Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Klart den er - lukkertiden er 1/15s kontra 1/60s. Selv med stabilisering, så er ikke det sikkert at det er nok. Forøvrig, er ikke dette det samme kit-objektivet du i andre tråder mener det er noe feil med?

 

Har ingenting å si med lukkertiden..

 

Tatt på stativ med remote trigger. Altså ikke en eneste bevegelse.

 

Og nei, det er ikke noe feil med objektivet, etter å ha lest mye og sett mye eksempelbilder på åpen blender så ser jeg at andre har akkurat samme problemer med skarpheten.

 

Og nettopp derfor, når forskjellen er så stor som den er, så vil det ha impact på bildene man tar også. Gjerne derfor kjøper man bedre optikk. Det er hvertfall grunnen til at jeg gjør det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg har valget mellom et L objektiv og et ikke L så velger jeg det med L en på, fordi jeg vet at L objektivet har kvaliteter i alle ledd. God optikk er viktigere enn kamerahus. Dårlig optikk kan øydelegge et godt bilde. God optikk er ikke det samme som gode bilder, det er noe alle vet. Men merker når jeg tar bilder i kalde, mørke og fuktige omgivelser så er det godt å kunne stole på at optikken gir gode vilkår for å kunne leverer bilder slik du ønsker.

 

Dessuten så er det denne L'en da. Vi gutter er jo interessert i Gadgets og det gir meg en ekstra fotoglede når jeg tar bilder og jeg kjenner kvalitetsfølelsen i den duppeditten jeg har i hendene. Det samme som gav meg et smil når jeg fikk 5DmkIII i hendene. (for ikke å snakke om den sexy lyden av lukkeren)

 

Når det er sagt så er et av de objektivene jeg bruker mest nå om dagen er SIGMA 50mm 1,4. Dette billigobjektivet gir en kvalitetsfølelse og jeg liker veldig godt resultatet det gir.

 

Noen liker mora andre liker datteren og noen liker Audi.

Endret av Substitute
Lenke til kommentar

Måtte bare kikke innom for å se hvordan i alle dager "Canon sin VIP klubb tråden" har fått 4 sider. spesiell avsporing, og jeg slenger meg tvert på;

For at jeg bli god å ta bilder må jeg eliminere endel faktorer. Det kan være mangel på kunnskap, eller trening, men den morsomste faktoren for gutter som meg, er å fjerne dårlig verktøy, for da kan jeg jo kjøpe gadgets. Så etter et par uker med svindyrt objektiv, så kommer hverdagen tilbake, og da skjønner man jo at man må.....kjøpe noe nytt...

P-E

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ingenting å si med lukkertiden..

 

Tatt på stativ med remote trigger. Altså ikke en eneste bevegelse.

 

Og nei, det er ikke noe feil med objektivet, etter å ha lest mye og sett mye eksempelbilder på åpen blender så ser jeg at andre har akkurat samme problemer med skarpheten.

 

Og nettopp derfor, når forskjellen er så stor som den er, så vil det ha impact på bildene man tar også. Gjerne derfor kjøper man bedre optikk. Det er hvertfall grunnen til at jeg gjør det.

Har du husket å slå av IS? Grunnen til at jeg forfølger saken fortsatt; er at det resulatet du viser der, er såpass dårlig at da er det enten en bruker-feil, eller så er det feil på objektivet.

 

Jeg har samme objektiv og kjenner ikke igjen resultatet. Det at mange rapporterer lignende problemer; minner om diskusjonene rundt den originale Canon kit-zoomen. Jeg mistenker noe brukerfeil men mest stor produksjonsvariasjon (mye feil) hos Pansonic.

 

Med et slikt resultat som du fikk, er det klart at du opplever en stor kvalitetsforbedring når du går over til Olympus 45mm. Men som sagt - det kit-bojektivet skal ikke være så dårlig.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Det som er kult er jo å slenge det kortet på bordet foran folk som spør om hva man egentlig har av utstyr. Også samtidig si "man skal ha gitt mye penger til Canon før de sender deg et sånt"..

 

Ellers så var det egentlig sånn at jeg hadde lyst å se hva som var innenfor "logg inn" på den siden, så da meldte jeg meg inn. Også var det kult med en hvit pusseklut som det står Canon på. :dribble:

Lenke til kommentar

På Visa Pour L'image i Perpignan trengte man iallefall ikke noe vip-kort for å få låne gromt utstyr. Spaserte rundt i gatene med lånt 1Ds III og noe lyssterkt noe i front da jeg var der i fjor. Om jeg hadde gidda å skrive meg opp på venteliste, kunne jeg ha lånt med meg (den da nylanserte) 8-15mm, 70-200/2.8 IS II etc.

