Gå til innhold

Vikings Road to Glory (bilder) - treningslogg


Anbefalte innlegg

Heisann.

Kan starte med å fortelje litt om meg sjølv. Er 18år, fyller 19, og skal søke befalskulen. Opptaket er i sommarferien, og må derfor begynne å trene alt eg kan.

 

Story of my life: Har "alltid" vore overvektig, og har fått høyre det opp igjennom åra. Per dags dato gjeng eg i 3. klasse på VGS, og eg begynna å slanke meg rett etter påske 2010. På desse 9mnd (+-) har eg gått ned 20-25kilo, og er veldig fornøgd med det. Skal fortsatt gå ned rundt 10kilo til før eg er fornøgd.'

 

Denne loggen skal hjelpe meg med å klare å realisere mål og drømmane mine. Eg håpar kanskje at også du kan hjelpe meg på veg med hjelp og motivasjon? smile.gif

 

Kan nevne minstekrava til befalopptaket:

Pushups: 16

Situps: 20

Pullups: 4

3000m løp: 14 minutt

 

Har dreve litt med styrketrening dei seiste 2 åra, men har vore mykje av og på. Den seiste veka har eg starta å jogge meg opp mot 3000m og har klart 3,2km på 22minutt med forkjølelse, glatt føre og før frokost, så det er jau ein start.

 

Skal begynne å logge frå og med i morgo, og prøve å halde på heilt til opptaket.

 

Wish me good luck - Ondskap out! ph34r.gif

 

Framgang:

 

Her kan man sjå ein bedre samanlikning smile.gif

 

Må nemne at eg vog ca 118 på det meste, så bilde under er 13kg vektnedgang, så du kan forestille deg kor feit eg var til å starte med.

 

*bilde var her*

Endret av Thor - God Of Thunder
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lykke til.

 

4x4 intervaller er en prima kickstart av en utrent kropp.

 

Hva som er riktig trening er jo veldig omdiskutert men jeg tror på følgende:

(Kondisjons biten vel og merke, i vektrommet liker jeg å kjøre tn.no sitt RYP program av og til)

 

La harde treningsøkter være knallharde.

La rolige økter være rolige..

 

Så to-tre knallharde økter pr uke og 3-4 rolige så kommer formtoppene i tur og orden.

 

Når du er blitt litt mer herdet kan du også kjøre lengre økter på medium intensitet.

 

Prøv forøvrig også mylog.no som viser fremgang over tid på både øktene i vektrommet og kondisjons øktene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Då har eg nettopp testa maksløft 1RM per 31.01.11

 

Benkpress: 75Kg

Markløft: 115Kg

Knebøy: 80Kg

Militærpress: 45Kg

 

Med tanke på ingen/lite trening dei seiste 2 månadane, er eg OK fornøgd med resultata.

 

Kroppsvekta i dag var på feite 94,8Kg og målet for februar er å komme under 90Kg.

 

Har forøvrig også bestilt bokseutstyr i dag, og håpar det vil hjelpe på både motivasjon og trening. Får sakene i løpet av denne eller neste veka, så då skal eg poste nokon bilde av greiene.

 

Knut71: Vurderar sterkt å begynne med noko intervaltrening, på grunn av mykje positiv omtale. Nokon tips her, kor lenge spurten skal vare og kor lenge den rolige joggen skal vare etc?

og kva meiner du med harde treningsøkter og rolige treningsøkter?

Lenke til kommentar
Knut71: Vurderar sterkt å begynne med noko intervaltrening, på grunn av mykje positiv omtale. Nokon tips her, kor lenge spurten skal vare og kor lenge den rolige joggen skal vare etc?

og kva meiner du med harde treningsøkter og rolige treningsøkter?

 

Her har du treningsprofete oppi Trondheim sitt innspill i ett intervju.

http://www.dn.no/dnaktiv/article1972036.ece

For folk flest er 4x4 gode greier.

Du løper så fort du klarer 4 ganger med passe pause mellom vært drag.

Trixet er at alle 4 skal være samme intensitet og du skulle ha klart en to minutter til når de er ferdig.

 

Rolige treingsøkter er ett tempo som er så rolig at du er i stand til å holde en normal samtale mens du sykler/løper/ski eller whatever.(Rutinerte folk kalle dette for å bygge base. Kort forklart kommer kondis og musklatur mye fortere i form en beinstruktur og scener, så viss du bare beiner på alltid vil du meget sannsynlig bli skadet)

 

Harde er så hardt du klarer en på forhåndsbestemt distanse. (følelse av å nesten daue når du er ferdig)

Jeg har svært god erfaring med denne type økt.

Viss jeg løper en løype spyhardt 4-5 ganger i løpet av 3-4 uker (med rolige økter i dagene mellom) er den spyharde tiden fra første gangen da blitt en ordiner joggetur med medium intensitet 5-6 gangen.

 

Ps. Mine tips kommer hovedsaklig fra boken "Utholdenhet-Trening som gir resultater" og uttalelser fra folk som er langt raskere en meg i løypa og egne erfaringer.

 

Personlig begynte jeg å trene i slutten av 2006 og har gjevnt å trutt klatret fra å være blant de 3% siste i diverse løpe, sykle triatlon konkuranser til å befinne meg sånn midt på treet.

