Gå til innhold

Kjøp Tv(4:3 eller 16:9) eller Projector, Og Hvilken???


Anbefalte innlegg

Har de siste månedene tenkt på å kjøpe en 32" Widescreen Tv, men har funnet ut at det kanskje ikke er det rette for meg. Heller et fint stort "vanlig" 4:3 tv.

 

Grunnen er at jeg spiller mye gamecube, Snart Xbox, og ser mye på vanlig TV også.

 

Og ved å kjøpe et 32" 16:9 tv, vil jeg da bare kunne nyte ca 24" når jeg ser på tv eller spiller, og jeg gjør det mer enn jeg ser filmer, så da vil ikke widescreen være verd det.

 

Men så kom jeg også på at projectorer har blitt veldig mye billigere, og da vil jeg få en mye større bilde, noe som er en stor fordel( selv om de koster mer en tv-er).Eneste negative er vel at ikke alle fungerer så godt i fultbelyste rom.

 

Har sett litt på det sony 4:3 tv-et (29") på elkjøp til ~5000,-, og kunne vurdert å bruke opptil 10000,- på projector. ( får vel kanskje bare en med SVGA oppløsning for den prisen, og kanskje det er for lite eller?, kunne godt tenkt meg å spille litt BF på den i 1024x768 hvis det var mulig å finne en projector til den prisen med den oppløsningen)

 

Hva burde jeg velge, og hvilket merke vil dere anbefale?

Gjerne vær spesifikk med detaljer, specs, pris og hvilken butikk jeg burde kjøpe fra, osv.

 

PS: Hvis dere mener projector, hva med lerret da, billig eller dyrt, og hvor stort?

 

 

Edit: Kunne dette være noe? : http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=13677 , brukt men vel grei pris eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har de siste månedene tenkt på å kjøpe en 32" Widescreen Tv, men har funnet ut at det kanskje ikke er det rette for meg. Heller et fint stort "vanlig" 4:3 tv.

 

Grunnen er at jeg spiller mye gamecube, Snart Xbox, og ser mye på vanlig TV også.

 

Og ved å kjøpe et 32" 16:9 tv, vil jeg da bare kunne nyte ca 24" når jeg ser på tv eller spiller, og jeg gjør det mer enn jeg ser filmer, så da vil ikke widescreen være verd det.

 

Men så kom jeg også på at projectorer har blitt veldig mye billigere, og da vil jeg få en mye større bilde, noe som er en stor fordel( selv om de koster mer en tv-er).Eneste negative er vel at ikke alle fungerer så godt i fultbelyste rom.

 

Har sett litt på det sony 4:3 tv-et (29") på elkjøp til ~5000,-, og kunne vurdert å bruke opptil 10000,- på projector. ( får vel kanskje bare en med SVGA oppløsning for den prisen, og kanskje det er for lite eller?, kunne godt tenkt meg å spille litt BF på den i 1024x768 hvis det var mulig å finne en projector til den prisen med den oppløsningen)

 

Hva burde jeg velge, og hvilket merke vil dere anbefale?

Gjerne vær spesifikk med detaljer, specs, pris og hvilken butikk jeg burde kjøpe fra, osv.

 

PS: Hvis dere mener projector, hva med lerret da, billig eller dyrt, og hvor stort?

 

 

Edit: Kunne dette være noe? : http://www.pcutstyr.no/index.php?vareid=13677 , brukt men vel grei pris eller?

 

 

hmmm gå for widescreen fleste widescreen tv`er idag har vel en autofuksjon slik at hver ting du ser blir widescreen selv om det ikke er lagd til det.

Tanta mi har widescreen syns det ser fett ut om en ser på tv2 etc eller dvd film.

Projektor bør du holde deg unna trokke du får en god en til eller greit til 10k da må du opp tiø 20k eller 15 minst + er lysrørene sindyre spes på billige.

