Gå til innhold

[Løst] Kan linux og Mac gjøre dette


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Gjest medlem-82119

Jeg mener windows to store ulemper er følgende:

 

1 -Manglende kontroll på hvor filer og mapper. Til tider umulig å vite om mapper inneholder viktige systemfiler, rester fra avinnstallert programvare, spyware eller hva det er. Kryptiske fil og mappenavn som ikke sier noe om innholdet, og i praksis umulig å fjerne ting 100%.

Dette er ikke nødvendigvis bare windows sin feil, men stort sett også hvordan man utvikler programvare til windows plattformen.

Avinnstalleres programmer, legegr det mapper, snarveier, registeroppføringer, oppstartsfiler, logfiler, inifiler, dll filer osv spredt over hele systemet.

Henter man ned f.eks office så heter ikke fila office som man kan finne den igjen på en enkel måte, og den lagres heller ikke i en vanlig mappen men i en mappe som opprettes på harddisken.

Muligheten til å laste ned fila til et selvvalgt mål er godt hjemt bort.

Legger man inn software uten å velge custom innstallasjon så legges det til toolbars, startsiden forandres, søkemotor forandres og tusen tillegg og poppuper.

Selv en driver vil idag legge inn snarveier til spillnedlastinger og bloatware om man ikke passer på.

Windows update, som lager tempmapper både her og der uten alltid å fjerne dem etterpå.

Winupdater som kjøres fra mapper på eksterne harddisker isteden for å samle dem i windowsmappe på c:

Null kontroll og oppskrift på kaos og treg maskin etterhvert.

 

2 -En åpen plattform hvor hvem som helst får fri tilgang til å tilby software uten noen kontroll eller behov.

Det at man har en åpen plattform i den form av at mange tilbyr programvare til den er bra, men ser også resultatet av når uerfarne legger inn hva som helst i tillegg til bloating av utgått software som både gjør brukeropplevelsen dårligere og også kan skade hardware (f.eks hvis man bloater med defragprogramvare på maskiner med SSD disker og lignende).

Noen nettsider sjekker og tilbyr programvare, som snapfiles og lignende, men ser også at f.eks brothersoft stemples av norton til å være et farlig nettsted som sprer spyware.

Da er det logisk at andre trygge selskaper velger brothersoft til å tilby programvaren sin.

Man ser det også når folk får en popup fra en nettside om å laste ned et program som skal fjerne 15000 virus som plutselig er oppdaget. Så laster folk ned dette de har fått beskjed om og da er det ofte bare formatering som hjelper.

Selv om jeg er imot apples prinsipper om å blokkere konkurrerende software ute og til tider er de for strenge siden de ikke bare blokkerer farlig software men også software som konkurrerer mot egne programmer eller f.eks blokkeringen av flash.

Ut over det så burde det vært en eller annen kontroll med at kun clean software ble tilbudt, dvs programvare som ikke la inn toolbars, byttet om søkemotorer og startsider, la til bloatware, eller på annen måte bloatet og crappet til maskinene.

Jeg synes også brukerne i større grad burde boikottet firma som la med slikt tull med programvaren sin, men det er vanskelig da mange brukere er uerfarne og at softwaren i seg selv kan være bra forutsatt at man leser gjennom hva som blir lagt inn og sørger for å krysse av 480 kryss på akkurat rett måte slik at man kun får akkurat det man trenger og ikke alt annet tull.

 

Dette er hva windows brukerne forholder seg til hver eneste dag:

 

http://www.dinside.no/862310/liste-over-programmer-med-vedheng

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar

1 - Legger man inn software uten å velge custom innstallasjon så legges det til toolbars, startsiden forandres, søkemotor forandres og tusen tillegg og poppuper.

Selv en driver vil idag legge inn snarveier til spillnedlastinger og bloatware om man ikke passer på.

Dette kan jo ikke Windows klandres for. Dette er jo tredjeparter som helt tydelig prøver å ødelegge sitt eget rykte ved å legge inn en haug med drit så brukeren blir irritert.

Men det ender jo opp med at bruker klandrer Windows og heller forlater OS'et for et annet.