Var før jeg begynte overvektig, røykte 20prince daglig, 1 stor chipspose daglig, 3 liter cola daglig og dataspill var det mest fysiske jeg gjorde.

Endret av knut71
  • Liker 1
Lenke til kommentar

knut71: Takkar så mykje. Skal ta til meg den næringa du gjer meg å benytte meg av den. Tenker eg skal begynne med 4x4 til neste veke. :yes:

 

Sebbe: Takkar, det treng eg! :thumbup:

 

 

Fram til no, har eg hatt 2 trenings økter; 2,5km jogging/gåing og for ein times tid sia tok 3km på ski.

Jogginga var eit sant helvete i dag. Var ikkje i humør eller hadde motivasjon til å ut å jogge kvart over 8 ein tysdags morgon. Men, eg reise nå ut, fekk leverhogg etter ein knappe 800m, så tok ikkje den vanlege runden på 3,2km, men snudde og jogga/gjekk tilbake etter 1,25km...

Det kan ha vore på grunn av den tunge beintreninga i går, i tillegg til mykje stress i kvardagen, fordi eg jogga 1,6km utan stopp seist veke. 0 leverhugg, kunn svette.

Tok som sagt på meg skia og beina 3km i ski løypa. Var noget tungt, men kanskje ikkje så rart sidan dette er den fyrste skituren på ca 2 år.

 

Vekta i dag låg på 93,8 kg

 

Eg vil også begynne å nevne drittmaten eg har eti, dei dagane eg ikkje klarar å halde meg unna, slik at eg ser kor mykje det faktisk blir av det.

 

Drittmat i dag: ein halvgrov baguett m/ smør, ost og skinke.

Lenke til kommentar

Dagens vekt: 93,4

 

Av trening blei det kunn 1 times hard innebandy økt på skulen.

Kjenner eg har myyykje meir energi tilovers til trening enn tidlegare, og har lyst å bare gå ut å springe akkurat no. Men prøvar å begrense det slik at eg ikkje blir lei etter 2 veker, skal tross halt halde på ein del månadar framover.

 

Det store spørsmålet i dag, er om eg klarar å dra meg ut av senga klokka 6 i morgo tidleg for å ta ein jogge tur. Time will show! :whistle:

 

Drittmat: 100-200g gele. Ikkje det verste, men burde ha klart å holde meg unna..

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Vekt: 93,4

 

Ein joggetur på 3,2km klokka 06:15 i dag til morgoen. Imponert over at eg fekk dratt meg ut i kullmørket! :new_woot:

 

Hadde planer om styrketrening, men på grunn av eit kjøyre føre som ikkje likna noko anna eg har kjørt på, så måtte eg droppe det...

 

Postar nokon bilder slik at dikkon kan sjå kva eg strevar med, og kor langt eg er komme.

Endret av Ondskap
Lenke til kommentar

Nei, det kom til Stokke i går i følge Sport1, så då kjem det ganske sikkert i dag!! :new_woot: Men det er kunn sekken, opphenget, ein shorts og styrketreningshanskane som kjem derifrå.

bestilte Hanskar og bandasje frå Figther.no, og dei er forventa å komme i morgo.

 

Det blir ikkje trening i dag, kunn ein fest. Om eg ikkje er røte dårleg i morgo, så blir det 5km på ski og boksetrening! :thumbup:

Lenke til kommentar

Må nesten følge med her, for å se hvordan det går med fasten og fremgangen :)

 

Trener du jevnlig styrketrening for tiden forresten, eller er det bare jogging og annen kardiotrening?

 

Det eneste innspillet jeg kan komme med for ytterligere forbrenning, er som jeg nevnte i den andre tråden - hverdagsmosjon. Gå en tur i friminuttet kan jo være en ting, eller gå til og fra skolen (hvis det lar seg gjøre), eller bruk mindre transport der det lar seg gjøre (gå til butikken/byen/kompiser osv). Jeg blei hvertfall utfattelig dårlig på dette etter jeg fikk lappen :innocent:

 

Og husk at man ikke teller kcal på lørdager, så det er lov til å unne seg litt digg, innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Det er noe sjakktrekk å ta av helt og spise opp hele underskuddet du har opparbeidet deg gjennom uka.

 

Fremgangen din har vært bra hvertfall! Morsomt å følge med når du virker så målrettet og motivert.

 

Hvordan ligger du an i fht minstekrava nå?

Lenke til kommentar

Jau takk, blir spennande å sjå.

 

Har trent styrke 2 gonger i veka i det sista, men har vore mykje av og på, så har blitt veeeldig dårleg med framgang. Jogging, ja, den seiste veka, men blir slutt på all kardio nå - ettersom eg skal følge det Storken seier. Kjem heller til å begynne for fullt etterkvart som eg ser korleis ting gjeng, fokuserar all energien min på styrke nå framover.

 

Ang. minstekrava:

 

Klarar rundt 1, maks 2 pullups

Pushups: (den militære måten) 14

Situps: aldri testa

3000m dårleg dag: 20minutt

 

Bra du vil følge med! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...