Gå til innhold

Dyr bensin, hva synes dere?


Andzel

Anbefalte innlegg

Hvis man tar ølprisen kontra drivstoff, og det behovet - hva man trenger. Så kan man spørre seg. Vet om mange, deriblant ungdommer som klager over prisene. Men allikevel bare kjører de rundt, som tullinger. Men det å brenne av mange hundre kroner på en kveld på byn, og få ettersmak av det, dagen derpå. Er ikke så nøye.

 

Er så mye i det hverdagslige som koster mer, og som man gjerne ikke tenker på. Og gjerne tenker, jeg gir faen i hvor mye det koster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere som mener at Norge samfunnsøkonomisk sett ville tjent på høyere bensinpriser (da tar jeg utg.pkt. i 20 kr/liter), begrunn HVORFOR Norge tjener på dette. Da leter jeg etter litt mer utfyllende svar enn at "vi blir kvitt den unødvendige kjøringen".

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg tror det er stikk motsatt - markant høyere priser hemmer verdiskapningen. Jeg stemmer ikke FrP, men er likevel i stand til å se at et prishopp på drivstoff ikke tjener landet på verken kort eller lang sikt. Et eksempel: Norge er avhengig av tungtransporten, altså trailerne, grunnet mangelfull jernbaneutbygging. Hvordan tror dere speditørprisene ville endre seg dersom drivstoffprisene endret seg slik dere ønsker? Hvordan tror dere bedriftene, som brukere av nevte speditørtjenester, ville blitt påvirket av dette? Videre kan man spørre etter lignende endringer i prisene på kollektivtrafikk... Nei, jeg tror dere må tenke gjennom dette en gang til!

Lenke til kommentar

Det løses ved å la den avgiftsfrie dieselen være uforandret.

 

Litt av problemet nå er at det er veldig dyrt å kjøpe og eie en bil. Når den kostnaden er tatt, er bruken relativt billig. Derfor vil de som først har kjøpt bil benytte den i stor grad. Ved å gjøre kjøp og eie av bil billigere, men bruk dyrere, ville man kunne hatt bil til de tingene som vanskelig lar seg løse ved kollektivtransport, så kunne bilen stått når det fantes alternativ transport som var billigere.

Lenke til kommentar

Hva synes dere at en liter koster snart 14 kroner eller 15 kroner per liter? Diesel ligger litt under men kommer stadig nærmere og nærmere blyfri 95.

Naturlig prisstigning kalles det. Og den har vært liten på drivstoff. For 20 år siden tror jeg det kostet 4-5 kroner for en liter bensin.

 

 

 

der tar du feil. stod en artikkel om dette i avisen, og naturlig prisstigning tilsvarer en pris på ca 11 kroner i dag.

Lenke til kommentar

Da må man i tilfelle endre reglene for hvem som kan kjøre på den også. Hverken tungtrafikk eller kollektivtrafikk kjører (lovlig) på grønn diesel.

 

Nå er det vel ikke akkurat ønskelig at tungtransport blir billigere. - Det bør heller bli mye dyrere. - Veiene er fylt opp av tungtransport som kjører halvtomme hit-og-dit hele dagen fordi samfunnet krever å få alt levert neste dag. - Hadde vi fått bort halvparten av tungtransporten og gjort om på dette så hadde vi spart mye.

 

Det er faktisk absolutt ingen grunn til at det å få levert en bitteliten pakke på andre siden av landet dagen etter skal koste en hundrelapp. - Det burde heller vært en miljøavgift som favoriserte store/trege leveringer. - Det hadde også bedret konkurranse-evnen til butikken "på hjørnet"

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da må man i tilfelle endre reglene for hvem som kan kjøre på den også. Hverken tungtrafikk eller kollektivtrafikk kjører (lovlig) på grønn diesel.

 

Nå er det vel ikke akkurat ønskelig at tungtransport blir billigere. - Det bør heller bli mye dyrere. - Veiene er fylt opp av tungtransport som kjører halvtomme hit-og-dit hele dagen fordi samfunnet krever å få alt levert neste dag. - Hadde vi fått bort halvparten av tungtransporten og gjort om på dette så hadde vi spart mye.

Jeg er redd du må sette deg inn i hva som egentlig fraktes langs norske landeveier - uten denne transporten stopper landet opp. Klart det finnes en del unødvendig transport, men det er langt fra regelen. Kjekt med varer i dagligvarebutikken, fint at industrien går rundt også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er redd du må sette deg inn i hva som egentlig fraktes langs norske landeveier - uten denne transporten stopper landet opp. Klart det finnes en del unødvendig transport, men det er langt fra regelen. Kjekt med varer i dagligvarebutikken, fint at industrien går rundt også...

 

Jeg sier ikke at all transporten er unødvendig, langt ifra - men at store deler av den kjører med liten last/oftere enn den bør er det jo ingen tvil om - og at det er ett samfunnsproblem, det er det heller ingen tvil om.