Anbefaler deg ikke å velge noe annet enn widescreen siden de fleste tv kanaler skal gå over til widescreen om noen år vet at nrk skal starte neste år eller 2 år, ser nå at nrk2 sine filmer går på widescreen eller var det 16:9 ? er ikke helt sikker.

Merke? Syns du burde gå for en sony,de lager de beste skjermene spør du meg denne ser jo grei ut: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text med innebygd subwoofer

 

phillips har også bra tv`er.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke wide. Vil mye heller ha en 32" 4:3 enn 16:9 fordi 4:3 skjermen virker mye større. Og projektor er bare stress.

1) Den bruker 3-600w som gir deg en høy strømregning

2) Den produserer noe enormt med varme som gjør at hele rommet koker

3) Varmen må fjernes, og derfor er det en vifte som bråker ganske mye montert på den

4) Den må monteres høyt og med klar sikt gjennom hele rommet = Stjeler mye plass hele tiden

5) Lerret er enten dyrt, eller så er de vanskelige å montere/demontere (Kjøpt-hjemmlaget)

6) Når en pære må byttes ut blir det dyrt

7) Det er ikke mange projektorer som har TV-tuner, og da ender du opp med å ha et TV-apparat gjemt bakerst i rommet, og du finner raskt ut at det er lettere å bare se på det. :)

 

Dette kommer fra en som har hatt 200" på veggen i tre-fire år. Bakert i rommet står det et kjøleskap som har et bord teipet fast oppå. Oppå dette bordet står projektoren (30cm under taket) som har en pære på 460w. Kjøleskapet står ca 6 meter fra lerret som er to queen-sized laken av type arvegods. Lerretet henger ca 50cm ut ifra veggen fremme, og "annlegg skap" anno 1970 står bak dette med forsterker1, forsterker2, DVD, CD, PS2. Fronthøytalerene og senteren står altså også bak denne lakenveggen. Og så går det ledninger fra TV-en til forsterkeren (AV-reciver) og fra forsterkeren til projektoren. (som altså står 30cm fra TV, men 30 meter med phono må gå gjennom rommet). Dette gjør at hele rommet kan kun brukes til TV, film og tekken. Om du har lyst på et tilsvarende kabelkaos og bortkasting av plass, så be my guest, men jeg anbefaler det ikke.

Lenke til kommentar

Har litt andre erfaringer enn Nutcracker, men det er helt klart en del i det han sier.

 

I den prisklassen vil du riktignok få et mye større bilde med en prosjektor enn en TV (60-100" mot 32"), men TV'en vil ha saftigere farger, bedre lysstyrke og kontrastnivå fra en annen verden. Min anbefalling vil være å kjøpe en ok TV, og legge resten av pengene til side. Etter hvert som du har spart opp litt mere kan du investere i en prosjektor til film og spillbruk.

 

Som lerret kan du benytte mye - Har du et fast kinorom kan du ta en gips/mdf plate som du maler matt hvit, setter opp på veggen og lister rundt med svarte lister (gir tilsynelatende bedre kontrast i bildet), eller gå for et lerret. Et lerret vil ofte ha bedre ytelse, da det ganske sikkert finnes en versjon tilpasset ditt bruk. (forskjellige lerretter for takmonterte-, bordstående-, bakmonterte prosjektorer og tilpasset lysstyrken til prosjektoren og romet du skal bruke den i +++) Sjekk lerret.no.

 

Skal du vise tv på prosjektoren må du enten benytte en videospiller som tuner, eller ha TV-kort på PC'en.

 

TV duger til hverdags, men når Collin McRae III fyres opp på X-boxen og lysene slukkes er det stor forskjell på 32" og 72" (skal jeg ha mere må jeg begynne å ta bilder ned fra veggen). En annen fordel er at en prosjektor er mye letter å flytte på. Var ikke helt i form en dag. Da var det bare å lempe prosjektor og dvd inn på soverommet, feste prosjektoren i et kamerastativ og kjøre 70" i taket. Er ikke så ille å være uggen da :-)

 

Ble mye dette, men kort og godt:

TV til hverdags, prosjektor til fest - det er min konklusjon.

