Gå til innhold

Hjelp til kjøp av kamera


Anbefalte innlegg

hei jeg har sett en annonse på finn på et LEICA V-LUX 1 til 3950 med et LEICA DC VARIO-ELMARIT objektiv 35mm-420mm.

 

virka som et bra kamera, men jeg har lest litt rundt og meg og mi kjære er ikke helt sikkre ennå. Er det et bra kamera?

 

for vi skal ta mye nærbilder (macro?) og vanelige bilder i naturen. Hvilket speilrefleks burde vi ha som ikke koster allverdens?

 

vi har også sett litt på nikon d3100

Endret av stened
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei jeg har sett en annonse på finn på et LEICA V-LUX 1 til 3950 med et LEICA DC VARIO-ELMARIT objektiv 35mm-420mm.

 

virka som et bra kamera, men jeg har lest litt rundt og meg og mi kjære er ikke helt sikkre ennå. Er det et bra kamera?

 

for vi skal ta mye nærbilder (macro?) og vanelige bilder i naturen. Hvilket speilrefleks burde vi ha som ikke koster allverdens?

 

vi har også sett litt på nikon d3100

Jeg blir litt forvirret, fordi du poster under speilrefleks og avslutter med spørsmål om speilrefleks, men åpner med Leica V-Lux 1 som er et kompaktkamera, og ja, det er et bra kamera, men jeg synes prisforlangende er stivt i forhold til hva du kan få nytt nå.

 

Nikon D3100 er et godt speilreflekskamera, det samme gjelder alle modellene du finner på det norske markedet, så dere bør nesten ta en tur og kikke i en fotobutikk.

 

Nye speilrefleks kommer med et kit-objektiv, en hendig all-round zoom som går fra vidvinkel til kort eller lang tele (typisk 18-55mm normalzoom, eller 18-200mm superzoom) Typisk har de ganske god nærgrense så du kan komme relativt tett på motivet, men det er ikke egentlig macro.

Lenke til kommentar

ok jeg skal ta en d3100, Men funker det til å ta gode macro? og hvis ikke.. hvilket macro objektiv skal jeg se etter? "med tall osv xx-xxx) til en grei pris

Ai, du må se på D3100, men også på de andre i samme prisleie. Ja, det finnes gode makroobjektiver til alle, også til D3100 - nye koster de fort mer enn kameraet, men det er greit å kjøpe brukt. Du må nesten sjekke for de kameraene du ender med som toppkandidater. Men, jeg vil anbefale at du kjøper et kamera med en grei standardzoom først, og så ser an litt hva du skal ha av ekstra objektiver og utstyr når du blir mer kjent med kameraet.

Lenke til kommentar

enig der, testa d3100 for 6 timer siden, sjefen min har et :) var godt å holde og var enkelt å bruke. Så meg og min kjære var fornøyd :) men det virker som du har mye peil på kameraer :D så kan jeg spørre deg. Hvordan ser jeg at linsa er en macro linse?

 

og hva syntes DU om nikon d3100?

Endret av stened
Lenke til kommentar

Kameraet fungere godt til og ta alle typer bilder,det er objektivet du setter foran som avgjør type fotografering.

 

Nå det gjelder macro-fotografering blir det hovedsaklig delt i to grupper,blomster og insekter.Grunnen er at det er vanskelig og kombinere dette på et profesjonelt nivå,macro-objektiver viser/fotograferer motivet i riktig størrelse så hvis du bruker en 180mm macro til blomster må du så langt unna at bildene ikke blir bra nok,hvis du bruker en 60mm macro til insekter må du så nært av du skremmer bort krypa.husk at ekte macro-objektiv ikke har zoom.

 

Hvis du vil ha et all round macro-objektiv pleier man og bruke et på rundt 100mm,det er i utgangspunktet ikke det beste til blomster eller insekter men kan fungere godt i begge leirer.

 

Når det gjelder macro-objektiv til D3100 så er Tamron 90mm et godt alternativ for alt mulig fotografering.

