Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil: Velge bensin (TFSI) eller diesel (TDI)?


zanta

Anbefalte innlegg

Vurderer ny konebil, prøvekjørte ny Golf 6 med 1.6 TDI for et par dager siden. Kunne også tenke meg å prøve 1.2 TSI (85/105 hk), men de hadde ikke denne inne. Noen som har prøvd den? Er den velig svak på tomgang og før turbotrykket kommer på ca 1500, slik at den kveles lett når man skal sette bilen i gang (med manuell), eller funker det greit?

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurderer ny konebil, prøvekjørte ny Golf 6 med 1.6 TDI for et par dager siden. Kunne også tenke meg å prøve 1.2 TSI (85/105 hk), men de hadde ikke denne inne. Noen som har prøvd den? Er den velig svak på tomgang og før turbotrykket kommer på ca 1500, slik at den kveles lett når man skal sette bilen i gang (med manuell), eller funker det greit?

 

Jeg har ikke kjørt den nye Golfen, men de med BlueMotion starter av seg selv hvis du kveler dem.

 

Forresten får du vel ikke BlueMotion på de aller billigste, men 1,6 TDI BlueMotion er jo bare 12.000 dyrere enn 1,2 TSI: http://riktigbil.no/s/UqdFXj

 

Vi kjøpte Passat 2010 med BlueMotion i høst, og Noen™ likte godt at den startet seg selv da den kveltes på vei ut av parkeringsplassen til Møller! ;)

Lenke til kommentar

Jeg eier en Golf 6 1.6tdi Bluemotion. Var faktisk i samme situasjon som deg. Enten 1,6 tdi eller 1,2 tsi. Diesel med 105hk/250nM vs 85hk/160nM bensin. Dieselen er både raskere, og bruker mindre drivstoff. Så sånn sett syns jeg det er ganske lett valg. Men skal du ha kjøre bluemotion linjen, så er det noe du ikke kan velge av utstyr som du sikkert vet.

Blant annet feks skinn seter. På Bluemotion kan du kun ha blå/sorte stoff seter.

 

Sånn personelig så er jeg relativt fornøyd med bilen. Forbikjøringer går greit, den sitter godt på veien og fungerer veldig bra på vinterføre. Eneste nevnverdige er at jeg gjerne skulle hat DSG :)

 

EDIT: Haha, jeg er veldig vant med VW sin girkasse og clutch så har ikke daua den så ofte, daua mest pga glemt og trykke av start/stopp funksjonen :p Men alle andre som har prøvd den er relativt flinke til og daue den :p så er ganske kjekt. Mange som er flinke til å sette de i 3 gir istedet får 1 blant annet :p Med andre ord, man bør være ganske hardhent med girkassa. Noe jeg egentli ikke er så fan av

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Har nå en MB 2008 med 2.0 CDI, og synes nok at for diesel er det 1.6 som er det minste som er aktuelt, de som er mindre blir for svake på lavt turtall (før turbotrykk), under ca 1500. Har kjørt blant annet Opel 1.3 CDTi og Nissan 1.5 CDi, var ikke fornøyd med de.

 

Den Golfen jeg prøvekjørte var en BM 105 hk, og den var helt OK, den trakk akseptabelt fra tomgang, og gikk som forventet. Hadde kanskje ventet litt mindre traktor-lyd fra en så ny og moderne diesel.

 

Jeg må ha hengerfeste på bilen, og det kan man ikke få på bluemotion. Mest trolig er en Trendline 90 hk 1.6 TDI eller 85 hk 1.2 TSI med litt ekstra fjas, ev. en Sport 85 hk 1.2 TSI dersom den kan bestilles med hengerfeste. Kanskje jeg må ta en telefonrunde til andre forhandlere og høre om noen har en 1.2 85 eller 105 hk for prøvekjøring før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Har nå en MB 2008 med 2.0 CDI, og synes nok at for diesel er det 1.6 som er det minste som er aktuelt, de som er mindre blir for svake på lavt turtall (før turbotrykk), under ca 1500. Har kjørt blant annet Opel 1.3 CDTi og Nissan 1.5 CDi, var ikke fornøyd med de.

 

Den Golfen jeg prøvekjørte var en BM 105 hk, og den var helt OK, den trakk akseptabelt fra tomgang, og gikk som forventet. Hadde kanskje ventet litt mindre traktor-lyd fra en så ny og moderne diesel.

 

Jeg må ha hengerfeste på bilen, og det kan man ikke få på bluemotion. Mest trolig er en Trendline 90 hk 1.6 TDI eller 85 hk 1.2 TSI med litt ekstra fjas, ev. en Sport 85 hk 1.2 TSI dersom den kan bestilles med hengerfeste. Kanskje jeg må ta en telefonrunde til andre forhandlere og høre om noen har en 1.2 85 eller 105 hk for prøvekjøring før jeg bestemmer meg.

 

Jeg har hengerfeste på min, så jo det går å få vis du bare kontakter en selger

Lenke til kommentar

Jeg har hengerfeste på min, så jo det går å få vis du bare kontakter en selger

Har du en BMT-modell eller en "full" Bluemotion? Prislisten viser tydelig at tilhengerfeste ikke kan leveres på Bluemotion, men på de som har BMT Technology kan dette leveres. Regner med at dette er fordi Bluemotion har tettere grill, og ikke vil kunne klare å gi tilstrekkelig kjøing dersom bilen kjøres med tung tilhenger.