 

Når det gjelder strømforbruk er dagens prosjektorer bedre til å slippe igjennom lys (bedre lcd-, og ikke minst dlp teknologi), så enkelte bruker pærer på 150W - men viftestøy, lange kabler ++ gjelder fremdeles. Er det film med full guffe på anlegget, er det ikke plagsomt - men barneTv, nyheter og rolige dokumentarer egner seg best på TV :-)

 

[edit] leif var vist her også[/edit]

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke wide. Vil mye heller ha en 32" 4:3 enn 16:9 fordi 4:3 skjermen virker mye større. Og projektor er bare stress.

1) Den bruker 3-600w som gir deg en høy strømregning

2) Den produserer noe enormt med varme som gjør at hele rommet koker

3) Varmen må fjernes, og derfor er det en vifte som bråker ganske mye montert på den

4) Den må monteres høyt og med klar sikt gjennom hele rommet = Stjeler mye plass hele tiden

5) Lerret er enten dyrt, eller så er de vanskelige å montere/demontere (Kjøpt-hjemmlaget)

6) Når en pære må byttes ut blir det dyrt

7) Det er ikke mange projektorer som har TV-tuner, og da ender du opp med å ha et TV-apparat gjemt bakerst i rommet, og du finner raskt ut at det er lettere å bare se på det. :)

 

Jeg har selv prosjektor og jeg syns det ikke er noe stort problem. Hva mener du med at man må ha et tv aparat for å kunne se på tv, uten TV tuner? Jeg bruker en gammel videospiller som tuner, fungerer utmerket. Selv har jeg 110" på rommet, 16m2 og jeg syns det ikke er noe problem. Selfølgelig tar det plass, men det er mye bedre å kunne justere størrelsen på bildet litt, (og lerrette er jo ca 0.1cm tjukt) enn å sitte der med en stor klump midt på gulvet.. Og dessuten, Prosjektor er en klasse for seg selv, man har ikke hjemmekino uten prosjektor! :)

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke wide. Vil mye heller ha en 32" 4:3 enn 16:9 fordi 4:3 skjermen virker mye større.

Hvor stor selve skjermen er, er i mine øyne irrelevant. Det er størrelsen på bildet som teller, og på 16:9 materiale vil bildet helt klart bli større på en 16:9 TV.

Og projektor er bare stress.

Dra ned lerretet, trykk "on" på fjernkontrollen til projektoren/DVD-spilleren, trykk "play". Nåh.

Den bruker 3-600w som gir deg en høy strømregning

Mulig, det vet jeg ikke. Men det hørtes mye ut.

Den produserer noe enormt med varme som gjør at hele rommet koker

Jeg må innrømme at det har jeg aldri lagt merke til, men det er klart at den avgir en del varme. Vinterstid vil jo ikke dette bli noen stor kostnad (gjelder forrige punkt også), da du vil kunne spare litt på annen oppvarming.

Varmen må fjernes, og derfor er det en vifte som bråker ganske mye montert på den
Ja, enkelte projektorer støyer en del (bl.a. min, dessverre), men det finnes stillegående modeller.
Den må monteres høyt og med klar sikt gjennom hele rommet = Stjeler mye plass hele tiden

At den må monteres i taket ser jeg ikke som noe problem, da jeg aldri er i taket, ikke bruker jeg plassen i taket til noe annet heller, bortsett fra en og annen lampe. De fleste har vel klar sikt til en vegg også, hvis det ikke står en høy bokhylle eller noe midt på gulvet.

Lerret er enten dyrt, eller så er de vanskelige å montere/demontere (Kjøpt-hjemmlaget)

Lerret er temmelig dyrt ja, og blir i likhet med innkjøp av projektor et prioriteringsspørsmål.

