Gå til innhold

Gjennomsnittlig bensinstasjon


NorAus

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er rette tråd, men prøver. :)

 

Har noen spørsmål om "en typisk norsk bensinstasjon".

Hvor mye bensin selges hver dag?

Hvor store tanker har bensinstasjoner?

Hvor mye fortjeneste har en bensinstasjon pr. liter.

Og hvor mange liter selges pr. dag.

 

Vet at det varierer fra by til by. Men tenkte kanskje noen har noe info å dele.

 

Lurer på om det er en lønnsom butikk.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om dette er rette tråd, men prøver. :)

 

Har noen spørsmål om "en typisk norsk bensinstasjon".

Hvor mye bensin selges hver dag?

Hvor store tanker har bensinstasjoner?

Hvor mye fortjeneste har en bensinstasjon pr. liter.

Og hvor mange liter selges pr. dag.

 

Vet at det varierer fra by til by. Men tenkte kanskje noen har noe info å dele.

 

Lurer på om det er en lønnsom butikk.. :)

 

Jeg tipper er bensinstasjon er ei høne som legger gullegg! i allefall en automatisk en... Ingen ansatte andre en deg som er sjef...

Lenke til kommentar

Jeg tipper er bensinstasjon er ei høne som legger gullegg! i allefall en automatisk en... Ingen ansatte andre en deg som er sjef...

Fortjenesten per liter er veldig veldig liten. Flere automatiske stasjoner som har blitt lagt ned fordi det ikke er lønnsomt å vedlikeholde dem.

Lenke til kommentar
Jeg tipper er bensinstasjon er ei høne som legger gullegg!

 

Folk har forskjellige oppfatninger om hva som er gullegg.

 

Forhandler sitter igjen med 34 øre etter avgifter, dette er Statoil.

Nesten umulig å få endene til å møtes uten å ha annen virksomhet ved siden av, eller å bygge en andedam. :cool:

Lenke til kommentar
Jeg tipper er bensinstasjon er ei høne som legger gullegg!

 

Folk har forskjellige oppfatninger om hva som er gullegg.

 

Forhandler sitter igjen med 34 øre etter avgifter, dette er Statoil.

Nesten umulig å få endene til å møtes uten å ha annen virksomhet ved siden av, eller å bygge en andedam. :cool:

 

Ha ha!Konge komentar :)

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger! :)

 

34 øre hørtes ikke mye ut, men..

Si 200 biler fyller 30 liter pr dag.

2040 kr om dagen.

Det er 744600 i året...

 

Regner vel egentlig med at gjennomsnittet er mer enn 30 liter også..

 

Og en kan kanskje ordne litt billigere fra noen andre leverandører.

Lenke til kommentar

Bensinstasjonene tjener penger på kaffe, pølser, godteri og dagligvarer til en pris som er en god del høyere enn det "vanlige dagligvarebutikker" selger det for. Hvor ofte ser du reklame for "billig drivstoff" utenfor en bensinstasjon? OG hvor ofte ser du reklame for pølser/burgere utenfor samme stasjon?

 

Nettopp. :)

 

750k er ikke penger som havner kun i din lomme. Det koster å drive en slik stasjon også, så minimalt av de pengene der havner i din lomme.

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Kommer jo an på hva man må betale i leie/nedbetaling av lån for eiendom, vedlikehold av bygning og utstyr, lønn til de ansatte, kostnad for drivstoff, kostnad for det som selges, renhold, strøm osv osv. Det er mange utgifter, og bare fordi man har 12M i omsetning betyr det ikke at man kan ta 12M i sin egen lomme.

Lenke til kommentar

Bensinstasjonene tjener penger på kaffe, pølser, godteri og dagligvarer til en pris som er en god del høyere enn det "vanlige dagligvarebutikker" selger det for. Hvor ofte ser du reklame for "billig drivstoff" utenfor en bensinstasjon? OG hvor ofte ser du reklame for pølser/burgere utenfor samme stasjon?

 

Nettopp. :)

 

750k er ikke penger som havner kun i din lomme. Det koster å drive en slik stasjon også, så minimalt av de pengene der havner i din lomme.

 

Skjønner det, men jeg tenker litt på en ubemannet stasjon slik som joacom er inne på.

Om det er noen tusen igjen etter utgifter pr. år er det godt nok.

