Gå til innhold

Er ikke noe strykjern


Foxen

Anbefalte innlegg

Har lest flere ganger her om folk som er furtne over å ikke ha klart å bestå oppkjøringa. Som regel slenger man ut kommentarer om at sensor var et rasshøl, strykjern eller liknende. Gjerne fordi kjørelærer har sagt det. Det er trist å kaste mye penger i dass, men det er enda tristere hvis folk som ikke kan kjøre, blir sluppet ut på veien aleine.

 

Nå tviler jeg først som sist på at en profesjonell kjørelærer kaller en sensor for et strykjern, eller at han/hun er ekstra vanskelig. Ja, det er forskjell på sensorer, da kjøringa di bedømmes etter skjønn. Ingen sensorer er ute etter å ta deg - de er mer eller mindre kontrollørene som sjekker at kjørelæreren din har gjort jobben sin.

 

Jeg mener at hvis du ikke klarte oppkjøringa, så var du enten ekstra uheldig, eller så sendte kjørelæreren deg til oppkjøring uten at du var helt klar for det. :]

 

Jeg har bare èn erfaring mtp. oppkjøring, men har vært borti mange useriøse trafikkskoler.

 

Det er verdt å legge merke til at kjørelærer og sensor har samme utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bare èn erfaring mtp. oppkjøring, men har vært borti mange useriøse trafikkskoler.

 

Takk for at du tok deg tid til å skrive dette informative innlegget!

 

Spesielt siden du hadde såpass med erfaring innenfor dette feltet, bra du har vært borti mange useriøse trafikkskoler, fordi sensorer og kjørerlærere har ikke samme utdanning, nei vent det hadde de jo! Så da kan det ikke finnes useriøse sensorer?

 

Nei kom igjen, du sier selv du bare har en erfaring, og alle som sier de har hatt ett strykejern, stemmer godt mulig ikke. Sikkert mange som sier det for å gjemme vekk egen udugelighet!

 

Men jeg må si at du er veldig flink til å bedømme andres erfaringer og opplevelser med tanke på at du bare har hatt en erfaring med oppkjøringen! Siden det du opplevde opplever selvfølgelig alle andre, nei?

 

Slutt å tull dette er en helt unødvendig tråd. Selvfølgelig finnes det sensorer som gjerne tar glede i å stryke folk, tror du ikke de stryker deg hvis de har noe å utsette på deg? Selvfølgelig gjør de det, og det er ikke noe Ola Nordmann kan gjøre med det! :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alltså det er litt flaks også. Jeg personelig var driit nervøs for å få en rute med mange vikeplikt, vanskelige krysser osv. hvertfall bykjøring i oslo var det jeg mest redd for

 

Heldgivis så fikk jeg den letteste ruta ever som bestod å kjøre på motorveien i 100 sone og tilbake.. Enda jeg suger i vikeplikt :p men man lærer utrolig mye mer kun ved å kjøre alene en tur

Lenke til kommentar

-snip-

Du nekter å innse at det var din og ikke sensors feil at du strøyk?

 

Uansett, strykejernet finnes kun dersom man stryker - stryker man ikke er sensor snill. Alle sensorer er mennesker, og tar følgelig jobben seriøst og stryker ikke med mindre det er grunnlag for det. Men det er lett for de som stryker å ha noe annet å skylde på enn egen udyktighet.

 

m4sta: Helt enig ang. ruter og at man lærer mye med å kjøre alene, men her er det snakk om at det finnes sensorer som ikke tar jobben sin seriøst, og som cfg sa liker å stryke folk - noe jeg er uenig i.

Endret av Zodihax
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nekter ikke å innse noe! Skal ganske enkelt bare ikke kjøre etter forholdene igjen.. Men si at det er min feil, gir egentlig bare opp denne diskusjonen. Kommer ingen vei uansett, dere kan si at det er meg som nekter å innse fakta, men dere virker til å tenke at sensorene er ufeilbarlige. Siden en dårlig dag for sensor hadde ikke hatt noen innvirkning på dømmekraften. Sensorer er mennesker, og jeg vil anta at noen virkelig liker å ha den maktposisjonen og vet å utnytte det.

 

Lærere har 4 års utdanning og dere har aldri vært ute for en dårlig lærer? Nettopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge begrunnelsen til sensor er saklig, og du selv skjønner at den begrunnelsen er riktig er det ikke noe å gjøre noe med. Du kan jo klage på avgjørelsen som er gjort om du ikke er enig. :)

 

Har selv prøvd oppkjøring tre ganger. Klarte det første gangen, mistet lappen etter fem år, dreit meg ut på neste oppkjøring (var kjepphøy og trodde jeg var verdensmester) og stod med glans på siste. Den gangen jeg strøyk var det ene og alene min feil. Jeg kjørte for fort noen steder og toppet det hele med å gå glipp av et enveiskjøringsskilt.

Men som sagt, er man uenig i sensors avgjørelse er det ingenting i veien for å klage på det. Man kommer iallefall ikke noen vei om man IKKE gjør det. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det finnes nok både flinke og mindre flinke sensorer. Et familiemedlem strøk på sin oppkjøring før jul på et relativt tynt grunnlag. Prøven foregikk på snøføre, og vedkommende fulgte trafikken i ca 60 km/h gjennom en 80-sone. Jeg var selv ute og kjørte samme strekning på ca samme tid, og det var ikke forsvarlig å kjøre fortere i alle fall. Tror faktisk jeg lå nærmere 50 enn 60 km/h.