 

Edit:linken er til et macro--objektiv uten fokusmotor,husker ikke om D3100 har innebygget motor eller ei.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

er denne bra? :D

 

https://prisguiden.no/produkt/41799?&productId=41799

 

har jeg valgt riktig? stod ingenting om 1:1

 

 

og har nikon d3100 bildestabelisator? noen sier ja og noen nei. og har det mye å si?

 

 

og hva med denne? funker den for førstegangs linse?

 

http://www.japanphoto.no/product/objektiv/tamron-nikon/tamron-af-18-200mm-f-3.5-6.3-xr-di-ii-ld-asph.-macro-m-fokusmotor-for-nikon/

Endret av stened
Lenke til kommentar

Nikon Nikkor AF-S VR Micro 105mm f/2.8G IF-ED har macroforhold 1:1,den har også innebygget stabilisering "VR".

 

Nikon har ikke stabilisering i kamerahusene,de har stabilisering i spesielt utvalgte objektiver,på lengere brennvidder er stabilisering fint samt at det gjør at du kan ta bilder i litt mørkere omgivelser en hvis du har samme objektiv uten stabilisering.

 

og hva med denne? funker den for førstegangs linse?

 

Vel det er ikke noe spesielt godt objektiv,til den prisen får du ikke allverden,og den er ikke et macroobjektiv i ordets rette forstand.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den er bra - Nikon liker å kalle makro-objektivene sine Micro.

 

har jeg valgt riktig? stod ingenting om 1:1

Det er et 1:1 makro-objektiv, såvidt jeg kan skjønne.

 

og har nikon d3100 bildestabelisator? noen sier ja og noen nei. og har det mye å si?

Nikon har ikke bildestabilisator i huset. Nikon har det alltid i objektivene. Nikon kaller de stabiliserte objektivene sine for VR.

Lenke til kommentar

Det objektivet er bare tøys.

 

Det du bør satse på som førstegangsobjektiv til D3100 er Nikons egen 18-105mm. Så spandere du på deg et dedikert makrobobjektiv i tillegg. 105mm som du linket til er nydelig makro-objektiv. Men er du mer interessert i blomster og døde ting enn insekter, så kan du også se på Nikons 60mm Micro.

Lenke til kommentar

Nikon D3100 er et flott kamera, jeg kunne fint ha klart meg med kun det. På flere måter er det et bedre kamera enn det jeg har. Jeg har hatt en forløper, Nikon D40 tidligere, helt nydelig kamera.

 

Jeg anbefaler at du venter med å kjøpe makroobjektiv til du har sett om ikke det objektivet du kjøper med kameraet gjør nytten for deg. Det har vært snakk om Nikon 18-105 VR over her, og det er ikke et makroobjektiv, men det kan godt hende at du kommer så nær som du ønsker allikevel, så se det an litt.

 

I prisguiden, under produktdetaljer, står det "Makroforhold", 18-105 har 0,2 dvs 1:5. Det betyr at et motiv som er ti cm bredt fyller hele bildet. Det står også hva som er minste fokusavstand, det er på den avstanden du får maks forstørrelse, så kan du vurdere om det gir passe arbeidsavstand. "Ekte makro" er nokså krevende å jobbe med, du får f.eks. ekstremt lite dybdeskarphet.

Lenke til kommentar
Edit:linken er til et macro--objektiv uten fokusmotor,husker ikke om D3100 har innebygget motor eller ei.

 

Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di 1:1 Macro (med fokusmotor)

 

Jeg har funnet at Tamron 90mm godt kan brukes til insekter - men det kreves mye tålmodighet da de lett skremmes vekk.

 

Her er en gjeng jeg tok i fjor med D70s + Tamron 90mm (håndholdt)

http://www.flickr.com/photos/emmkayfive/sets/72157624554335135/

 

EDIT: Jordbærbildet, og det siste er tatt med hhv. D700 + 90mm og D70s + 105mm VR

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...