Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Må opp å spy når jeg er full - Hvorfor?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei. Når jeg har drukket meg full og legger med i senga, så må jeg ganske ofte stå opp etter noen minutter for å spy. Når jeg lukker öynene eller legger meg på siden, så begynner alt å gå rundt, rundt. Det föles som om jeg ligger inni en gigantisk snurrebass. Til og med når jeg har öynene igjen. For å få til å få sove, så må jeg stå opp å stappe noe i halsen slik at jeg kan spy. Etter det så slutter det å snurre når jeg legger meg.

 

Kan tillegge at jeg er en kar på 18 år og jeg tror det har blitt verre det siste året, men kan ikke si det med sikkerhet.

 

Hva er grunnen til dette? Ganske så plagsomt :hrm:

Flere som er plaget med dette?

 

Takk for svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drit i å blande sukkerkliss i drammen :) Barcardi Razz og vann funker fjell, må være kvinne for å ikke like det. Vodka og vann funker også greit. Alternativt så kan du styrte innpå med øl.

 

Personlig så blir jeg mye mer drita på øl en sprit, fordi det er lettere å overdosere med sprit å dermed bli kvalm. Øl drikker jeg som regel til jeg stomper så dagen derpå våkner jeg som regel drita full og har som oftest 3-4 timer av mitt liv som jeg ikke har peiling på hva jeg har gjort :)

 

Lykke til med drikkinga!

Endret av MongoMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Grunnen til at du må spy er at alkohol er giftig og du har så høy promille at kroppen reagerer som ved en forgiftning. Den vil bli kvitt giftstoffene ved å få deg til å spy dem opp.

 

Så løsningen er enkel: Ikke drikk fullt så mye neste gang. Følg gjerne regelen om å bytte på alkoholenheter og vann. Drikk et glass vann mellom hvert glass med alkohol du tar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Grunnen til at du må spy er at alkohol er giftig og du har så høy promille at kroppen reagerer som ved en forgiftning. Den vil bli kvitt giftstoffene ved å få deg til å spy dem opp.

 

Så løsningen er enkel: Ikke drikk fullt så mye neste gang. Følg gjerne regelen om å bytte på alkoholenheter og vann. Drikk et glass vann mellom hvert glass med alkohol du tar.

 

Har tenkt på det med forgiftning. Men hvorfor er jeg ikke kvalm når jeg sitter eller står? Setter jeg meg opp i senga så er jeg ute av snurrebassen, men når jeg legger meg så er jeg inni den igjen.

 

Jeg blander som regel ikke ut drammen med "sukkerkliss" jeg drikker det rent, och shotter det som oftest. Men derimot så kan det bli slik at jeg blander forskjellige typer av drikke. Vin og sprit på en kveld er ikke uvanlig.

 

- Trådstarter

Lenke til kommentar

Tja jeg kan bøtte innpå med alle mulige forskjellige drikker i løpet av en kveld og blir ikke dårlig. Det som gjør at taket snurrer er brekkningsmiddel. Når du er inndrukket så er det ikke ett problem

 

Tror ikke at det er det at jeg ikke er "inndrukket". Jeg har drukket hver helg siden jeg var 14, og det siste året så går det nesten ikke en dag uten at jeg drikker en eller annen form for alkohol. Drikker meg sjelden full på ukedagene, men jeg er full fredag og lördag,

Lenke til kommentar

Det skjer når du legger deg på stigende rus. Ikke legg deg med en gang du kommer hjem fra "byen", etter å ha kasta i deg den siste halvliteren på 10 minutter før baren stengte. Sitt heller og se på TV et par timer, og drikk noen glass vann. Vann hjelper levra å ødelegge alkohol-giften.

 

Svinger verden når du lukker øynene, stå opp igjen og vent en time til. Og MÅ du absolutt tidlig opp og gjøre et eller annet dagen etter, dropp heller å drikke.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme, jeg er 30 og har hatt det så lenge jeg har drukket.

 

Mulig man kan "trene" seg fra det ved å drikke ofte, men det vil ikke jeg kalle noen løsning.

 

Det er rett og slett at man er for full som gjør det. Finnes 4 løsninger for meg:

 


  •  
  • Drikke mindre (men det finner jeg som oftest ut for sent)
  • Være så trøtt at jeg sovner med en gang hodet treffer puten, kan rett og slett være for trøtt til at det plager meg (Igjen, vanskelig å bestemme over, enten er man trøtt, eller så er man det ikke)
  • Stå opp og sitte våken til det roer seg (Dette gidder jeg som oftest ikke)
  • Stikke en finger i halsen (Må man, så må man)
     

Hvis man greier å sovne, så kan man dog om man er på stigende rus risikere å våkne brått og ha 10 sek på seg før man bør være et annet sted.

 

Jeg kjenner flere som har det likt og trodde dette var regelen mer enn unntaket.

 

 

Når det gjelder forklaringene bak vil jeg tro at det kan ha med redusert balansefølelse og generell sensorisk hemming som følge av rusen, at du føler som at ting beveger seg når de er i ro. Du har selv merket hvor vanskelig det er å stå helt i ro uten å støtte seg når man er møkkings nok.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Svaret er jo at du er for full, og balansenerven klarer å holde deg noenlunde normal når du står eller sitter, men når du da legger deg går det rundt fordi balansenerven ikke klarer å henge med i ny stilling. Svimmelhet skaper kvalme. Blir på samme måte som om man leser mens man kjører bil eller kvalm etter karusell.

 

Jeg hater å bli full, men drikker meg gjerne brisen og litt småfull på fest, bare det ikke blir for mye. Tar noen tester innimellom, dvs lukker øynene i noen sekunder. Om jeg føler meg svimmel da er det bare å gå over til vann. Husk også å drikke et glass vann og spise litt før du legger deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...