Gå til innhold

Last ned lynrask IE9


Anbefalte innlegg

Det jeg reagerte på er uttalelser om at IE uansett er dritt, noe som ikke er tilfellet når de tydeligvis har lagt seg i selen for å gjøre det bedre.

 

DESSUTEN er teknologisk idealisme like plagsomt på et itforum som alle andre plasser, og bidrar i liten grad til å løse problemer. På lik linje me annen idealisme blir du skjelden rik, og blir stort sett oppfattet som plagsom og innpåsliten.

 

Open Source blir ikke bedre av at du skal spy edder å galle i hvert eneste MS-relaterte topic.

IE9 er en av de første versjonene av IE jeg synes begynner å virke lovende, det eneste de kanskje henger etter på er at de er trege med HTML5 sammenlignet med andre utviklerversjoner av Opera, Chrome og Firefox.

 

Man må jo forholde seg til det som er tilfellet per dags dato. Om jeg for eksempell skulle utviklet et salgsnettside, og oversett måten IE tolker nett på hadde nok dette gått hardt utover salget, så det sier seg selv at man ikke vil bli rik av slik holdning.

 

Om du med 'du' mener meg (i og med at jeg antar det er meg innlegget er beregnet på), så går jeg ikke inn for å spy edder og galle for alt som omhandler MS, men de har ikke kun rent mel i posen. Dessuten er det ingen link mellom lukket programvare og MS, og fri programvare blir ikke bedre kun fordi den er åpen, i de fleste tilfeller finnes det alltid et bedre kommersielt produkt (f.eks MS Office synes jeg er bedre å jobbe i enn Libre Office, men jeg trenger ikke mer enn hva Libre Office kan gi, og når jeg samtidig ønsker kompabilitet mellom OS, samt liker filosofien rundt fri programvare, så bruker jeg Libre Office). Allikevel, når det kommer til nettlesere om vi ser på tidligere versjoner av IE sammenlignet med andre nettlesere, så har de fleste andre nettlesere gjort en bedre jobb uavhengig om de har vært kommersielle eller ikke, eller om de har vært åpne eller ikke.

 

Alt er selvsagt med måte også. Om jeg føler at et fritt program kan gjøre jobben jeg ønsker, så benytter jeg det. Om jeg finner et lukket, men gratis, bruker jeg heller det enn å kjøpe et dyrt kommersielt produkt om det kan gjøre jobben. Noen ganger er det mer passende med et dyrt kommersielt produkt. Om du f.eks skal produsere en enkel liten nettside så holder det sikkert med en teksteditor og Gimp, om du skal jobbe med en større produksjon og behandle et hav av bilder kan det nok tenkes Dreamweaver og Photoshop vil være mer passende, ingen frie løsninger kan vel matche opp her?

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]

Jeg bruker selv Opera, og bruker såkalt URL-filter (rett og slett en stor .ini-fil som blir lest inn via javascript som inneholder blokkering av alt som inneholder spam/reklame etc. Gruser adblock (samt krever nada).

[...]

[...]

Opera urlfilter gruser forøvrig ikke Adblock Plus, da sistnevnte er en mer fleksibel implementasjon.

Smak og behag. Etter min mening syns jeg et URL-filter er genialt.

 

For Opera kan du bruke Main List+Tracking List til Fanboy for eksempel: http://www.fanboy.co.nz/opera.html

Det du linker til der er akkurat det jeg snakket om ;) Et URL-filter.

Lenke til kommentar

Synes det blir for mye opensource fanboys som promper ut driten sin her, jeg er helt uenig med dere... nei Firefox, Chrome eller andre nettlesere er ikke bedre. Ikke Internet Explorer heller. Ikke Safari heller. Det blir som å si at et operativsystem er bedre enn et annet. Sannheten er at alle nettlesere, programmer og operativsystem har sine positive og negative sider. Folk liker heller ikke at andre forteller dem hvordan man skal tenke. Ingen er best eller dårligst på noe, bruk nettelseren du selv foretrekker og liker best, det som fungerer best for deg. Det er faktisk ikke slik at alle KUN ser på funksjoner og støtte. Men også på design, estetikk, layout, praktiske snarveier, fargebruk etc. Samme gjelder operativsystem og alt annet. Jeg synes det blir utrolig barnslig at folk skal prøve å overbevise andre om at favoritten sin er bedre enn andre sin favoritt. Noen liker cola is, andre liker sjokolade is etc.

