Gå til innhold

Hva synes du google og apple bør gjøre med deres mobil OS.


Anbefalte innlegg

@svinepelz: Tror du har misforstått et par ting. Det krever nok mer fintenking og innovasjon for å gjøre avansert teknologi lett tilgjengelig for alle, enn å la den samme avanserte teknologien være så vanskelig tilgjengelig at kun teknologinerder klarer/gidder bruke den. Jeg ser ikke på brukevennlighet med avansert underliggende teknologi som "teknologiforakt", det er tvert imot det som gjør at avansert teknologi kan være til glede og nytte for flest mulig.

Det ligger nok en del teknologisnobberi eller -elitisme hos noen, i at teknologi liksom skal være vanskelig og forbeholdt de få innvidde. Jeg forstår godt gleden og mestringsfølelsen ved å beherske komplisert og lite tilgjengelig teknologi, men kan likevel verdsette endringene som gjør den samme teknologien til noe mindre hodebry i lengden. Så får man heller finne andre utfordringer, enn å bruke timer på å finne ut hvordan koble seg opp på Internett, eller hvordan håndtere e-post på telefonen - noe som slett ikke var like enkelt for folk flest for noen år tilbake ;)

Det er vel også slik at de som bruker mye av sin tid og energi på teknologisk problemløsing i en stressende jobb, ofte ser på det som befriende å slippe å drive med problemløsing og fikling for å gjøre banale ting som å bruke en telefon eller PC på hjemmebane. Etter hvert finner man kanskje ut at teknologiinteressen ikke trenger å gjennomsyre alt man driver med 24/7. ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Uansett, med Android føler jeg mer og mer at plattformen mangler retning - der Apple har en klar egeninteresse av at produktene deres skal være best mulig, er Google egentlig bare interesserte i å opprettholde et alternativ til Apple som er "bra nok" til å drive konkurransen framover og øke interessen for smarttelefoner samt salget av disse ...

 

Jeg kan love deg at Google Android teamet gjør alt de kan for å være best. Dette har de gått ut offentlig med. Det er og noe som gjenspeiler seg i utviklingen. #507 er et fint eksempel på dette.

Min subjektive mening er og at hvis en bruker fordele til Android, så vil du sitte igjen med best brukeropplevelse:

  • Frihet
  • Utvikling
  • Funksjonalitet
  • Overblikk
  • Produktivitet
  • Personlig oppsett
  • Mest fremtidsrettet

Her er Android klart best, som igjen er med på å gjøre operativsystemet ledene. Gleder meg til å se hvordan den Honeycomb-aktige versjonen blir til smartmobilene.

 

Ingen har laget et mer gjennomført OS for tablets, og ingen har heller utviklet seg mer for smartmobiler enn hva Android teamet har. Google Android er med for å utkonkurrere alt annet så godt det kan gjøres.

 

Det eneste jeg kunne tenkt meg er et minimumskrav til hardware. Vi som kjøper de nye og beste produktene, vil sitte igjen med et stabilt og godt inntrykk. Men de som kjøper et middels godt hardware med Android(Hero, X10 osv.) vil sitte igjen med et litt mindre godt inntrykk. La operativsystemer vær åpent for det meste, men sett gjerne litt krav til hvilke produkter som får kjøre dette.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

Ikke for å være frekk KjellGu, men digger du dine egene meninger helt utrolig? Ser liksom at du skal linke til noe, så er det noe du selv har skrevet. Du baserer liksom påstander på dine egene meninger.

 

Når du skrev at 507 var et god eksempel trodde jeg at det var noen andre som hadde sagt det på en god måte, men så var det bare deg som har skrevet det samme side opp og side ned.

Bare nysjerrige på om du ser på dine egne meninger som det eneste riktige. Kan ikke se du har gjort noe annet enn å rake ned på Apple.

Lenke til kommentar

Skjønner synet ditt Emils1. Mine meininger er ofte subjektive, men jeg har ofte gode poeng som jeg forklarer. Det blir opp til folk å tolke det som de selv vil.

