Gå til innhold

Åpent kjøp - Siba


Anbefalte innlegg

Kjøpte en Xbox 360 på Siba fordi barna ville sjekke den opp mot PS3. Forutsetningen var da hele tiden å benytte åpent kjøp garantien hvis de ikke skulle ha den. Åpent kjøp avtalen har en forutsetning om gebyr for formatering og reinstallering av hardisk på PC. Noe som for så vidt er akseptabelt. På kvitteringen fra Siba er denne forutsetningen utvidet til å gjelde harddisk? i MP3 spillere, DVD-R? mm. Merkelig formulering....

Når jeg leverte Xbox`en i retur i går skulle den blonde svensken i kassen ha 600 kr. for å återstella Xbox`en. Prøvde å forklare henne at dette ikke kunne gjelde Xbox da det ikke var noen forutsetninger på det og at en resett av Xbox er gjort på noen minutter kontra en PC som er noe mere tidkrevende.

En kassemedarbeider på Siba har sikkert veldig begrenset fullmakt så jeg gadd ikke bruk tid på å diskutere det med henne da hun bare gjorde jobben sin. Sørget derfor for å få med meg all dokumentasjon så jeg kunne klage høyere opp i systemet.

Virker som Siba prøver å utvide dette gebyret til å gjelde alt som inneholder disk eller minnekort og på det grunnlaget mener jeg de bryter forbrukerkjøpsloven. Xboxen ble jo kjøpt under avtale om 30 dagers returrett og er ikke omfattet av unntakene.

Vet det er en del folk som er dyktige på dette temaet her så tilbakemeldinger mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra den tråden på avforum og de beskrivelsene som er gitt der, er jeg bare nødt til å konkludere med at Siba her har retten på sin side. Xbox er så absolutt et harddisk-basert produkt, og kontra hva du tror så er det IKKE bare å "skru på en knapp for å stille den tilbake" - første gang du slår på xboxen så går den gjennom en konfig-prosess. Det er sånnsett å anse som en PC, på godt og vondt.

 

Hvis det er riktig som det står i tråden at dette står på kvitteringen; "For retur av produkter med innebygd harddisk, som feks PC, MP3, DVD-R, mm vil debitere fra kr 600,- for kontroll/tilbakestilling." - så er det mer enn tilstrekkelig informasjon om forbehold for åpent kjøpt, og jeg kan ikke se at de har brutt markedsføringsloven. Det står ganske tydelig at det er forbehold, og du får vite at det er forbehold på den varen du kjøper i det du kjøper den (det står på kvitteringen i klartekst, og i vilkårene på nettet (om enn noe klønete uttalt)).

Lenke til kommentar

Hvis det er riktig som det står i tråden at dette står på kvitteringen; "For retur av produkter med innebygd harddisk, som feks PC, MP3, DVD-R, mm vil debitere fra kr 600,- for kontroll/tilbakestilling." - så er det mer enn tilstrekkelig informasjon om forbehold for åpent kjøpt, og jeg kan ikke se at de har brutt markedsføringsloven. Det står ganske tydelig at det er forbehold, og du får vite at det er forbehold på den varen du kjøper i det du kjøper den (det står på kvitteringen i klartekst, og i vilkårene på nettet (om enn noe klønete uttalt)).

Klønete, ja. Udefinert, ja. Det er dette diskusjonen dreier seg om. Jeg vet at i mange lag av befolkningen er harddisk synonymt med lagring eller hele kabinettet med all hardware, etc.

Siba er en profesjonell part, som hovedsaklig selger elektronikk, da mener jeg man kan stille krav om at de bruker rett faguttrykk. Som referanse kan jeg bruke Wiki og store norske leksikon. Det er bare å sjekke disse så får du korrekte svar på hardisk og minne. Sjekk sammtidig DVD-R, det er en skrivbar DVD plate :-) Ikke mange som returnerer det og sikkert ikke når de blir belastet 600 kr. for å levere den over disk :-)

Ut fra referansene er det ingen harddisk i Xbox 360 4gb.

Siba prøver å uthole åpent kjøp avtalen fordi det koster for mye penger, har ikke noe problemer med å skjønne det, men de må gjøre det bedre fordi untakene er vidåpne for tolkning. I setningen på kvitteringen er det bare å endre harddisk til datalager så er det krystalklart..

Dette er min mening og jeg må få Forbrukerrådet til å vurdere det for Siba firer ikke..

Lenke til kommentar
For retur av produkter med innebygd harddisk, som feks PC, MP3, DVD-R, mm vil debitere fra kr 600,- for kontroll/tilbakestilling

hvordan er det udefinert?

Neida den er ikke udefinert, men Siba utvider til å gjelde alt som inneholder en eller annen form for datalager . Leste du mitt siste innlegg ?

Lenke til kommentar

Leste hele diskusjonen på AVForum også, og må si at jeg til dels er enig med deg. Ut fra måten de har formulert betingelsene til åpent kjøp-avtalen på nettsidene og kvitteringen, mener jeg de har ordlagt seg dårlig og at det kan misforstås.

 

Som ansatt i en butikk selv, hadde jeg aldri giddet å "krangle" så mye med en kunde om et gebyr på 600 kroner når det som er skrevet i god tro kan misforstås. Jeg hadde latt kunden få slippe gebyret. Men så er det vel forskjell på hvor god service en bedrift ønsker å yte.

