Gå til innhold

Anbefaling: Anbefaling: De beste TV-kjøpene


Anbefalte innlegg

Plasma eller LCD:

I sterkt opplyst rom(dagslys) eller hvis skjermen skal vise veldig mye stillestående bilder (f.eks. fra en PC) bør det velges LCD-TV. LCD-TVer har også den fordelen at de generelt trekker noe mindre effekt. Det skal sies at f.eks. Sony Bravia kan måle seg med en del gode Plasma-TVer.

 

Plasma er suveren på sortnivå, shadow detail, innsynsvinkel, naturtro farger og bevegelse (f.eks. sport eller spill, dog. en del billige plasma er dårlig til spilling). En over middels plasma-TV kan måle seg opp mot de beste LCD-TVene i ren bildekvalitet, så det stemmer forsåvidt at plasma generelt gir mer for pengene under visse forutsetninger. Men det er toppmodellene til Samsung og Panasonic som viser suverent best bilde på markedet i dag, samt senere generasjoner av Kuro som ikke er i salg lengre.

 

Når det gjelder Samsung mot Panasonic så har Panasonic generelt bedre sortnivå men en "feil" som heter floating blacks, samt at sortnivået taper seg over tid, samt at Panasonic har vist den beste løsningen for stereoskopi så langt. I bildeprossesering er Samsung veldig gode og er absolutt på høyde med Panasonic, kan til og med dra et lengre strå her og der. Samsung har vært mer plaget av "buzzing" enn Panasonic, men dette er en defekt, gjør din TV dette så har du krav på å få det fikset på garantien. Alt dette gjelder til og med 2010-modellene, årets modeller har ikke vært testet ennå. Plasma er også mer fysisk robust enn LCD-paneler, men Plasma må fraktes i stående posisjon under transport.

 

Innbrenning er noe som trekkes frem om plasma hele tiden. Innbrenning er ikke det samme som "image retention" som er et bilde som vises i et øyeblikk etter noe statisk har vært vist på skjermen i lengre tid. Alle plasma-TVer har image retention, men av ulik grad, og dette er ikke plagsomt under normalt bruk og er heller ikke farlig for TVen med mindre du gjør dette dag ut og dag inn eller går inn for å brenne inn TVen. Med en ny Panasonic- eller Samsung-TV vil du ikke brenne inn bildet ved normalt bruk, både fosfor og bildeprosesseringen er designet for å unngå dette, f.eks. forskyves bildet sakte sidelengs over tid, noe du vil merke om du ser på et stillbilde i noen minutter. LG er det verre med, som nevnt under. Plasma fra andre "produsenter" skal du styre langt unna, dette er b-vare og det finnes kun tre produsenter av plasma, med mindre du vurderer dette opp mot LCD fra slike lugubre produsenter i prisklassen godt under 5000 kr for en større TV.

 

Plasma har sine fordeler, men synes du overdriver de litt. At plasma er suveren på sortnivå er ikke treffende lenger synes jeg, gode LCDer er på nivå med middels plasmaer her. Farger er heller ikke noe so nødvendigvis er bedre, og jeg har sett tester på bevegelse som tyder på at den lavere oppløsningen under bevegelse på LCD ikke er merkbar i praksis. Og at retention ikke er plagsomt er jeg sterkt uenig i, det er veldig irriterende.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke imponert over listen her. Dere bør IKKE anbefale sidebelyst led i det heletatt over LCD. Bakbelyst er derimot bra saker. Jeg foreslår også at dere fjerner C6005'en fra listen. Det er ikke TV, men designobjekt. Ikke bra farger, bare grei responstid og sinnsvakt med clouding som selv den mest uinteresserte vil oppdage umiddelbart. Sats heller på LCD på dette området.

Lenke til kommentar

Fikk levert 21:9 TVen til Philips på fredag. Fikk den opp på veggen lørdag, og 25 minutter etter så kortsluttet baklyset. Moro.

 

Tror jeg sjeldent har vært så glad for at jeg handlet hos Elkjøp. Får erstattnings skjermen denne fredagen. Får da endelig testet hva den kan gi.

