Gå til innhold

Sonos frister med Android-støtte


Anbefalte innlegg

Hvis du ikke vet nettverksnøkkel og navn hvordan skal du da klare å koble opp nye enheter???

Det trenger du ikke vite med Sonos. Du må derimot vite hvordan du plugger inn en nettverkskabel, en strømkabel, en signalkabel (eller høyttalerkabler om du har ZP120). Så kommer den "avanserte" oppkoblingen hvor kontrolleren (om du velger å ikke installere på PC) forteller deg hvilke to knapper du skal trykke på innen 2 (eller 5) minutter for at systemet skal sette seg opp.

 

 

Forresten, spørsmål: (Nei ikke lurespm, jeg spør for jeg vet ikke)

Kan Squeezebox spille *helt* uavhengig av PC/MAC, og *kun* bruke NAS? (Sonos kan)

Kan man linke x antall (og splitte senere) til "party mode" og få x antall SB'er til å spille det samme? (Veldig enkelt i Sonos)

Hvor mange sanger/filer/tracks kan det være i hvert enkelt bibliotek på SB? (Sonos klarer å indeksere ~60.000 enkeltfiler pr bibliotek)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SB kan ikke koble seg opp til en NAS uten SB software installert på NAS-en. (dvs den har ikke støtte for protokollene cifs, iSCSI eller nfs...)

Når det gjelder den innebygde SB-serveren i SB Touch kan den bare spille av fra SD-kort eller usb-disk koblet rett i boksen.

 

Edit: Man kan altså klare seg uten PC/MAC hvis NAS'en støtter installasjon av SB-software't på den.(Lista over støttede NAS'er er forøvrig lang - sjekk Logitech's sider).

Sonos støtter cifs/samba mhp nettverkslager, men ikke nfs.

Endret av minediver
Lenke til kommentar

Sonos støtter cifs/samba mhp nettverkslager, men ikke nfs.

Hvis dette er nfs, så kan jeg ikke skjønne at ikke Sonos skal kunne støtte dette, siden Sonos kan hente musikk via ipadresser (og det står jo at nfs bruker ipv4 og ipv6). Men jeg vet ikke uten å ha prøvd selvfølgelig. Hvilke NAS'er har/bruker nfs? Personlig har jeg en NetGear Stora og en Verbatim NAS. Verbatimen er Samba, men NetGearen er noe annet drit og må hentes inn via ipadresse. (Dvs, NetGearen er mer eller mindre ute av det gode selskap og "bare står der" til den dør. Da er det på hue og ræv ut for den).

 

Edit:

Ser av Sonos' egne nettsider at de sier cifs og smb. Men listen over inkompatible tilkoblingsenheter (rutere/switcher/nas'er) er svært kort og ikke av de jeg ville kjøpt likevel :)

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Kan noen be Sonos om å lage en bedre multiromsløsning? Helst en 19" rack server med styring av x antall soner fra en boks med valgfritt antall fjernkontroller? Finnes det noen andre bokser som gjør denne jobben?

Det gjør da Sonos nå det?

Da med unntak av en mange-og-førti centimeter stor boks som bare tar plass.

Valgfrie fjernkontroller kan du:

1. Kjøpe (flere typer)

2. Installere på PC/MAC/Linux

3. Installere på Android (uoffisiell versjon, offisiell kommer nå i mars)

4. Installere på ip*d/phone

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

29. oktober 2010

post-38451-0-60168500-1299646285_thumb.png

 

I tillegg vil Wireless Docken til Sonos gjøre at du kan spille Spotify direkte fra mobilen til sonene. Selv er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg ønsker god lyd, gode muligheter, pent design, god integreasjon og bra styringsmuligheter.

 

I tillegg ønsker jeg å kunne dele opp i flere soner på en enkel måte. Ønsker også enkel avspiller på badet som da tåler at det er mye kondens i rommet. Jeg betaler også 99,- måneden for spotify så å kunne utnytte det godt er viktig. Ulempen med Spotify uansett hva man velger er vel at man kun kan være pålogget som 1 bruker per betalabb og dermed bare kunne spille den samme låta i alle soner.