Endret av miXer
Lenke til kommentar

Windowsbrukere har en ubegrenset evne til å skylde på alle andre enn MS, selv når det åpenbart er problemer som skyldes designet til windows.. Du høres ut som en av dem. Hørt om pakkesystem? Det kom ikke av seg selv at linux løste dette mer elegant. Jo, det har alt med måten MS har lagt opp distribusjon av programvare på sin plattform. Å skylde på distributørene er idiotisk.

Lenke til kommentar

Del, det er nå ikke helt sant.

At MS har jo til dels lagt opp mappestruktur, men når ikke alle bruker standarden så hjelper det svært lite (og det er ikke MS sin skyld)

(av)installeringsprosessen derimot kan man delvis skylde på MS for at de ikke har satt noen "krav", og delvis skylde på produsentene som er idioter.

 

Pakkebrønnen til Debian derimot er ELSK<3<3!!

(Selv om at kompilering har blitt mer og mer nødvendig for min del...)

 

EDIT:

DAMN!! Der brøt løftet mitt om å ikke delta i denne tråden :(

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Å kompilere alle pakker selv og styre og ordne med flags osv. blir man fort lei. Ser ikke helt vitsen heller om man bruker en fornuftig distro med fornuftige "repositories" (i mangel på godt norsk ord!). Eksempelvis Ubuntu-utviklerene har en lei tendens til å patche pakkene med egne "fikser", og da kan det fort vekk være fordelaktig å kompilere selv.

 

Uansett en kjedelig tråd det her, hadde vært mye mer aktuelt med en tråd med tittel "Kan windows gjøre dette?" i windows-delen av forumet! :green: (selv om jeg ikke gidder å begi meg ut på slike diskusjoner som alltid bunner ut i flamewars :p )

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg er enig i at problemene skyldes utviklerne som velger løsninger som gjør at folk bytter os for å slippe unna.

Trodde samme problem var på alle os, dvs at hvis man skulle legge inn et program fra en utvikler så ble startsider forandret, toolbars lagt til, og bloatware innstallert uavhengig om oset var mac eller win.

Hvis det ikke er sånn, så betyr det at utviklerne gir ut en versjon til win (med bloatware og masse dritt), og en versjon til mac.

Det er da ulike versjoner som tilbys, bloatware til win og clean til mac og linux.

Man kan vel da også si at win brukerne betaler for utviklingen, og takkes med et dårligere produkt.

 

Det er også utviklerne sin feil at alt ikke fjernes når ting avinnstalleres.

Her er jeg litt usikker på hvordan ting fungerer.

Trodde før at det lå masse rester igjen både i linux og mac etter avinnstalleringer mens man ikke fikk se restene eller at ingen brydde seg om å lete etter dem.

Windows har alltid vært slik at når man fjerner ting så bør man manuelt går gjennom harddisken og fjerne rester.

Win brukere kjenenr til hvor dette bleier å ligge, så det blir mest en vane.

Kjenenr ikke til hvordan dette teknisk skjer i mac og linux verdenen, dvs hvorvidt ting fjernes 100% når man avinnstallerer.

 

Jeg synes jo generelt at holdningen de siste årene har vært at man har en diger harddisk som bare kan bloates herfra og til evigheten og fint fylles opp med rester av programvere og recoveryer og flere versjoner av samme program osv og når maskinen går tregt så er det jo bare å kjøpe ny og kaste den man har.

 

Valget for min del er å ha et os som det utvikles støtte til som jeg er avhengig av og samtidig drukne i bloating, toolbars, og et mareritt av mapper og filer, eller bytte til mac eller linux og få løst mye men miste muligheter jeg er avhengig av.

Møkkavalg!

Lenke til kommentar
Windows har alltid vært slik at når man fjerner ting så bør man manuelt går gjennom harddisken og fjerne rester.

Win brukere kjenenr til hvor dette bleier å ligge, så det blir mest en vane.

Du har ikke sjans til å gå gjennom hele harddisken og hele registeret og lete etter rusk. Om du bare sjekker Program Files og Documents and Settings har du såvidt skrapt litt i overflaten av hva som kan ligge rundt om kring. I registeret gjemmes ting vekk bak utrolig kryptiske navn, og å plukke ut filer fra f.eks System32 er helt håpløst. Så jeg tviler egentlig litt på at du har såpass god kontroll i Windows som du tror (og påstår) at du har.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...