 

Vedkommende strøk på prøven fordi han hadde hindret trafikken ved å kjøre for sakte, spesifisert på stedet jeg refererer til. Merk at han altså fulgte trafikken slik som alle andre på veien. Kjørelæreren hans leverte en formell klage, men til liten nytte. Ikke overraskende det.

Lenke til kommentar

Men er det nok ofte ikke "så på grensen" som folk skal ha det til. Man er irritert på seg selv fordi man kuket det til, men isteden for å innrømme det slenger man heller dritt om noen andre.

 

Det hender garantert at dette også er tilfellet. Det betyr absolutt ikke at man ikke kan ha uflaks med sensor.

Lenke til kommentar

-snip-

Du nekter å innse at det var din og ikke sensors feil at du strøyk?

 

Uansett, strykejernet finnes kun dersom man stryker - stryker man ikke er sensor snill. Alle sensorer er mennesker, og tar følgelig jobben seriøst og stryker ikke med mindre det er grunnlag for det. Men det er lett for de som stryker å ha noe annet å skylde på enn egen udyktighet.

 

m4sta: Helt enig ang. ruter og at man lærer mye med å kjøre alene, men her er det snakk om at det finnes sensorer som ikke tar jobben sin seriøst, og som cfg sa liker å stryke folk - noe jeg er uenig i.

 

Du har aldri opplevd dårlige lærere, butikkansatte, sjefer og så videre? Alle du har møtt er like seriøse og gir alt for å gjøre en best mulig jobb?

 

Beklager - det er ikke virkeligheten. Heller ikke for sensorer.

Lenke til kommentar

Såklart er ikke alle helt like, men hvor relevant er egentlig det?

 

Den letteste er å skylde på læreren når du gjorde det dårlig på en prøve, skylde på sjefen for at du ikke får en forfremmelse og skylde på sensor for at du ikke bestod oppkjøringen. De aller fleste gjør dette, og selv om man ikke får verdens beste sjef, lærer eller sensor ligger ansvaret på ens egne skuldre, og ikke noen andres.

 

Det er bare så tullete å alltid skylde på noen andre, og nekte å innse at man har gjort noe feil selv, slik som cfg er et kroneksempel på.

Lenke til kommentar

Uff.. Sa tidligere at jeg var ferdig med denne diskusjonen... Du kan få lov til å tro hva du vil igrunn, men besto min andre oppkjøring uten noen nevneverdige problem, kjøringa der var også preget av at jeg var nervøs men når du får en sensor du kan snakke normalt med igjennom hele oppkjøringa hjelper der straks på med nervene. Jeg har selv sagt at jeg gjorde feil på min første oppkjøring, men hovedgrunnen til at jeg strøyk var som sagt at jeg kjørte for seint noe som gjorde meg mektig forbanna spesielt siden føret var som det var. Dette er siste ganga jeg "prøver å legge skylda over på alle andre enn meg". Og for å være helt ærlig så må jeg si, jo, det finnes folk som stryker deg med noen veldig uvesentlige grunner. Det finnes også folk som sikkert er for snille og noen som er rettferdige, men min opplevelse var nettopp det jeg forklarte.. Om noen tror på meg eller ikke finner jeg ganske uinteressant nå.

 

Oppkjøringa er ferdig og bestått men jeg føler meg fortsatt feil behandla i min første oppkjøring :)

Lenke til kommentar

Når enkelte personer har klagd på sensors måte å bedømme, eller sensors oppførsel under oppkjøring, og har fått rett på klagene så viser jo dette at det har skjedd feil.

 

Selvfølgelig kan alle ha en dårlig dag på jobb f.eks, men blant annet min søster(som strøyk første oppkjøring grunnet for lav hastighet over en bakketopp der man ble blendet av solen), valgte å ha med seg kjørelærer under oppkjøring nr 2, da hun fikk samme sensor. Og merkelig nok oppførte nå sensor seg helt anderledes. Hun var brått ikke frekk lenger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ER ikke vanskelig å kjøre bil i det hele tatt, de har enten ikke fulgt med i det hele tatt på grunnkursen eller hva læreren sier til deg.

 

Jeg sto på første forsøk på alt og jeg hadde bare fulgt med på grunnkurset og ikke lest en jævla bok. Men har alltid vært fasinert til å ha bil lappen så stor trives med den med gode "karakterer" jeg fikk ifra kjøre skolen og min lærer :)

 

Dama skal snart begynne på kjøreskole og jeg har lært henne en del som hun synes er bra, angåenende å kjøre i rundkjøring, hvor vanskelig kan det være liksom?

 

 

Å ta lappen er pice of cake vist du SETTER deg inn for det og følger med!

Endret av Andzel
Lenke til kommentar

Å kjøre bil er ikke vanskelig. Det klarer alle. Men å oppføre seg, følge reglene, vite hva man skal gjøre i ulike situasjoner, ikke være verdensmester osv er det ikke alle som klarer. Du kan ikke ALT selv om du bestod oppkjøringa uten en eneste anmerkning. :)

Endret av Kongklykken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...