Gå til innhold

Nokia tjener mindre


Anbefalte innlegg

1) Folk som mener en mobilprodusent skal droppe et OS som selger 124 millioner eksemplarer i kvartalet, mer enn noe annet mobiltelefon-OS, trenger å tenke litt ekstra gjennom det.

 

Viktig at du tenker litt ekstra her og, for Alle mobilene til Nokia bruker en eller annen versjon av Symbian, I dette tilfellet er det vell kun touch versjonene av OS'et som er aktuelle.. s60v5 og Symbian^3.. som ligger på ca 25 millioner, desidert lavest av de store smartphone produsentene som feks HTC og Samsung

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dette tilfellet er det vell kun touch versjonene av OS'et som er aktuelle.. s60v5 og Symbian^3..

 

Hvis du ønsker å diskvalifisere alle mobilene som Nokia selger, så kan man komme med slike utsagn. Nokia selger flere telefoner enn noen andre, flere telefoner enn noen gang, men det teller ikke fordi esprun bare bryr seg om touch telefoner.

 

At Nokia må skjerpe seg dersom de også vil være stor i high end markedet, er selvsagt. Ingen kan leve på gammel storhet. Men saken er likevel er at nesten annen hver person som kjøper mobiltelefon velger en som har Symbian i en eller annen form. Å droppe Symbian da er som om Telenor skulle droppe telefoni fordi IP-telefoni er framtiden.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

I dette tilfellet er det vell kun touch versjonene av OS'et som er aktuelle.. s60v5 og Symbian^3..

 

Hvis du ønsker å diskvalifisere alle mobilene som Nokia selger, så kan man komme med slike utsagn. Nokia selger flere telefoner enn noen andre, flere telefoner enn noen gang, men det teller ikke fordi esprun bare bryr seg om touch telefoner.

 

Om man ser på omsetningen "billigtelefoner" vs smartmobiler, omsetter Nokia mer på smartmobiler/touch. Og etterhvert som tiden går vil "billigtelefoner" utgjøre en enda mindre andel...

Dette er forøvrig nevnt i mitt forrige innlegg.

Lenke til kommentar
Får bank, liksom:

1nokia-chart.png

 

 

Det er på børsen de får bank.

Shipments er vel ikke det samme som salg?

 

Hvorfor ikke?? Antar att Nokia har solgt enhetene de sender ut fra fabrikken ;)

Fordi det ikke er det. At noe er sendt ut betyr ikke at det er solgt til kunder. Det samme er et problem i spillindustrien. Nintendo rapporterer det de faktisk har solgt til kunder. Microsoft og Sony rapporterer "shipments" og ikke salg. Det kan ha noe med at Nintendo faktisk selger, og det i bøtter og spann, samtidig som Sony og Microsoft sliter litt mer med å faktisk selge til kunder.

Lenke til kommentar
Får bank, liksom:

1nokia-chart.png

 

 

Det er på børsen de får bank.

Shipments er vel ikke det samme som salg?

 

Hvorfor ikke?? Antar att Nokia har solgt enhetene de sender ut fra fabrikken ;)

Fordi det ikke er det. At noe er sendt ut betyr ikke at det er solgt til kunder. Det samme er et problem i spillindustrien. Nintendo rapporterer det de faktisk har solgt til kunder. Microsoft og Sony rapporterer "shipments" og ikke salg. Det kan ha noe med at Nintendo faktisk selger, og det i bøtter og spann, samtidig som Sony og Microsoft sliter litt mer med å faktisk selge til kunder.

 

Men Nokia får vell betalt for varen når de sender den ???

Det er jo Nokia vi snakker om her og ikke butikken hvor den selges ;)

Svinn og eventuelle usolgte enheter er jo ikke noe Nokia har kontroll over..

Lenke til kommentar

Jeg mener det er riktig å rapportere antall salg ut av "butikken" til Nokia, det er jo dette de tjener på. Hva butikkene gjør med telefonene i etterkant er jo ikke noe som går ut over Nokia sine finanser. Hva det kan gå ut over er derimot hvor mange enheter butikkene kjøper av Nokias fremtidige modeller.

 

Samme greia med spill. Spill ut fra Sony er for Sony solgte spill.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Jeg mener det er riktig å rapportere antall salg ut av "butikken" til Nokia, det er jo dette de tjener på. Hva butikkene gjør med telefonene i etterkant er jo ikke noe som går ut over Nokia sine finanser. Hva det kan gå ut over er derimot hvor mange enheter butikkene kjøper av Nokias fremtidige modeller.

 

Samme greia med spill. Spill ut fra Sony er for Sony solgte spill.

 

Nettopp!

Er uansett umulig for Nokia å holde styr på hvilke mobiler som blir tatt i bruk osv.