Lenke til kommentar

Hvis kunden var så argumentativ og motvillig som TS hadde jeg om nødvendig gått til høyesterett!

Det er så fantastisk mye enklere å være hyggelig og heller spørre om de ikke kan gjøre et unntak, da får du som regel et mye enklere og bedre liv enn hvis du skal drive og argumentere deg frem og prøve å finne loopholes i regler for å spare deg for et gebyr de har for å beskytte seg selv mot NETTOPP dette problemet!

Endret av tofagerl
Lenke til kommentar

Hvis kunden var så argumentativ og motvillig som TS hadde jeg om nødvendig gått til høyesterett!

Det er så fantastisk mye enklere å være hyggelig og heller spørre om de ikke kan gjøre et unntak, da får du som regel et mye enklere og bedre liv enn hvis du skal drive og argumentere deg frem og prøve å finne loopholes i regler for å spare deg for et gebyr de har for å beskytte seg selv mot NETTOPP dette problemet!

Har du noen gang spurt en 20 åring med 0 fullmakter som står i kasse i en stor butikk om hun kan være snill med deg? Hun kan selvfølgelig ikke gjøre noen unntak. Hun hadde ingen sjef tilstede og jeg så ingen grunn til å stå der å diskutere / spørre en ansatt som har en avgrenset jobb. Dette er også årsaken til å det blir en del mail og diskusjoner som ikke har ført frem.

Jeg er helt enig med deg i at en diskusjon under 4 øyne er mye bedre og i min jobb løser jeg ALLE slike konflikter på den måten. Jeg jobber med tjenester og har liten erfaring for hvordan det fungerer i butikk.

Åpent kjøp avtalen er en ekstra service, og det er veldig bra. Konflikten oppstår fordi de har begynt å lage unntak i avtalen. Erfaringsmessig er lover / avtaler med unntak noe som fungerer veldig dårlig. Dette fordi unntakene åpner for tolkninger.

Sibas åpent kjøp avtale er formulert på nettsiden med et unntak, PC. Vekdig bra den. Moroa begynner når noen har sett en mulighet for å minske kostnadene og lagt inn en dårlig tekst i kvitteringsmalen uten å oppdatere hjemmesiden. Resultat blir rotete, informasjon du får på nettsiden avviker fra informasjonen du får på kvitteringen og ekstrateksten er overhodet ikke gjennomtenkt.

Høyesterett, ja hvorfor ikke. Har aldri vært der, men det ser fint ut på TV :-)

Lenke til kommentar

Det er klønete uttrykt, men ikke mer klønete enn at man må være kverulant for å ikke "forstå" at de faktisk mente datalagringsmuligheter, og ikke "harddisk" direkte sagt (minste motstands vei mellom å uttrykke seg på en måte som "alle" forstår, og på en måte som er 100% riktig, men mer forvirrende for ukyndige). Det er flere enn et element med i saken her, ikke bare hvordan siba har uttrykt seg, men også hva du burde ha forstått ut fra vilkårene du har blitt presentert.

 

Du skjønner like godt som meg at forskjellen på flash-minne kontra harddisk er minimal når det kommer til det som ligger lagret på filsystemet - uansett hvordan du vrir og vender på det så må enheten formateres og sjekkes etter den er levert inn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Siba er festlige folk... Jeg var i dag på Siba for å returnere en Nintendo Wii jeg kjøpte for å underholde noen barn jeg skulle passe, men de hadde med egen PS3 og dermed var Wii'en overflødig. Jeg hadde imidlertid pakket opp Wii'en og koblet den til TV'n min, men den hadde aldri vært slått på. I denne prosessen var "beskyttelsen" som hadde vært rundt selve konsollen blitt ødelagt (den var laget av kleberig "skumplast" som ble revet i stykker da jeg pakket den ut). Dette var jeg helt ærlig på da jeg snakket med en selger for å returnere. Han så igjennom det og sa noe sånt som "det ser vel greit ut det" og ba meg bli med til kassen. Der åpnet han esken og viste til en annen selger da han mente det var riper på siden av Wii'en og de ble enige om å trekke fra 200 kr på prisen på grunn av dette. Det virket ikke som det var noen klare retningslinjer på dette og at det var helt og holdent opp til selger hva de trakk fra på prisen. Den ene selgeren sa de burde trekke 500 kr, en mente det ikke var noe å bry seg om og den siste mente 200 kr var passe, som var det de landet på til slutt.

 

Jeg gadd ikke å lage noe stort nummer ut av det, det dreide seg ikke akkurat om en formue, men jeg synes ærlig talt det er en litt snål praksis, særlig siden de ikke har klare retningslinjer for de ansatte rundt dette.

Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over at man ikke har krav på åpent kjøp etter loven og at vilkårene er opp til selger. Det jeg reagerte på var at det virket som de ansatte ikke hadde klare retningslinjer på hvordan de skulle håndtere situasjonen - at tre mennesker står og sier vidt forskjellige beløp - fra 0,- til 500,- - sier jo sitt om hvor uklart regelverket er og det synes jeg er uproft i en sånn kjede. Det burde også stå klart og tydelig i vilkårene bak på kvitteringen og på nettsidene at de trekker fra et beløp om varen er forringet på noen måte. Jeg har bare benyttet meg av åpent kjøp på Elkjøp tidligere, og det har vært helt smertefritt, derfor ble jeg litt overrasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...