Gå til innhold

Daniel's Haikeferd Europa Rundt 2010.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Modig gjort! Sikkert mye å oppleve, men jeg tror jeg holder meg til luksushotell og fly :p

 

 

Hehehe, er nettop det skjønner du. For meg, så blir hoteller og fly en ferie.

 

Men å haike å komme i kontakt med lokalbefolkningen, lære om historien til landsdelene og kulturene dems, det... Det er det jeg kaller å reise :)

Lenke til kommentar

Bra tiltak! Jeg ligger ikke alltid særlig høyt på komfortnivået når jeg reiser, men ville nok vært fristet til å dra med et lite fjelltelt i sekken. Tror kanskje den viktigste lærdommen folk burde ta fra denne tråden er at det å dra på utradisjonelle turer ikke bare er mulig, men også fullt ut oppnåelig uten årevis med planlegging eller steinrike foreldre.

 

Ellers er vel haiking det nærmeste en kommer en reiseform som er like ubehagelig som (rute)fly for tiden, selv om jeg tror komforten vipper i favør haiking. Lite som er så traurig som boardingkøer, sikkerhetskontroller og nordmenn med for mange tax free-poser.

Lenke til kommentar

Bra tiltak! Jeg ligger ikke alltid særlig høyt på komfortnivået når jeg reiser, men ville nok vært fristet til å dra med et lite fjelltelt i sekken. Tror kanskje den viktigste lærdommen folk burde ta fra denne tråden er at det å dra på utradisjonelle turer ikke bare er mulig, men også fullt ut oppnåelig uten årevis med planlegging eller steinrike foreldre.

 

Ellers er vel haiking det nærmeste en kommer en reiseform som er like ubehagelig som (rute)fly for tiden, selv om jeg tror komforten vipper i favør haiking. Lite som er så traurig som boardingkøer, sikkerhetskontroller og nordmenn med for mange tax free-poser.

 

 

Helt enig! Men uenig at fly og haiking er like ubehagelig!

Fly er... ok, et bittelite sete med fult av små unger som skriker så ser du nesten ingen ting pga skyer eller for høyt oppe.

 

Jeg har nemlig sittet på med verdens nyeste trailer, og det var komfort! Det er så mye hyggeligere å sitte å prate med den som kjører og det er ikke en eneste som ikke liker historiene dine om haikeverden. Mange av dem har også haiket som yngre, så dem sitter jo å ler å jeg har til og med blitt kalt en helt av noen. Altså at jeg ikke jobbet å tjente penger for å spare til en slik tur, men at jeg bare pakket sekken, og hvorfor? Neis.. hvorfor ikke, jeg vil jo bare leve fritt! Å det var det mange som elsket og beundret meg for.

 

Ikke bare det, men så er jo mat og drikke, og noen ganger øl også, gratis når du haiker med de svært givende menneskende. Fly så er vel det flere hundre kroner hehe!

 

 

Så jeg, personlig vertfall. Ville haiket fremfor å tatt fly, når som helst.

Lenke til kommentar

Det var litt av et eventyr. Man må være klar over at selv om de fleste er hyggelige så er det risikabelt og man må passe seg for endel farer. Spesielt for damer er en slik tur meget risikabel.

 

Det er mange som synes det er spennende å gi haik og få snakke med noen fra et annet land eller å få noen fremmende på besøk, men dette er også en risiko for dem. Derfor finnes det flere siter hvor man kan finne noen å haike med eller overnatte hos. Dette gir mere trygghet for begge parter, men man må da være på et bestemt sted til en bestemt tid. Man kan også gjøre dette for deler av turen hvor det er vanskeligere å reise på lykke og fromme, for eksempel i Italia.

 

Da jeg selv reiste Europa på kryss og tvers med interrail hadde jeg planlagt å sove på stranden i mange byer, men ble raskt frarådet det av andre reisende som kunne fortelle om hvordan politiet vekket dem opp med tåregass. Jeg tok da istedenfor tog om natten som jeg sov påg

Lenke til kommentar

Da er ruta satt for i år.

