Gå til innhold

Generell diskusjon om konflikten mellom Israel og palestinerne


  

262 stemmer

  1. 1. Dersom du har noen generell sympati i konflikten, med hvem da?

    • Den palestinske siden
      82
    • Den israelske siden
      90
    • Begge sider har gode og dårlige sider
      85
    • Ingen formening
      5
  2. 2. Bør Hamas anerkjenne Israel?

    • Ja
      153
    • Ja, mot innrømmelser
      40
    • Nei
      37
    • Ingen formening
      32
  3. 3. Bør Israel samtale med Hamas?

    • Ja
      113
    • Ja, men bare om Hamas åpent anerkjenner Israel
      95
    • Nei
      36
    • Ingen formening
      18
  4. 4. Støtter du en palestinsk stat etter grensene fra 1967?

    • Ja
      130
    • Nei
      69
    • Ingen formening
      63
  5. 5. Hva bør bli Øst-Jerusalems skjebne?

    • Del av Israels hovedstad sammen med Vest-Jerusalem
      80
    • Hovedstad i en palestinsk stat
      47
    • En delt by under internasjonal styring
      74
    • Ingen formening
      61
  6. 6. Støtter du bosetningene?

    • Ja
      51
    • Nei
      143
    • Ingen formening
      68
  7. 7. Er den israelske tilstedeværelsen på Vestbredden en okkupasjon?

    • Ja
      131
    • Nei
      95
    • Ingen formening
      36
  8. 8. Er den israelske militære tilstedeværelsen og/eller bosetningene i strid med folkeretten?

    • Ja, begge
      84
    • Ja, den militære tilstedeværelsen er det
      31
    • Ja, bosetningene er det
      23
    • Nei
      67
    • Ingen formening
      57
  9. 9. Kan angrep mot sivile forsvares?

    • Ja
      31
    • Ja, men bare som hevn og/eller represalier
      9
    • Nei
      210
    • Ingen formening
      12
  10. 10. Frykter du en større krig mellom Israel og andre stater i Midtøsten?

    • Ja
      82
    • Ja, men i første rekke større intern uro med utgangspunkt i Vestbredden og Gaza
      79
    • Nei
      80
    • Ingen formening
      21
  11. 11. Gir den siste tidens uro i Midtøsten Israel grunn til å revurdere sin sikkerhetspolitiske linje?

    • Ja
      90
    • Nei
      78
    • Ingen formening
      94


Anbefalte innlegg

Mor til Yasirs far var fra Egypt, Far til Yasir er dermed egyptisk og dermed er også Yasir egyptisk. Dette kan selvfølgelig diskuteres i det uendelige, men er ikke nødvendig. Yasir Arafat er uansett historie.

Så mannen var 25% egyptisk, og 75% palestinsk. Jeg er 1/8 svensk, jeg vil fremdeles påstå jeg er nordmann.

 

Ja, arabere i Israel har samme rettigheter som jødene. Kanskje du burde spørre en araber i Israel hvor han eller hun helst vil bo, dagens Israel eller et nytt Palestina?

Ja, på papiret har de like rettigheter, ikke i praksis. Igjen alle eksemplene jeg har nevnt som viser grov forskjellsbehandling av jøder og arabere. Hvor folk har lyst til å bo er fullstendig irrelevant, jeg vil heller bo i Norge enn i Sverige, det er ikke dermed sagt at Norge er et bra land, eller at Sverige er et dårlig et.

 

Israel har ikke drevet med noen etnisk rensing så jeg skjønner ikke hva du snakker om. Det bor idag ca en million arabere i Israel, de fleste er muslimer.

 

Når det kommer til Palestinernes sikkerhet, så vet du meget godt at de ikke er under noen reell fare slik Israel og jødene er. Det må isåfall være faren for Israelske angrep, noe dem kan takke seg selv for, etter daglige rakettangrep mot Israel.

Så du benekter at jødiske immigranter flyttet inn i tomme hus i Jerusalem, Jaffa, Haifa, Lydda, Ramle, Be'er Sheba, og andre steder, hus som sto tomme etter arabere som enten A) ble fordrevet eller massakrert av israelske styrker eller jødiske militser, B) flyktet fra krigshandlingene eller C) flyktet av frykt for å bli massakrert (hint: Deir Yassin)?

 

Og jo, palestinerne er under en veldig reell fare, nemlig faren for å bli permanent fordrevet fra sitt opprinnelige hjemland. Det er byer i Israel i dag med 99,9% jødisk befolkning, som var arabiske for under 65 år siden, og Israel prøver iherdig å fjerne araberne fra de byene som fremdeles har arabisk majoritet ved hjelp av enten trakassering (f.eks. Jerusalem) eller ved hjelp av "bosetninger" à la de man ser på Vestbredden. (f.eks. Nasaret Illit). Og jeg er bare nysgjerrig: Mener du at drap på palestinske sivile er greit fordi en liten prosent av befolkningen skyter raketter mot Israel?