 

Synd det ikke følger med 3D briller, man slapp da å betale for ett par som ikke trengs, da Xpand sine skal være bedre, både i komfor og som enkelte hevder i bildekvaliet, samt at de er universale (Utenom på LGs kommende dårlige 3D skjermer).

 

 

(Ja, jeg kaller LG sine kommende Real D skjermer dårlige, fordi de kun leverer halve oppløsningen i 3D, noe som er ett skritt tilbake i utviklingen).

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innbrenning er noe som trekkes frem om plasma hele tiden. Innbrenning er ikke det samme som "image retention" som er et bilde som vises i et øyeblikk etter noe statisk har vært vist på skjermen i lengre tid. Alle plasma-TVer har image retention, men av ulik grad, og dette er ikke plagsomt under normalt bruk og er heller ikke farlig for TVen med mindre du gjør dette dag ut og dag inn eller går inn for å brenne inn TVen. Med en ny Panasonic- eller Samsung-TV vil du ikke brenne inn bildet ved normalt bruk, både fosfor og bildeprosesseringen er designet for å unngå dette, f.eks. forskyves bildet sakte sidelengs over tid, noe du vil merke om du ser på et stillbilde i noen minutter. LG er det verre med, som nevnt under. Plasma fra andre "produsenter" skal du styre langt unna, dette er b-vare og det finnes kun tre produsenter av plasma, med mindre du vurderer dette opp mot LCD fra slike lugubre produsenter i prisklassen godt under 5000 kr for en større TV.

 

Bra og informativt innlegg, med unntak av dette avsnittet. Samsung er minst like plaget med permanent innbrenning som LG, og mye mer plaget av image retetion. Paneler på 60"+ fra begge disse produsentene har vist seg å være av høyere kvalitet enn de mindre modellene, LG`s 60" PK serie er nesten umulig å fremprovosere image retention på. Har ikke testet Samsungs 60" grundig nok til å uttale meg bastant om dette gjelder disse også. Samsung`s 4,5,6 serie er ekstremt plaget med image retention i de mindre størrelsene, og jeg har også vært borti permanent burn inn på en 6 serie.

 

Panasonic`s seneste V/VT serie er ikke plaget med verken image retention eller permanent innbrenning. Dette er også de tvene som gir best sortnivå, og er best kalibrert fra fabrikk, og vil dermed passe veldig bra for mannen i gata.

Lenke til kommentar

TIL ARTIKKELFORFATTEREN: LED-LCD betyr IKKE nødvendigvis bedre bildekvalitet enn LCD. Snarere tvert om i den billige og middelse prisklasse!

 

Kontra LCD-skjermer med ordinær bakgrunnsbelysning blir LCD-TVene med LED-belysning både tynnere og nettere. Samtidig blir bildekvaliteten betraktelig bedre og klarer å tukte plasma.

 

Dette er som nevnt 100% feil. LED-skjermer får først bedre bildekvalitet når det er bakmontert LED og ikke kantmontert som det er i den prisklassen der.

 

Dette har jeg også vært klar over en stund, men jeg har et spørsmål i forbindelse med dette - er det noen enkel måte å se fra specs om det er bakmontert eller kantmotert LED? Som vanlig så selges jo alt dette som "LED TV" så de kan selge på hypen og buzz-ordet fremfor å gi god informasjon...

 

Siden jeg skal kjøpe ny TV på sikt så hadde det vært greit å vite hvordan man kan se forskjellen uten å måtte søke opp detalj-reviews på hver modell.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det står på produsentenes hjemmeside, men i utgangspunktet kan du gå utifra at alt er edgeled med mindre det faktisk er spesifisert at det er "ekte led" det er snakk om.

 

Philips kaller det LED-pro, LG kaller det Full LED, Samsung har det ikke på noen av tvene sine - men de har noe som de kaller "precision dimming" på toppmodellene sine som gir en tanke bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Dette er som nevnt 100% feil. LED-skjermer får først bedre bildekvalitet når det er bakmontert LED og ikke kantmontert som det er i den prisklassen der.