Lenke til kommentar

Jeg har full bluemotion ja, i candy white og extra tona vinduet osv:P. Hengerfeste er noe leverandøren kan ettermontere får deg. Da vil de kutte vekk en liten del av plastikken bak får og montere den. Og den er ikke avtagbar, noe du sikkert kan få. Og dette hullet vil da også føre til at all skitt vil samle seg mer mot midten av baken på bilen :)

 

Btw kosta 254k da med RCD 510 touch screen media enhet 8 høytalere, media in ipod, liten skinnpakke, extra tona vinduet og hengerfeste da.

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Gjorde de ikke noe med grillen på bilen, slik at den slipper mer luft inn til radiatoren? Da vil vel motoren gå varm dersom du trekker tung henger (kanskje ikke i Norge?). Jeg kjører mest med en liten varehenger (hageavfall etc), og vil gjerne ha originalt avtagbart tilhengerfeste, og dette kan ikke leveres fabrikkmontert på Bluemotion (men på BM Technology kan man få det).

 

Har ikke fått prøvd 1.2 TSI enda, men det heller vel mot en 1.6 TDI/90 Trendline.

Lenke til kommentar

Gjorde de ikke noe med grillen på bilen, slik at den slipper mer luft inn til radiatoren? Da vil vel motoren gå varm dersom du trekker tung henger (kanskje ikke i Norge?). Jeg kjører mest med en liten varehenger (hageavfall etc), og vil gjerne ha originalt avtagbart tilhengerfeste, og dette kan ikke leveres fabrikkmontert på Bluemotion (men på BM Technology kan man få det).

 

Har ikke fått prøvd 1.2 TSI enda, men det heller vel mot en 1.6 TDI/90 Trendline.

 

Tviler de lager motorer som går varm så lett i disse dager.

Eneste som er forskjell på en bil med BMT er at den mangler aerodynamikk frontfanger etc, og er ikke senket 15mm. MEN, om jeg ikke husker helt feil, så har de endra utvekslingen på 3-4-5 gir på de som kun har BMT teknologi motor. Så den ikke drar så langt på girene som en full BM vil. Men blir jo som du vet dyrere med BMT motor.

 

EDIT:

 

Golf 1.6tdi bmt trendline koster jo 266.000 med det utstyret jeg mener man bør ha. Desutten ser den mye penere ut en Bluemotion linja, så ville gått får den var jeg deg :p

 

Bluemotion modellen ser jo igrunn ikke ut med den frontfangern

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 1,2 TSI. Har riktignok kun kjørt den i 105-hesters verjson i Skoda Fabia, men det er en genial motor. Hvis du ikke har vært borti små turbomotorer før, vil du bli overrasket over hvor bra det fungerer.

 

Du kan lese en test av den her: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article589401.ece

 

Hvis du ikke vet det, så er det i praksis samme bilen som Polo. :)

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt 1,2 TSI. Har riktignok kun kjørt den i 105-hesters verjson i Skoda Fabia, men det er en genial motor. Hvis du ikke har vært borti små turbomotorer før, vil du bli overrasket over hvor bra det fungerer.

 

Du kan lese en test av den her: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article589401.ece

 

Hvis du ikke vet det, så er det i praksis samme bilen som Polo. :)

 

1.2 TSI motoren med 105hk selger de ikke lengre. Den har 85hk nå.

Den med 105hk er en 1,4TSI nå :)

Lenke til kommentar

EDIT:

 

Haha. Skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden tenkte på Polo nå.

 

Uansett: Du får 1,2 TSI som 105-hester i Golf fortsatt. Har ikke kjørt den i den bilen, men den fungerte som sagt virkelig bra i de mindre bilene. Mistenker at 85 hester blir litt smått.

 

1,4-literen som BMW-coup`e sikter til har 122 hester.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

EDIT:

 

Haha. Skjønner ikke hvorfor jeg hele tiden tenkte på Polo nå.

 

Uansett: Du får 1,2 TSI som 105-hester i Golf fortsatt. Har ikke kjørt den i den bilen, men den fungerte som sagt virkelig bra i de mindre bilene. Mistenker at 85 hester blir litt smått.

 

1,4-literen som BMW-coup`e sikter til har 122 hester.

 

Skjønner ikke hvor du finner at golf har 1,2 tsi med 105hk :/

Vis du går på VW sin side og bygger din egen golf. Så er den ingen mulighet og få 1,2tsi med 105 hk :p kun 1,6tdi og 1,4 tsi som har 105hk

Lenke til kommentar

1,2 TSI har nok litt høyere forbruk enn 1,6 TDI, men gir for de fleste en bedre kjøreopplevelse som blant annet at motoren blir fortere varm. Om man driver mye småkjøring vil jeg anbefale bensinvarianten, men om man kjører 10 mil daglig ville jeg ha kjøpt diesel.

 

Jeg sitter selv med en TDI som jeg bruker mest til småkjøring, og angrer på at jeg ikke valgte bensin. Tror nok at min neste VAG bil blir en 1,2 TSI.

Lenke til kommentar

En Trendline 1.6 TDi 90 hk får man ikke som Bluemotion, det er kun på 1.6 TDi 105 hk man kan velge enten BMT eller Bluemotion. Prøvekjøring er helt klart nødvendig, men jeg mistenker at forskjellen mellom 1.2 TSi 85 og 1.2 TSi 105 hk ikke er så stor. Dreiemomentet på lavere turtallsområder er nok relativt likt, og er programmert til å være lavere på høyere turtall for å redusere max hk (og avgiftskroner). For Trendline er det ikke mange kroner i forskjell, men jeg har fått med meg at VW har en Sport-utgave med 1.2 TSi 85 hk med ekstra utstyr for ca 30.0000 til ca 229.000, den kan også være aktuell (selv om "Sport" virker litt malplassert på en bil med 1.2, er det utstyret som gjør at den kanskje kan forsvare navnet).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...