 

Når det gjelder #507 så var eksempelet der så treffende når det kom til utvikling, overblikk, brukeropplevelse og produktivitet at jeg måtte bare få det frem nok en gang. Skal du få overblikk på en iPad, ja da er du nødt til å gå inn i en rekke programmet da den ikke viser noe annet enn applikasjoner på startskjermene. Med Android får du med deg alt av den vanligste informasjonen som er viktig for deg personlig på 1-2 øyekast.

Lenke til kommentar

Skjønner synet ditt Emils1. Mine meininger er ofte subjektive, men jeg har ofte gode poeng som jeg forklarer. Det blir opp til folk å tolke det som de selv vil.

 

Når det gjelder #507 så var eksempelet der så treffende når det kom til utvikling, overblikk, brukeropplevelse og produktivitet at jeg måtte bare få det frem nok en gang. Skal du få overblikk på en iPad, ja da er du nødt til å gå inn i en rekke programmet da den ikke viser noe annet enn applikasjoner på startskjermene. Med Android får du med deg alt av den vanligste informasjonen som er viktig for deg personlig på 1-2 øyekast.

Det er faktisk feil, jeg kan få overblikk over mye uten å gå inn i en eneste app. På hjemmeskjermen vil man se status for diverse apps på selve app-ikonet, f.eks ved at Mail viser en rød liten sirkel i hjørnet med et tall som viser antall nye innkommende e-poster, eller App Store viser hvor mange oppdateringer som er tilgjengelig for apps du har, osv. Man kan dessuten stille inn ulike typer push-notifications for hver app (som støtter det), slik at man kan få beskjed på ulike måter (tekstboks, lyd, app-ikon) når det skjer noe f.eks på twitter, MSN eller whatever, Skal man gjøre noe fornuftig, og f.eks svare på de 8 mailene som ligger og venter, så må man jo likevel inn i Mail-appen.

 

Dessuten, iPad har noen produktivites-apps som nok overgår det meste på Android i funksjonalitet i brukervennlighet:

http://www.apple.com/ipad/features/numbers.html

http://www.apple.com/ipad/features/pages.html

http://www.apple.com/ipad/features/keynote.html

Lenke til kommentar
@svinepelz: Tror du har misforstått et par ting. Det krever nok mer fintenking og innovasjon for å gjøre avansert teknologi lett tilgjengelig for alle, enn å la den samme avanserte teknologien være så vanskelig tilgjengelig at kun teknologinerder klarer/gidder bruke den. Jeg ser ikke på brukevennlighet med avansert underliggende teknologi som "teknologiforakt", det er tvert imot det som gjør at avansert teknologi kan være til glede og nytte for flest mulig.

Samtidig så er det et isolasjonslag mellom teknologien og brukeren som er litt for tykt. Jeg vet forsåvidt at jeg baserer mine meninger mye på min egen person og mine egne interesser, som ikke er direkte overførbare på andre, men for meg ligger det en viss verdi i å skjønne litt av det man driver med, mens Apple sitt prosjekt på noen måter ligger litt for nær en vulgarisering av teknologien. Dette er imidlertid helt klart bakstreverske tanker, da alt i verden alltid har gått mot forenkling og tilgjengeliggjøring. Om du har sett WALL-E så vet du hvordan vi ender til slutt, som feite slaver av en teknologi som til slutt ingen skjønner, fordi ingen lenger trenger å skjønne den. Ting bare fungerer, og ingen vet hvorfor.

 

Jeg setter selvsagt ting på spissen nå, og om Apple-dominansen fører oss inn i det nye romerriket så får det så være ;)

 

Det ligger nok en del teknologisnobberi eller -elitisme hos noen, i at teknologi liksom skal være vanskelig og forbeholdt de få innvidde. Jeg forstår godt gleden og mestringsfølelsen ved å beherske komplisert og lite tilgjengelig teknologi, men kan likevel verdsette endringene som gjør den samme teknologien til noe mindre hodebry i lengden. Så får man heller finne andre utfordringer, enn å bruke timer på å finne ut hvordan koble seg opp på Internett, eller hvordan håndtere e-post på telefonen - noe som slett ikke var like enkelt for folk flest for noen år tilbake ;)

Det finnes nok både teknologisnobberi og teknologiforakt, begge deler er like ille.

