Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Litt om "demokratiet" i Israel:

 

Benekter du at Israel er et demokrati?

 

Israel er en jødisk stat. Det er i alle fall det de reklamerer seg selv som. Enten er det snakk om en religiøs jødisk stat, dvs. et teokrati, dvs. at alle landets innbyggere bekjenner seg til den jødiske tro, eller så er det snakk om en etnisk jødisk stat, dvs. en apaertheid-stat, dvs. at alle landets innbyggere er etniske jøder. Ingen av begrepene er forenlig med et demokrati, så selv om Israels regjering er folkevalgt, så velger jeg å påstå at nei, Israel er ikke et demokrati. Ingen av begrepene stemmer forøvrig med virkeligheten heller, 25% eller så av Israels innbyggere er verken etniske eller religøse jøder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mens dere krangler, nyter jeg denne musikkvideoen

 

Du koser deg med ren løgn?

Sånn bare av ren nysgjerrighet: Hva er det som er "ren løgn" i denne videoen? Jeg har hørt på den et par ganger nå, og kan ikke finne noen utsagn som kvalifiserer som "rene løgner".

Lenke til kommentar
Litt om "demokratiet" i Israel:

 

Benekter du at Israel er et demokrati?

 

Israel er en jødisk stat. Det er i alle fall det de reklamerer seg selv som. Enten er det snakk om en religiøs jødisk stat, dvs. et teokrati, dvs. at alle landets innbyggere bekjenner seg til den jødiske tro, eller så er det snakk om en etnisk jødisk stat, dvs. en apaertheid-stat, dvs. at alle landets innbyggere er etniske jøder. Ingen av begrepene er forenlig med et demokrati, så selv om Israels regjering er folkevalgt, så velger jeg å påstå at nei, Israel er ikke et demokrati. Ingen av begrepene stemmer forøvrig med virkeligheten heller, 25% eller så av Israels innbyggere er verken etniske eller religøse jøder.

 

Israel er da hverken ett teokrati eller en apartheidstat da jøder og ikkejøder har de samme demokratiske rettighetene. Vil du si det samme om Norge som trossalt er ett kristent land med en protestantisk statskirke. Gjelder samme logikken her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Benekter du at Israel er et demokrati?

 

Det er faktisk en ganske interessang problemstilling. La oss se nærmere på det hele: Staten Israel ble opprettet som og fungerte i flere år som en demokratisk stat, men den tiden er imidlertid over! Det ofisielle navnet på landet er "Staten Israel", men det kunne like gjerne vært endret til "Den jødiske staten Israel" slik det egentlige navnet på Iran er "Den islamske republikken Iran"! De siste årene og spesielt siden den nåværende regjeringen med Benjamin Netanyahu som statsminister og Avidgor Lieberman som utenriksminister ble innsatt har Israel blitt stadig mer og mer autoritært samtidig som flere nye lover som forhindrer og binner ytringsfrihet har blitt innført. Man trenger ikke engang å ta med at det ikke er tillat med politiske partier som utfordrer statens sionistiske grunnlag for å se hvilken vei det går med Israel...

 

(Når det gjelder nye lover og lovforslag ligger det hauevis av artikler tideligere i denne tråden. Er bare å begynne å bla bakover).

 

Så har du også et av kravene Israel har til Den palestinske selvstyremyndigheten: At de skal anerkjenne Israel som en jødisk stat! Motargumentet til Den palestinske selvstyremyndigheten er nettopp at dette vil risikere rettighetene til den palestinske befolkningen i Israel. Og kravet deres for å gjøre det er nettopp at grensene først må avklares så de vet hva som skal være Staten Israel og hva som skal være Staten Palestina. Dette er selvsagt et helt klart og rettmessig krav ettersom Israel ellers kan trumfe igjennom enhver lov eller bestemmelse som gir jøder fordeler nettopp med det ene kravet at Israel er en jødisk stat... Og når du ser på utviklingen i Israel de siste årene er det god grunn til å tro at det nettopp er dette som vil skje! Og spesielt så lenge statsministeren er Benjamin Netanyahu! Se litt på hva mannen har stått bak og hans syn på konflikten med den palestinske befolkningen:

 

Mannen som vanligvis ikke viker

 

Benjamin Netanyahu er en hard negl med fortid som elitesoldat og en bror som er en israelsk heltelegende. Mange kan ikke utstå mannen, men han blir likevel valgt igjen og igjen.

