Gå til innhold

Gjennomsnittlig bensinstasjon


NorAus

Anbefalte innlegg

EDIT 2:

Jeg søkte på "Bensinstasjon" å gikk inn på den første jeg fant:

http://www.proff.no/...3&org=988020648

 

Sjekk lederlønn. hehe

 

Jeg vet også at omsetningen ikke er lønnen min..

Men på 1 mill liter, så er det 340k i fortjeneste pr. liter.

 

Sett at alle utgifter (leie av tomt, vedlikehold, revisor, strøm, bank osv) er på 200k i året, så er det 140k igjen.

 

Dette er basert på 1 mill liter og jeg vet ikke om det er mye eller lite. Derfor spør jeg om det er noen som vet hvor mange liter som selges hver dag på en "Gjennomsnittlig bensinstasjon"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper ikke om lederlønnen er på 1.2 mill, så lenge underskuddet er omtrent på det samme...

 

Så det kunne like godt stått Lederlønn 0,- og driftsresultat 0,-

Altså ikke lønnsomt...

 

EDIT:

Hvis dette er alt du har av utgifter og innteketene blir som du sier, så sitter du igjen med 140.000,- ja...

 

Men tror nok du må regne med mer utgifter enn det...

 

Der jeg jobber så betaler vi 40.000,- pr.mnd. for 1000kvm. i leie. Dette er kun leie av bygg og bare dette blir jo 480.000,- pr. år.

 

At det koster deg 200.000,- i ALT av utgifter tviler jeg dog på... men jeg vet jo ikke dette sikkert så klart...

 

Synes du skal snakke med noen som faktisk driver en bensinstasjon om dette...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Diskusjonen om dette er en lønnsom butikk eller ikke, ønsker jeg egentlig ikke å ta her på forumet.

Det vil evnt. ta med noen som har startet bedrift før, regnskapsfører el.

 

Jeg ønsker å vite hva en kan forvente å selge. Håpet kanskje på at noen jobber/har jobbet på bensinstasjon og kunne dele litt info.

 

Skjønner at de fleste er pessimistiske til tankegangen, men det drives i dag flere hundre ubemannede bensistasjoner og ikke uten grunn. Jeg har ikke påstått at dette er en lukrativ bedrift, men ønsker bare litt info.

Lenke til kommentar

Før du legger for mye tid i prosjektet ditt bør du begynne å hente inn realistiske tall i stede for å gjette deg frem.

 

Eiendomsutgifter/lokasjon. Her må du sannsynligvis kjøpe deg ei tomt om du ikke har fra før. Tomta må ligge nær en godt trafikkert vei og være plassert slik til at det er lettvint for bilister å svine innom. Folk er late. Slike tomter er dyre. Finn deg ei tomt du tror hadde passet og sjekk opp i hvor mye den koster(eller tilsvarende tomt).

 

Utbygging og montering av utstyr. For å kunne selge bensin må du ha godkjente tanker, røranlegg, sikkerhetsutstyr, pumper, kortterminal(er) etc. Dette er ikke billig.

 

Drivstoff. Av hva eg har fått med meg kommer betaling helt ann på hvilken avtale man gjør med drivstoffleverandøren. Det vanligste for små enkeltstasjoner er slik eg har forstått betaling pr påfylling. Dvs at du som eier må betale for all drivstoffen som du får levert før du får betalt fra kundene dine. Det er jo sannsynligvis ingen risiko knyttet til å få solgt drivstoffet men du må allikevel regne med at det går noen uker før du har fått dine penger igjen.

 

Forsikringer. Eg vet ikke om det er lov å drive en stasjon uten forsikringer i Norge, men eg vil tro at forsikringene koster litt mtp risikoen for hærverk, uhell og risikoen som ligger i selve produktet du selger.

 

Strøm. Stasjonen trenger strøm, både til reklameskilt, belysning av området og drift av pumpene.

 

Betalingsterminal. Her må du skaffe deg en brukerstedsavtale. Siden folk betaler med kort så må du også regne med en liten utgift knyttet til transaksjonene. Kredittkort osv koster deg ekstra mye.

 

Lån. Med mindre du kan legge ut for alle utgifter må du ta opp et lån på et par million minst. Her har du avdrag og renter som skal betales fortløpende.

 

Vedlikehold. I tilfelle noe slutter å fungere eller noen driver hærverk så trenger du montører og konsulenter på besøk for å fikse på ting. Dette er ikke billig, og av og til kan det føre til driftsstans mens du venter på en montør 1 juledag. Fet regning. I tillegg har du asfaltering av området jevnlig(hvert 3-5 år kanskje?) og justering av pumpene.

 

 

Her hvor eg bor kom det for noen år siden en selvbetjent stasjon midt på knutepunktet for all trafikk. Dette var en bonde som hadde flere prosjekter på gang og hadde et lite område der som ikke var i særlig bruk. Ved siden av stasjonen selger han stein, grus, murstein og hønseegg(!) på det samme område. På nyttårsaften så svingte eg innom for å fylle diesel. Akkurat da eg parkerte kom en mann slentrende bort som sa eg bare kunne snu da pumpene var ute av drift. Etter en liten samtale viste det seg at det var et kontrollerkort i styringssystemet som hadde tatt kvelden som førte til full driftsstans. Han hadde montør på vei, men visste ikke om han kom den dagen(nyttårsaften) eller dagen etterpå(helligdag, tross alt). Montøren kom fra Bergen, og eg er glad eg ikke var mottaker av den fakturaen der.

 

Og i nabokommunen er det et lite tettsted med en bensinstasjon som i mange måneder i fjor ikke hadde drivstoff på pumpene. Dette var en vanlig bensinstasjon med salg av mat, dagligvarer osv i tillegg. Vedkommende havnet i avisen flere ganger på de månedene hvor det ble stilt spørsmål ved hvorfor han ikke hadde pumpene i drift. Unnskyldningen var flere ganger at pumpene var ødelagte og reparatørene(som visstnok hadde vært der flere ganger) hadde ikke klart å fikse de. Yeah right. Folk forstod jo hva som var realiteten satt i sammenheng med at samme stasjon har gått konkurs en håndfull ganger i løpet av de siste 10 årene. Han prioriterte da å selge fast food og daligvarer i stede for å fylle på tankene, som ikke akkurat kan ha vært billig. Og naturligvis gikk da salget nedover av andre ting også siden folk begynte å kjøre forbi. Etter mange måneder så inngikk han en avtale med en grossist av selvbetjente stasjoner hvor de tar seg av påfylling av tanken, drift av utstyr osv hvor han da leier ut området til de i stede.

 

For meg høres det ikke lukrativt ut å satse på dette i småskala. Du må enten ha ei tomt som ligger godt til fra før eller satse stort om du skal tjene penger på det.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...