 

Det er vel også slik at de som bruker mye av sin tid og energi på teknologisk problemløsing i en stressende jobb, ofte ser på det som befriende å slippe å drive med problemløsing og fikling for å gjøre banale ting som å bruke en telefon eller PC på hjemmebane. Etter hvert finner man kanskje ut at teknologiinteressen ikke trenger å gjennomsyre alt man driver med 24/7. ;)

Det er så, men det kan like gjerne være en bieffekt av at du blir eldre og ikke gidder å engasjere deg :p

 

Jeg forstår godt at det store flertallet er uinteresserte i teknologi, og at det derfor er en fantastisk forretningsstrategi å lage teknologi for folk som ikke bryr seg (til en viss grad, og i varierende grad, tilhører både du og jeg denne kategorien mennesker), men jeg synes fortsatt at det er noe grunnleggende tvilsomt med denne tilnærmingen.

 

I morgen endrer jeg sikkert mening, kjøper meg en iPhone og går på barrikadene for at folk skal få plugget sentralnervesystemet rett i Facebook og leve lykkelig med intravenøs næring og som en integrert del av det verdensomspennende vennenettverket. Vi får se :p

Lenke til kommentar

@svinepelz: Joda, har sett WALL-E, så jeg vet hvilken vei det går ;)

 

Filmen er produsert av Pixar, som er ett av Steve Jobs sine prosjekt, og WALL-E sin venninne EVE er visstnok designet av Apples sjefsdesigner Jonathan Ive, så denne utviklingen har de to sikkert konspirert om lenge... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Skjønner synet ditt Emils1. Mine meininger er ofte subjektive, men jeg har ofte gode poeng som jeg forklarer. Det blir opp til folk å tolke det som de selv vil.

 

Når det gjelder #507 så var eksempelet der så treffende når det kom til utvikling, overblikk, brukeropplevelse og produktivitet at jeg måtte bare få det frem nok en gang. Skal du få overblikk på en iPad, ja da er du nødt til å gå inn i en rekke programmet da den ikke viser noe annet enn applikasjoner på startskjermene. Med Android får du med deg alt av den vanligste informasjonen som er viktig for deg personlig på 1-2 øyekast.

Det er faktisk feil, jeg kan få overblikk over mye uten å gå inn i en eneste app. På hjemmeskjermen vil man se status for diverse apps på selve app-ikonet, f.eks ved at Mail viser en rød liten sirkel i hjørnet med et tall som viser antall nye innkommende e-poster, eller App Store viser hvor mange oppdateringer som er tilgjengelig for apps du har, osv. Man kan dessuten stille inn ulike typer push-notifications for hver app (som støtter det), slik at man kan få beskjed på ulike måter (tekstboks, lyd, app-ikon) når det skjer noe f.eks på twitter, MSN eller whatever, Skal man gjøre noe fornuftig, og f.eks svare på de 8 mailene som ligger og venter, så må man jo likevel inn i Mail-appen.

 

Dessuten, iPad har noen produktivites-apps som nok overgår det meste på Android i funksjonalitet i brukervennlighet:

http://www.apple.com/ipad/features/numbers.html

http://www.apple.com/ipad/features/pages.html

http://www.apple.com/ipad/features/keynote.html

 

Jo elementære beskjeder er det jo på alle plattformer som varsler om nye sms, mms, e-post osv. er jo selfølgelig på plass. Du snakket og om push-notifications. Men med tanke på beskjedsystemet som er på iOS, så kan ikke dette måle seg opp mot Android. Hvis du skulle vær uenig, så ser du kanskje ikke behovet for widgets heller. Men sånt som dette er smak og behag. Jeg synes i alle fall at det har vært dårlig utvikling på området som omhandler startskjerm(er) hos iOS. Når du har en så storflate å jobbe på (iPad), så blir det litt for dumt med bare bilder av applikasjoner med stort mellomrom mellom hver app. Det blir liksom noe som mangler.