Og selv da får du ofte dårligere gamut. Er vel kun RGB led TVer som er bedre enn ccfl til alt, og de koster som regel flesk.

 

Jeg endte opp med en SONY KDL 46EX500 til 7500kr da kjøpte ny TV på mandag. Det er en LCD med CCFL-baklys, men du verden for et bilde til den prisen. Og minimalt behov for å justere bildeinnstillingene ut av esken. Når man Googler denne TV må man være obs på at KDL EX500 i USA ikke er den samme som ellers i verden. USA-modellen er langt dårligere.

Den gode billedkvaliteten er pga S-PVA panel. TVer med PVA/IPS panel har ofte langt bedre bildekvalitet og innsynsvinkel enn TN versjonene, noe det ikke sto et pip om i denne artikkelen...

Riktig, det er stor forskjell på ulike paneltyper, VA og IPS kan være svært mye bedre enn TN, men det kan også være stor variasjon innenfor paneltypene, spesielt TN, men også VA.

 

Jeg orket ikke å skrive om forskjellene på LED-baklys på siden og bak, og konsekvensen det har for bildekvaliteten. Jeg får se om jeg orker å oppdatere senere.

 

 

Plasma eller LCD:

I sterkt opplyst rom(dagslys) eller hvis skjermen skal vise veldig mye stillestående bilder (f.eks. fra en PC) bør det velges LCD-TV. LCD-TVer har også den fordelen at de generelt trekker noe mindre effekt. Det skal sies at f.eks. Sony Bravia kan måle seg med en del gode Plasma-TVer.

 

Plasma er suveren på sortnivå, shadow detail, innsynsvinkel, naturtro farger og bevegelse (f.eks. sport eller spill, dog. en del billige plasma er dårlig til spilling). En over middels plasma-TV kan måle seg opp mot de beste LCD-TVene i ren bildekvalitet, så det stemmer forsåvidt at plasma generelt gir mer for pengene under visse forutsetninger. Men det er toppmodellene til Samsung og Panasonic som viser suverent best bilde på markedet i dag, samt senere generasjoner av Kuro som ikke er i salg lengre.

 

Når det gjelder Samsung mot Panasonic så har Panasonic generelt bedre sortnivå men en "feil" som heter floating blacks, samt at sortnivået taper seg over tid, samt at Panasonic har vist den beste løsningen for stereoskopi så langt. I bildeprossesering er Samsung veldig gode og er absolutt på høyde med Panasonic, kan til og med dra et lengre strå her og der. Samsung har vært mer plaget av "buzzing" enn Panasonic, men dette er en defekt, gjør din TV dette så har du krav på å få det fikset på garantien. Alt dette gjelder til og med 2010-modellene, årets modeller har ikke vært testet ennå. Plasma er også mer fysisk robust enn LCD-paneler, men Plasma må fraktes i stående posisjon under transport.

 

Innbrenning er noe som trekkes frem om plasma hele tiden. Innbrenning er ikke det samme som "image retention" som er et bilde som vises i et øyeblikk etter noe statisk har vært vist på skjermen i lengre tid. Alle plasma-TVer har image retention, men av ulik grad, og dette er ikke plagsomt under normalt bruk og er heller ikke farlig for TVen med mindre du gjør dette dag ut og dag inn eller går inn for å brenne inn TVen. Med en ny Panasonic- eller Samsung-TV vil du ikke brenne inn bildet ved normalt bruk, både fosfor og bildeprosesseringen er designet for å unngå dette, f.eks. forskyves bildet sakte sidelengs over tid, noe du vil merke om du ser på et stillbilde i noen minutter. LG er det verre med, som nevnt under. Plasma fra andre "produsenter" skal du styre langt unna, dette er b-vare og det finnes kun tre produsenter av plasma, med mindre du vurderer dette opp mot LCD fra slike lugubre produsenter i prisklassen godt under 5000 kr for en større TV.