Lenke til kommentar

Det største problemet i Norge er at Norge skal redde hele verden. For å få dette til trengs det mye penger. mer penger enn man klarer å pumpe opp fra Nordsjøen. Dermed må man opprettholde stramt skatte og avgiftnivå, samtidig som man piner ned bruken av midler i Norge....

Lenke til kommentar

Jeg er redd du må sette deg inn i hva som egentlig fraktes langs norske landeveier - uten denne transporten stopper landet opp. Klart det finnes en del unødvendig transport, men det er langt fra regelen. Kjekt med varer i dagligvarebutikken, fint at industrien går rundt også...

 

Jeg sier ikke at all transporten er unødvendig, langt ifra - men at store deler av den kjører med liten last/oftere enn den bør er det jo ingen tvil om - og at det er ett samfunnsproblem, det er det heller ingen tvil om.

Har du grunnlag for disse påstandene? "Store deler av den" tolker jeg som minst 40-50 % av tungtransporten.

 

Et samfunnsproblem, javel, men har du et rasjonelt alternativ? Det kan ikke være aktuelt å utsette forsendelser til man "fyller opp" et vogntog, det hemmer både fremgang og verdiskapning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du grunnlag for disse påstandene? "Store deler av den" tolker jeg som minst 40-50 % av tungtransporten.

 

Nei jeg har ikke forkset meg frem til et eksakt tall om hvis det er det du mener ;) - når man ser på de miljøutfordingene og trafikale utfordingeene tungtransporten skaper hver dag der ute, så er hver % for mye, og jeg vil si at iallefall alt over 20% er "betydelig".

 

Et samfunnsproblem, javel, men har du et rasjonelt alternativ? Det kan ikke være aktuelt å utsette forsendelser til man "fyller opp" et vogntog, det hemmer både fremgang og verdiskapning.

 

Jo det synes jeg faktisk kan være aktuelt. - Det er selvsagt ting som må fraktes raskere, men jeg er ganske sikker på at minst halvparten av tranporten utmerket godt kunne ventet på full bil uten at det hadde gått nevneverdig utover verdiskapningen.

 

Men nå blir dette litt OT ...

Lenke til kommentar

OT eller ikke, dette er en viktig spinoff fra prisdebatten - den er tross alt en direkte årsak til økte transportkostnader. For øvrig er jeg ikke imponert over måten du antar at store deler av transporten ikke er nødvendig (i det minste på sitt tidspunkt), og at økte transportkostnader (tid er penger) ikke hemmer verdiskapningen. Førstnevnte er ren spekulasjon, sistnevnte er regelrett tull.

 

Inntil det utvikles et reelt alternativ for varetransport (les: jernbane), er jeg redd dette er et høyst nødvendig onde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

og at økte transportkostnader (tid er penger) ikke hemmer verdiskapningen. Førstnevnte er ren spekulasjon, sistnevnte er regelrett tull.

 

Jeg skjønner at det går an å konstruere et søkt tilfelle, men kom gjerne med en god forklaring på den store hemmingen av verdiskapningen som er resultetet av at "Ole" i "ytre tettsted" ikke får iPod'en sin som han bestilte på Onsdag, på tirsdag, istedet for på torsdag, veiet opp mot miljø-"kostanden". - Det var kun to leveringer i "ytre tettsted" denne dagen, det var ipoden til "Ole", og den andre var reklamemateriell til den neste kampanjen til den lokalt nærbutikken som starter mandag om 1+ uke.

Hvis man hadde samlet opp leveringene frem til tirsdag, hadde det derimot vært omtrent 20 leveringer, noe som hadde spart ~6 turer med en lastebil so mbruker omtrent 1.5l Diesel pr mil til nærmeste region-pakkesneter som ligger 4.5 mil unna "ytre tettsted".

 

Situasjonen kan selvsagt skaleres til ett annen tettsted som bare ligger 1 mil fra nærmeste regionssenter, med 10 leveringer hver dag ved å justere størrelsen på lastebilen og dieselforbruket.

Lenke til kommentar

Helt enig med det du sier her, det må effektiviseres om vi skal klare å tilpasse oss framtiden med dyrere priser på fossile brennstoffer. Vi vil aldri se prisene bli billige igjen. Eneste måten å holde kostnadene nede er effektivisering og bedre utnyttelse av kapsitet :)

 

Når det gjelder verdiskapning så er det vel slik at noen vil miste jobben sin da, som vil gi sine ringvirkninger.

Lenke til kommentar

og at økte transportkostnader (tid er penger) ikke hemmer verdiskapningen. Førstnevnte er ren spekulasjon, sistnevnte er regelrett tull.