 

Jeg og en kompis haiker da fra Oslo 1. Juli, og skal haike oss ned til Thailand til Phi Phi øyene! Vi skal drive Engelsk talende video blog om hele reisen. Ingen planer om hvor lang tid eller når vi skal tilbake, vi har kun et mål vi vil nå, Phi Phi øyene i Thailand.

 

 

4kohphi.jpg

 

Phi_Phi_Islands.png

Lenke til kommentar
Da er ruta satt for i år.

 

Jeg og en kompis haiker da fra Oslo 1. Juli, og skal haike oss ned til Thailand til Phi Phi øyene! Vi skal drive Engelsk talende video blog om hele reisen. Ingen planer om hvor lang tid eller når vi skal tilbake, vi har kun et mål vi vil nå, Phi Phi øyene i Thailand.

Høres ut som om dere har gapet over litt for mye. Til Tyrkia burde det gå nogenlunde greit, men etter det blir det utfordrende:

-Mange land på veien krever visum som må skaffes i Norge, som må ha dato for ankomst og gjerne også adressen dere skal bo og bilett inn og ut av landet.

-Bare de totale visumkostnadene koster raskt mere enn et fly til thailand.

-Om sommeren er det ubehagelig/farlig varmt i det fleste landene dere skal gjennom.

-Det er krig/ustabilitet i mange av landene.

-De er ikke vant med fenomenet haiking i alle disse landene, det er ofte forventet at dere betaler for å bli med.

 

Ellers kan Phi Phi bli en skuffelse. Øyen er en ren turistmaskin og det ble spesielt folksomt etter at "The Beach" kom ut. I tillegg til de turistene som overnatter på øya kommer det veldig mange dit på dagstur. Med alle båtene som ligger rett ved stranden er det mye olje der og lett å få det på seg. På landtungen hvor alt foregår er det ganske trangt både mellom husene og mellom folk på den smale stranden. Da jeg var der hadde de ikke en skikkelig håndtering av søppelet og det stinket over store deler av øyen. Men jeg skal innrømme at øyen ser pen ut på bilder...

Lenke til kommentar
Da er ruta satt for i år.

 

Jeg og en kompis haiker da fra Oslo 1. Juli, og skal haike oss ned til Thailand til Phi Phi øyene! Vi skal drive Engelsk talende video blog om hele reisen. Ingen planer om hvor lang tid eller når vi skal tilbake, vi har kun et mål vi vil nå, Phi Phi øyene i Thailand.

Høres ut som om dere har gapet over litt for mye. Til Tyrkia burde det gå nogenlunde greit, men etter det blir det utfordrende:

-Mange land på veien krever visum som må skaffes i Norge, som må ha dato for ankomst og gjerne også adressen dere skal bo og bilett inn og ut av landet.

-Bare de totale visumkostnadene koster raskt mere enn et fly til thailand.

-Om sommeren er det ubehagelig/farlig varmt i det fleste landene dere skal gjennom.

-Det er krig/ustabilitet i mange av landene.

-De er ikke vant med fenomenet haiking i alle disse landene, det er ofte forventet at dere betaler for å bli med.

 

Ellers kan Phi Phi bli en skuffelse. Øyen er en ren turistmaskin og det ble spesielt folksomt etter at "The Beach" kom ut. I tillegg til de turistene som overnatter på øya kommer det veldig mange dit på dagstur. Med alle båtene som ligger rett ved stranden er det mye olje der og lett å få det på seg. På landtungen hvor alt foregår er det ganske trangt både mellom husene og mellom folk på den smale stranden. Da jeg var der hadde de ikke en skikkelig håndtering av søppelet og det stinket over store deler av øyen. Men jeg skal innrømme at øyen ser pen ut på bilder...

 

 

Takker for opplysninger, det er akkurat det vi trenger! Vi har satt et mål, og det kan skiftes når som helst, noe jeg gjorde på min forrige reise vær dag. Og så slepper vi jo også å reise gjennom iran og den ruta, kan ta russland, kazakhstan, china til thailand.

 

Det er dette vi driver undersøker nå. Jeg har møtt på flere som har vært mange plasser uten serlig visumer og slikt. For alt vi vet tar vi ruta til egypt og gjennom Afrika. Som sakt, vi har bare et mål, men som kan skiftes midt på reisen.

