Gå til innhold

[Løst] Kan linux og Mac gjøre dette


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig moro å sitte på forelesning når det høres ut som maskina de skal lette ;)

 

Da er det noe galt med maskinen :(

Her har du en klar designfordel med MacBook. De er kjempestille.

Apple er kjempeflinke med kjølingen, og dette er en av kvalitetene man betaler ekstra for med Mac.

 

Jeg sier meg enig her, Apple gjør en særdeles god jobb på å ha høy byggekvalitet og godt utført design.

Lenke til kommentar

Her har du en klar designfordel med MacBook. De er kjempestille.

Apple er kjempeflinke med kjølingen, og dette er en av kvalitetene man betaler ekstra for med Mac.

 

Har en kollega på jobben med en relativt ny Macbook pro (ca 1 år). Den måler 70 grader etter knappe 15 min i bruk. Kan godt være en produksjons feil med denne som alle andre maskiner.

Lenke til kommentar

Her har du en klar designfordel med MacBook. De er kjempestille.

Apple er kjempeflinke med kjølingen, og dette er en av kvalitetene man betaler ekstra for med Mac.

 

Har en kollega på jobben med en relativt ny Macbook pro (ca 1 år). Den måler 70 grader etter knappe 15 min i bruk. Kan godt være en produksjons feil med denne som alle andre maskiner.

Enten er det en produksjonsfeil, eller så bare pisspreik.

Jeg syns det er merkverdig at du liksom skal vite eksakt hvor mange grader prosessoren til din kollegas bærbare datamaskin holder.

Lenke til kommentar

Her har du en klar designfordel med MacBook. De er kjempestille.

Apple er kjempeflinke med kjølingen, og dette er en av kvalitetene man betaler ekstra for med Mac.

 

Har en kollega på jobben med en relativt ny Macbook pro (ca 1 år). Den måler 70 grader etter knappe 15 min i bruk. Kan godt være en produksjons feil med denne som alle andre maskiner.

Enten er det en produksjonsfeil, eller så bare pisspreik.

Jeg syns det er merkverdig at du liksom skal vite eksakt hvor mange grader prosessoren til din kollegas bærbare datamaskin holder.

Kollega: Oi, se mac'en min holder 70 grader. Skrudde den på for 15 minutter siden. Se her!

Kaptein...: *ser på kollegaens skjerm*

 

Merkverdige saker gitt.

 

Rent designmessig går det ikke ann å klage på en MacBook. Den er stilren og stille. Og ja, det er veldig brukervennlig. En del av linux-distroene begynner å komme veldig langt. Har du en godt støttet maskin, skal du ha en god del uflaks om du må ta i terminalen i f.eks Ubuntu nå om dagen. Eneste som er svært så irriterende er webisder som på død og liv skal bruke Silverlight...

Lenke til kommentar

Enten er det en produksjonsfeil, eller så bare pisspreik.

Jeg syns det er merkverdig at du liksom skal vite eksakt hvor mange grader prosessoren til din kollegas bærbare datamaskin holder.

 

Kom kanskje litt uklart fram her, men det jeg egentlig mente var at "Det kan godt være en produksjons feil".

 

Jobber med IT , så om laptopen måler 70 grader er det en fin ting å sjitprate om i kaffe pausen. (som vi ikke tar på starbucks ;) )

Endret av Kaptein...
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser at mac og linux brukerne sier at de bare plugger ting til og så funker det ved at os automatisk legger til driver.

Dette fungerer på win også.

Saken, for min del, er at jeg ønsker en kontroll over hvor drivere legges og i hvilken versjon slik at jeg kan fjerne eldre versjoner og feilsøke hvis ting ikke fungerer.

Det er det samme med programmer.

Jeg liker å ha kontroll på hvor programmer innstalleres og ha muligheten til å fjerne alle rester og feilsøke hvis ting ikke fungerer.

Har utrolig dårlig erfaring med å la ting foregå uten tilsyn i en mer eller mindre skjult prosess.

Det er jo teknisk sett ikke noe problem å f.eks hver gang legge inn en ny versjon av f.eks skjermkortdriveren uten å fjerne den gamle, eller å legge inn nye versjoner av f.eks java uten å fjerne den gamle.

Legger man inn både 32 og 64 bit java, så vil man etter den tiende nyinnstalleringen sitte igjen med 20 versjoner av java og når hver versjon er på rundt 100 Mb, så har man fort flere gigabyte bare med java.

Legger man til skjermkortdrivere som tilsvarende kan fylles opp på mange gb så er man igang.

Jeg kjenner ikke til hvordan oppdateringer behandles i mac og linux.

Oppdaterer man, eller innstalleres det ny versjon.

Tar oppdateringene hensyn til språk man har valgt, eller legges oppdatering inn uavhengig slik at en norsk versjon oppdateres til engelsk versjon når den engelske oppdateringen slippes først.

Tas det hensyn til at man under innstallasjonen har valgt custom innstallasjon og byttet innstallasjonsmappe, valgt bort funksjoner og toolbars og lignende eller oppdaterer man til default mappe og legger til all default bloating.

Selv skjermkortdriveren legegr til snarvei til trialversjon av spill hvis man ikke velger det bort under innstallasjonen.

 

I en ideell verden ville en driver kun vært en driver og ikke vært bloatet med trialversjoner av spill eller andre ting.

Programvare ville ikke forandret startside og søkemotor, lagt inn toolbars og masse annet tull.

Det er vel en windows greie dette også, men føler vel at man gir fra seg mye kontroll når ting skjer i det skjulte.

Flott når det fungerer, men ser for meg vanskeligere å feilsøke og feilrette når ting ikke fungerer.

Kanskje bare meg som føler at hver gang jeg skal legge inn en driver eller program så er det med livet som innsats og 50/50 sjanse for at pcen eksploderer.