 

Han ble den første direktevalgte statsministeren i Israels historie i 1996, og noe av det første han gjorde, var å stille så knallharde krav i de pågående fredsforhandlingene med palestinerne at fredsprosessen gikk i stå.

 

Og han skrøt av å ha forpurret fredsprosessen.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7273840

 

Netanyahu: - Jeg ødela Oslo-avtalen

 

Israels statsminister Benjamin Netanyahu avslørt av israelsk tv-kanal.

 

Netanyahu forteller at han fikk USAs daværende president Bill Clinton til å tro at han jobbet for fredsavtalen ved at Israel trakk seg ut fra mindre områder på Vestbredden, mens Israel i virkeligheten befestet okkupasjonen.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3738431.ece

 

Altså har du en mann som for lengst har gjort det klart at han ikke vil ha en palestinsk stat! Og dermed også en mann som ikke vil ha en slutt på konflikten eller en fredsløsning med palestinerne etttersom det ikke finnes en løsning som ikke inkluderer en palestinsk stat! Den eneste andre løsningen er en enstatsløsning der jøder og arabere/palestinere er helt sidestilt, men dette er et enda større mareritt for Israel enn en palestinsk stat ettersom jødene vil bli en majoritet! Dermed er løsningen deres å fortsette å bygge ulovelige bosettninger på okkupert jord for å hindre fredssamtaler og dermed en løsning på konflikten med den palestinske befolkningen og resten av den arabiske verden...

 

Og det er nettopp dette Netanyahu får igjennom stadig vekk med ny lovgivning. Gjør det ulovelig å kritisere hæren, gjør det ulovelig å gi bistand til fredsorganisasjoner, vil etterforske fredsorganisasjonene osv... Ikke alle forslagene er hans, men stammer fra Lieberman, men det er døyten det samme da Netanyahu valgte å samarbeide med Lieberman for å skape en regjering i Israel som er fullstendig høyrevridd, religiøs og ekstrem!

 

Som vist til tideligere er selv den så proisraelske Hillary Clinton skeptisk til demokratiet i Israel i disse dager:

 

Israelske politikere hardt ut mot Clinton

 

Israelske politikere reagerer sterkt på kritikken fra USAs utenriksminister Hillary Clinton, som sier hun frykter for demokratiet i landet.

 

Under et møte i Washington i helgen kritiserte Clinton det hun mener er en rekke udemokratiske lovforslag fra høyreorienterte medlemmer av statsminister Benjamin Netanyahus regjering.

 

Den amerikanske utenriksministeren er også sjokkert over at det på enkelte busser i Jerusalem-området er segregering mellom menn og kvinner, og at enkelte religiøse soldater i Israel nekter å delta på arrangement der kvinner synger.

 

Et av lovforslagene Clinton mener utgjør en trussel mot demokratiet i Israel, er et forslag om å begrense støtten fra utlandet til israelske menneskerettsorganisasjoner.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7902890

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Israel er en jødisk stat. Det er i alle fall det de reklamerer seg selv som. Enten er det snakk om en religiøs jødisk stat, dvs. et teokrati, dvs. at alle landets innbyggere bekjenner seg til den jødiske tro, eller så er det snakk om en etnisk jødisk stat, dvs. en apaertheid-stat, dvs. at alle landets innbyggere er etniske jøder. Ingen av begrepene er forenlig med et demokrati, så selv om Israels regjering er folkevalgt, så velger jeg å påstå at nei, Israel er ikke et demokrati. Ingen av begrepene stemmer forøvrig med virkeligheten heller, 25% eller så av Israels innbyggere er verken etniske eller religøse jøder.

Irland en kristen stat.