Endret av Kinz
Lenke til kommentar

Synes det blir for mye opensource fanboys som promper ut driten sin her, jeg er helt uenig med dere... nei Firefox, Chrome eller andre nettlesere er ikke bedre. Ikke Internet Explorer heller. Ikke Safari heller. Det blir som å si at et operativsystem er bedre enn et annet. Sannheten er at alle nettlesere, programmer og operativsystem har sine positive og negative sider. Folk liker heller ikke at andre forteller dem hvordan man skal tenke. Ingen er best eller dårligst på noe, bruk nettelseren du selv foretrekker og liker best, det som fungerer best for deg. Det er faktisk ikke slik at alle KUN ser på funksjoner og støtte. Men også på design, estetikk, layout, praktiske snarveier, fargebruk etc. Samme gjelder operativsystem og alt annet. Jeg synes det blir utrolig barnslig at folk skal prøve å overbevise andre om at favoritten sin er bedre enn andre sin favoritt. Noen liker cola is, andre liker sjokolade is etc.

 

Tror de fleste prater utifra hva de selv synes. Man burde ikke trenge å legge til 'imo' ved hvert innlegg for at folk skal skjønne det.

 

Men for å gi deg det med teskje: JEG HATER IE. JEG SYNES IE ER NOE FORBANNA PISS.

 

Læreren min derimot, liker det, eller vet ikke at det finnes en haug andre alternativer, hva vet jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det blir for mye opensource fanboys som promper ut driten sin her, jeg er helt uenig med dere... nei Firefox, Chrome eller andre nettlesere er ikke bedre. Ikke Internet Explorer heller. Ikke Safari heller. Det blir som å si at et operativsystem er bedre enn et annet. Sannheten er at alle nettlesere, programmer og operativsystem har sine positive og negative sider. Folk liker heller ikke at andre forteller dem hvordan man skal tenke. Ingen er best eller dårligst på noe, bruk nettelseren du selv foretrekker og liker best, det som fungerer best for deg. Det er faktisk ikke slik at alle KUN ser på funksjoner og støtte. Men også på design, estetikk, layout, praktiske snarveier, fargebruk etc. Samme gjelder operativsystem og alt annet. Jeg synes det blir utrolig barnslig at folk skal prøve å overbevise andre om at favoritten sin er bedre enn andre sin favoritt. Noen liker cola is, andre liker sjokolade is etc.

 

Tror de fleste prater utifra hva de selv synes. Man burde ikke trenge å legge til 'imo' ved hvert innlegg for at folk skal skjønne det.

 

Men for å gi deg det med teskje: JEG HATER IE. JEG SYNES IE ER NOE FORBANNA PISS.

 

Læreren min derimot, liker det, eller vet ikke at det finnes en haug andre alternativer, hva vet jeg.

 

Jeg tror ikke du har skjønt poenget mitt...

Lenke til kommentar

Synes det blir for mye opensource fanboys som promper ut driten sin her, jeg er helt uenig med dere... nei Firefox, Chrome eller andre nettlesere er ikke bedre. Ikke Internet Explorer heller. Ikke Safari heller. Det blir som å si at et operativsystem er bedre enn et annet. Sannheten er at alle nettlesere, programmer og operativsystem har sine positive og negative sider. Folk liker heller ikke at andre forteller dem hvordan man skal tenke. Ingen er best eller dårligst på noe, bruk nettelseren du selv foretrekker og liker best, det som fungerer best for deg. Det er faktisk ikke slik at alle KUN ser på funksjoner og støtte. Men også på design, estetikk, layout, praktiske snarveier, fargebruk etc. Samme gjelder operativsystem og alt annet. Jeg synes det blir utrolig barnslig at folk skal prøve å overbevise andre om at favoritten sin er bedre enn andre sin favoritt. Noen liker cola is, andre liker sjokolade is etc.

Om du sikter til meg angående mine egne personlige valg for ønsket programvare (altså mine, som i ikke andres), jeg snakker for meg selv, ikke andre når det gjelder mine holdninger til programvare, hva andre legger vekt på for være opptil dem.

