Gå til innhold

Hvordan sette opp en Minecraft-server og andre serverrelaterte spørsmål


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har åpnet porter i router - Til hvilken IP har du åpnet de portene? - Sjekk at den PC'en som kjører serveren har denne IP'n idag også. (fast IP er lurt på PC som skal fungere som server, da helst med litt høy IP slik at man unngår konflikt, eller utenfor DHCP scope)

WAN porten de andre skal koble til bør være riktig - denne er dynamisk for de fleste, så kan endre seg, viktig å ha rett IP å koble til for besøkende (hvis du ikke bruker dynamisk DNS tjeneste)

Lenke til kommentar

Du har åpnet porter i router - Til hvilken IP har du åpnet de portene? - Sjekk at den PC'en som kjører serveren har denne IP'n idag også. (fast IP er lurt på PC som skal fungere som server, da helst med litt høy IP slik at man unngår konflikt, eller utenfor DHCP scope)

WAN porten de andre skal koble til bør være riktig - denne er dynamisk for de fleste, så kan endre seg, viktig å ha rett IP å koble til for besøkende (hvis du ikke bruker dynamisk DNS tjeneste)

 

Den første, er det IPv4 adressen? I så fall så stemmer dette.

 

IPen er den samme som før.

Lenke til kommentar

Hvis oppføring/forwarding fortsatt gjelder i router og det er riktig port og IP'er er riktig som du sier, så høres det rart ut.

 

Hmm, kanskje det er jeg som tar feil. Laster opp noen screenshots:

 

post-138102-0-91299400-1323970721_thumb.jpg

 

post-138102-0-31138900-1323970730_thumb.jpg

Den ene er TCP, den andre UDP.

 

La også merke til dette under routersettingsene. Burde jeg fylle inn noe her?

 

post-138102-0-32085500-1323970758_thumb.jpg

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Ser forsåvidt riktig ut det - foruten at det trengs bare TCP og ikke UDP, men det skal ikke gjøre noe fra eller til.

Du har ikke endret porten på serveren? Altså i selve minecraft serveren, som har default port som du har åpnet for? Du sier det virket tidligere, så er du 100% sikker på at WAN IP er riktig. Kopier den og gi den ut til de som prøver å koble til, så du er helt sikker.

 

Du kan sjekke om port er åpen her (ikke prøvd selv og tror du må sjekke fra serveren) Les forøvrig her

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Ser forsåvidt riktig ut det - foruten at det trengs bare TCP og ikke UDP, men det skal ikke gjøre noe fra eller til.

Du har ikke endret porten på serveren? Altså i selve minecraft serveren, som har default port som du har åpnet for? Du sier det virket tidligere, så er du 100% sikker på at WAN IP er riktig. Kopier den og gi den ut til de som prøver å koble til, så du er helt sikker

 

 

Virker som noe er galt her. IPen stemmer, sendte den nettop til en kompiss som fikk "Can't reach server". Kan også nevne at jeg selv kommer inn på serveren når jeg kobler til via IP.

 

post-138102-0-05034700-1323972123_thumb.jpg

 

post-138102-0-53424000-1323972123_thumb.jpg

 

post-138102-0-16606400-1323972124_thumb.jpg

 

Smudga ut sånn at jeg slipper randoms som prøver å koble til, men de siste tallene stemmer.

Endret av N1ko
Lenke til kommentar

Selv har jeg en router fra NGT som ikke virker med forwarding av port når jeg gjør det i web-interface. Står at port er åpen, men virker ikke, så må gjøre det via telnet og da virker det. Hos deg har det jo virket, så tror ikke det er årsaken til deg.

Prøv med å slå av serveren og ev restart maskin også, gjerne restart router samtidig - Det er det eneste jeg kan foreslå nå, for er tom for forslag/ideer :S

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei jeg har noen spm.

 

1. Vi hoster server hos get-sourced som er kjempebra. Vi har også ordnet moderatorere og vip, men moderatorer får ikke bruke commands. F.eks kick og ban. Noen som vet?

 

2. Vi har nå skrudd på monsters, men det spawner ALT for mange av dem. I hvertfall i byen vi har med lys også. Noen som vet hvordan man får dem til å ikke spawne eller komme inn på avmerkede steder :)

 

3. Hvordan få mods inn i serveren? Har lyst på MoCreatures og det har mange andre og!

 

Takk på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei jeg har noen spm.

 

1. Vi hoster server hos get-sourced som er kjempebra. Vi har også ordnet moderatorere og vip, men moderatorer får ikke bruke commands. F.eks kick og ban. Noen som vet?

 

2. Vi har nå skrudd på monsters, men det spawner ALT for mange av dem. I hvertfall i byen vi har med lys også. Noen som vet hvordan man får dem til å ikke spawne eller komme inn på avmerkede steder :)

 

3. Hvordan få mods inn i serveren? Har lyst på MoCreatures og det har mange andre og!

 

Takk på forhånd :thumbup:

 

1. Er ikke sikker, desverre.

 

2. Du kan laste ned mod'en "iZone", der kan du velge hvor normale medlemmer IKKE kan bygge, merke plasser der monsters ikke skal spawne, merke plasser der det ikke skal være PvP osv.

 

3. Jeg er ikke heeelt sikker når noen andre hoster, men om du bruker bukkit kan du legge mods'a inn i "Plugins" mappa.

 

MERK: Du kan IKKE legge inn mods på en normal Minecraft Server som er lastet ned fra minecraft.net - Du må bruke Bukkit!

Endret av Sverdvs
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har satt opp en server som jeg og broderen skal spille på. Vi finner serveren når vi legger den til i serverlisten, men når vi skal logge på kommer følgende feilmeldinger:

  • "Took too long to log in"
  • Connection Lost
     
    Internal exception: java.net.SocketTimeoutException: Read timed out

 

Jeg kjører serveren fra en 5 år gammel stasjonær PC med Windows 7. Denne er koplet til nettet med kabel, via en switch og så til modemet. De to PCene vi spiller med er koplet til direkte, en med kabel og en trådløst. (tror ikke noe av dette har noe å si, men slenger det med i tilfelle).

 

Håper noen vet hva som er problemet. På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...