Gå til innhold

Vikings Road to Glory (bilder) - treningslogg


Anbefalte innlegg

Det er absolutt mulig. Jeg gjorde det på en mnd ved å trene styrke (SL5x5) + 4x4 etter hver økt. 3 dager i uka. Kom meg ned på under 14 minutter. Var ikke kjempetung styrke, riktig nok.

Husk at vikingen er ikkje den karen som veier minst.

Det er veldig induviduelt og kommer veldig mye på både kor mye ein har løpt tidligare, kor tung ein er, alder, gener ikkje minst osv osv.

 

Når det gjelder deg, så høres det nesten litt for mye ut, med tanken på at 4x4 raportert til å forbedre tiden med 0.5% per økt. Du hadde maks framgong du kunne få, men eg trur også du sprang saktare enn du kunne første gong du målte tiden:)

Men, ja, det er mulig. Med hard jobbing og litt flaks så går det ann!:)

 

På vidaregåande sprang eg 3000m på 12-13 utan å trene noe som helst kondis. No må eg jobbe hardt for å holde meg under 14.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipsa gutta! Me får sjå kva tiden vil bringe. Er ikkje ekstremt gira på befalskulen, men hadde vore å komme inn uansett, om eg så hadde takka nei :)

 

Uansett er målet det same, eg vil under 14min, og eg vil ned i vekt.

Tok nokon mål av kroppen i dag:

Bryst: 109

Mage: 105

Lår: 65

Rumpe: 115 (sprettrumpe :green: )

Biceps: 39

 

Så det er ikkje vekta i seg sjølv som er målet, men å gå ned i cm!

Lenke til kommentar

Nattas treningsøkt:

 

3 x hangups

3 x pushups

3 x situps

Det var sett, hugsar ikkje kor mange reps. Tok maks antall per sett, og utførte det som sirkeltrening i den rekkefølga.

 

3,2km på 23min med intervall. Varierte med 5km/t, 8km/t og 12km/t.

Var tungt. Har fått ein eller anna strekk i rumpa som eg kjenner av og til når eg spring.

 

Hadde veldig gangsperre i dag, er det skadelig å trene med gangsperre?

Lenke til kommentar

Ja kunne eigentleg det, men kjem til å delta for det.

Akkurat som på korporalkurset, så var det heilt jævli der og da, men i etterkant var det veldig morro.

 

Er det nokon som har greie på sykkel? Skulle hatt ein sykkel som eg kan bruke til/frå skulen, jobb, ein og anna langtur.

Har blitt litt forelska i denne http://www.sykkelsenteret.no/sykler/hybrid/cannondale-bad-boy-700//

Men det kostar litt pengar, 8000kr. For ein mykje sykkel for pengane her? :)

Lenke til kommentar

Dagens økt:

 

Oppvarming:

5min gange i 10% bakke, 5km/t

 

Knebøy:

(90kg x5) x5

 

Benkpress:

(67,5kg x5) x4

67,5kg x 8

 

Militærpress:

(37,5kg x5) x3

(37,5kg x8) x2

 

Smal roing:

(60kg x10) x3

 

Bicepscurl:

(16kg x9) x2

 

Hammercurl:

(14kg x8) x1

 

Triceps pushdown tau:

(20kg x10) x3

 

Kommentar:

 

Fantastisk godt å trene skikkelig styrke igjen. Kjenner det er lenge sidan, og det merkast også på belastninga.

På ein del av øvingane kan eg auke, men tar det litt rolig nå i starten, sidan det er så lenge sidan.

Hadde litt problem med knebøy, brukte belte på det siste settet, så kjem ikkje til å auke der neste gong.

På benk kjem eg til å auke til 70kg.

 

 

Trenger forøvrig litt hjelp til å lage eit revidert treningsprogram. Kjem til å fortsette med 5x5SL, sidan eg har god erfaring med det, men lurar på slags iso-øvingar eg burde ha på kvaslags dagar.

 

A:

Knebøy

Benkpress

Militærpress

 

B:

Knebøy

Barbellrows

Markløft

 

Iso-øvingar eg har lyst å ha med: Triceps push down, shrugs, smal roing, lat pull down, planken og kanskje noko biceps om det ikkje blir overkill.

Nokon tankar, evt tips til andre øvingar, og slags økt dei passar best under?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du endre 5x5 ? Symmetri ? Fokusere på utvalgte muskelgrupper? Eller mener du bare at 5x5 ikke gir deg nok trening som det er?

 

Triceps pushdown tau:

(20kg x10) x3

Denne øvelsen aktiverer 2 hoder av triceps, for aktivering av 3 hoder så må du over til en pressøvelse som for eks franskpress ol.

 

Vanligvis kjører man iso for å fokusere på en gruppe i en periode og da kjører man bare vedlikehold på en annen gruppe samtidig da man ikke ut av det blå kan legge på mer treningsmengde , om man har regnet 5x5 rett.

Lenke til kommentar

Som Fagerli skrev i 5x5

- Det anbefales ikke å bytte ut noen av disse øvelsene med lignende maskinøvelser, eller å gjøre store forandringer på formatet – det ender som regel opp med mye dårligere resultat hvis du ikke vet hva du gjør. Har ikke tall på hvor mange spørsmål jeg har fått siden artikkelen ble publisert første gang om alle mulige endringer folk ønsker å gjøre, og ofte før de i det hele tatt har prøvd det. Hvis det hadde vært en bedre måte å sette opp programmet på, så ville vi hørt om det i løpet av de 30 årene det har vært i bruk over hele verden. Tenk over det.

 

I teorien skal et 5x5 være 100% av det nervesystemet klarer, og da kan man ikke bare legge på flere øvelser uten å kutte et annet sted, for eks kjøre -20% på knebøy.

Hvis du har et glass vann som er helt fullt og du vil ha 10% saft oppi må du ta ut 10% vann.

Dette gjelder om du har regnet rett og har rett 5RM.

 

Kjører du 5 toppsett eller pyramide opp imot toppsettet, for å så kun toppsette på siste sett?

Bicepstreninga du legger inn blir småtterier i forhold til hva biceps utsettes på i stående roing og nedtrekk. Samt benkpress trener triceps mer en pulldown noen gang vil gjøre.

 

Så er det dette :

A:

Knebøy

Benkpress

Militærpress

B:

Knebøy

Barbellrows

Markløft

 

+ iso du skal trene? ikke 5x5 - men bare reppene fra 5x5?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...