Helt naturlig att de måler volum ut fra fabrikken.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å sende ut til butikkene hvis ingen kjøper.

 

Det er sant, men det vil uansett ikke ha stor innvirkning her.

Om eks. en butikk ikke får solgt det han har tatt inn vil han jo ikke bestille inn mer fra Nokia. Om det var tilfelle ville også distribusjonen fra Nokia stoppet opp. Og iallfall 3mnd etter lansering av en mobil. Kildene her bekrefter jo det motsatte!!!

 

Om du leser tidligere innlegg ser du hva jeg mener ;)

Lenke til kommentar

Nokia blir eksklusiv win7 produsent? Hvor i alle dager har du dette ryktet fra?

Kremt. Var ikke så langt ifra det her.

 

 

Joda det er langt ifra. Greit de får tukle med os-et, noe de andre til nå ikke har fått, men vil tippe at de også får denne muligheten nå. Kan være at Nokia krevde dette for å kaste symbian og meego. Og etter min mening, skulle det f*** meg bare mangle :D

Lenke til kommentar

Jeg mener det er riktig å rapportere antall salg ut av "butikken" til Nokia, det er jo dette de tjener på. Hva butikkene gjør med telefonene i etterkant er jo ikke noe som går ut over Nokia sine finanser. Hva det kan gå ut over er derimot hvor mange enheter butikkene kjøper av Nokias fremtidige modeller.

 

Samme greia med spill. Spill ut fra Sony er for Sony solgte spill.

 

Nettopp!

Er uansett umulig for Nokia å holde styr på hvilke mobiler som blir tatt i bruk osv.

Helt naturlig att de måler volum ut fra fabrikken.

Det blir i mange tilfeller umulig å måle salg ut fra alle butikker. Sendt til butikker fra produsent er lettere å holde tall på, og burde være nokså korrekte.

 

Nokia tjener på salg sendt ut til butikker, de venter ikke med fortjeneste til mobilene er solgt ut av butikken. Dermed har ikke salg til sluttbruker noen direkte link med Nokia sin fortjeneste, bortsett fra at mer etterspørsell fra forbrukere fører til større etterspørsell fra butikker.

 

Dermed vil sendt fra fabrikk brukes til å måle etterspørsel fra sluttbruker. Om ingen ønsker å kjøpe deres produkter vil heller ingen butikker be om flere enheter fra Nokia.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Tja, bomba og bomba. De har levert bra WP7.5 telefoner så langt, de har en spesialavtale når det kommer til utviklingen av WP fra Apollo og utover... Såklart faller man når man skifter beite og satser på noe, det er alltid slik. Hvorvidt de kommer seg opp igjen er det spennende. Jeg har trua på Nokia/MS jeg. Veldig.

 

Angående "Nokia bør heller bruke Android!"... Nei. Nokia starter med Android nå, og Nokia blir liggende bak ift de som har brukt Android lenge og har en viss kundefollowing, i tillegg er det vanskeligere å hevde seg over de andre når "alle" produserer Androidtelefoner. Det er helt klart smartere å satse på å bygge opp WP som konkurrent og heller satse på å lede an der. Vil nå jeg si.

Lenke til kommentar

Det er da bare friskt og godt at Nokia har bestemt seg for å satse. Vi må ikke ende opp med bare 2 os'er, de blir for kjedelig. Windows phone 8 høres meget lovende ut, og nokia vil nok se at salget vil øke over tid. Det er evig nok android telefoner som kommer ut hver måned, så vi trenger ikke enda en produsent på denne plattformen, så bra er den ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg mener?

 

Hvis et firma som Nokia halverer markedsverdien på under ett år, er det mulig å tolke det som at:

 

1) de har bombet totalt, noe alle analytikere mener, eller

2) de har satset friskt, noe kun de mest harbarka apologists klarer å få seg til å uttale.

 

Siden Elop annonserte at Symbian ikke bør kjøpes, 11. februar 2011, altså kun ett år siden, har Nokia gått fra en markedsandel på 29% til 12% på smarttelefoner.

 

Forøvrig gikk de umiddelbart ut og sa at de IKKE kom til å benytte seg av noen spesialfordeler på Windows Phone.

 

Siden den gang gikk faktisk Samsung Bada forbi totalen av antall solgte Windows-telefoner, altså med både Windows Phone og Windows Mobile - og så bestemte Samsung seg for å legge ned Bada. De siste gode nyhetene vi fikk om Windows Phone var at Nokia kunne håpe på å selge flere millioner neste kvartal.

 

Det går forøvrig rykter om at N9 selger bedre enn hele Lumia-serien til sammen, men det høres tvilsomt ut.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...