Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Avbetsillingsforsikring - ble gravid, får ikke tilbake på forsikringen?


Kristinoska

Anbefalte innlegg

Vi bestilte oss en reise til mange, mange penger rett før jul. Jeg har avbestillingsforsikring gjennom reiseforsikringen min og trodde at vi hadde den forikringen vi trengte. Så ble vi uventet gravid og vi kan altså ikke reise, reisen er såpass tett opp mot terminen at jeg ikke tror amerikanse flyselskap vil slippe meg inn på flyet. Jeg har termin i midten av august og vi kommer tilbake fra reisen i slutten av juli.

 

Nå ringte jeg forsikringsselskapet og de sa at vi ikke ville få et øre tilbake, avbestillingsforsikring gjelder bare akutt sykdom, graviditet er ikke en sykdom. Så spurte hun om jeg hadde noen sykdommer eller plager, ja jeg vet at livmorhalsen min kan bli kort, derfor ble jeg bla. sykemeldt forrige svangerskap. Det hadde ikke noe å si sa hun, for det hadde jeg jo vist om før vi bestilte reisen.

 

 

Vi planla ikke å bli gravid og det kom som en stor overraskelse, jeg er glad for det, men jeg kan nesten ikke tro at vi skal miste alle disse pengene, det er snakk om nesten 40 000 kroner. Vi hadde spart lenge og skulle reise med alle barna... For oss er dette en økonomisk krise og det betyr at vi ikke kan reise på ferie med barna på lang, lang tid. Finnes det ingen måte å få pengene tilbake på? Hun sa og at om jeg plutselig kom og endret forklaringen min og hadde en eller anne grunn som sa at jeg va akutt syk så ville det se mistenkelig ut etter denne samtalen. Har forsikring i Tryg gjennom utdanningsforbundet...

 

Blir meget takknemlig for svar !!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Trygs kortversjon:

 

Avbestilling

Avbestilling av reise ved plutselig alvorlig sykdom, ulykke, skade på din bolig eller at det på tidspunktet for planlagt innreise foreligger en situasjon som nevnt under dekning for evakuering. I tillegg dekkes avbestilling dersom en i reisefølget ditt dør, eller dersom tidspunktet for en planlagt operasjon eller behandling på sykehus fremskyndes eller utsettes.

 

Graviditet er, som nevnt, ingen plutselig alvorlig sykdom eller ulykke. Så jeg kan ikke se at situasjonen faller inn under det en reiseforsikring dekker.

 

 

 

Normalt kan man jo forsøke å henvende seg til reiseselskapet/flyselskapet og forsøke å avbestille.

Lenke til kommentar

Har forsikring i Tryg gjennom utdanningsforbundet...

 

Har du prøvd å kontakte fagforeningen din (utdanningsforbundet)? Hvis dette er en kollektivt fremforhandlet avtale så har fagforeningen din sannsynligvis god oversikt over hva forsikringsavtalen dekker og ikke dekker, samt alle grensetilfellene. I tillegg kan det være mulig at fagforeningen som en storkunde kan få bedre gjennomslag enn deg som enkeltperson.

Lenke til kommentar

Spørs om trådstarter ikkje bør bevist bruke uttrykket "havnet i ulykka" om gravideten og dermed argumentere at ho er råka av ein plutselig ulykke og dermed kan bruke forsikringa ;)

 

Ei legeerklæring på på at du ikkje skal flyge vil nok også kunne hjelpe.

Slik eg ser det så vil det være forskjell på om du blir hindra av andre å reise kontra dersom du sjølv bestemmer deg for å ikkje reise. Det at amerikanske flyselskap ikkje tillater gravide å fly så seint i svangerskapet og at legen din antageligvis ikkje vil at du skal flyge vil i mine auger styrke saka di, spørsmålet er om forsikringsselskapet ser på det på samme måten når denne situasjonen strengt tatt ikkje er omtalt i forsikringspapira.

Lenke til kommentar

Vi bestilte oss en reise til mange, mange penger rett før jul. .... reisen er såpass tett opp mot terminen at jeg ikke tror amerikanse flyselskap vil slippe meg inn på flyet. Jeg har termin i midten av august og vi kommer tilbake fra reisen i slutten av juli.

Har du forsøkt å ta kontakt med levrandøren av reisen for å se på de mulighetene du har der for avbestilling?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med erfaring fra bransjen kan jeg med 99 % sikkerhet si at du har tapt pengene, selv uten vilkår for hånden.

 

Med reiseforsikringen din følger det med forsikringsvilkår. Ved inngåelse av forsikringsavtalen har du automatisk godtatt disse vilkårene uavhengig om du faktisk har lest dokumentet eller ikke. Dersom du leser disse vil du under "Avbestilling" kunne se hva som omfattes av forsikringen.

 

Akutt sykdom er ett av disse punktene. Svangerskap regnes ikke som akutt sykdom. Svangerskapsplager (uavhengig av sykemelding) er ikke akutt. Gyldig fravær med sykemelding fra jobb likestilles ikke med erstatning fra forsikringen. Det er det forsikringsavtaleloven og forsikringsvilkårene som regulerer.

 

Dersom du skulle få alvorlige komplikasjoner med svangerskapet kan situasjonen endre seg og anbefaler deg derfor å innlede samtale med Tryg på nytt. Vanskelig å si om det vil bli godtatt da du allerede har vist intensjon om å ikke gjennomføre reisen uansett. Altså så er primær avbestillingsgrunn svangerskap og en annen eventuell sykdom sekundært.

 

Anbefaler deg derfor om å ta stilling til om reisen gjennomføres og hør med flyselskapet om du får lov til å fly. Om du ikke skal reise må du avbestille for å få igjen mest mulig (flyskatt skal som regel uansett tilbakeføres).

 

Obs: Anbefaler på det sterkeste å ikke melde om "ny" sykdom selv om dette kan dokumenteres med legeattest. Kan ende i politianmeldelse... (med god grunn).

 

Ps: Jeg er ikke ansatt i et forsikringsselskap. Tryg har for øvrig foretatt riktig vurdering i saken din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...