Er Irland et apartheid land eller et teokrati?

 

Det er fullt mulig å ha en stat som hjemland for et folk eller en religion, og samtidig respektere minoriteters rettigheter.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Irland en kristen stat.

Er Irland et apartheid land eller et teokrati?

 

Det er fullt mulig å ha en stat som hjemland for et folk eller en religion, og samtidig respektere minoriteters rettigheter.

Du har helt rett, det er fullt mulig, men Israel klarer det ikke. Skolesystemet f.eks. diskriminerer mellom jøder og arabere. Skolemateriell tilgjengelig på arabisk minsker fra år til år, og det som er igjen er stappfullt av dårlig språk og grammatiske feil. Eller hva med øst-Jerusalem, i praksis en del av Israel, hvor Israel begår en sakte, etnisk rensing av byen ved å gjøre det så vanskelig som mulig for palestinere å leve der. Alle som bor i øst-Jerusalem må ha et eget innbyggerpass, bare for å bevise at de har lov til å bo der. Skolebarn må hvert år dokumentere at de har fullført skoleåret, har de ikke det mister de innbyggerpasset og må flytte. Antall tilgjengelige skoleplasser minker også for hvert år. Bosetninger, mur og piggtrådgjerder blir bygd i stadig større omfang, og gjør det vanskeligere og vanskeligere for palestinere å forflytte seg eller bare å komme seg på jobb. Vannreservene blir selvfølgelig liggende innenfor israelske områder, alle palestinere må derfor ha store vanntanker på taket bare for å ha tilgang til rent vann.

 

En slik diskriminering mellom landets majoritet, jødene, og dets største minoritet, araberne, kvalifiserer i alle høyeste grad til uttrykket apartheid. Så ja, Israel er en apartheidstat.

 

---

 

Også relevant til tråden: Trefninger mellom israelske sikkerhetsstyrker og palestinske demonstranter under markeringen av Land Day.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å ha en stat som hjemland for et folk eller en religion, og samtidig respektere minoriteters rettigheter.

 

Problemet er bare at Israel ikke klarer eller viser vilje til å balansere mellom å være en jødisk stat og samtidig et demokrati med rettigheter for alle, inkl. minoriteter.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at Israel ikke klarer eller viser vilje til å balansere mellom å være en jødisk stat og samtidig et demokrati med rettigheter for alle, inkl. minoriteter.

Du har tydeligvis aldri verken lest om, eller besøkt Israel? Alle innbyggerne i Israel, Jøder, Muslimer, Kristne, osv. har full frihet i Israel og lever i et fullverdig demokrati. Det er overhode ikke uvanlig å høre lyden av bønnerop over høyttalere fra en Moské i nærheten. Har selv besøkt Israel, og hørte dette overalt. Også mens vi besøkte jødiske kirker hørte vi dette tydelig!!

 

Og før vi gikk inn i en kirke så vi et skilt med denne påskriften:

(And whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Herafter he will be one of the losers)

Selvsagt for å provosere boende jøder og kristne turister, men altså fullt akseptert i et fullverdig demokrati.

 

Det som også er verdt å nevne, er at verken palestinerne eller araberne som bor i Israel kunne tenke seg noe palestinsk styre, rett og slett fordi dem vet at alternativet er verre!

 

Ser også at du henviser til nrk og hva nrks egne journalister mener og har sitert angående dette, og du gjør det ofte. Har du et eget hode, eller bruker du bare nrks venstredridde bilde av midtøsten?

 

EDIT: Har bildet av det skiltet liggende på datamaskinen, men siden jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle få det ut her, så måtte jeg skrive det av!

Endret av MBarne
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Irland en kristen stat.

Er Irland et apartheid land eller et teokrati?

 

Det er fullt mulig å ha en stat som hjemland for et folk eller en religion, og samtidig respektere minoriteters rettigheter.