 

Vet ikke om noen av tallene er i nærheten av realiteten, men det er dette jeg prøver å finne ut av..

 

Derfor har jeg spurt om hva volumet kan være, ikke hvilke utgifter en bensinstasjon har.

Lenke til kommentar

744.000,- er bare lommerusk i denne sammenhengen ja. Det er tydelig at du ikke helt forstår deg på drift og økonomi, så jeg skal forklare det litt enkelt.

 

Når du får inn 744.000,- pr. år som driftsinntekter så må du også huske på at tankene på flere tusen liter skal fylles opp med jevne mellomrom. Dette er penger du må ta fra de 744.000,-

 

Lønn til deg selv og evt. ansatte og evt. alle andre utgifter skal trekkes derfra. Med driftsinntekter på 744.000,- i året tror jeg ikke du har nubbesjans til å drive en bensinstasjon. Når jeg her snakker om driftsinntekter så mener jeg i dette tillfelle hva du annser man kan "tjene" på ett år, og alle utgifter er dermed ikke tatt med.

 

La oss si at du setter av en lønn til deg selv på rundt 400.000,- (noe jeg annser som ett minimum for en daglig leder lønning) så sitter du igjen med 344.000,-

 

Hva strømutgiftene er på en stasjon har jeg ingen formening om, men la oss da annta rundt 10.000,- pr.mnd(?) Det blir 120.000,- til på utgiftsposten.

 

Da sitter man igjen med 224.000,-

 

Så skal du betale leie av lokale/eiendom. og der ryker nok kanskje resten av summen og vel så det (minst)

 

Da får du bare håpe på at tankene aldri blir tømt og at sjokoladehyllene fyller seg opp selv.

 

Du må nok kanskje belage deg på MYE bollebaking etc. for det er nok der de har størst avanse. Junkfood som pølser og hamburgere tjener de også gode penger på.

 

Man må også huske på at man kan tjene like mye eller mer på og selge feks. kulepenner til bedrifter fra gutterommet sitt, enn det man tjener ved å drifte en stasjon med millioner i omsettning. Det er sluttresultatet som teller. Altså det du sitter igjen med ETTER at alle utgifter/lønn etc. er betalt. (Overskuddet)

 

En bensinstasjon har mange utgifter med tanke på ansatte/pumper/strøm/leie/vedlikehold etc etc. å selge kulepenner fra gutterommet koster deg stort sett ikke annet enn det du må legge ut for pennene. La oss si du importerer 10.000stk. penner (jo større anntall jo lavere pris betaler du pr. penn) og betaler 2kr. pr.penn. Da har du en utgift på 20.000,-

 

Disse pennene kan du selge i pakker av feks. 100stk. til bedrifter for ca. 1000,- Selger du til slutt alle pennene så sitter du igjen med 100.000,-

Så må du trekke fra de 20.000,- som du allerede har lagt ut og da sitter du igjen med 80.000,- rett i lomma.

 

Dette er noe du også kan gjøre ved siden av en evt. fast jobb.

 

Med ett slikt regenstykke som forøvrig bare er en luftig antakelse, så har du en omsetning på 100.000,- Driftsresultat før skatt på 80.000,- og ca. 50.000,- etter skatt.

 

Så har man moms og andre ting som må regnes inn og legges til/trekkes fra, men jeg regner med at du forstår poenget.

 

Med bensinstasjoneksempelet lenger opp så er det ingen tvil om at salg av kulepenner ville innebært en langt mindre risiko og en helt grei fortjeneste, hvis du greier å selge såpass mange i løpet av et år at inntektene forsvarer dine private utgifter og forbruk.

 

Dette med kulepenner er da altså bare ett eksempel og du kan i hovedsak selge hva som heslt, hvis det bor en liten selger i deg. bare sørg for at fortjenesten på det du selger er stor.

 

De fleste bensinstasjoner jeg har vert innom regner jeg med har minst 2-3 ansatte og hvis du regner lønn til disse på til sammen rundt 1.2mill. så sier det seg jo selv at stasjonen må få inn vesentlig mer penger enn dette for at det hele skal gå rundt.

 

Konklusjon:

Jeg er ganske sikker på at bensinstasjoner ikke er noen gullgruve, og vet om et par stykker som har prøvd seg, men gitt seg igjen etter ett par år. Lønn er helt OK, men det er alfor mye jobb/ansvar i forhold til inntekt.