 

Du kan skylde på Hamas for at så mange palestinere gikk tapt på Gazastripen. De gjemmer sine våpenlagre under skoler og barnehager i et forsøk på å hindre angrep. Dette må jo være toppen av feighet. Og glem ikke at Israel sendte flygeblader ned over hele Gazastripen der dem ba folk komme seg i sikkerhet før dem gikk til angrep.

Fjollete argumentasjon. Å gjemme våpen under barnehager og å bruke sivile som menneskelige skjold er som du sier toppen av feighet, men det gir ikke Israel noen som helst rett til å bombe en barnehage eller drepe en sivilist. De gjør det allikevel. Og å fortelle noen at "nå kommer vi og massakrerer dere" gjør ikke den påfølgende massakren noe mer rettferdig. Om jeg forteller noen at jeg skal drepe dem om 48 timer, er jeg da fritatt ansvaret for mordet, all den tid offeret visste at jeg kom for å ta ham, men valgte å ikke gjøre noe?

 

Israel har alltid ønsket fred, det er ikke noe dem ønsker mer, men for jødene så kommer også sikkerheten i øverste rekke, og uten sikkerhet så vil det aldri bli fred. Flere Ledere, deriblant Ahmadinejad og Abbas, har uttalt at dem ønsker å utslette Israel. Da skjønner de fleste hvorfor de ønsker sikkerhet, når mektige ledere som Irans president uttaler seg på denne måten.

En stat som ikke ønsker noe annet en fred grunnlegger ikke staten sin på de etnisk rensede ruinene av et annet land. Og jeg er ikke kjent med at Abbas har uttalt at han vil utslette Israel, har du noen kilder på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du benekter at jødiske immigranter flyttet inn i tomme hus i Jerusalem, Jaffa, Haifa, Lydda, Ramle, Be'er Sheba, og andre steder, hus som sto tomme etter arabere som enten A) ble fordrevet eller massakrert av israelske styrker eller jødiske militser, B) flyktet fra krigshandlingene eller C) flyktet av frykt for å bli massakrert (hint: Deir Yassin)?

 

De har all rett til å slå seg ned i sitt eget land. Ta en titt på landet, det er ikke større enn en middels stor kommune i Norge. Palestinernes høyeste ønske er ikke å få landet sitt tilbake, men utslette både jødene og staten Israel. Palestinerne er et oppdiktet folkeslag. Viss du ser tilbake på historien har det aldri eksistert en nasjon kalt "Palestina". Derimot var Israel en nasjon flere tusen år før Islam i det hele tatt fantes. Det finnes heller ikke noen egen kultur eller eget palestinsk språk.

 

Og jo, palestinerne er under en veldig reell fare, nemlig faren for å bli permanent fordrevet fra sitt opprinnelige hjemland. Det er byer i Israel i dag med 99,9% jødisk befolkning, som var arabiske for under 65 år siden, og Israel prøver iherdig å fjerne araberne fra de byene som fremdeles har arabisk majoritet ved hjelp av enten trakassering (f.eks. Jerusalem) eller ved hjelp av "bosetninger" à la de man ser på Vestbredden. (f.eks. Nasaret Illit). Og jeg er bare nysgjerrig: Mener du at drap på palestinske sivile er greit fordi en liten prosent av befolkningen skyter raketter mot Israel?

 

Det er ikke slik at Israel svarer militært etter hvert rakettangrep. De svarer ofte etter flere uker med rakettangrep. Sivile liv går tapt, slik er det bare. Det finnes ikke noen konflikter i hele verden der ikke sivile også mister livet. Men som jeg sa, Hamas er feige, og da blir konsekvensene der etter.

 

Fjollete argumentasjon. Å gjemme våpen under barnehager og å bruke sivile som menneskelige skjold er som du sier toppen av feighet, men det gir ikke Israel noen som helst rett til å bombe en barnehage eller drepe en sivilist. De gjør det allikevel. Og å fortelle noen at "nå kommer vi og massakrerer dere" gjør ikke den påfølgende massakren noe mer rettferdig. Om jeg forteller noen at jeg skal drepe dem om 48 timer, er jeg da fritatt ansvaret for mordet, all den tid offeret visste at jeg kom for å ta ham, men valgte å ikke gjøre noe?

 

Flygebladene inneholdt ikke informasjon om at "nå skal vi komme og drepe dere". De inneholdt informasjon der innbyggerne blir bedt om å forlate hjemmene sine fordi Hamas bruker deres hjem som gjemmested for våpen.

 

En stat som ikke ønsker noe annet en fred grunnlegger ikke staten sin på de etnisk rensede ruinene av et annet land. Og jeg er ikke kjent med at Abbas har uttalt at han vil utslette Israel, har du noen kilder på dette?