Du har helt rett, det er fullt mulig, men Israel klarer det ikke. Skolesystemet f.eks. diskriminerer mellom jøder og arabere. Skolemateriell tilgjengelig på arabisk minsker fra år til år, og det som er igjen er stappfullt av dårlig språk og grammatiske feil. Eller hva med øst-Jerusalem, i praksis en del av Israel, hvor Israel begår en sakte, etnisk rensing av byen ved å gjøre det så vanskelig som mulig for palestinere å leve der. Alle som bor i øst-Jerusalem må ha et eget innbyggerpass, bare for å bevise at de har lov til å bo der. Skolebarn må hvert år dokumentere at de har fullført skoleåret, har de ikke det mister de innbyggerpasset og må flytte. Antall tilgjengelige skoleplasser minker også for hvert år. Bosetninger, mur og piggtrådgjerder blir bygd i stadig større omfang, og gjør det vanskeligere og vanskeligere for palestinere å forflytte seg eller bare å komme seg på jobb. Vannreservene blir selvfølgelig liggende innenfor israelske områder, alle palestinere må derfor ha store vanntanker på taket bare for å ha tilgang til rent vann.

 

En slik diskriminering mellom landets majoritet, jødene, og dets største minoritet, araberne, kvalifiserer i alle høyeste grad til uttrykket apartheid. Så ja, Israel er en apartheidstat.

 

---

 

Også relevant til tråden: Trefninger mellom israelske sikkerhetsstyrker og palestinske demonstranter under markeringen av Land Day.

Hvor er kildene? Har Norge et godt utvalg av polske eller engelske skolebøker til sammenligning? Krever vi ikke også i Norge at skoleåret må fullføres? Og vanntanker på taket blir bare for dumt. Dette finner vi i alle land, og befinner seg på taket for å erstatte varmtvannstank. Israel og USA har dem overalt. Hvor kommer eventuelt vannet fra som disse tankene blir fylt med? Vanntrær?

 

Å kalle Israel for en apartheidstat forteller meg at du er trangsynt, og ikke ønsker å lære sannheten. Og vi vet begge to at det utsagnet bare kan uttales på Internet der ingen vet hvem du er!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor er kildene? Har Norge et godt utvalg av polske eller engelske skolebøker til sammenligning? Krever vi ikke også i Norge at skoleåret må fullføres? Og vanntanker på taket blir bare for dumt. Dette finner vi i alle land, og befinner seg på taket for å erstatte varmtvannstank. Israel og USA har dem overalt. Hvor kommer eventuelt vannet fra som disse tankene blir fylt med? Vanntrær?

 

Å kalle Israel for en apartheidstat forteller meg at du er trangsynt, og ikke ønsker å lære sannheten. Og vi vet begge to at det utsagnet bare kan uttales på Internet der ingen vet hvem du er!

Kildene er flere venner av venner som har besøkt Palestina, og jeg tror mer på dem enn på deg som forbeholder deg retten til å kalle meg trangsynt og ikke ønsker "å lære sannheten" (hva skal det i det hele tatt bety? Du er sannhetens vokter, og alle som ikke tror på deg er trangsynte?). Og jeg kaller forøvrig Israel en apartheidstat hver gang sjansen byr seg, også i det virkelige liv, fordi det stemmer. Hendrik Verwoerd, mesterhjernen bak Sør-Afrikas apartheidpolitikk, uttalte om Israel: "The Jews took Israel from the Arabs after the Arabs had lived there for a thousand years. Israel, like South Africa, is an apartheid state." Jeg kan nevne flere hendelser hvor Israel har blitt kalt en apartheidstat av menneskene bak den originale apartheidstaten, men jeg ser ikke poenget. Når selve skaperen av en politisk ideologi sier du praktiserer denne ideologien, da gjør du det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kildene er flere venner av venner som har besøkt Palestina, og jeg tror mer på dem enn på deg som forbeholder deg retten til å kalle meg trangsynt og ikke ønsker "å lære sannheten" (hva skal det i det hele tatt bety? Du er sannhetens vokter, og alle som ikke tror på deg er trangsynte?). Og jeg kaller forøvrig Israel en apartheidstat hver gang sjansen byr seg, også i det virkelige liv, fordi det stemmer. Hendrik Verwoerd, mesterhjernen bak Sør-Afrikas apartheidpolitikk, uttalte om Israel: "The Jews took Israel from the Arabs after the Arabs had lived there for a thousand years. Israel, like South Africa, is an apartheid state." Jeg kan nevne flere hendelser hvor Israel har blitt kalt en apartheidstat av menneskene bak den originale apartheidstaten, men jeg ser ikke poenget. Når selve skaperen av en politisk ideologi sier du praktiserer denne ideologien, da gjør du det.

