Gå til innhold

Skal bygge ny Sandy Bridge PC - Trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Har tenkt til å bygge meg en ny og ikke altfor dyr pc som primært skal brukes til gaming. Tenkte først å bygge et system med AMD HK og CPU, men fant ut at Intel's nye SB heller var bedre i forhold til ytelse og overklokking. Har valgt meg ut følgende komponenter fra Dustin;

 

CPU - http://www.dustinhome.no/pd_5010544370.aspx?

HK - http://www.dustinhome.no/pd_5010544483.aspx?

RAM - http://www.dustinhome.no/pd_5010485739.aspx?

SSD - http://www.dustinhome.no/pd_5010471737.aspx?

 

Har allerede en modulær PSU 850w og skal kjøpe meg et nytt skjermkort og kabinett så fort som mulig. Det jeg først og fremst lurer på er om alle komponentene passer sammen? Jeg lurer også på om jeg kanskje burde velge noen andre komponenter som kanskje også kan fungere bedre til samme pris, eventuelle endringer som kan ha noe å si på ytelse uten at det påvirker prisen? Har ikke så veldig god peiling på dette så hadde vært fint om noen kunne ha kommet innspill rundt dette.

 

Er også usikker rundt SB-modellene, jeg har valgt i5 2500k fordi den skulle visstnok fungere best når det kom til ytelse og overklokking i forhold til de andre ikke K i5 modellene? Lurer også på overklokking, hvor mye kan jeg klokke dette kortet til stabilt og trygt på en stock cpu kjøler?

 

Jeg har som sagt også tenkt å bestille nytt skjermkort eller to, tenker da å bruke de i en Crossfire eller et SLI oppsett, blir mest sannsynlig til at jeg kjøper et skjermkort nå å venter litt senere før jeg kjøper det andre. Det jeg da er litt usikker på er hovedkortet, har hørt at HK kun kjører pci-e i 8x når det gjelder SLI eller Crossfire. Lurte bare på om dette kortet virkelig egner seg hvis jeg ønsker en gaming-rig til under 8000kr? Kommer det kanskje nye hovedkort snart som støtter SLI eller Crossfire bedre og samtidig benytter seg SB prossesorene? Jeg lurer også på CPU kjøler, noen som kunne ha anbefalt en cpu-kjøler, helst under 300kr som fungerer bedre en stock hvis jeg vil overklokke? Til sist et spm. angående skjermkort, noen som kunne ha kommet med et bra alternativ til rundt 1500kr? Eller burde jeg vente, hørte at det kom et kort fra ATI, lillebroren til 6950 og 6970 elns. som visstnok skulle være ganske bra og også billig?

 

Ble litt mye, litt fort det her, men trenger virkelig hjelp. Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel kjøler : http://www.dustinhome.no/pd_5010462304.aspx (kan nevne denne koster det dobbelte hos komplett.

 

6xxx serien til ATI bruker vel mindre strøm enn Nvidias 5xx serie kort men til gjengjeld bråker dem mer.

 

Sandy Bridges K merkede CPUer har ulåst multiplier såvidt jeg vet, dermed skulle overklokking kun begrenses avhastighet på RAM samt kjøling.

 

Link til en test her: http://www.idg.no/pcworld/tester/komponenter/hovedkort/article191411.ece?curPage=1

 

Angående Skjermkort vel valget er ikke så enkelt kanskje, ATI kortene har Eyecandy med støtte for flere enn 2 skjermer samtidig på ett kort. Nvidia har på sin side 3D PhysX og andre ting. PhysX fungerer slik at man kan ha f.eks ett 470 og ett 580 kort som tar hånd om en del av grafikkhåndteringen som gir 580 kortet en boost i spill etc.

 

Angående 6950 kortet så skal dette kunne "låses opp" med å laste inn en 6970 bios, skal visstnok ikke være noe problem siden 6950 kortene har dobbel bios, om du vil stille kortet tilbake til default.

 

Ytelse forskjellen ved å kjøre SLI f.eks på ett slikt hovedkort er vel minimal (ikke str forskjell på 8x og 16x.

 

 

enda en test : http://www.idg.no/pcworld/tester/komponenter/hovedkort/article191411.ece?curPage=1

 

og enda en test: http://www.idg.no/pcworld/tester/komponenter/grafikkort/article188474.ece?curPage=1

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

ser ut som et allright oppsett det der, men 40 gig er etter min mening litt lite selv for bare OS. Det er ikke mange hundrelappene som skal til for å få 80gb istedet, og da er det nok til OS + alle de småprogrammene man bruker ofte.

 

Er kanskje litt lurt det ja, men la oss si jeg vil installere spill på en SSD disk, vil det ha noe å si om jeg gjør det i forhold til å gjøre det på en vanlig 7200rpm 500gb hdd? Isåfall, hvor vil jeg merke forskjellene?

Lenke til kommentar

for spill vil nok ikke forskjellen være så stor, med unntak av loading. men for alle småprogrammene man åpner og lukker ofte (nettleser - office programmer mediespillere osv) hjelper det godt å få det på ssd.

 

det stemmer at suffiksen K på SB betyr ulåst kjerne, eller ulåst. Det betyr at du kan overklokke uten at FSB og dermed ram hastighet følger med. det er derfor enklere å overklokke mer.