 

John Solsvik har skrevet denne artikkel. Han har vært stasjonert i Israel i flere år, jeg har selv hilst på ham i Israel:

http://dagen.no/Nyheter/IsraelMidt%C3%B8sten/tabid/255/Default.aspx?ModuleId=73884&articleView=true

 

Norske medier vrir og vrenger noe hinsides på saken. Dagen er snart den eneste avisen som skriver sannheten om hva som skjer der nede. Alt annet må tas med flere klyper salt.

 

Målet til Abbas er å flytte millioner av Palestinere inn i Israel slik at arabere plutselig er i flertall, Vi kan alle tenke oss hva resultatet av det blir.

Lenke til kommentar

Som vi ser av dette kartet fra Wikipedia, vil kystlinjen til Israel bli altfor tynn uten vestbredden:

 

Det Israelske forsvaret har dermed ikke mulighet for å reagere ved et eventuelt angrep.

 

Om Israel trekker seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina vil de ikke lenger risikere å bli angrepet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vi ser av dette kartet fra Wikipedia, vil kystlinjen til Israel bli altfor tynn uten vestbredden:

 

Det Israelske forsvaret har dermed ikke mulighet for å reagere ved et eventuelt angrep.

 

Om Israel trekker seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina vil de ikke lenger risikere å bli angrepet.

Det er ikke angrep fra Palestina jeg snakker om, men de store araberlandene rundt. Israel vil ikke ha mulighet til å avskjære jagerfly og raketter når de har en linje som ikke tar mer enn 2 minutter å passere med jagerfly.

Lenke til kommentar

Så du benekter at jødiske immigranter flyttet inn i tomme hus i Jerusalem, Jaffa, Haifa, Lydda, Ramle, Be'er Sheba, og andre steder, hus som sto tomme etter arabere som enten A) ble fordrevet eller massakrert av israelske styrker eller jødiske militser, B) flyktet fra krigshandlingene eller C) flyktet av frykt for å bli massakrert (hint: Deir Yassin)?

 

De har all rett til å slå seg ned i sitt eget land.

 

Du unngår spørsmålet. Benekter du at husene sto tomme fordi staten Israel og ymse jødiske militser hadde fordrevet, enten direkte eller indirekte, eller massakrert de som bodde der, ja eller nei?

 

Ta en titt på landet, det er ikke større enn en middels stor kommune i Norge. Palestinernes høyeste ønske er ikke å få landet sitt tilbake, men utslette både jødene og staten Israel. Palestinerne er et oppdiktet folkeslag. Viss du ser tilbake på historien har det aldri eksistert en nasjon kalt "Palestina". Derimot var Israel en nasjon flere tusen år før Islam i det hele tatt fantes. Det finnes heller ikke noen egen kultur eller eget palestinsk språk.

 

Palestinere er like ekte som israelere, så ifølge din argumentasjon har begge like stor rett til landet. Palestinere har sin egen kultur og sin egen dialekt av arabisk, som er forskjellig fra den man finner i nabolandene, selv om den ligner. Og hvis vi skal legge eldgammel historie til grunn for hvilke stater som har rett til å eksistere, så får FN en jævlig jobb. Samtlige land i nord- og sør-Amerika, inkludert USA, er jo bare et par hundre år gamle, de bør jo da erstattes av de statene som eksisterte for flere tusen år siden, f.eks. Aztekerriket, Inkariket og territoriene til diverse nomadiske indianerstammer. Det kan bli interessant. Israel er forøvrig nesten tre ganger så stort som vår største kommune, Kautokeino. Sammenlign det med Hedmark isteden, det blir mer korrekt.

 

Det er ikke slik at Israel svarer militært etter hvert rakettangrep. De svarer ofte etter flere uker med rakettangrep. Sivile liv går tapt, slik er det bare. Det finnes ikke noen konflikter i hele verden der ikke sivile også mister livet. Men som jeg sa, Hamas er feige, og da blir konsekvensene der etter.

 

Så du mener at drap på sivile er lov fordi motparten bruker en feig strategi? Du vet at det er den samme argumentasjonen Hamas legger til grunn når de sender raketter innover Sderot og Be'er Sheba?

 

Flygebladene inneholdt ikke informasjon om at "nå skal vi komme og drepe dere". De inneholdt informasjon der innbyggerne blir bedt om å forlate hjemmene sine fordi Hamas bruker deres hjem som gjemmested for våpen.

 

Du er flink til å unngå spørsmålene mine. Så hvis man ikke forlater hjemmet sitt, kanskje man ikke har noe sted å dra, all den tid Gazastripen er på størrelse med Molde kommune, eller kanskje man ikke har veldig lyst til å få huset sitt jevnet med jorden av israelske styrker, eller kanskje man faktisk ikke kan fordi man mistet begge bena i det forrige israelske luftangrepet, eller kanskje man ikke så flygebladet, har Israel da loven på sin side om de bomber et hus og dreper dets beboere?