 

God soneinndeling med styringsmuligheter både fra sentrale enheter, mobil og PC er ønskelig. Kanskje også mulighet for å streame musikken min ut på nett (FLAC samling på SMB).

 

EDIT:

Ellers er jeg fult kapabel til å sette opp egne lukkede trådløse nettverk dedikert til formålet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Eneste Sonos har som SB ikke har er innebygget forsterker i boksen slik at du kan kobble til høytaler.

For meg ble akkurat den delen avgjørende. Jeg satt et par Sonos-playere i boden, og strakk kun høyttalerledninger til Kjøkken og terrasse hvor jeg monterte takinnfelte høyttalere for disse 2 sonene.

For stuen og 'filmrommet' kunne jeg nok like gjerne brukt SB, for der har jeg koblet spillerne til separate forsterkere.

 

Touch/Reciver/Transport er beregnet for å stå i stereo racket, og støtter høyoppløste formater (Touch/Transport) noe Sonos ikke gjør,

Du kaller kanskje ikke FLAC for 'høyoppløst format'? Virker noe rart spør du meg...

 

Hvis du ikke vet nettverksnøkkel og navn hvordan skal du da klare å koble opp nye enheter???

Sonos bruker ikke det trådløse nettet du allerede har, så Sonos trenger derfor bare å lete etter Sonos'eget parallelle nett. Du tar derfor heller ikke kapasitet fra ditt eksisterende nett, og du risikerer heller ikke at en P2P-jobb du starter opp på PC'en din kveler musikkavspillingen - rimelig kjernefunksjonalitet spør du meg!

 

I tilleg så kan du sette opp Squeezebox server til å streame musik til mobiltelefon, du kan kobble deg til med jobb pc o.l disse mulighetene har du ikke med Sonos

Det avhenger jo litt av bruksmønsteret ditt det, mange anser det ikke som vanskelig å synkronisere din lokale musikk eller dine lokale spillelister med andre enheter - det finnes mye annen SW i markedet som gjør dette på en god måte. Streaming til mobiltelefonen din tror jeg ikke akkurat er mainstream-funksjonalitet ennå - men for all del så gjør jeg det selv innimellom (fra Spotify). Jeg har altså Spotify, som jeg streamer både til Sonos'ene mine og til mobiltelefonen. Jeg er ikke helt overbevist om at streaming fra SB er en killer-funksjonalitet, men jeg kan kanskje overbevises til å tro det?

 

For all del Sonos er gode produkter, men sammenlignet med SB så når de ikke opp, selv om prisen hadde vært lik. SB koster 1/3 av Sonos og leverer teknisk mere avanserte produkter (ser da bortfra nettverk som er integrert i Sonos)

Jeg vil si at Sonos er teknisk mer avansert på det ene punktet som *virkelig* teller, nemlig eget trådløst nettverk. Delt trådløst nettverk med andre enheter *vil* føre til at man i gitte situasjoner får hakking eller full stopp i lyden - dvs full stopp i det som er kjernefunksjonaliteten til en *lydavspiller*. Her har SB valgt en teknisk 'billig' utvei, som attpåtil fører til økt brukerterskel.

- Men OK, om man benytter kablet nettverk som nevnt lenger opp i tråden her, så omgår man jo SB's akilleshæl...

 

Så selv om SB er blitt et OK produkt ville jeg absolutt valgt Sonos igjen om jeg skulle kjøpt nå! Først og fremst pga disse 2 punktene:

 

- eget trådløst nettverk

- Avspillere med innebygget forsterker (genialt kombinert med innbyggingshøyttalere - man trenger ikke noe 'synlig' utstyr i rommet man vil ha musikk i

Lenke til kommentar

Som en ivrig, aktiv og tung Squeezebox bruker kan eg avkrefte følgende utsagn:

Delt trådløst nettverk med andre enheter *vil* føre til at man i gitte situasjoner får hakking eller full stopp i lyden - dvs full stopp i det som er kjernefunksjonaliteten til en *lydavspiller*.