 

 

Men forløpi så vil vi til Phi Phi!

 

 

Ingen ting er umulig!

 

 

 

 

Edit: Les deg gjennom www.digihitch.com så skal du se at det er enklere å haike i visse land du trodde kan bli vanskelig, det er mange land som har helt andre haikemetoder enn tommelen!

 

Krig og faresoner er vi klar over men det er ikke overalt i ''de verdens delene'' Det er kun få plasser dette skjer. Og vi skal selvfølgelig ikke inn slike plasser. (derfor vi driver å undersjøker til vi reiser, som også er en god stund til)

 

 

(begynte skrive et bedre og lengre svar men så skjedde det noe med internettet og alt ble slettet...)

Endret av DanielBS
Lenke til kommentar

Hmm har du noen "haiketips" du kan komme med? Feks hvordan gikk du frem for å få haik? Sa du til den byen du ville til eller sa du en nærmere mindre by?

 

Ellers høres Phi Phi veldig langt og vrient ut. Som sagt så kommer dere greit til Tyrkia uten noe særlig med visum, men Iran krever visum. Skal dog være problemfritt å få tak i så lenge dere ikke har noe stempel fra Israel. Iran er for meg sivilisasjonens utpost på denne ruta. Dere vil neppe dra igjennom Afghanistan eller Pakistan. Så da er det bare Turkmenistan. Turkmenistan er et diktatur og ikke noe særlig greit land å få visum til. Og jeg vil faktisk revurdere i det hele tatt å dra sørøstover først.

 

Det dere derimot burde gjøre er å velge E18 istedet for E6 og dra østover igjennom Sverige, Finland og Russland. Russland er litt tricky hva visum angår, man må også registrere visumet sitt. Heldigvis har man sider som http://www.getrussian.com/ som også har et kontor i Moskva hvor visumet kan registreres. De fleste exsovjetrepublikker i sentral Asia har omtrent de samme visumreglene. Altså dvs man må ha en invitiasjon. Kina er lettere igen. Det er dog svært viktig at man skaffer disse visumene fra Norge. Særlig Russland er strenge på det. Muligens Kina også. Jeg vil råde dere til å nærmest gjøre unna Russland så fort som fy pga de gir bare turistvisum for 30 dager max. Her bør man også ha en viss ide om flyforbindelser som kan bringe dere til et mer "sivilisert" sted. Det å bli stuck i ødemarka i Russland tror jeg ikke dere vil. Her har man også jernbane som en mulighet, det russiske jernbanenettet er godt utbygd. Så det beste forslaget til ruta er nok Oslo-Sverige-Finnland-Russland-Kazakhstan-Kina-(Laos-Thailand) eller Vietnam-Kambodsja-Thailand. Viktig at dere har med dere mye litteratur på alt som er etter Finland.Russisk parlørbok vil hjelpe dere en lang vei i både Russland og Kazakhstan. Uansett det er en enorm utfordring dere har tatt på dere, men jeg liker folk som ikke er helt mainstream og ingenting er umulig.

 

Er dog veldig viktig å skaffe seg visum til de landene man må ha visum på forhånd til (Kina, Russland og Kazakhstan definitivt). Kan være greit å vurdere noen transportetapper med tog/buss innimellom. Avstandene i denne delen av verden er store og tog/buss er ofte svært billig.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Interessant lesing.

Får jo motorsykkelturen min gjennom (Øst)Europa til å blekne fullstendig. Min "fanesak" den gang (før internett, men med mobiltelefon) var å reise uten kart. Det gikk rimelig greit og jeg havnet i Brno før jeg snudde hjemover. Turen ble ganske amputert da motorsykkelen "døde" i Tsjekkia. Heldigvis fant jeg et bakgårdsverksted som reparerte sykkelen på 3 dager og jeg kunne reise hjem igjen :)

 

Men jeg tror, som robertaas nevner, Europa er én ting. Den haiketuren gjennom tidligere Sovjetunionen kan nok by på større problemer og uoverkommelige utfordringer. Sjekk iallefall godt på forhånd.

Forøvrig, lykke til og god tur. Venter i spenning på neste reiserapport :):thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...