 

Om du derimot tror det jeg har skrevet angående å følge en standard har noe med åpen kildekode å gjøre så har du missforstått. Dessuten, Opera og Safari er lukket programvare, og disse har gjort det bedre enn IE her. Det handler om å gjøre WWW til et fritt sted for alle som ønsker å delta. Allikevel, det har kanskje vært litt urettferdig av meg å ha dratt inn et historisk perspektiv da det ser ut til at MS virkelig prøver med IE9, og støtte for de fleste nettlesere har blitt betraktelig bedre nå enn det var før.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Synes det blir for mye opensource fanboys som promper ut driten sin her, jeg er helt uenig med dere... nei Firefox, Chrome eller andre nettlesere er ikke bedre. Ikke Internet Explorer heller. Ikke Safari heller. Det blir som å si at et operativsystem er bedre enn et annet. Sannheten er at alle nettlesere, programmer og operativsystem har sine positive og negative sider. Folk liker heller ikke at andre forteller dem hvordan man skal tenke. Ingen er best eller dårligst på noe, bruk nettelseren du selv foretrekker og liker best, det som fungerer best for deg. Det er faktisk ikke slik at alle KUN ser på funksjoner og støtte. Men også på design, estetikk, layout, praktiske snarveier, fargebruk etc. Samme gjelder operativsystem og alt annet. Jeg synes det blir utrolig barnslig at folk skal prøve å overbevise andre om at favoritten sin er bedre enn andre sin favoritt. Noen liker cola is, andre liker sjokolade is etc.

 

Tror de fleste prater utifra hva de selv synes. Man burde ikke trenge å legge til 'imo' ved hvert innlegg for at folk skal skjønne det.

 

Men for å gi deg det med teskje: JEG HATER IE. JEG SYNES IE ER NOE FORBANNA PISS.

 

Læreren min derimot, liker det, eller vet ikke at det finnes en haug andre alternativer, hva vet jeg.

 

Jeg tror ikke du har skjønt poenget mitt...

 

Sikkert ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gidder ikke engang lese, IE er og vil alltid være noe piss.

 

Lynrask? Dagens.

 

Kva skal man sei om slike som deg?

Tjah, er vel ikkje så veldig masse å sei...

Ganske tragisk i grunn.

 

 

Men ein god nettleser må ha eit bra adblock filter, det har vel ikkje IE9 endå?

Får den det + synk av favoritter (veit at xmarks funker) så kan man skifte over til ein raskere nettleser.

Vi får sjå kva Firefox finn på i versjon 4.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder ikke engang lese, IE er og vil alltid være noe piss.

 

Lynrask? Dagens.

 

Kva skal man sei om slike som deg?

Tjah, er vel ikkje så veldig masse å sei...

Ganske tragisk i grunn.

 

 

Men ein god nettleser må ha eit bra adblock filter, det har vel ikkje IE9 endå?

Får den det + synk av favoritter (veit at xmarks funker) så kan man skifte over til ein raskere nettleser.

Vi får sjå kva Firefox finn på i versjon 4.

 

Blir den som andre nettlesere er, kan den funke, ja. Men det er for lite, for sent.

 

At flere er er begeistret for at microsoft endelig har klart å gjøre en ting rett, skjønner ikke jeg.

 

Annehver Windows de lager, er crap. Hver eneste IE til nå, kanskje minus den ene de har klart å lage brukbar, har vært crap.

 

Gratulerer, de har laget en brukbar nettleser, men når det finnes 10 andre alternativer som har gjort en god jobb hele tida, er det da for faen ingen grunn til å bytte?

 

Det er DU som er tragisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Glem nå ikke å være litt saklig og vennlig i forumet....

 

Her er en artikkel som måler IE9 mot andre browsere. IE9 scorer bra i noen tester... :-)

 

 

http://www.webmonkey...rn-web-browser/

So while IE9 does an admirable job of catching up on web standards, it’s far from a leader when it comes to HTML5 and CSS 3 support. If you want a browser that works on today’s web, IE9 will make a fine choice. If you want a browser that’s already moving toward the web of the future then you might want to look elsewhere.

Endret av la7dfa.com
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gidder ikke engang lese, IE er og vil alltid være noe piss.

 

Lynrask? Dagens.

 

Kva skal man sei om slike som deg?

Tjah, er vel ikkje så veldig masse å sei...

Ganske tragisk i grunn.

 

 

Men ein god nettleser må ha eit bra adblock filter, det har vel ikkje IE9 endå?

Får den det + synk av favoritter (veit at xmarks funker) så kan man skifte over til ein raskere nettleser.

Vi får sjå kva Firefox finn på i versjon 4.

 

Blir den som andre nettlesere er, kan den funke, ja. Men det er for lite, for sent.

 

At flere er er begeistret for at microsoft endelig har klart å gjøre en ting rett, skjønner ikke jeg.

 

Annehver Windows de lager, er crap. Hver eneste IE til nå, kanskje minus den ene de har klart å lage brukbar, har vært crap.

 

Gratulerer, de har laget en brukbar nettleser, men når det finnes 10 andre alternativer som har gjort en god jobb hele tida, er det da for faen ingen grunn til å bytte?

