Gå til innhold

Så mye sparer jeg ved å ikke være en merkeslave idiot.


Artemia

Anbefalte innlegg

 

*Snobb alert*

 

Sorry. Du liksom spyr av kneipp? Ingen norske pølser er bra nok? Må kjøpes hos slakter?

 

Kenguru og krokodille kjøtt? Skikkelig typiske sutrete høyre/frp holdninger angående økonomi.

 

Ja, tror ikke du er typen for denne tråden, ei heller dette landet helddigvis.

Sånn, tilbake til bærum med deg.

 

Forresten litt overrasket over at du tydeligvis ikke er kristen, utifra signatuen din.

Fordi du viser skikkelig typiske egoistiske holdninger, som kristne som regel har.

 

I motsetning til ikke religiøse som pleier å være mye lengre til venstre enn du tydeligvis er.

Nei, jeg spyr nesten av pølser. Korrekt. Korrekt. Eller ikke spises i det hele tatt, noe jeg gjør.

Ingen plass har jeg sagt at jeg spiser dyrt kenguru- og krokodillekjøtt, selv om det hadde vært interessant å smake en gang.

Så jeg er ikke typen for denne tråden fordi jeg har andre meninger enn deg? Du har rett i at jeg ikke er typen for dette landet, både med tanke på matutvalg, -kvalitet og klima blandt annet.

Hva i all verden har dette med politikk og religion å gjøre? :blink:

Jeg kjøper mat som smaker godt: ... ... venstre... politikk :hm:?

 

Kan du svare på dette:

[...]

Og du da? sendte du 20.000 sist år til de fattige barna???

[...]

Et lite tips, personangrep er ikke et særlig godt argument.

 

 

??? hvor gjorde jeg personangrep? tenker du på <Og du da? sendte du 20.000 sist år til de fattige barna???> hvor er det et personangrep ? jeg spurte han et spørsmål siden han skrev at det er hva du kan spare og dele med de som er mindre heldige

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artemis:

 

Det er noe å tenke på hvorfor noen merker er billigere eller dyrere enn andre. Du har noe rett i at noen markedsfører seg som et så dyrt merke at de dermed blir dyrere. Men oftest har det noe med tilberedning og ikke minst innhold. Å betale 10 kr mer for en pakke pølser er helt greit, så lenge jeg vet at jeg da betaler for kjøtt, enn å betale 10 kr mindre og betale for en utvannet blanding av uidentifiserbart materiale. Man bør tenke litt på hva man putter i seg, ikke bare hva det koster.

 

(Btw: Både Grans og First-Price brusen er kjempegode begge to, og kjøpes hvis jeg har dårlig råd en helg før lønning eller lignende. Men som sagt, dette er en SUBJEKTIV mening!)

 

For det første, forskjellene på pølser er langt mer enn 10kr kg. Det er rundt 30-50kr forskjell (jada, det er selvsagt liksom et ekstra godt tegn på hvor dårlig billig pølsa er! Huff og huff.)

 

Det er også et tegn på hvor overpriset de andre er.

 

Om det er så er litt mer malte grisesnuter i den billige enn griselabber i den dyre så driter jeg i det. Så lenge den smaker godt. Og nordfjord wiener gruser de aller fleste på smak. Og pris.

 

Også morsomme de argumentene folk bruker når de ikke kan bruke "kvalitets forskjell på innholdet" kortet. Godteri og brus f.eks.

 

Da blir man fortalt, "hvis man først skal spise usunt så kan man da kjøpe skikkelig godteri (= dyrt, norsk godteri som hverken smaker bedre eller har mindre dritt i seg).

 

Og hvordan alle også sier det du sier på slutten der.

 

"Ja, billigmerket er omtrent like godt eller bedre og hvis jeg har dårlig råd en uke så kjøper jeg det kanskje".

 

Vel, hvis folk var litt mer prisbevisst og kjøpte det like gode men billige produktet litt oftere så hadde de kanskje ikke vært tom for penger.

 

Er det slik at pengene brenner hull i lomma hvis man har noen hundrelapper til overs før lønning?

 

Virker rett og slett at folk synes det er pinlig å kjøpe billig mat hvis man har mye penger.

Det er liksom kun greit hvis man har lite penger.

