Gå til innhold

Treningstøy til damer og menn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva hadde løfting av vekter med dette å gjøre? Alle snakker jo om å løpe hele tiden.

 

Jeg kan ikke se en eneste post som sier noe som helst om løping. Tvert imot sier trådstarter at han allerede har løpetights, så den logiske slutningen vil være at han er ute etter klær til å bruke inne, som igjen antagelig vil si vektløfting.

 

Foreslår at du leser gjennom tråden en gang til, for som sagt nevnes ikke løping mer enn i en bisetning her og der.

Lenke til kommentar

Sånn for å oppklare det så løper og løfter jeg i det samme; løpe-tights og teknisk trøye.

Problemet kommer når jeg blir med på sal-timer på senteret, hvor jeg i utgangspunktet som regel er eneste mann, at jeg er den eneste med utovertiss i rommet er ganske tydelig om ikke det skal føles så tydelig som det da plutsetlig gjør med de trange shortsene. Jeg vet at det ikke synes så mye som det da føles som, men blir bare så fryktelig tydelig.

 

Når det gjelder bukser så er snittene så fyktelig kjedelige for herremodellene, det virker rett og slett som om de har lagt litt mer flid og kreativitet i snittene på damemodellene, og det misunner jeg dem. At det er overfladisk tøys, ja det vet jeg ;)

Lenke til kommentar

Demping? Hvis man løfter burde man bruke tynne, rette såler, med så lite demping som mulig.

Regner med du mente løper og ikke løfte vekter elns.

 

Men, burde man det? : p Har alltid fått høre at å bruke demping er best, og har selv erfaring med at hvis jeg løper på asfalt uten demping blir beina mine ødelagt...

 

Han sier løfter, noe som er rett, men tynne sko er best til løping også.

Bare tenk på hvor lenge vi har løpt barbeint? I ett par milioner år. Hvor lenge har vi brukt joggesko med demping? i 40 år.

 

Grunnen til at man "må" bruke demping er fordi vi løper feil. Med sko setter vi hælen ned i bakken først, og da er vi avhengig av god demping siden det er 80kg med kropp som skal stoppes.

 

Derimot, om man løper barfot, så er ikke hælen nede i på bakken i det hele tatt, og man bruker foten slik den er laget for å fungere. Hæl-ledet fungerer som en demper, og vi løper på tåballen.

 

Desverre bygger mye av kunnskapen i dagens "fagpersonell" på gammel kunnskap, og myten om å "rulle på foten" har godt feste i både foreldre, gymmlærere og fysioterapauter. Dette er bare en løsning på "hvordan løpe med sko", og ikke på hvordan man skal løpe riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Joggis (grå, nike), tshirt/singlet/hood og hansker. Hva mer trenger man?

 

Hvit tskjorte? Såå 1900 tallet :p

Lett:D

Joggis fra XXL(200kr), tshirt fra H&M(80kr)

Funker fett, og er sykt behagelig både på trening og på sofaen;)

 

Trenger ikke "Bjørn Dæhli Super Mega Goretex Windrunner2000" for å bli svett;)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter. Virker som dere andre blåser i hva dere har på dere, og bruker en helt vanlig t-skjorte f eks. Jeg mener utvalget av treningstøy til menn er elendig i mange butikker, selv om det kan hengde 2-3 rader med klær til damer. I butikkene har de kanskje et sett med klær til menn, men de kan ha 3-4 forskjellige busker, t-skjorter osv. til damer. Jeg skjønner ikke hvordan mange klarer å trene i vanlige t-skjorter, det er så jævlig varmt. Jeg stiller krav til at tøyet puster godt, og er tynt. Av en eller anen grunn sliter jeg med å finne dette. Shortsene er også ofte trange, og viser utstyret, som Christian nevner. Utvalget av stilig tøy til damer er stort, mens utvalget til herrer er labert og kjedelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eg skjønner ikke hvordan mange klarer å trene i vanlige t-skjorter, det er så jævlig varmt. Jeg stiller krav til at tøyet puster godt, og er tynt. Av en eller anen grunn sliter jeg med å finne dette. Shortsene er også ofte trange, og viser utstyret, som Christian nevner. Utvalget av stilig tøy til damer er stort, mens utvalget til herrer er labert og kjedelig.

Den beste tskjorten jeg har er deltager-skjorten fra Oslo-Maraton, du får den selv om du bare deltar på de korte distansene også. Teknisk stoff, lett, fin passform og en flott blåfarge, og ikke minst, en logo som skinner av sportyhet ;)

 

Ellers så er det beste jeg har funnet basketballtrøyer hvis ikke jeg vil ha ermer eller fotball-trøyer i teknisk stoff. Jeg vurderer nesten å punge ut for å få noe ordentlig fra X-Life, men de er litt over min budsjettklasse og heller ikke de har noen andre bukser enn de man får til herrer over alt.

Lenke til kommentar

Teknisk treningstøy har flere fordeler/funksjoner:

- borttransportering av svette fra kroppen

- tilstrekkelig tilgang til luft for kroppen

- tilstrekkelig isolasjon så man ikke blir kald

 

Å ta en løpetur i vanlig treningstøy vs teknisk treningstøy er som natt og dag. Og har man ikke prøvd de så kan man glede seg til en positiv opplevelse. :)

 

Teknisk treningstøy blir ikke tyngre av svette fordi det ikke samler på svetten som kommer når vi trener. Dette gir bonus både ved at tøyet ikke klistrer seg til kroppen og at fukten som ellers ville vært der kjøler deg ned etter trening(eller under trening). Dette er en av de mest nyttige og merkbare forskjellene.

 

For eks nå som det er så kaldt så trenger eg kun ull-undertøy, løpetights og løpejakke når eg skal ut. Og da kan det fint være ned mot -5-8 grader, uten problemer(lue og evnt noe til halsen kommer i tillegg). Hadde eg brukt vanlig treningstøy ville eg trengt flere lag. Noe som betyr tyngre bekledning, mer tøy som er i veien, varmere pga at lagene isolerer samt mye tøy som absorberer svette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trøyene fra Icebreaker er fantastiske å trene i, finnes i en del design for herre.

Takk for flott lenke :D

 

Forresten, forbrenner du mer kalorier jo mer du svetter?

 

Om dette på noen måte stemmer vil det jo være svært effektivt å trene i superundertøy.

Bortsett fra at du orker mindre da. Forutsatt at du faktisk forbrenner mer tilsvarende mer-svettingen...

 

"lang og god forklaring"

Takk for en flott beskrivelse av hvorfor :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...