 

John Solsvik har skrevet denne artikkel. Han har vært stasjonert i Israel i flere år, jeg har selv hilst på ham i Israel:

http://dagen.no/Nyhe...rticleView=true

 

Norske medier vrir og vrenger noe hinsides på saken. Dagen er snart den eneste avisen som skriver sannheten om hva som skjer der nede. Alt annet må tas med flere klyper salt.

 

Målet til Abbas er å flytte millioner av Palestinere inn i Israel slik at arabere plutselig er i flertall, Vi kan alle tenke oss hva resultatet av det blir.

 

Det var mye antakelser i den artikkelen, og lite beviser. At en mann som anser seg selv som en ekspert sier noe, betyr ikke at det stemmer. Du snakker om hva Abbas sier og hva han vil, men kan ikke vise til noen faktiske kilder som støtter dette. Hva sa han, når sa han det, og hvor sa han det, samt en link til en pålitelig kilde (kristne aviser med selverklærte eksperter er ikke å regne som en pålitelig kilde), så snakker vi.

Lenke til kommentar

Du unngår spørsmålet. Benekter du at husene sto tomme fordi staten Israel og ymse jødiske militser hadde fordrevet, enten direkte eller indirekte, eller massakrert de som bodde der, ja eller nei?

Ja, mange valgte selv å flytte, mange bor fremdeles på Vestbredden. At de tomme husene i dag er bebodd av jøder eller revet er da helt normalt. Ingen vil ha tomme hus i nabolaget.

 

Palestinere er like ekte som israelere, så ifølge din argumentasjon har begge like stor rett til landet. Palestinere har sin egen kultur og sin egen dialekt av arabisk, som er forskjellig fra den man finner i nabolandene, selv om den ligner. Og hvis vi skal legge eldgammel historie til grunn for hvilke stater som har rett til å eksistere, så får FN en jævlig jobb. Samtlige land i nord- og sør-Amerika, inkludert USA, er jo bare et par hundre år gamle, de bør jo da erstattes av de statene som eksisterte for flere tusen år siden, f.eks. Aztekerriket, Inkariket og territoriene til diverse nomadiske indianerstammer. Det kan bli interessant.

En dialekt er ikke et språk. Eller mener du kanskje at vi her i Stavanger har krav på å få anerkjent vårt eget land, siden vi har egen dialekt som ligner på norsk.

 

 

Israel er forøvrig nesten tre ganger så stort som vår største kommune, Kautokeino. Sammenlign det med Hedmark isteden, det blir mer korrekt.

Jeg mente fylke, my bad!

 

Så du mener at drap på sivile er lov fordi motparten bruker en feig strategi? Du vet at det er den samme argumentasjonen Hamas legger til grunn når de sender raketter innover Sderot og Be'er Sheba?

Jeg sier at det er umulig å unngå tap av sivile under krig. Hamas har som mål å drepe sivile, det har ikke Israel, og det kan du ikke benekte.

 

Du er flink til å unngå spørsmålene mine. Så hvis man ikke forlater hjemmet sitt, kanskje man ikke har noe sted å dra, all den tid Gazastripen er på størrelse med Molde kommune, eller kanskje man ikke har veldig lyst til å få huset sitt jevnet med jorden av israelske styrker, eller kanskje man faktisk ikke kan fordi man mistet begge bena i det forrige israelske luftangrepet, eller kanskje man ikke så flygebladet, har Israel da loven på sin side om de bomber et hus og dreper dets beboere?

Svaret er ja, målet til Israel var å bombe våpenlagre og smuglertunneler, etter gjentatte angrep fra Gaza.

 

Det var mye antakelser i den artikkelen, og lite beviser. At en mann som anser seg selv som en ekspert sier noe, betyr ikke at det stemmer. Du snakker om hva Abbas sier og hva han vil, men kan ikke vise til noen faktiske kilder som støtter dette. Hva sa han, når sa han det, og hvor sa han det, samt en link til en pålitelig kilde (kristne aviser med selverklærte eksperter er ikke å regne som en pålitelig kilde), så snakker vi.

Det var en tale han holdt for det palestinske folk, jeg finner den dessverre ikke igjen. Det er uansett ikke vanskelig å anta at dette er målet hans.

 

Kristne aviser er en like god kilde som alle andre aviser, eller mener du kanskje at venstrevridde NRK som attpåtil har fått kritikk for sin Israel dekning er en bedre kilde?

 

Israel er den eneste staten i verden hvor jødene er i flertall. Dersom palestinerne og deres etterkommer skulle få returnere ville jødene komme i mindretall. Det ville også være første gang i historien at en gruppe så stor skulle få denne retten, spesielt ved tanke på at også etterkommerne skal få delta på festen.

 

God video som gir et bilde på hvorfor Israel ikke er en apartheid stat:

http://youtu.be/Eupkfyd1ulc

 

Video som viser hvorfor både Vestbredden er viktig for sikkerheten, og hvorfor Gaza er kontrollert av Israel:

http://youtu.be/ytWmPqY8TE0

Endret av MBarne
Lenke til kommentar

Det er ikke angrep fra Palestina jeg snakker om, men de store araberlandene rundt. Israel vil ikke ha mulighet til å avskjære jagerfly og raketter når de har en linje som ikke tar mer enn 2 minutter å passere med jagerfly.