 

Er dere virkelig så redde for å bli sett på som "gjerrige"? Ja det tror jeg folk er.

Og det er hovegrunnen til at mange ikke kjøper billig. Ikke noen av unnskyldningene.

 

Folk er redde for å bli sett på som gjerrige, eller fattige.

 

 

Og så til slutt, for de av dere som sier at nordmenn er så gjerrige og kjøper bare billigmerker, vel, dere tar totalt feil. Vi er de i Europa som kjøper MINST billigprdukter. Alle andre land gjør det i mye større grad enn vi.

 

Så mye for den myten om at europeere er så mye mer sofistikerte og mindre opptatt av priser enn oss.

 

I norge så er det kun 25% som velger billigprodukter. I utlandet er det dobbelt så mye.

 

Også morsomt hvordan nordmenn går av hengslene og gjør alt mulig får å kutte ned på strømmen når den blir 1000 kr dyrere i året men å bytte fra stabburmakrell til et billigere merke kommer ikke på tale.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar
Vel, hvis folk var litt mer prisbevisst og kjøpte det like gode men billige produktet litt oftere så hadde de kanskje ikke vært tom for penger.

 

Er det slik at pengene brenner hull i lomma hvis man har noen hundrelapper til overs før lønning?

Som andre har sagt før, du høres særdeles bitter ut.

 

FYI, eg er ikke tom for penger fordi eg kjøper Sunniva juice i stede for First price, eller Gilde kjøttdeig i stede for Nordfjord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også morsomt hvordan nordmenn går av hengslene og gjør alt mulig får å kutte ned på strømmen når den blir 1000 kr dyrere i året men å bytte fra stabburmakrell til et billigere merke kommer ikke på tale.

Mat er noe jeg velger å prioritere. For meg er det ikke bare om å gjøre å bli fortest mulig mett, og jeg er villig til å punge ut ekstra for noe som smaker bra. Hvem er du til å fortelle meg at billige produkter smaker like bra som de som er dyrere? Smak er da for pokker subjektivt, så om jeg vil ha Stabburet sin makrell i tomat så kjøper jeg det. Vil jeg ha Coca Cola fremfor billig-cola, så kjøper jeg det. Og vil jeg ha champagne i stedet for Martini Asti, så kjøper jeg det. Vet du hvorfor? Fordi jeg synes det er bedre, og det er alt som teller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det virkelig det?

Jeg har kjøpt mange klesplagg i løpet av årene, og det er helt klart store kvalitetsforskjeller på f.eks. piqueer fra PRL og H&M. Nå har jeg ikke hatt sistnevnte, men tilsvarende merker med tilsvarende kvalitet, og de har ikke på langt nær holdt like lenge som de fra PRL.

Når man i tillegg får klær som sitter bedre (som da blir det samme som at produktet smaker bedre hvis vi trekker paralleller til denne tråden) og som holder høyere kvalitet, og samtidig varer lengre, kommer det ut nokså likt.

 

Nå er det ikke slik at alt av merkeklær er av god kvalitet, på langt nær. Det er mange merker som rett og slett har dårlig kvalitet i forhold til prisen, og da betaler man bare for merket, men i flere tilfeller er ikke merkeklær en dum investering.

Lenke til kommentar

Når det gjelder mat/drikke/klær vil jeg ikke akkurat kalle meg selv en snobb, og jeg er heller ingen "matkjenner" som blindt kan skille firstprice fra merkemat.

 

For meg så er mat en nødvendighet og ikke "kos" og derfor så handler jeg mye firstprice og billigmat, da jeg stort sett ikke kjenner forskjell på de fleste produktene.

 

Jeg forstår hvor trådstarter vil hen, men han angriper saken på helt feil måte. Trådstarter virker veldig bitter på en måte og føler vel at han har noe uoppgjort med ett eller annet.

 

Å kalle folk for idioter bare fordi dem velger å kjøpe merkevarer fremfor billigvarer blir veldig feil og det skader trådstarters sjanser for å fremme saken på "riktig" måte.

 

Trådstarter har funnet ett sted han/hun kan spare masse penger på og har valgt dette. Det er jo veldig flott, men jeg er usikker på om pengene som blir spart går direkte til veldedighet? Hvis pengene man sparer blir brukt på annet som feks. reiser, ny bil, verktøy etc etc. så er man jo like langt, og det hele koker ned til at pengene uansett forsvinner i det store sluket til syvende å sist.