 

Så sant ikke bensinstasjonen ligger VELDIG lukurativt til så skal det mye til for å tjene gode penger på slikt...

 

EDIT:

Jeg ser jo nå at han her tenker på en ubemannet stasjon... men det er nok en del utgifter knyttet til dette også. Hadde dette vert en gullgruve, så hadde vi nok sett fler av dem. Men istede så popper det opp stasjoner med store gatekjøkken...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Hei BjerkneZ

 

Takk for svar!

 

Du har helt rett at jeg har veldig mye å lære når det kommer til økonomi.

Egentlig så ønsker jeg bare å finne ut av litt info først, så ta regnestykket senere.

 

Når jeg tidligere skrev 744k, så er dette fortjeneste pr. liter bensin. (34 øre ifølge Skummel_Fyr)

Omsetningen vil være på flere millioner, men det er overskuddet som teller. (hvis jeg har forstått det riktig hehe).

 

Igjen, takk for alle tilbakemeldinger!

Er ganske ny her på forumet, så det er veldig gøy å høre andres meninger.

Lenke til kommentar
Når jeg tidligere skrev 744k, så er dette fortjeneste pr. liter bensin. (34 øre ifølge Skummel_Fyr)

Omsetningen vil være på flere millioner, men det er overskuddet som teller. (hvis jeg har forstått det riktig hehe).

Hvis du her snakker om en betjeningsløs stasjon hvor ENESTE inntekt er 744.000,- (da du jo ikke selger annet enn bensin som man kan få inntekter på) så er jo omsetningen på nettopp 744.000,- Kan ikke helt se hvordan du kan få dette til å bli flere mill i omsetning... ?

 

EDIT:

Jeg kan jo se for meg at man også kanskje kan få drifstoff påfyll gratis, hvis det er slik at drivstoffleverandøren ikke får pengene sine før du har solgt bensinen. (også kalt "Komisjon") Da slipper man vertfall å legge ut for drivstoffpåfylling. Jeg vet dog ikke hvordan dette fungerer.

 

Da har du vertfall ingen utlegg på akkurat dette. Men du må nok betale transportavgifter etc. etc. vil jeg tro...

 

EDIT 2:

Jeg søkte på "Bensinstasjon" å gikk inn på den første jeg fant:

http://www.proff.no/proff/search/companyDetails.c?freeText=bensinstasjon&bc=0&c=Z0HXYYV3&org=988020648

 

Hvis jeg forstår denne riktig, så er omsetningen for 2009 på 9.2mill men hvis du ser på driftsresultatet (det man sitter igjen med etter at ALLE utgifter er betalt. Også lønn) så er denne i minus.

 

De store stasjonene ser jeg klarer seg greit, men vi snakker ikke om noen store summer her, i forhold til hva omsetning og mengde jobb man legger idet...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

1.000.000 liter: (basert på bensinpris 12kr.)

Vil ikke da omsettningen være på 12.000.000kr?

 

Så fortjeneste pr. liter (uten alle andre utgifter) 34 øre.

340.000kr?

Poenget er at det er ikke DU som får 12,- Du får bare 36 øre (?)

Resten av pengene går rett tilbake til staten og diverse andre ting.

 

Kan godt hende at dette kommer på din omsetning siden det er du som får pengene først før du betaler dem ut igjen... (kommer litt ann på hvordan dette fungerer) men poenget er at den økte omsetningen dette ville medføre ikke har noe som helst å si for deg. Det er driftsresultatet som er viktig, og da er 36 øre pr. solgte liter som gjelder, minus da alle utgifter/lønn.

 

Edit:

Uff... blir mye edit her...

 

Prøv å finne ut hva utgiftene dine kommer til å bli. Hør hva det koster deg å leie/kjøpe og se for deg hvilken lønn du selv må ha for at du skal gidde å gjøre dette. Finn også ut hva slags vedlikeholdsutgifter du må påberegne samt hvem som betaler hva når det kommer til påfyll av drivstoff etc.

 

Regn ut utgiftene det vil medføre å drive en stasjon først, for så og finne ut hva inntektene vil bli. Når du regner ut hva inntektene forventes å bli, bør du snakke med noen i nærheten som driver med det samme. Ønsketenker du her, så kan du fort gå på en alvorlig smell...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...