Lenke til kommentar

Er jo kjekt å ha noe sånt når man ikke ser ut som man har råd til L..

 

Sto å kikket på "L-objektivene" på JP når betjeningen kom bort.

"Trenger du hjelp"

-"Ja, jeg skal ha et vidvinkelobjektiv"

"Å, kom hit så skal jeg vise deg" - så tar han meg bort fra Canon-hylla og skal vise meg ett eller annet 18-270mm objektiv. :eek:

-"nei, det var ikke noe sånt jeg skal ha"

Så avsluttes handelen ved at fyren ikke gir seg og sier noe om at kameraten hadde vært i USA med bare et sånt objektiv og fikk kjempefine bilder. Jeg kikket bare litt rart på ham, snudde og gikk på Fotovideo og kjøpte 17-40'en der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du husket å slå av IS? Grunnen til at jeg forfølger saken fortsatt; er at det resulatet du viser der, er såpass dårlig at da er det enten en bruker-feil, eller så er det feil på objektivet.

 

Jeg har samme objektiv og kjenner ikke igjen resultatet. Det at mange rapporterer lignende problemer; minner om diskusjonene rundt den originale Canon kit-zoomen. Jeg mistenker noe brukerfeil men mest stor produksjonsvariasjon (mye feil) hos Pansonic.

 

Med et slikt resultat som du fikk, er det klart at du opplever en stor kvalitetsforbedring når du går over til Olympus 45mm. Men som sagt - det kit-bojektivet skal ikke være så dårlig.

 

Tror du tar litt feil der, Tom.

 

14-42mm objektivet er nok faktisk så dårlig.

 

Se bare her, på SLRgear sin review av den.

 

 

14mm F3.5

14mm F8

 

 

Hvis din er bedre så er det nok heller ditt objektiv som er ekstremt bra i forhold til andres.

Åpne begge disse bildene i en fane og switch mellom dem, bare grøt på åpen blender her også.

 

Se speselt på tauene/hyssingene som henger til høyre. Det er jo helt ekstremt!

 

 

På denne charten ser du antall blur units, grøt over hele framen på åpen blender jo:

 

post-131058-0-99094400-1352203500_thumb.png

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Tror du tar litt feil der, Tom.

 

14-42mm objektivet er nok faktisk så dårlig.

Jeg sier ikke at objektivet er bra; for det er det ikke. Det skal være på nivå med andre rimelige kitzoomer.

 

Se bare her, på SLRgear sin review av den.

 

 

14mm F3.5

14mm F8

 

 

Hvis din er bedre så er det nok heller ditt objektiv som er ekstremt bra i forhold til andres.

Åpne begge disse bildene i en fane og switch mellom dem, bare grøt på åpen blender her også.

 

Se speselt på tauene/hyssingene som henger til høyre. Det er jo helt ekstremt!

 

...

 

På denne charten ser du antall blur units, grøt over hele framen på åpen blender jo:

 

....

Den var fin og myk i kantene på de testbildene ... Men jeg synes kanskje du skulle ha vist grafen for 14mm da det er det bildet du linker til? Vi ser forøvrig at objektivet skal være bedre på vidvinkel.

 

f.eks. slik:

post-126935-0-66903200-1352204945_thumb.jpg

 

Grafene for vår gode venn Canon 18-55mm (første utgave) er ikke spesielt mye bedre (den er dog bedre på tele enn vidvinkel):

post-126935-0-84702700-1352204944_thumb.jpg

 

post-126935-0-23677000-1352204945_thumb.jpg

 

Men jeg synes det er liten korrolasjon mellom grafene og bildene da jeg hadde ventet et vesentlig dårligere resultat på 14mm grafen ut i fra bildet. Er det JPEG komprimeringen som blander seg inn?

 

Apropos dårlig objetkiv - jeg har hatt dette objektivet, og selv det var ikke så soft som eksempelbildet på full åpning ...

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at objektivet er bra; for det er det ikke. Det skal være på nivå med andre rimelige kitzoomer.

 

 

Den var fin og myk i kantene på de testbildene ... Men jeg synes kanskje du skulle ha vist grafen for 14mm da det er det bildet du linker til? Vi ser forøvrig at objektivet skal være bedre på vidvinkel.

 

 

 

Fin og myk i kantene?

 

Det er jo så grøtete på bildet jeg linket til på 14mm åpen blender at det nesten er ubrukelig. Hvertfall for min del.

 

Og syntes nå ikke det er noe bedre enn mitt eget 14-42 objektiv.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...