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

ser ut som et allright oppsett det der, men 40 gig er etter min mening litt lite selv for bare OS. Det er ikke mange hundrelappene som skal til for å få 80gb istedet, og da er det nok til OS + alle de småprogrammene man bruker ofte.

 

Er kanskje litt lurt det ja, men la oss si jeg vil installere spill på en SSD disk, vil det ha noe å si om jeg gjør det i forhold til å gjøre det på en vanlig 7200rpm 500gb hdd? Isåfall, hvor vil jeg merke forskjellene?

 

Ville kjørt en 64/80 GB SSD (C300 eller P64) for OS og en 128 GB SSD (C300) for spill, begge på SATA3 6gbit + en 2, 2,5 eller 3TB disk på SATA2 3gbit port for lagring.

 

SKJERMKORT: Nvidias 5xxx serie bråker særdeles lite og har bedre automatisk viftekontroll enn ATI, ytelsen er også veldig bra på 570 og 580, anbefales! 570 er best bang for the buck, og du kan slenge til et ekstra senere i SLI for 70-90% bedre ytelse.

 

Vet ikke om HK har noen oppgraderinger som gir det 16x i to porter eller om det stemmer som du sier, 8x. I så fall bedre å kjøre på med 580 hvis du har råd, eller vurdere annet hk.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Finnes det noe annet HK med 1155 sokkel som har kjører 16x ved sli/crossfire da?

Nei, men begrensningen ligger på CPU, da CPU har PCIe-kontrolleren.

 

Ok, men jeg kan gå for et SLI/Crossfire oppsett med P8P67 pro og i5 2500K? eller er det å anbefale at jeg skaffer meg et helt nytt oppsett?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Finnes det noe annet HK med 1155 sokkel som har kjører 16x ved sli/crossfire da?

Nei, men begrensningen ligger på CPU, da CPU har PCIe-kontrolleren.

 

Ok, men jeg kan gå for et SLI/Crossfire oppsett med P8P67 pro og i5 2500K? eller er det å anbefale at jeg skaffer meg et helt nytt oppsett?

Går absolutt fint, er ikke så veldig ytelse tap ved 8x+8x .

Anbefaler dog at du ikke går for SLi/Crossfire med en gang i et nytt bygg.

Er en del negative sider med å kjøre 2 kort, så det er heller bedre å spytte i ekstra penger på et ekstra godt kort heller.

Lenke til kommentar

Finnes det noe annet HK med 1155 sokkel som har kjører 16x ved sli/crossfire da?

Nei, men begrensningen ligger på CPU, da CPU har PCIe-kontrolleren.

 

Ok, men jeg kan gå for et SLI/Crossfire oppsett med P8P67 pro og i5 2500K? eller er det å anbefale at jeg skaffer meg et helt nytt oppsett?

Går absolutt fint, er ikke så veldig ytelse tap ved 8x+8x .

Anbefaler dog at du ikke går for SLi/Crossfire med en gang i et nytt bygg.

Er en del negative sider med å kjøre 2 kort, så det er heller bedre å spytte i ekstra penger på et ekstra godt kort heller.

 

Ja, tenkte det jeg også. Har du noen forslag til skjermkort btw? Tenkte opprinnelig å kjøpe meg et 6950 kort fra ATI og senere bruke i Crossfire, har sett litt på 570 og 580, men er hakket dyrere så er veldig usikker, hvor mye bedre er egentlig 570 i forhold til 6950? Kanskje lettere å sammenligne det med et 480 eller 460?

Endret av Watcher
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg er generelt veldig glad i Nvidia, bare sånn at det er sagt med en gang x].

Men 6950 ligger i et prissjikt hvor den ikke har noen direkte konkurrent, så sliter litt med og anbefale noe annet enn 6950, vist du ikke har råd til et bedre kort (gtx 570).

Du kan jo alltids låse opp 6950 til og bli 6970: http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159

 

Får med samme klokks som 6970, lik ytelse:

perf.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hmm... Tror jeg hørte et eller annet sted at Nvidia skulle komme med en serie kort som skal ligge i samme prisklasse som 6950, altså en konkurrent. Kan det da lønne seg å vente?

Stemmer, jeg sitter og venter selv :-)

Blir nok en avtaker til GTX 460-kortet til Nvidia, høyst sannsynlig kalt GTX 560 med en prislapp på +/- 2000 ca.

Ryktene sier dog at denne skal konkurrere med 6870, vett derfor ikke helt hvordan den vil yte i forhold til 6950.

Uansett så lover de lekkede spefikasjonene bra og vi kan nok forvente lansering en gang mellom 20-25. januar.

Lenke til kommentar

Vel angående SSD kan jeg fortelle litt om mitt oppsett. Jeg kjører Windows 7 Professional på en Intel gen 2 80 GB SSD. På denn har jeg alt jeg pleier innstallere av programmer og spill. Riktig nok kun 10 GB igjen men det får holde inntil videre. Så jeg skjøner meg ikke helt på den ene karen her som snakker om dedikert SSD bare til spill og programmer. Skal du innstallere ekstremt mye ville jeg vurdert en SATA 600 snurredisk, eventuellt en vanlig disk.

 

Angående skjermkort, ville jeg kjøpt enten ett 570 eller ett 6950 og heller vurdert en oppgradering senere med være seg SLI eller Crossfire. (Såfremt Hovedkortet støtter det)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...