 

Plasma har sine fordeler, men synes du overdriver de litt. At plasma er suveren på sortnivå er ikke treffende lenger synes jeg, gode LCDer er på nivå med middels plasmaer her.

Det var nettopp poenget mitt, se over. For sin prisklasse er de suverene på akkurat det punktet. Hvis jeg får tid til å oppdatere det første innlegget skal jeg forklare hvilken betydning lokal dimming har i denne sammenhengen og hvorfor det ikke gir et godt bilde med dypt sornivå. Og husk at shadow detail er vikigere enn rent sortnivå.

 

Farger er heller ikke noe so nødvendigvis er bedre, og jeg har sett tester på bevegelse som tyder på at den lavere oppløsningen under bevegelse på LCD ikke er merkbar i praksis. Og at retention ikke er plagsomt er jeg sterkt uenig i, det er veldig irriterende.

For å presiesere, LCD-paneler har gjerne skarpe farger men detaljene forsvinner. Hvor plagsomt image retention er for deg får du selv vurdere, men det er ikke betydelig på bedre paneler fra Samsung og spesielt Panasonic, men så har LCD-paneler etterslep som kan være like plagsomt, spesielt under spilling eller andre raske bevegelser.

 

 

Innbrenning er noe som trekkes frem om plasma hele tiden. Innbrenning er ikke det samme som "image retention" som er et bilde som vises i et øyeblikk etter noe statisk har vært vist på skjermen i lengre tid. Alle plasma-TVer har image retention, men av ulik grad, og dette er ikke plagsomt under normalt bruk og er heller ikke farlig for TVen med mindre du gjør dette dag ut og dag inn eller går inn for å brenne inn TVen. Med en ny Panasonic- eller Samsung-TV vil du ikke brenne inn bildet ved normalt bruk, både fosfor og bildeprosesseringen er designet for å unngå dette, f.eks. forskyves bildet sakte sidelengs over tid, noe du vil merke om du ser på et stillbilde i noen minutter. LG er det verre med, som nevnt under. Plasma fra andre "produsenter" skal du styre langt unna, dette er b-vare og det finnes kun tre produsenter av plasma, med mindre du vurderer dette opp mot LCD fra slike lugubre produsenter i prisklassen godt under 5000 kr for en større TV.

 

Bra og informativt innlegg, med unntak av dette avsnittet. Samsung er minst like plaget med permanent innbrenning som LG, og mye mer plaget av image retetion. Paneler på 60"+ fra begge disse produsentene har vist seg å være av høyere kvalitet enn de mindre modellene, LG`s 60" PK serie er nesten umulig å fremprovosere image retention på. Har ikke testet Samsungs 60" grundig nok til å uttale meg bastant om dette gjelder disse også. Samsung`s 4,5,6 serie er ekstremt plaget med image retention i de mindre størrelsene, og jeg har også vært borti permanent burn inn på en 6 serie.

 

Panasonic`s seneste V/VT serie er ikke plaget med verken image retention eller permanent innbrenning. Dette er også de tvene som gir best sortnivå, og er best kalibrert fra fabrikk, og vil dermed passe veldig bra for mannen i gata.

Se svaret til ATW over. Jeg snakker nå selvsagt om 2010-modellene, eldre modeller er en helt annen sak. Det skal ganske mye til for å brenne inn en ny Samsung, men det er selvsagt mulig. Retention er klart merkbart på Samsungs plasmaskjermer, og jeg var litt i tvil om jeg skulle nevne 6-serien sammen med Panasonics G-serie, for G-serien er på de fleste punkter et bedre valg. Men det er gode TVer, og retention er langt mindre plagsomt enn eldre plasmaskjermer eller fra andre billigmerker. Sammenlignet med LG har Samsung mye bedre kontroll på dette. Du får ikke en super-TV i denne prisklassen, du får vurdere G-serie med bedre sortnivå men floating blacks opp mot 6-serie med muligens bedre bildeprossesering og muliges litt for plagsom retention. Jeg vil også henvise til det jeg sa om filmer, at enkelte TVer takler visse videoformater dårligere enn andre, Panasonic har hatt noen problemer med dette, og det er medregnet i bildeprosseseringen.