Du kaller Israel en apartheid stat fordi en venn av en venn som har besøkt palestina har sagt det er det? Ja, dette må jeg si var overbevisende. Kanskje du også burde snakke med noen som har besøkt Israel?

 

Og jo, du er trangsynt. Å kalle Israel en apartheid stat er det samme som å kalle England for en apartheid stat. Det er useriøst og hører hjemme i barnehagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kildene er flere venner av venner som har besøkt Palestina, og jeg tror mer på dem enn på deg som forbeholder deg retten til å kalle meg trangsynt og ikke ønsker "å lære sannheten" (hva skal det i det hele tatt bety? Du er sannhetens vokter, og alle som ikke tror på deg er trangsynte?). Og jeg kaller forøvrig Israel en apartheidstat hver gang sjansen byr seg, også i det virkelige liv, fordi det stemmer. Hendrik Verwoerd, mesterhjernen bak Sør-Afrikas apartheidpolitikk, uttalte om Israel: "The Jews took Israel from the Arabs after the Arabs had lived there for a thousand years. Israel, like South Africa, is an apartheid state." Jeg kan nevne flere hendelser hvor Israel har blitt kalt en apartheidstat av menneskene bak den originale apartheidstaten, men jeg ser ikke poenget. Når selve skaperen av en politisk ideologi sier du praktiserer denne ideologien, da gjør du det.

Du kaller Israel en apartheid stat fordi en venn av en venn som har besøkt palestina har sagt det er det? Ja, dette må jeg si var overbevisende. Kanskje du også burde snakke med noen som har besøkt Israel?

 

Og jo, du er trangsynt. Å kalle Israel en apartheid stat er det samme som å kalle England for en apartheid stat. Det er useriøst og hører hjemme i barnehagen.

 

England var en apartheid-stat! Det kan du ikke si noe imot. De har drevet krig i mange lands hvor de ikke har en dritt å gjøre.

 

Israel ut av Palestina!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du kaller Israel en apartheid stat fordi en venn av en venn som har besøkt palestina har sagt det er det? Ja, dette må jeg si var overbevisende. Kanskje du også burde snakke med noen som har besøkt Israel?

 

Og jo, du er trangsynt. Å kalle Israel en apartheid stat er det samme som å kalle England for en apartheid stat. Det er useriøst og hører hjemme i barnehagen.

Føler du deg tøff når du kan rakke ned på andre på internett? "Du hører hjemme i barnehagen, ædda bædda!". Ærlig talt, skjerp deg.

 

Nei, jeg kaller Israel en apartheidstat fordi Israel per definisjon er en apartheidstat. Merriam-Webster definierer apartheid som "racial segregation; specifically : a former policy of segregation and political and economic discrimination against non-European groups in the Republic of South Africa". Hvis vi ser på den første biten, racial segregation, å segregere et lands befolkning etter rase, så er det nøyaktig dette Israel gjør. De bygger veier på Vestbredden som kun jøder har lov til å bruke, de bygger hus som kun jøder kan flytte inn i, de nekter arabere å kjøpe eiendom i øst-Jerusalem, de nekter palestinere å besøke Israel, og så videre. Jeg har også nevnt den kvalitetsmessige forskjellen på skolemateriell tilgjengelig på hebraisk og arabisk, og trakasseringen av palestinere i øst-Jerusalem. Og det var disse to siste utsagnene du spurte etter kilder på, hvor jeg sa at jeg har flere venner av venner som har vært i Palestina (og Israel, for den saks skyld) i regi av flere organisasjoner, bl.a. Palestinakomiteen og Norsk Folkehjelp, og de kan rapportere om det jeg skriver her.