 

Det er DU som er tragisk.

 

Kan du nevne dei 10 andre?

Eller er det meir pisspreik på gang her?

 

Firefox, Chrome, Safari, Opera... og ja, der stopper det sikkert...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til de andre som har svart meg: Dere har fortsatt ikke skjønt poenget mitt. Poenget mitt er at vi burde slutte å overbevise andre om hvilken nettleser som er best, for det finnes ikke noe "best" når det gjelder software og teknologi. Noen liker Firefox, andre liker Internet Explorer, andre liker Safari, han liker Chrome, en annen liker Opera osv... hvis du synes det er så stort problem at ikke alle godtar din mening om at din nettleser er best, ja da er det i alle fall ikke vårt problem eller? Det er jo som å prøve å få meg til å like kaffe, når jeg egentlig vil ha cola -.-

Endret av Kinz
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er jo som å prøve å få meg til å like kaffe, når jeg egentlig vil ha cola -.-

Tull. Det er som å si «alle biler i bruk på veien i dag må ha mindre giftige utslipp enn X og ha bremser av kvalitet Y» og at du sier «vilikkevillikkevilikke, det er en fri verden, min spesiallagde bil har en recliner som førersete og jeg syntes den er kjempegod å kjøre. Kan ikke du bestemme over din egen bil og eller gi faen i hva jeg gjør?»

 

Jeg kunne ikke bry meg mindre om hvordan nettleseren ser ut eller hvordan brukeropplevelsen er. Rent teknologisk har hver eneste versjon av IE siden IE6 holdt tilbake internett og IE9 blir nok ingen unntak, da den allerede er utdatert. Ha i tankene når du bruker IE at for hver person som bytter til noe som trekker teknologien frem i stedet jo raskere går utviklingen mot en bedre surfeopplevelse for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til de andre som har svart meg: Dere har fortsatt ikke skjønt poenget mitt. Poenget mitt er at vi burde slutte å overbevise andre om hvilken nettleser som er best, for det finnes ikke noe "best" når det gjelder software og teknologi. Noen liker Firefox, andre liker Internet Explorer, andre liker Safari, han liker Chrome, en annen liker Opera osv... hvis du synes det er så stort problem at ikke alle godtar din mening om at din nettleser er best, ja da er det i alle fall ikke vårt problem eller? Det er jo som å prøve å få meg til å like kaffe, når jeg egentlig vil ha cola -.-

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg ser på det fra et litt annerledes perspektiv. Når det kommer til bruk av nettlesere, så ligger nok IE nokså høyt. IE har vært nokså seine ute med en rekke ting, som tabbed browsing, men funksjonene og brukeropplevelsen er det nok mange som setter pris på.

 

De fleste driter nok i om en nettleser følger standarden, om nettleseren prøver å støtte nye HTML og CSS-funksjoner, eller om de legger til proprietære løsninger. Om dette ikke er noe man ser på som viktig så er det ikke være at man ikke tar dette i betraktning når man velger nettleser.

 

I stor grad har IE vært en liten synder på enkelte områder her, og det er ikke snakk om å anbefale en favoritt-nettleser, men en hvilken som helst nettleser som fokuserer på disse standardene og ikke tukler med forskjellige tillegg som ekskluderer andre fra markedet.

 

Slike eksempler vil alltid kunne tolkes annerledes, så ta denne med en klype salt: Forestill deg at du går på en internasjonal skole hvor standarden er engelsk grunnet flerspråklig miljø. La oss si skolen har 70% skotter (og la si variasjonen inneholdt forskjellige ord og proprietære uttalelser/løsninger som til og med med gjorde det vanskelig for deg til og med OM du ønsket å tilpasse deg ved å lære deg denne variasjonen og godta dette). Hadde ikke vært urettferdig om læreren plutselig snakket skotsk da enkelte av elevene ikke var helt kompatible med standard engelsk (til tross for kriterier som er satt for skolen, og engelsk ikke innhold tilsvarende problemer som gjorde forståelsen for standard engelsk lettere), og læreren begynte å ta hensyn til flertallet og så ikke på retningslinjer som vesentlige.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Til de over meg: Bare vås og tull hvert eneste ord dere skriver synes jeg. Men sånne som dere klarer vel ikke å skrive forståelig nok, jeg gidder ikke å nevne noe mer. Om jeg fortsatt liker cola, så kan ikke dere prøve å få meg til å like kaffe. Samme gjelder nettlesere og alt annet.

Endret av Kinz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...