 

Hva med å få med seg de viktigste nyhetene som man er interessert i, dagens avtaler, værmelding, forhåndsvisning av ulike meldingstyper, sosiale medier(facebook, twitter osv.), eller andre ting som måtte interessere deg med bare 1 blikk eller 2? Jeg har ikke lyst å begynne en ny widgets diskusjon, da jeg føler det skal være klart for de fleste at den teknologien eller lignende er det beste pr. dags dato og mest fremtidsrettet. Her ligger iOS etter et stykke etter. Å kun ha push eller noen små røde indikatorere holder ikke mål i 2011 om man vil være best på dette området. Spesielt på en tablet med stor overflate. Jeg kan ikke si at jeg hadde noe å klage på når jeg hadde 3g og 3gs tidligere. Det var etter jeg fikk Desire HD jeg fikk øynene opp.

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

@KjellGu: Apple bør utvide og forbedre meldingshåndteringen (notifications), og gjøre den mer fleksibel og mindre forstyrrende. Men widgets er ikke svaret, mener jeg - særlig ikke ifb. med sosiale medier. Det kan selvsagt ha noe med at jeg ikke bruker sosiale medier overdrevent mye, og styrer langt unna alt som heter Facebook og Twitter.

Skjønner heller ikke dette overdrevne fokuset på at startskjermen skal inneholde alt mulig rart utenom tilgang til applikasjonene som man i utgangspunktet har en iPhone/iPad for å bruke, eller hva som skal være poenget med en konstant nyhetsstrøm som flimrer forbi på en widget som mesteparten av tiden ligger skjult. Når man bruker en iPad så er det jo ikke for å sitte og stirre på startskjermen, det er for å bruke apps. Vil jeg ha nyheter, ja da fyrer jeg opp Safari - og skjer det noe ekstremt viktig, som verdens undergang, så regner jeg med at jeg får det med meg likevel... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Newton. Ser vi har litt forskjellig oppfatning av fokus på startskjerm hehe:)

 

Jeg forstår godt at utviklerne har mye fokus på å forbedre startskjermen(e). Grunnen til dette er jo for at vi brukere skal få bedre oversikt, forbedre produktiviteten og ikke minst det å kunne gjøre produktet mer personlig. Se grunnen til at htc Sense får så mye skryt. Et veldig godt eksempel er når du våkner om morgningen. Du slår på f.eks din tablet. Da ønsker du å få informasjon om alt ditt personlige eller det som interesserer deg mest, så raskt som mulig uten å måtte bruke mye tid.

Jeg liker veldig godt at widgets gir meg en hel del informasjon rett fra startskjermen, sånn jeg slipper å dykke ned i alle applikasjoner for å finne den informasjonen som jeg skal lete etter. Et par gode eksempler på hvorfor produsentene satser på utvikling av startskjerm ser du/dere i starten på presentasjonsvideoen av Android Honeycomb som nylig ble vist frem:

 

http://www.youtube.com/watch?v=RfJuigJebRg

Endret av KjellGu
Lenke til kommentar

@Newton. Ser vi har litt forskjellig oppfatning av fokus på startskjerm hehe:)

 

Jeg forstår godt at utviklerne har mye fokus på å forbedre startskjermen(e). Grunnen til dette er jo for at vi brukere skal få bedre oversikt, forbedre produktiviteten og ikke minst det å kunne gjøre produktet mer personlig. Se grunnen til at htc Sense får så mye skryt. Et veldig godt eksempel er når du våkner om morgningen. Du slår på f.eks din tablet. Da ønsker du å få informasjon om alt ditt personlige eller det som interesserer deg mest, så raskt som mulig uten å måtte bruke mye tid.

Jeg liker veldig godt at widgets gir meg en hel del informasjon rett fra startskjermen, sånn jeg slipper å dykke ned i alle applikasjoner for å finne den informasjonen som jeg skal lete etter. Et par gode eksempler på hvorfor produsentene satser på utvikling av startskjerm ser du/dere i starten på presentasjonsvideoen av Android Honeycomb som nylig ble vist frem:

 

Vi har nok litt forskjellig oppfatning av hva produktivitet er og hvor den skjer. For min del skjer det ikke på desktopen eller startskjermen, det skjer i applikasjoner. ;)

Vi har nok også litt forskjellig oppfatning av hva som er personlig, og i hvilken grad det gir mening å legge innsats i å gjøre et generisk produkt som en datamaskin eller telefon "personlig". For meg er det omtrent like meningsløst som å forsøke å gjøre en TV eller en kjøkkenmaskin "personlig".