 

Prøv å lese hele innlegget mitt neste gang, det gjør svaret ditt mer sammenhengende. Deretter når du skal skrive et svar, prøv å avstå fra personangrep. Spesielt disse to i kombinasjon, som du har klart her, å rakke ned på meg pga. noe jeg aldri sa, gir deg ingen stjerne i margen hos dine motdebattanter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

England var en apartheid-stat! Det kan du ikke si noe imot. De har drevet krig i mange lands hvor de ikke har en dritt å gjøre.

 

Israel ut av Palestina!

Forskjell på før og nå, men det var derfor jeg brukte England som eksempel!

 

Palestinere er et oppdiktet folk og hører hjemme i araberlandene rundt Israel. Yasir Arafat kalte seg en palestiner, men han var født i Kairo i Egypt.

Lenke til kommentar

Føler du deg tøff når du kan rakke ned på andre på internett? "Du hører hjemme i barnehagen, ædda bædda!". Ærlig talt, skjerp deg.

 

Nei, jeg kaller Israel en apartheidstat fordi Israel per definisjon er en apartheidstat. Merriam-Webster definierer apartheid som "racial segregation; specifically : a former policy of segregation and political and economic discrimination against non-European groups in the Republic of South Africa". Hvis vi ser på den første biten, racial segregation, å segregere et lands befolkning etter rase, så er det nøyaktig dette Israel gjør. De bygger veier på Vestbredden som kun jøder har lov til å bruke, de bygger hus som kun jøder kan flytte inn i, de nekter arabere å kjøpe eiendom i øst-Jerusalem, de nekter palestinere å besøke Israel, og så videre. Jeg har også nevnt den kvalitetsmessige forskjellen på skolemateriell tilgjengelig på hebraisk og arabisk, og trakasseringen av palestinere i øst-Jerusalem. Og det var disse to siste utsagnene du spurte etter kilder på, hvor jeg sa at jeg har flere venner av venner som har vært i Palestina (og Israel, for den saks skyld) i regi av flere organisasjoner, bl.a. Palestinakomiteen og Norsk Folkehjelp, og de kan rapportere om det jeg skriver her.

 

Prøv å lese hele innlegget mitt neste gang, det gjør svaret ditt mer sammenhengende. Deretter når du skal skrive et svar, prøv å avstå fra personangrep. Spesielt disse to i kombinasjon, som du har klart her, å rakke ned på meg pga. noe jeg aldri sa, gir deg ingen stjerne i margen hos dine motdebattanter.

Ja huff, nå var jeg tøff.

 

Viss heller du leser mitt innlegg om igjen så vil du se at det tydelig står at ditt utsagt, om Israel som apartheid stat, hører hjemme i barnehagen. Altså ikke deg som person. Noe jeg fremdeles står for da jeg ser på utsagnet som barnslig og lite gjennomtenkt.

 

Jeg er heller ikke interessert i noen stjerne fra folk som ikke skjønner hvorfor jødene trenger sikkerhet. Det er ingen tvil om at jødehatet yrer, ikke bare i landene rundt Israel, men også i den vestlige verden. Siste skyteepisode i Frankrike er et eksempel på det. For ikke å glemme holocaust, som er årsaken til opprettelsen av Israel. Og har det noen gang streifet deg hvorfor akkurat dette området ble valgt, og hvorfor de kalte det Israel?

 

Uansett trenger Israel nå det området de har på grunn av sikkerheten. Området de hadde før 1967 er for smalt og utgjør en altfor stor risiko for bombeangrep både fra sjø og land.

Lenke til kommentar

Palestinere er et oppdiktet folk og hører hjemme i araberlandene rundt Israel. Yasir Arafat kalte seg en palestiner, men han var født i Kairo i Egypt.