 

1) Hvorfor skulle noen av disse landene angripe Israel?

 

2) Det er fortsatt helt uinteressangt siden det ikke er en del av deres land.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis aldri verken lest om, eller besøkt Israel? Alle innbyggerne i Israel, Jøder, Muslimer, Kristne, osv. har full frihet i Israel og lever i et fullverdig demokrati. Det er overhode ikke uvanlig å høre lyden av bønnerop over høyttalere fra en Moské i nærheten. Har selv besøkt Israel, og hørte dette overalt. Også mens vi besøkte jødiske kirker hørte vi dette tydelig!!

 

Dette er feil! Jeg har selv flere ganger linket til en artikel der en israelsk araber/palestiner forteller at det er likegyldig hvem som vinner valget og at Israel er en rasist-stat der kun jøder skal ha det bra. Artiklen ligger her i tråden et sted, men aner ikke hvor. I tillegg har vi de nye lovene som er innført etter at Netanyahu og Lieberman kom til makten som jeg nylig linket til... Med så mange palestinere som det er både innenfor Israels anerkjente grenser samt i de okkuperte områdene er det klart at det finnes moskeer der og at disse brukes selvom jødiske bosettere på Vestbredden stadig angriper og ødelegger dem.

 

Og før vi gikk inn i en kirke så vi et skilt med denne påskriften:

(And whoever seeks a religion other than Islam, it will never be accepted of him, and in the Herafter he will be one of the losers)

Selvsagt for å provosere boende jøder og kristne turister, men altså fullt akseptert i et fullverdig demokrati.

 

 

Sammenlignet med jødenes oppførsel mot palestinerne er ikke verdt å lee på øyelukket for engnag. Dersom det da er sant.

 

Det som også er verdt å nevne, er at verken palestinerne eller araberne som bor i Israel kunne tenke seg noe palestinsk styre, rett og slett fordi dem vet at alternativet er verre!

 

 

Og kilden(e) er? Hvorfor støttet palestinerne president Abbas da han ba om fullverdig palestinsk medlemsskap i FN foresten? Kan du tenke deg at det har noe med ønske om en palestinsk stat med palestinsk styre...

 

Ser også at du henviser til nrk og hva nrks egne journalister mener og har sitert angående dette, og du gjør det ofte. Har du et eget hode, eller bruker du bare nrks venstredridde bilde av midtøsten?

 

 

Jepp, fra forskjell til støtten til Israel har jeg et eget hode. Dette er et norsk debattforum så selvsagt henviser jeg til norske medier så lenge det er mulig. Og jeg mener også at man skal legge med kilder så lenge man kan så derfor bruker jeg det.

 

At det har vært mye med NRK i det siste er rett og slett fordi ikke så mange skriver om Midtøsten for tiden.

 

EDIT: Har bildet av det skiltet liggende på datamaskinen, men siden jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle få det ut her, så måtte jeg skrive det av!

 

 

Ikke noe bevis med andre ord. Og om det skulle være sant er det forøvrig nokså normalt å se religiøse skilt og henvisninger utenfior religiøse samlingssteder.

Lenke til kommentar

Å kalle Israel for en apartheidstat forteller meg at du er trangsynt, og ikke ønsker å lære sannheten. Og vi vet begge to at det utsagnet bare kan uttales på Internet der ingen vet hvem du er!

 

Det er absolutt sant! Israel er en klar rasist-stat og den nasjonen i verden i dag som minner mest om Nazi-Tyskland! Dette til tross for at det var nettopp jødene Nazi-Tyskland først og fremst ønsket å utrydde. Har en tråd om det her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1260676&st=0

Lenke til kommentar

Iransk-født israeler blir Netanyahus utfordrer

 

Shaul Mofaz er født i Teheran og ville bombe Irans atomanlegg for fire år siden. Nå utfordrer han Benjamin Netanyahu om statsministerjobben i Israel.

 

Benjamin Netanyahus stilling som Israels statsminister ble langt mer utrygg 27. mars i år.

 

Da vant tidligere forsvarsminister og forsvarssjef Shaul Mofaz primærvalget om ledervervet i Israels største opposisjonsparti, Kadima.

 

Mofaz vant en klar seier med 62 prosent av stemmene, og erstatter tidligere utenriksminister Tzipi Livni.

 

I motsetning til Livni, så har Mofaz nettopp flere av de samme styrker som gjør at Netanyahu appellerer til israelske velgere.

 

Kadima har vært regnet som mer positive til en tostats-løsning med palestinerne enn det styrende Likud-partiet.

 

Hvordan Mofaz selv stiller seg er mer uklart. Han har blant annet tatt til orde for å fortsette byggingen av bosettinger på den okkuperte Vestbredden.