 

Jeg skjønner at det går an å konstruere et søkt tilfelle, men kom gjerne med en god forklaring på den store hemmingen av verdiskapningen som er resultetet av at "Ole" i "ytre tettsted" ikke får iPod'en sin som han bestilte på Onsdag, på tirsdag, istedet for på torsdag, veiet opp mot miljø-"kostanden". - Det var kun to leveringer i "ytre tettsted" denne dagen, det var ipoden til "Ole", og den andre var reklamemateriell til den neste kampanjen til den lokalt nærbutikken som starter mandag om 1+ uke.

Hvis man hadde samlet opp leveringene frem til tirsdag, hadde det derimot vært omtrent 20 leveringer, noe som hadde spart ~6 turer med en lastebil so mbruker omtrent 1.5l Diesel pr mil til nærmeste region-pakkesneter som ligger 4.5 mil unna "ytre tettsted".

 

Situasjonen kan selvsagt skaleres til ett annen tettsted som bare ligger 1 mil fra nærmeste regionssenter, med 10 leveringer hver dag ved å justere størrelsen på lastebilen og dieselforbruket.

iPoden til Ole kan vi godt bruke som eksempel, men det ville være et svært dårlig eksempel - Posten Norge kjører svært sjelden laster som ikke er tilnærmet fulle, rett og slett fordi det er bedriftøkonomisk ugunstig for dem. Det samme gjelder reklamemateriellet, dersom det også gikk med posten.

 

Det er først og fremst laster til næringslivet og industrien som er det sentrale her - ofte kan ikke prosjekter "vente" på at andre leveranser skal bli aktuelle. Dersom Hardangerbroen trenger 2 tonn armeringsstål i morgen tidlig, så trenger de det i morgen tidlig. Ikke tirsdag. Kjedelig dersom 10 arbeidere bare skal drikke kaffe i morgen. Dersom bilverkstedet trenger en ny dynamo til en kundebil i morgen, trenger de den i morgen, ikke på tirsdag. Kjedelig dersom kunden ikke kan hente bilen før onsdag, og kunden derfor påberober seg en forsinkelse. Skjønner du hvor dette går?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er først og fremst laster til næringslivet og industrien som er det sentrale her - ofte kan ikke prosjekter "vente" på at andre leveranser skal bli aktuelle. Dersom Hardangerbroen trenger 2 tonn armeringsstål i morgen tidlig, så trenger de det i morgen tidlig. Ikke tirsdag. Kjedelig dersom 10 arbeidere bare skal drikke kaffe i morgen. Dersom bilverkstedet trenger en ny dynamo til en kundebil i morgen, trenger de den i morgen, ikke på tirsdag. Kjedelig dersom kunden ikke kan hente bilen før onsdag, og kunden derfor påberober seg en forsinkelse. Skjønner du hvor dette går?

 

Jeg tror du misforstår her. Leveranser som er bedriftskritiske vil ikke bli rammet, da disse bedriftene er villige til å betal det som skal til for å få varene raskt.

Lenke til kommentar

Nå har det seg slik også at man ikke lengre skal ha særlig lager av varer lengre. Varer på lager er kostnad. I tillegg skal man ikke vente lengre på å få en vare.

 

Dette er nok fremtiden. Bare så trist at Norges veisystem ikke passer inn i denne fremtiden. Vi ligger forsatt langt nede i 1900-tallet i vegstandard. På Stortinget prater man om at vi ikke kan bygge oss ut av køer. Men må vel kunne kreve ett minimumstandard på veiene i Norge først? Dagens veistandard er jo til å le av......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er først og fremst laster til næringslivet og industrien som er det sentrale her - ofte kan ikke prosjekter "vente" på at andre leveranser skal bli aktuelle. Dersom Hardangerbroen trenger 2 tonn armeringsstål i morgen tidlig, så trenger de det i morgen tidlig. Ikke tirsdag. Kjedelig dersom 10 arbeidere bare skal drikke kaffe i morgen. Dersom bilverkstedet trenger en ny dynamo til en kundebil i morgen, trenger de den i morgen, ikke på tirsdag. Kjedelig dersom kunden ikke kan hente bilen før onsdag, og kunden derfor påberober seg en forsinkelse. Skjønner du hvor dette går?

 

Jeg tror du misforstår her. Leveranser som er bedriftskritiske vil ikke bli rammet, da disse bedriftene er villige til å betal det som skal til for å få varene raskt.

Det er en svært modig forutsetning. Dette skulle ikke hemme verdiskapningen sa du..? Jeg tror du må tenke gjennom dette en gang til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er helt tragisk.

Om/da bensin steg så kunne lønningen steget sammen med den.

Man betaler allerede så jævlig mye gebyrer bare for å snu nøkkelen rundt.

 

Og om alle vil at vi skal slutte med å kjøre bil, hvor mye vil ikke staten tape på bensinpengene de ellers ville ha tjent på oss. Dobbelmoral eller er jeg helt skutt i hodet?

 

Mimre tilbake da 95 blyfri kosta 6-7 kr. Det var tider ;P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...