 

Men er du som meg som vil ha det beste, så er det 7-serie og V-serie som må vurderes opp mot hverandre. Og bare så det er sagt, 7-serie er en mye sterkere konkurrent mot V-serie enn 6-serie mot G-serie. I en periode var også 7-serie mer gunstig priset enn V-serie(spesielt VT), så mange entusiaster valgte Samsung av den grunn.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg totalt uforstående til snakket om strømforbruk på Plasma. Jeg har en 50" sammen med mye datautstyr og andre skjermer på et 9kvm hjemmekontor sommer som vinter. Det som diskuteres her er hypotetiske tall og situasjoner.

 

Gjør nå endelig vurderinger basert på andre ting enn hva stekeovnen bruker av strøm om den står på full styrke 24/7.

 

Jeg har forøvrig en Samsung Plasma som jeg bruker til PC bruk, Konsoll og film/tv, har ingen problemer med innbrenning. Her er det mange seiglivede myter. Retention derimot forekommer i liten og nesten ubetydelig grad men forsvinner fort og viser seg kun når man fremprovoserer det.

 

Jeg har ved forglemmelse latt Plasmaen stå på uten skjermsparer i timesvis på fargerike kontrastfylte PC bilder eller konsollbilder uten noe tegn til innbrenning.

 

EDIT:

I likhet med mange var jeg skeptisk til plasma pga. all negativ omtale de får. Derfor kjøpte jeg den på Elkjøp med 30 dager åpent kjøp.

 

Den hadde litt svak buzz i starten men det har forsvunnet totalt etter innkjøringsperioden og jeg ble bare mer og mer fornøyd med skjermen etter som tiden gikk. Angrer ikke et sekund på at jeg brukte 12k på et godt tilbud (den gang, standardpris nå) og en fantastisk skjerm.

 

I starten opplevde jeg også noe linebleed til PC bruk men dette har også forsvunnet helt. I det hele tatt er jeg veldig glad for at jeg ga både Plasma og denne skjermen en sjangs.

 

EDIT:

Det eneste som gjenstår som litt ulempe er at jeg ser plasmaflicker på PC desktop ved 60Hz men ikke ved 50Hz. Dvs. ser jeg på film eller spiller i 59-60Hz ser jeg inget plasmaflicker men surfer jeg eller annet desktoparbeid vil jeg legge merke til det og kjører den på 50Hz for å unngå flickeret.

 

Jeg bruker faktisk Plasmaen mer som PC skjerm enn jeg gjør med min U2711 om dagen. Fabelaktig

sak. Og den er rett og slett en nytelse å spille på.

 

3D fra PS3 er også meget bra på denne (fulgte med aktive briller som er behagelige og gode), men det blir for meg litt en gimmick selv om det var artig å spille Motorstorm Pacific Rift 3D og få skitten kastet rundt ørene og oppleve den ekstra dybden i spillet. Selv 2D->3D funksjonen fungerer nogenlunde bra og jeg ble sittende å gape når jeg tittet på Yellowstone i BD i denne modusen. Dog er ikke 3D kvalitet noe jeg ville hatt som en kjøpsbetingelse da man blir vesentlig mer sliten av det (individuelt).

 

EDIT:

Plasmaen er en Samsung PS50C7705 2010 modell og har til sammenligning en Samsung LED 2010 modell til 8990,- fra tilbud rett før jul som jeg synes er helt elendig i forhold. Fargene er helt borti veggen selv med timer av finjustering og den er full av clouding på mørke bilder. Ellers er den flott og bruker den i stua til TV titting men jeg er jaggu glad jeg gikk for Plasmaen til hjemmekontoret når jeg så hvor overlegen den var ift. en grei LED til 10k. Sortnivået er en vits i forhold på alt jeg har sett av LED etter jeg ble vant til min Plasma.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har solgt C6005 siden den kom ut i butikken der jeg jobber, ikke fått inn noen servicer med dette problemet - ei heller hørt om problemet før du skrev om det på avforum og her nå.