 

– Vi må fortsette å bygge i de store bosettingsblokkene, for dette er Israel i fremtiden, sa han til journalister ved den store bosetterbyen Maale Adomim.

 

Samtidig har iranskfødte Mofaz tidligere vært en tilhenger av å bombe Irans atomanlegg.

 

Så langt tilbake som i juni 2008, da han var visestatsminister, sa Mofaz at sanksjonene mot Iran ikke virket og tok til orde for å angripe landet dersom de ikke avviklet atomprogrammet, skriver BBC.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8061687

 

Dette ser ikke så altfor lyst ut. Dersom denne mannen skulle vinne tror jeg ikke sjansene for fred er noe større enn under Netanyahu.

Lenke til kommentar

Palestiner henrettet for å ha samarbeidet med Israel

 

En mann ble påskeaften henrettet i Gaza by for å ha samarbeidet med Israel, opplyser det palestinske innenriksdepartementet.

 

Til sammen tre menn ble hengt i Gaza by lørdag. De to andre ble henrettet for å ha vært medvirkende til drap.

 

Det er første gang i år at den islamistiske Hamas-regjeringen gjennomførte henrettelser av noen som er dømt for å ha samarbeidet med israelerne. Forrige gang var i juli i fjor da to palestinere ble henrettet etter samme dom.

 

Alle henrettelser må bli godkjent av palestinernes president før de blir gjennomført, men Hamas anerkjenner ikke lenger Mahmoud Abbas.

 

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8064930

 

Skulle likt å vite hva samarbeidet egentlig skal ha dreid seg om. Dette virker ikke akkurat som noen demokratisk rettssak... Det som er verst ved artiklen er forøvrig det om at Hamas ikke anerkjenner Mahmoud Abbas som palestinernes president. Slikt gjør en palestinsk forsoning langt vanskeligere. Dessuten gjør det det langt enklere med nye splittelser.

Lenke til kommentar

Du unngår spørsmålet. Benekter du at husene sto tomme fordi staten Israel og ymse jødiske militser hadde fordrevet, enten direkte eller indirekte, eller massakrert de som bodde der, ja eller nei?

Ja, mange valgte selv å flytte, mange bor fremdeles på Vestbredden. At de tomme husene i dag er bebodd av jøder eller revet er da helt normalt. Ingen vil ha tomme hus i nabolaget.

 

Vel, når alternativet er å bli og bli slaktet eller "velge selv å flytte" så er det klart at mange "velger selv å flytte".

 

Så du mener at drap på sivile er lov fordi motparten bruker en feig strategi? Du vet at det er den samme argumentasjonen Hamas legger til grunn når de sender raketter innover Sderot og Be'er Sheba?

Jeg sier at det er umulig å unngå tap av sivile under krig. Hamas har som mål å drepe sivile, det har ikke Israel, og det kan du ikke benekte.

 

Israel har en blokade overfor de palestinske områdene, har kastet sivile ut av husene sine fordi de er i familie med militante og straffer hele befolkningen for å lære de en lekse, at de ikke prøver å drepe sivile betyr ikke at de ikke har sivile som mål.

Du er flink til å unngå spørsmålene mine. Så hvis man ikke forlater hjemmet sitt, kanskje man ikke har noe sted å dra, all den tid Gazastripen er på størrelse med Molde kommune, eller kanskje man ikke har veldig lyst til å få huset sitt jevnet med jorden av israelske styrker, eller kanskje man faktisk ikke kan fordi man mistet begge bena i det forrige israelske luftangrepet, eller kanskje man ikke så flygebladet, har Israel da loven på sin side om de bomber et hus og dreper dets beboere?

Svaret er ja, målet til Israel var å bombe våpenlagre og smuglertunneler, etter gjentatte angrep fra Gaza.

 

Med tanke på hvor mye som legges på enkeltuttalelser (ref til "artikkelen" hvor uttalelsene som skal ha blitt sagt til nbc er umulig å finne og Hamas og PA blandes) så kom det en uttalelse at målet ved gaza-invasjonen var for å lære det palestinske folket en lekse.

 

Det var mye antakelser i den artikkelen, og lite beviser. At en mann som anser seg selv som en ekspert sier noe, betyr ikke at det stemmer. Du snakker om hva Abbas sier og hva han vil, men kan ikke vise til noen faktiske kilder som støtter dette. Hva sa han, når sa han det, og hvor sa han det, samt en link til en pålitelig kilde (kristne aviser med selverklærte eksperter er ikke å regne som en pålitelig kilde), så snakker vi.

Det var en tale han holdt for det palestinske folk, jeg finner den dessverre ikke igjen. Det er uansett ikke vanskelig å anta at dette er målet hans.

 

Kristne aviser er en like god kilde som alle andre aviser, eller mener du kanskje at venstrevridde NRK som attpåtil har fått kritikk for sin Israel dekning er en bedre kilde?