Palestinske arabere har sin egen kultur og arabiske dialekt; selv om den ligner på det man finner i nærliggende land (som egentlig er å forvente, gitt hvor nært Libanon, Syria, Jordan og Palestina ligger), er den forskjellig på flere områder. Det palestinske folk er dessuten mer ekte enn det israelske, som bare er et demonym for folk født i Israel, en stat som ikke har fylt 65 år engang og som er bygd på ruinene av det historiske Palestina.

 

Og hvor noen er født sier lite om etnisitet, hvis en gutt blir født i Sverige av en norsk mor og en norsk far, er han da norsk eller svensk? Han vil være etnisk norsk, men politisk svensk. Yassir Arafat ble født i Kairo av palestinske foreldre (far fra Gaza, mor fra Jerusalem, det var kanskje ikke så viktig å nevne?), altså er han etnisk sett en palestiner.

Lenke til kommentar

Ja huff, nå var jeg tøff.

 

Viss heller du leser mitt innlegg om igjen så vil du se at det tydelig står at ditt utsagt, om Israel som apartheid stat, hører hjemme i barnehagen. Altså ikke deg som person. Noe jeg fremdeles står for da jeg ser på utsagnet som barnslig og lite gjennomtenkt.

 

Jeg er heller ikke interessert i noen stjerne fra folk som ikke skjønner hvorfor jødene trenger sikkerhet. Det er ingen tvil om at jødehatet yrer, ikke bare i landene rundt Israel, men også i den vestlige verden. Siste skyteepisode i Frankrike er et eksempel på det. For ikke å glemme holocaust, som er årsaken til opprettelsen av Israel. Og har det noen gang streifet deg hvorfor akkurat dette området ble valgt, og hvorfor de kalte det Israel?

 

Uansett trenger Israel nå det området de har på grunn av sikkerheten. Området de hadde før 1967 er for smalt og utgjør en altfor stor risiko for bombeangrep både fra sjø og land.

Først av alt: Benekter du at arabere og jøder blir forskjellsbehandlet i dagens Israel? Jeg er villig til å tråle hele internett på jakt etter kilder som sier det motsatte, og dem er det en god del av.

 

For det andre: Tror du Israel har hjulpet på jødenes situasjon? Med opprettelsen av Israel emigrerte jøder i hopetall fra Europa og Midtøsten, det er idag nesten ingen jøder igjen i Midtøsten, alle bor i Israel. Den etniske rensingen av det historiske Palestina er ikke akkurat noe folk rundt om i verden setter så veldig pris på heller. Israel har bidratt med mer antisemittisme, dette kan du ikke argumentere mot. Og hva med palestinernes sikkerhet? Dødstallet blant palestinere er fem ganger så høyt som blant jødene, og de siste årene har dette blitt tydligere og tydligere (f.eks. massakren på Gazastripen, 13 israelere og 1500 palestinere drept), det sier litt om hvem som angriper hvem oftest der nede.

Lenke til kommentar

Palestinske arabere har sin egen kultur og arabiske dialekt; selv om den ligner på det man finner i nærliggende land (som egentlig er å forvente, gitt hvor nært Libanon, Syria, Jordan og Palestina ligger), er den forskjellig på flere områder. Det palestinske folk er dessuten mer ekte enn det israelske, som bare er et demonym for folk født i Israel, en stat som ikke har fylt 65 år engang og som er bygd på ruinene av det historiske Palestina.

 

Og hvor noen er født sier lite om etnisitet, hvis en gutt blir født i Sverige av en norsk mor og en norsk far, er han da norsk eller svensk? Han vil være etnisk norsk, men politisk svensk. Yassir Arafat ble født i Kairo av palestinske foreldre (far fra Gaza, mor fra Jerusalem, det var kanskje ikke så viktig å nevne?), altså er han etnisk sett en palestiner.

 

Nå må du ikke glemme at Palestina først var bygd på ruinene av Israel, og at det landeområde Israel i dag har er nesten identisk med det dem hadde før.

 

Hvis en gutt blir født i Sverige av en norsk mor og en norsk far, er gutten fremdeles norsk. Dermed blir det slik:

 

Mor til Yasirs far var fra Egypt, Far til Yasir er dermed egyptisk og dermed er også Yasir egyptisk. Dette kan selvfølgelig diskuteres i det uendelige, men er ikke nødvendig. Yasir Arafat er uansett historie.