 

Har selv en 6905, som benytter samme hovedkort - jeg har T-VAL.

 

Det er naturlig å tro at modeller fra Slovenia (som er der de gråimporterte modellene stort sett kommer fra) har et annet hovedkort enn de nordiske, nettopp fordi de nordiske benytter helt andre systemer for blant annet digital-tv.

Lenke til kommentar

Jeg stiller meg totalt uforstående til snakket om strømforbruk på Plasma. Jeg har en 50" sammen med mye datautstyr og andre skjermer på et 9kvm hjemmekontor sommer som vinter. Det som diskuteres her er hypotetiske tall og situasjoner.

 

Gjør nå endelig vurderinger basert på andre ting enn hva stekeovnen bruker av strøm om den står på full styrke 24/7.

 

Jeg har forøvrig en Samsung Plasma som jeg bruker til PC bruk, Konsoll og film/tv, har ingen problemer med innbrenning. Her er det mange seiglivede myter. Retention derimot forekommer i liten og nesten ubetydelig grad men forsvinner fort og viser seg kun når man fremprovoserer det.

 

Jeg har ved forglemmelse latt Plasmaen stå på uten skjermsparer i timesvis på fargerike kontrastfylte PC bilder eller konsollbilder uten noe tegn til innbrenning.

 

EDIT:

I likhet med mange var jeg skeptisk til plasma pga. all negativ omtale de får. Derfor kjøpte jeg den på Elkjøp med 30 dager åpent kjøp.

 

Den hadde litt svak buzz i starten men det har forsvunnet totalt etter innkjøringsperioden og jeg ble bare mer og mer fornøyd med skjermen etter som tiden gikk. Angrer ikke et sekund på at jeg brukte 12k på et godt tilbud (den gang, standardpris nå) og en fantastisk skjerm.

 

I starten opplevde jeg også noe linebleed til PC bruk men dette har også forsvunnet helt. I det hele tatt er jeg veldig glad for at jeg ga både Plasma og denne skjermen en sjangs.

 

EDIT:

Det eneste som gjenstår som litt ulempe er at jeg ser plasmaflicker på PC desktop ved 60Hz men ikke ved 50Hz. Dvs. ser jeg på film eller spiller i 59-60Hz ser jeg inget plasmaflicker men surfer jeg eller annet desktoparbeid vil jeg legge merke til det og kjører den på 50Hz for å unngå flickeret.

 

Jeg bruker faktisk Plasmaen mer som PC skjerm enn jeg gjør med min U2711 om dagen. Fabelaktig

sak. Og den er rett og slett en nytelse å spille på.

 

3D fra PS3 er også meget bra på denne (fulgte med aktive briller som er behagelige og gode), men det blir for meg litt en gimmick selv om det var artig å spille Motorstorm Pacific Rift 3D og få skitten kastet rundt ørene og oppleve den ekstra dybden i spillet. Selv 2D->3D funksjonen fungerer nogenlunde bra og jeg ble sittende å gape når jeg tittet på Yellowstone i BD i denne modusen. Dog er ikke 3D kvalitet noe jeg ville hatt som en kjøpsbetingelse da man blir vesentlig mer sliten av det (individuelt).

 

EDIT:

Plasmaen er en Samsung PS50C7705 2010 modell og har til sammenligning en Samsung LED 2010 modell til 8990,- fra tilbud rett før jul som jeg synes er helt elendig i forhold. Fargene er helt borti veggen selv med timer av finjustering og den er full av clouding på mørke bilder. Ellers er den flott og bruker den i stua til TV titting men jeg er jaggu glad jeg gikk for Plasmaen til hjemmekontoret når jeg så hvor overlegen den var ift. en grei LED til 10k. Sortnivået er en vits i forhold på alt jeg har sett av LED etter jeg ble vant til min Plasma.

Har selv PS50C7705 (eller PS50C7780) som den er merket her hvor jeg bor, og kan skrive under på at det er _mye_ tv for pengene. Meget godt fornøyd.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...