Blir litt paranoid av å ha møtt masse situasjoner, og blir derfor kontrollfreak for å unngå at noe uforutsett skal skje.

Lenke til kommentar

Ankh: Her er det veldig forenklede svaret:

Linux har en fast mappestruktur. Linux har ett filtre. Linux har pakkebehander. Linux bruker dynamisk linket biblioteker. Linux har pakkebrønner hvor all programvare kommer fra. Hver pakke listet bibliotekavhengigheter. Linux har driverne i kernelen. Pakkebehandleren oppdaterer all programvare på maskinen. Brukerspesifike filer og innstillinger lagres i dott-mapper i brukerens hjemmemappe.

 

Du har dårlig erfaring med å la ting gå av seg selv, noe jeg også har under Windows. Men under Linux bare fungerer det. Ingen av problemene du lister er relevante for Linux. Under Windows må du normalt være "administrator" og sørge for at ting blir gjort rett, oppdatert osv, under Linux kan du legge fra deg den hatten og bare være en bruker mens alt slikt går av seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Høres bra ut.

I prinsippet har jeg hatt ganske så problemfri win, men det er også fordi jeg har vært systematisk på hva som legges inn hvor og holdt ting oppdatert og på plass.

Irritasjonen er mest på hvordan ting gjøres, spesielt under oppdateringer, innstallasjon og avinnstallasjon.

Dette har jo også mye med hvordan de ulike selskapene utvikler programvaren.

Det jeg har blitt mer oppmerksom på de siste årene er at selv om ting tilsynelatende fungerer som det skal så gjøres ting på en irriterende måte, ihvertfall når man vil ha orden.

Ta f.eks firefox.

Har forsøkt å kjøre oppdatering direkte.

Tilsynelatende går det bra.

Men merker at hvis jeg en gang kjører en avinnstallering, så begynner firefox i ene enden og avinnstallerer versjon etter versjon som har blitt oppdatert.

Selv om kun siste versjon vises i innstalalsjonslisten, så har ihvertfall jeg tolket det dit at når f.eks 5 versjoner av firefox avinnstalleres etterhverandre så har 5 versjoner vært lagt inn.

Samme med java, men der fremkommer hver oppdatering som en egen innstallasjon i innstallasjonslisten og etterhvert får man en liste med java innstallasjoner som dekker samtlige versjoner som har vært oppdatert, både i 32 og 64 bit versjon.

Det er ikke det jeg forbinder med oppdatering.

Så har man miniprogrammer som flash, som legger inn en download manager.

Hva er greia med det, da?

Jeg kan til en viss grad forstå at når man laster ned 3,5 Gb med kartoppdatering til en gps så bruker man en download manager (selv om en enkel .exe fil som ble lastet ned nok hadde funket fint).

Men flash?

Så har man ATI som med mindre man velger custom innstallasjon slik at man kan fjerne valget legger inn spill link.

Jeg vil ha en ren driver, ikke bloatware og reklame.

ATI klarer heller ikke som nvidia å ha en enkel exe innstalalsjonsfil som legger inn driveren, men legger inn en manager som igjen legger inn driver og eventuell reklame.

Det er alle disse tingene som jeg føler gjøre unødvendig tungvindt og som gjør pcbruken til en frustrerende opplevelse.

Ikke win i seg selv.

Jeg tror ikke en oppdatering av en driver til linux eller mac hadde lagt til spillreklame på skrivebordet.

Men så har man produsentene da som legger alt opp til bruk av win.

Til mitt bruk ville faktisk mac vært det eneste alternativet, da leverandører som nokia, garmin osv tilbyr software som støtter mac slik at man får oppdatert gpser og kjørt de ulike telefonmanagerene som også gjelder oppdateringer som må kjøres fra pc/mac med kabel.

Men det er fortsatt et stykke igjen til det blir et reelt alternativ for meg ihvertfall.

Mer standardiserte maskiner som muligjorde oppdateringer av kort, disker og drev, mer ergonomiske tastatur og mus, bruk av mer vanlige plugger som hdmi og dvi isteden for displayport, laptoper som er mindre sårbare for bulker, muligheten til å bytte batteri selv, samme tilgang til samme spill som med windows maskiner, et mer ydmykt miljø som bl.a innrømmet mer at selv mac er sårbar for sikkerhetshull og virus, mer fokus på funksjon fremfor design osv er ting som må på plass før det blir et alternativ.

For meg ihvertfall.

Lenke til kommentar

Isåfall ville jeg sjekket kjølingen. Hva slags maskin er dette?

 

Det er en Dell Studio 15, Intel Core i7-720QM Mobile, 4GB ram, Windows 7 Pro x64

 

Veldig moro å sitte på forelesning når det høres ut som maskina de skal lette ;)

 

Da er det noe galt med maskinen :(

 

Ja, jeg også frykter dette, for ikke bare det at den blir veldig varm innimellom, men den til tider fryser og henger seg helt. Eneste løsningen er å starte på nytt. Men dette kan skje uansett om maskinen er varm eller ei, så frykter at det er noe hardware. Dette hender da også i både Windows 7 og Ubuntu.

Lenke til kommentar

Det er etter all sannsynlighet en maskinvarefeil. Men det går jo ann å terge maskinen ved å kjøre massevis av tunge applikasjoner samtidig.

 

Macbook er jo et produkt for vanlige mennesker. Men hvis jeg velger både å kjøre Photoshop med råformatbilder, Iphoto, House designer, safari med ti faner, eposten min, og itunes samtidig, så vil maskinen slite. Men jeg har ikke målt temperaturen i disse situasjonene. Men jeg vet fra mine tidligere overklokkinsdager at prosessoren når omtrent de temperaturene der når den er på vei mot overbelastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...