 

Det er naturligvis mulig om man går inn for det å lage til det scenarioet du beskriver, men da er det lite annet som fungerer på det trådløse også, og da mener eg det ikke lenger er et motargument.

 

Og skal man være 100% sikker så tar man litt av de pengene man sparte på å kjøpe Squeezebox i stede for Sonos, og kjøper en trådløs router/accesspunkt som kun Squeezebox bruker.

Lenke til kommentar

I tillegg vil Wireless Docken til Sonos gjøre at du kan spille Spotify direkte fra mobilen til sonene. Selv er jeg litt usikker på hva jeg skal velge. Jeg ønsker god lyd, gode muligheter, pent design, god integreasjon og bra styringsmuligheter.

Hvilket design er vel penere på en avspiller enn en avspiller du ikke ser (kan stå i boden din f.eks.). Jeg har et par Sonos'er stående i et mini-rack i boden, og med bare høyttalerkabler til rommene jeg vil ha musikk i...

 

 

I tillegg ønsker jeg å kunne dele opp i flere soner på en enkel måte. Ønsker også enkel avspiller på badet som da tåler at det er mye kondens i rommet.

Sonos sin CR100 fjernkontroll er vannsikker nok til at den skal tåle at du tar den med inn i dusjen.

Om du plasserer avspilleren i boden, og kun plasserer høyttalere som er egnet for våtrom på badet (ikke papp-baserte elementer), så skulle du være i boks. Om du velger standard-høyttalere eller høyttalere for innbygging avhenger litt av estetiske og praktiske hensyn, men innfellingshøyttalere anbefales på det varmeste om du kan få det til i praksis...

Jeg betaler også 99,- måneden for spotify så å kunne utnytte det godt er viktig. Ulempen med Spotify uansett hva man velger er vel at man kun kan være pålogget som 1 bruker per betalabb og dermed bare kunne spille den samme låta i alle soner.

Mener at Spotify Premium-abonnementet mitt er gyldig for samtidig bruk fra 1 PC + 2 eller 3 devices, så det skal gå bra.

 

 

God soneinndeling med styringsmuligheter både fra sentrale enheter, mobil og PC er ønskelig. Kanskje også mulighet for å streame musikken min ut på nett (FLAC samling på SMB).

Vet ikke hvordan soneinndelingen funker med SB, men om jeg tolker tidligere poster i denne diskusjonen rett, så oppretter SB en ny, parallell lydstrøm til hver mottaker, noe som gjør at man fort får 'trafikkproblemer' i nettverket. Ser ikke helt hvordan SB skal sørge for synkronisert lyd i de forskjellige sonene heller når de ikke deler lydstrøm...

 

Sonos'en er helt genial i 'party-modus', hvor jeg linker stue, kjøkken, terrasse og filmrom til én felles sone med lik (og synkronisert) musikk alle steder.

 

 

 

Lenke til kommentar
noe som gjør at man fort får 'trafikkproblemer' i nettverket. Ser ikke helt hvordan SB skal sørge for synkronisert lyd i de forskjellige sonene heller når de ikke deler lydstrøm...

 

Sonos'en er helt genial i 'party-modus', hvor jeg linker stue, kjøkken, terrasse og filmrom til én felles sone med lik (og synkronisert) musikk alle steder.

Det stemmer ikke. De fleste hjemmenettverk takler fint et titalls Squeezeboxer samtidig med andre enheter, og hvorvidt lyden mellom to eller flere er lik vil ikke ha noen innvirkning på hvor mye båndbredde som kreves. Eg er enig i at det ikke er en ideell måte å gjøre det på, men det fungerer helt fint.

 

Eg vet ikke hvordan de klarer å synkronisere lyden, men det klarer de til tross for det helt utmerket. Eg kan fint linke opp alle soverommene her, badet, stue og kjøkken for å få samme musikk spilt av, synkronisert. Men det blir dog naturligvis en forskjell i lyden ettersom alle har forskjellige forsterkere, elementer, lydnivå og romklang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...