 

Israel er den eneste staten i verden hvor jødene er i flertall. Dersom palestinerne og deres etterkommer skulle få returnere ville jødene komme i mindretall. Det ville også være første gang i historien at en gruppe så stor skulle få denne retten, spesielt ved tanke på at også etterkommerne skal få delta på festen.

 

Det er faktisk ganske vanskelig å anta, fordi det krever dokumentasjon eller ihvertfall god underbygging, ikke bare religiøst baserte påstander.

 

Et biased NRK er nok langt bedre enn noen som ideologisk og religiøst blindt støtter en side fordi gud vil det. Man kommer også forøvrig tilbake til hvordan de kom i flertall og hvordan de opererer utenfor de etablerte grensene sine. Man kritiserer Hamas for å ikke stoppe andre militante grupperinger i Gaza (enten fordi de ikke vil eller kan), på den andre siden bygger Israel aktivt ut utenfor sine legitime landegrenser.

 

Litt av en fest å få tilbake hus og eiendom etter å blitt jaget vekk av militære?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Litt om "demokratiet" i Israel:

Benekter du at Israel er et demokrati?

 

Israel er en jødisk stat. Det er i alle fall det de reklamerer seg selv som. Enten er det snakk om en religiøs jødisk stat, dvs. et teokrati, dvs. at alle landets innbyggere bekjenner seg til den jødiske tro, eller så er det snakk om en etnisk jødisk stat, dvs. en apaertheid-stat, dvs. at alle landets innbyggere er etniske jøder. Ingen av begrepene er forenlig med et demokrati, så selv om Israels regjering er folkevalgt, så velger jeg å påstå at nei, Israel er ikke et demokrati. Ingen av begrepene stemmer forøvrig med virkeligheten heller, 25% eller så av Israels innbyggere er verken etniske eller religøse jøder.

 

Du burde kanskje sette deg inn i saken før du kaster deg inn i diskusjonen. Når man sier at Israel er en jødisk stat, så har det ingenting med religionen å gjøre, men med en etnisk gruppe.

 

Men i tillegg til denne etniske majoriteten har Israel flere minoriteter, blant annet arabere som utgjør ca. 20% av befolkningen. Minoritetene er sikret både religionsfrihet, stemmerett og representanter i nasjonalforsamlingen.

 

Med andre ord motsier du deg selv.

Lenke til kommentar

Mens dere krangler, nyter jeg denne musikkvideoen

 

Du koser deg med ren løgn?

Sånn bare av ren nysgjerrighet: Hva er det som er "ren løgn" i denne videoen? Jeg har hørt på den et par ganger nå, og kan ikke finne noen utsagn som kvalifiserer som "rene løgner".

 

I videoen påstås det at jødene var kravstore fra starten, noe som er løgn. Jødene nøyde seg med et langt mindre område enn de egentlig ble forespeilet. Husk at hele Jordan ble gitt bort til araberne.

 

Videoen påstår også at et helt folk ble sendt på flukt fra sitt eget land, noe som også er blank løgn. Alle palestinere flyktet ikke, og det var ikke noe palestinsk land de kunne flykte fra. Palestinerne som flyktet gjorde det som følge av krigen de selv var med på å starte. Andre palestinere flyktet ikke, og den dag i dag er det altså rundt 20% arabere i Israel. Når det er så mange igjen er det åpenbart at det er løgn at alle ble sendt på flukt.

 

Videoen påstår at det er apartheid i Israel, noe som er løgn av grunnene som er nevnt i andre innlegg her.

 

Den påstår også at seksdagerskrigen var hevn for noe som skjedde for over to tusen år siden, noe som er løgn. Seksdagerskrigen var nok et eksempel på at Israel måtte forsvare seg mot utryddelse der og da.

 

Og så videre.

Lenke til kommentar

Benekter du at Israel er et demokrati?

 

Det er faktisk en ganske interessang problemstilling. La oss se nærmere på det hele: Staten Israel ble opprettet som og fungerte i flere år som en demokratisk stat, men den tiden er imidlertid over! Det ofisielle navnet på landet er "Staten Israel", men det kunne like gjerne vært endret til "Den jødiske staten Israel" slik det egentlige navnet på Iran er "Den islamske republikken Iran"! De siste årene og spesielt siden den nåværende regjeringen med Benjamin Netanyahu som statsminister og Avidgor Lieberman som utenriksminister ble innsatt har Israel blitt stadig mer og mer autoritært samtidig som flere nye lover som forhindrer og binner ytringsfrihet har blitt innført.

 

Her lasser du på med tomme påstander. Kom med kilder, for alt du beskriver kan man like gjerne si om USA, Norge, osv.

 

Man trenger ikke engang å ta med at det ikke er tillat med politiske partier som utfordrer statens sionistiske grunnlag for å se hvilken vei det går med Israel...

 

Dette høres ut som løgn. Det som ikke er tillatt er politiske partier som oppfordrer til hets mot folkegrupper. Det har ført til at både jødiske partier som hetser arabere og arabiske partier som hetser jøder har blitt forbudt. Det går altså begge veier.