 

Derfor så koker også det hele ned til prioriteringer. Noen prioriterer å spare penger på billig mat, mens andre prioriterer merkevarer på mat, men heller kjøper seg "billigmerker" når det gjelder klær.

 

Trådstarter kan ikke bare komme her å bestemme at de som velger merkemat er idioter. Da mister man liksom hele festet i denne tråden og blir ikke tatt veldig seriøst. Akkurat som noen skulle komme å kalle meg en idiot fordi jeg kjøper en bil til over en halv mill.

 

Er Røkke idiot fordi han bor i et "palass"?

 

Npen sparer på mora, og andre sparer på dattera... vi er forskjellige og det mener jeg trådstarter må innse, før han begynner å uttale seg...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

??? hvor gjorde jeg personangrep? tenker du på <Og du da? sendte du 20.000 sist år til de fattige barna???> hvor er det et personangrep ? jeg spurte han et spørsmål siden han skrev at det er hva du kan spare og dele med de som er mindre heldige

Oops, den siste setningen var ment til TS, ikke til deg. Den var plassert feil. Jeg mente å få TS til å svare på spørsmålet ditt :D

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Du må ha et vanvittig kjedelig kosthold. Det finnes sikkert mange eksempler på produkter som cruiser på imaget (hvor mye koster "Voss"-vann?), men som regel er det en god grunn til at prisen er høyere. Pølser er noe man merker det veldig lett på. Billigmerkene sine er pakket fulle av vann og har en svært lav kjøttprosent, ofte under 50%. Så har man Idsøe, som bruker 90%+ rent kjøtt, de beste krydderne, lager utallige varianter og produserer små kvanta. Selvfølgelig blir prisen dobbel, trippel eller kvadruppel. Og det er vel verdt det.

 

Det der er bare tull! Jeg har ikke sjekket alle FP produktene, men de jeg har vært borti har inneholdt like mye, i ett eller to tilfeller så har jeg faktisk sett at en kjøttvare fra FP har inneholdt mer kjøtt en sin "motpart" fra et mer kjent merke.

 

Ofte så er FP produktene produsert av de større produsentene, men med et annet merke på. Visste du at det er synnøve finden som står bak produksjonen av FP sin ost?

 

Nå snakker jeg på vegne av FP, jeg har lite erfaring med Coop's "X" (gode svinekoteletter til 49 kg for 2 kg og god surkål) og rema's landlord billigmerke (null erfaring).

 

Heinz er dritt, den blir "vannete" etter å ha blitt åpnet, og jeg må alltid tømmme den for vann for hver gang jeg skal bruke den. Den er god, men oppskrytt, jeg skal se om jeg får testet bergby sin ketchup, og sjekke om den er noe bedre, den skal jo være en av de "beste". :)

 

Jeg er ingen matsnobb, og føler heller ikke for å bruke mye penger kun fordi det står "gilde" eller "prior" på embalasjen!

Lenke til kommentar

Noen som har sett denne lille "testen"?

http://www.dinside.no/802381/first-price-eller-originalvaren

 

Ser ut til at det jamt over er merkevarene som vinner smakstestene... bortsett fra noen få unntak.

 

Er man en såkalt matkjenner så lager man vel stort sett maten selv fra råvarer, men måtte en matkjenner velge ferdigprodukt så tipper jeg han/hun ville valgt merkevarer grunnet bedre smak (ifg. testen, å ikke meg selv)

 

En som meg og muligens TS vil kanskje ikke merke forskjell på blindtester, så for oss er det jo kanskje ett fett... men så lenge noen synes smaken er bedre på merkevarene så kan man ikke kalle det idioti. For det er jo ganske opplagt at det er fler som velger merkevarer grunnet smak.... eller?

 

Uansett... jeg tar ingen side i denne saken, og personlig gir jeg eggentlig litt blaffen. Jeg kjøper det som faller meg inn der og da, og de få kronene jeg sparer på en evt. handel bruker jeg alikevel på bakeriet lenger bort, eller bensinstasjonen. Pengene går med i det store sluket uansett.