Når en pære må byttes ut blir det dyrt

Det stemmer. Derfor kan pris og levetid på pæren være noe du bør undersøke ved kjøp av projektor.

Det er ikke mange projektorer som har TV-tuner, og da ender du opp med å ha et TV-apparat gjemt bakerst i rommet, og du finner raskt ut at det er lettere å bare se på det.

Jeg ser bare på TV'en til vanlig, eh, TV-titting, projektoren brukes kun til film og litt spilling.

Lenke til kommentar

Myrsve: Det er jo hardware sitt forum, som igjen har mange medlemer som ikke besøker gamer sine forum. Da jeg er ute etter å få så mange kommentarer og tips, pleier jeg å poste på begge forumene, selv om begge er del av HW-nettverket.

 

Og ikke for å være frekk eller noe, men jeg begynner å bli litt lei av at folk hele tiden skal spør hvorfor du har gjort noe på den måten, eller som klager fordi en setning/ord har blitt formulert litt feil, istedet for å svare på det som spørres etter i posten.

Lenke til kommentar

Her skal du få en masse info om det du vil ha svar om. Men kort versjonen kjøp 4:3 TV

 

Skjerm formater:

 

Den største fordelen 4:3 har over 16:9 er at du vil ALDRI miste noe bilde, samme hvilken type Widescreen en film er i, og en 16:9 tv passer ikke til noen widescreen formater, untatt idiotiske Disney tegnefilmer. Hvis en Hollywood film passer perfekt til en 16:9 (1.78:1) skjerm, så er den kappet, for der bruker de enten 1.85:1 eller 2.35:1 (Jeg er film fanatiker (NERD)).

 

Ellers er det mange filmer, for det meste europeiske filmet i 1.66:1, og da taper du også bilde.

 

Hvis du vil se vanlig TV (4:3) så blir bildet lite, eller du må ødlegge det for å tilpasse det skjermen, tenk deg en enda feitere Erna Solberg.

 

Pris:

 

Hvis du er ute etter å få mest for pengene, bruk så mye penger du har lyst, på en 4:3 med 50Hz (les TV-guiden i Lyf & Bilde), du vil få ett mye bedre bilde på en 4:3/50Hz enn en 4:3/100Hz til samme pris. Og for all del ALDRI høt på personalet i butikken, de kan ikke en DRITT, det eneste de blir fortalt er at 100Hz er det DU MÅ ha. Husk ny teknologi koster.

 

MEN det er en ting du MÅ ha i en 4:3 TV og det er 16:9 funksjon, hvis du av og til ser en DVD film, så er det KJEMPE forskjell på kvaliteten på en film om du kjører den med og uten 16:9 (husk å sett DVD spilleren på Widescreen 16:9). Jeg nevnte dette for en butikk ansatt når jeg var med en kompis for å kjøpe TV, han lo av meg, og sa at det ikke var noe forskjell på bildet om DVD spilleren eller TVen omgjorde bildet til 16:9. Hadde ikke jeg vært så hyggelig som jeg vanligvis er, hadde jeg kjeftet han huden full, og stappa hodet han inn i en VHS sprekk. Sjekk dette selv om du vil, spill en film med en del lyse scener, og sjekk kanter der fargene har stor mørkhets forskjell, hvit/sort, spesielt sjekk ansikts kanter, en ikke 16:9 på TV vil du ha hakkete kanter, noe vi ofte ser i spill.

 

Her var det mye unødig piss, men bruk de 5000,- og kjøp en 4:3, hvis du vil ha 16:9 må du over 10000,- hvis du bryr deg om hva du ser på. Hvis projektor frister, må du ihvertfall doble det du vil bruke, men jeg har hørt at Panasonic har en bra en til 15-16000,-. For 10000,- burte du heller kjøpe en lysbilde fremviser og en haug med A4 plast ark og noen tusjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...