 

Først av alt: Benekter du at arabere og jøder blir forskjellsbehandlet i dagens Israel? Jeg er villig til å tråle hele internett på jakt etter kilder som sier det motsatte, og dem er det en god del av.

 

Ja, arabere i Israel har samme rettigheter som jødene. Kanskje du burde spørre en araber i Israel hvor han eller hun helst vil bo, dagens Israel eller et nytt Palestina?

 

For det andre: Tror du Israel har hjulpet på jødenes situasjon? Med opprettelsen av Israel emigrerte jøder i hopetall fra Europa og Midtøsten, det er idag nesten ingen jøder igjen i Midtøsten, alle bor i Israel. Den etniske rensingen av det historiske Palestina er ikke akkurat noe folk rundt om i verden setter så veldig pris på heller. Israel har bidratt med mer antisemittisme, dette kan du ikke argumentere mot. Og hva med palestinernes sikkerhet? Dødstallet blant palestinere er fem ganger så høyt som blant jødene, og de siste årene har dette blitt tydligere og tydligere (f.eks. massakren på Gazastripen, 13 israelere og 1500 palestinere drept), det sier litt om hvem som angriper hvem oftest der nede.

 

Opprettelsen av Israel er først og fremst et forsøk på å hindre at det vi så under Andre Verdenskrig ikke skjer igjen.

 

Israel har ikke drevet med noen etnisk rensing så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Det bor idag ca en million arabere i Israel, de fleste er muslimer.

 

Når det kommer til Palestinernes sikkerhet, så vet du meget godt at de ikke er under noen reell fare slik Israel og jødene er. Det må isåfall være faren for Israelske angrep, noe dem kan takke seg selv for, etter daglige rakettangrep mot Israel.

 

EDIT: Israel har aldri angrepet noen uten først og ha blitt angrepet. De svarer altså på angrep, noe alle land med sunn fornuft gjør.

 

Du kan skylde på Hamas for at så mange palestinere gikk tapt på Gazastripen. De gjemmer sine våpenlagre under skoler og barnehager i et forsøk på å hindre angrep. Dette må jo være toppen av feighet. Og glem ikke at Israel sendte flygeblader ned over hele Gazastripen der dem ba folk komme seg i sikkerhet før dem gikk til angrep.

 

Kanskje verden heller burde fokusere mer på å bekjempe Hamas, slik dem prøver å bekjempe Al-Qaida?

 

Israel har alltid ønsket fred, det er ikke noe dem ønsker mer, men for jødene så kommer også sikkerheten i øverste rekke, og uten sikkerhet så vil det aldri bli fred. Flere Ledere, deriblant Ahmadinejad og Abbas, har uttalt at dem ønsker å utslette Israel. Da skjønner de fleste hvorfor de ønsker sikkerhet, når mektige ledere som Irans president uttaler seg på denne måten.

Endret av MBarne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Israel viser igjen sitt sanne, krigerske ansikt:

 

1.121 nye boliger på palestinsk territorium

 

Israelske myndigheter lyste onsdag ut anbudskonkurranse for 1.121 nye boliger på de okkuperte områdene.

 

De fleste av de nye boligene skal bygges på palestinsk territorium i Har Homa i Øst-Jerusalem og i Givat Zeev, like nord for Jerusalem, mens 69 skal bygges i Katzrin på Golanhøydene, som egentlig er syrisk territorium.

 

Ifølge Lior Amihai i Peace Now vil de nye boligene i Har Homa innebære en betydelig utvidelse av bosetningen som grenser til Betlehem. Han sier den vil avskjære Betlehem helt fra Jerusalem.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/1121-nye-boliger-pa-palestinsk-territorium-6799753.html

 

Slik klarer Israel nok en gang å ødelegge for mulighetene for samtaler med palestinerne og åpner opp for nye sammenstøt og kamper!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...