 

Så har du også et av kravene Israel har til Den palestinske selvstyremyndigheten: At de skal anerkjenne Israel som en jødisk stat! Motargumentet til Den palestinske selvstyremyndigheten er nettopp at dette vil risikere rettighetene til den palestinske befolkningen i Israel.

 

Hvordan i all verden vil dette påvirke israelske arabere? De har ingenting med saken å gjøre.

 

Det viser seg altså at du ikke har klart å vise at Israel ikke er et demokrati. Tvert imot har alle folkegrupepr, inkludert minoriteter, full stemmerett.

Lenke til kommentar
Skolesystemet f.eks. diskriminerer mellom jøder og arabere. Skolemateriell tilgjengelig på arabisk minsker fra år til år, og det som er igjen er stappfullt av dårlig språk og grammatiske feil.

 

Dette er en tom påstand uten kilder

 

Eller hva med øst-Jerusalem, i praksis en del av Israel, hvor Israel begår en sakte, etnisk rensing av byen ved å gjøre det så vanskelig som mulig for palestinere å leve der.

 

Hva har utlendinger med saken å gjøre? Et demokrati plikter ikke å gi utlendinger stemmerett o.l..

 

Alle som bor i øst-Jerusalem må ha et eget innbyggerpass, bare for å bevise at de har lov til å bo der.

 

Hva er et "innbyggerpass"?

 

 

En slik diskriminering mellom landets majoritet, jødene, og dets største minoritet, araberne, kvalifiserer i alle høyeste grad til uttrykket apartheid. Så ja, Israel er en apartheidstat.

 

Det du skriver her er bedragersk feilinformasjon. Folk som ikke er statsborgere av Israel er ikke relevante for diskusjonen.

Lenke til kommentar
For det andre: Tror du Israel har hjulpet på jødenes situasjon?

 

Selvsagt har Israel hjulpet. Opprettelsen av Israel er et resultat av at jødene konsekvent har blitt forfulgt og utsatt for massemord gjennom historien. Det eneste håpet jødene hadde var å få et eget land der de kunne forsvare seg selv. Derav den moderne zionismen.

 

Med opprettelsen av Israel emigrerte jøder i hopetall fra Europa og Midtøsten, det er idag nesten ingen jøder igjen i Midtøsten, alle bor i Israel.

 

Ja, jødene ble kastet ut fra araberlandene. Og hvorfor skulle jøder ønske å bo under onde diktatorer når det ble opprettet et moderne demokrati der de kunne leve i frihet og uten å bli trakassert?

 

Den etniske rensingen av det historiske Palestina er ikke akkurat noe folk rundt om i verden setter så veldig pris på heller.

 

Hvilken etniske rensing?

 

Og hva med palestinernes sikkerhet? Dødstallet blant palestinere er fem ganger så høyt som blant jødene

 

Kanskje Hamas skal slutte å bruke sine egne sivile som menneskelige skjold da.

 

Hvis vi ser på den første biten, racial segregation, å segregere et lands befolkning etter rase, så er det nøyaktig dette Israel gjør. De bygger veier på Vestbredden som kun jøder har lov til å bruke, de bygger hus som kun jøder kan flytte inn i, de nekter arabere å kjøpe eiendom i øst-Jerusalem, de nekter palestinere å besøke Israel, og så videre.

 

Nå begynner jeg å lure på om du er ved dine fulle fem. Du er klar over at Vestbredden ikke er en del av Israel, ikke sant?

 

Nå argumenterer du for at hvis utlendinger ikke har samme rettigheter i et land som de som er statsborgere, så er det apartheid!

 

trakasseringen av palestinere i øst-Jerusalem

 

Er disse palestinerne israelske statsborgere?

 

Så mannen var 25% egyptisk, og 75% palestinsk. Jeg er 1/8 svensk, jeg vil fremdeles påstå jeg er nordmann.

 

Arafat ble født i Egypt, og slektens røtter var i Egypt.

Lenke til kommentar
Om Israel trekker seg ut av de okkuperte områdene og anerkjenner Staten Palestina vil de ikke lenger risikere å bli angrepet.

 

Det er feil, siden Israels fiender fortsatt har som mål å utrydde landet. Dette inkluderer blant annet Hamas.

 

Palestiner henrettet for å ha samarbeidet med Israel

 

Se der ja. Siviliserte!

Lenke til kommentar
Vel, når alternativet er å bli og bli slaktet eller "velge selv å flytte" så er det klart at mange "velger selv å flytte".

 

Det var ikke alternativene. Mange flyktet uten at det egentlig var grunn til det, enten fordi de fryktet at jødene skulle fare like grusomt frem mot dem som araberne hadde gjort mot jødene opp mot Israels grunnleggelse, eller fordi de tenkte at jødene snart ville være utslettet så da var det best å trekke seg unna så andre arabere kunne gjøre jobben mest mulig effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...