 

At man KAN spare 40.000,- pr.år kan sikkert godt være mulig... i TEORIEN. I praksis tror jeg ikke beløpet blir så høyt. Men at man kan spare noen tusen på det er jo åpenbart. Firstprice er jo tross alt rimeligere, men så lenge mange synes merkevarene smaker bedre, så har man vertfall et argument for å kjøpe den dyrere varen.

 

Selv om noen har "dårlig" smak og ikke merker forskjell så kan det hende at andre har blitt velsignet med bedre smaksløker. Personlig har jeg vel heller dårlige smaksløker, så JEG tjener vertfall noen kroner på billigprodukter.

 

Men selv om JEG ikke kjenner forskjell, så vil jo ikke det si at alle andre også ikke kjenner forskjell... og når man attpåtill kaller slike mennesker "idioter" så blir det bare helt feil, og dermed så putter jeg TS i kategorien "ung og bitter på samfunnet"

Lenke til kommentar

Noen som har sett denne lille "testen"?

http://www.dinside.no/802381/first-price-eller-originalvaren

 

Ser ut til at det jamt over er merkevarene som vinner smakstestene... bortsett fra noen få unntak.

 

 

Nå er også dette first price, som er det dårligste billigmerket, mot merkevarene.

Synes forskjellen på first price og remas varer som regel er overraskende stor.

 

Og at syltetøy til 4 ganger prisen slår first price er ikke så rart. Skulle bare mangle. Men er forskjellen verdt den enorme prisforskjellen?

 

Jeg skulle vært rimelig glad i syltetøy før jeg valgt den til 50kr kg fremfor 12.

 

 

Anyway, jeg var å handlet på Rema igjen i dag og til mins store forskrekkelse så ser jeg at prisene har steget ganske mye på en del ting nå.

 

Kjøttdeigen som var 48.50kg, er nå 51. Kongepølsene (nordfjord) har økt fra fra 33kr/kg til 37kr/kg. Ikke bra i det hele tatt. Tror til og med makrellboksen hadde godt opp et par kroner.

 

Merkevarene så jeg som alltid ikke en gang på, har de også gått opp tilsvarende?

 

En positiv ting dog var at jeg fant en pizza jeg ikke hadde sett før. 20kr for dobbel pizza. 330gr stk tror jeg. 30kr kg.

 

Smaker helt kurant, omtrent som ristorante. Og 2-3 ganger billigere.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest igjennom alle svarene her, men jeg lurer på en ting.

 

Hvorfor startet trådstarter denne tråden? Det var jo åpenbart ikke for å få i gang en debatt, da du avfeier absolutt alle andre som prøver å komme med tilbakemeldinger.

 

Er ikke så mye å diskutere. Hva folk vil si i mot er ganske opplagt.

 

Så da er det bedre at jeg fortsetter å rakke ned på den dyre maten og folk som kjøper den.

 

Ja, selv om 10% kjøper merkematen fordi de mener den er så mye bedre og er verdt den groteske prisforskjellen, så kjøper de andre den fordi billigmaten er enten: flau å kjøpe/flau å servere andre, de er merkeslave zombier og vet ikke en gang om alternativene. Men hadde likevel ikke kjøpt billig selv om de visste om de.

 

Jeg er sikker på at hvis bensin plutselig hadde kommet i billigversjon til 3kr literen så ville fortsatt en stor del av befolkningen ikke kjøpt fordi det etterhvert ville dukket opp et stigma ved å kjøpe den.

 

Og jeg har enda ikke kommentert de verste menneskene av alle, de som kjøper flaskevann.

 

Kongepølsene (nordfjord) har økt fra fra 33kg til 37kg.

Det må være litt av noen pølser.

 

edit, ah du gjorde narr av min typo.

Endret av Artemia
Lenke til kommentar

Og jeg har enda ikke kommentert de verste menneskene av alle, de som kjøper flasekevann.

Jeg kjøper en flaske Imsdal av og til. Ikke fordi jeg synes Imsdal-vannet er verdt prisen, men fordi jeg vil ha flasken. Jeg har inntrykk av at det gjelder veldig mange. Tross alt er det både billigere og sunnere å kjøpe en flaske Imsdal og bruke den noen titalls ganger, enn det er å kjøpe en flaske Cola...eller liksomcola.

 

Og så må man ikke glemme alle de som ikke har rent vann i springen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...