Det er nokså lenge siden jeg gadd bry med med effekter og fjas på desktopen, det som teller er at man har et GUI som er effektivt, raskt og ikke tar bort oppmerksomheten fra - ja, nettopp - produktiviteten.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i mye her. Det som jeg er mest opptatt av er Android Marked. Jeg syntes App Store er tryggere, mer gjennomført og har generelt høyere kvalitet. Sjansen for at jeg handler en app over 6 kroner på App Store er større enn om jeg gjør det på AM.

 

AM er jo "uten" kontroll, slik at der ligger det mye tøv. Det som er bra med AS er at man vet det man fær er bra, og det like folk. På AM er det mer hipp som happ, men dette tror jeg blir bedre.

 

En APP fra AS gjør aldri at mobilen krasjer og blir "dårligere". På AM skjer dette til stadighet. Det kan ha noe me d at det som ligger i AM ofte gjør mer inngripen i mobilen (har rootet)enn det som skjer fra AS. Det dumme er at AS er så limitert. Det stopper mange gøye apps som kan gi oss bedre funksjoner, men er det kanskje prisen å betale for apps som funker? Apple lar jo være å lefle med med flash fordi de mener denne gjør brukeropplevelsen verre, og det kan vi jo være enig i, slik at de er inne på noe. Samtidig er det negativt fordi de velger for oss, men for mange er dette veldig bra. Mange vil ikke forholde seg til slike ting, de vil at andre velger noe som bare fungerer og som er det beste. Her er AS overlegen. Det er enklere å gå seg bort i AM enn i AS.

 

Selv har jeg en iPhone, HTC Desire, Galaxy S og en iPad, så jeg tester det meste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper den forklaringen der Newton:) Men la oss si at applikasjonene hadde vært identiske til begge plattformene, det er da jeg mener at Android har utviklet seg bedre.

 

Ja, men du kan ikke ta den "om" ditt og datt. Det samme kunne man sagt om Apple.

Per dags dato er Android Market helt latterlig dårlig i forhold til App Store, og det vil alle som har gått fra Android Market til App Store skjønne fra første stund. Helt sykt hvor mye bedre det er, og jeg overdriver ikke.

Enig i at Android har mye bedre system med widgets og lignende enn iOS. Men hvorfor skal dere Android Fanboys alltid kritisere Apple? Kan dere ikke heller snakke om hva som er bra med Android isteden for å si alt som er dårlig med Apple? Dere sitter foran skjermen å kritiserer på alle forumer jeg har sett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøper den forklaringen der Newton:) Men la oss si at applikasjonene hadde vært identiske til begge plattformene, det er da jeg mener at Android har utviklet seg bedre.

Problemet er jo at det ikke er slik. Mengden brukbare applikasjoner i Android Market er bare en brøkdel av hva du finner i App Store. Og hvis man i tillegg vil at en telefon skal kjøre applikasjonen smertefritt kan vi jo utelate halvparten av telefonene som ikke har blitt roota/modda på en eller annen måte. DER har Google en stor jobb igjen med Android. Selvom det er produsentene av telefonene som legger på tull som Sense, mener jeg at det i bunn og grunn er Googles annsvar, da man har en Google Android telefon.

 

I tillegg oppdaget jeg en utrolig bug i Android for en stund siden, som gjør at jeg ikke kommer til å velge Android på nytt.

Telefonen tok seg friheten til å slette alle plus-tegnene forran "+47" og "+44" i telefonlista, for og så synce mot Google Apps, slik at alle nummerene mine ble korrupte. Det er en så kritisk feil at jeg kommer til å styre unna Android ved valg av neste telefon, og gå for en iPhone, fordi jeg har inntrykk av at de fungrer bedre out of the box.

 

Og det er hvordan telefonen oppfører seg out of the box som teller. Jeg skal ikke trenge å bruke en dag på å legge inn en uoffisiell ROM.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...