tregt ... og det er grunn god nok for meg til å kjøre med SSD som system/programdisk og en snurredisk til lagring. Jeg sier det igjen (og mange som har SSD vil være enig med meg) ; SSD er den største forbedringen som har kommet til pc'er de siste årene.... større forbedring enn raskere prosessorer, større forbedring enn mer og raskere minne, større forbedring enn raskere OS og annet software. Det er vel i grunnen bare utviklingen på grafikkfronten som kan sies å være en større forbedring enn SSD. Så er man bare interessert i spilling, er det fortsatt mye mer å hente ved å kjøpe et bedre skjermkort enn å kjøpe SSD. For alle oss andre derimot....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...