Gå til innhold

Intel Sandy bridge tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

En annen ting jeg sliter litt med, er å få disabla Intel Speedstep.

 

Vet ikke om dette er mulig, og samtidig ha prosessoren overklokket.

 

Når jeg fjerner Speedstep i BIOS, så klokker prosessoren seg automatiskt ned, og jeg kan ikke velge hvilken multiplier jeg skal ha.

 

Har også prøvd å endre "power settings" i OS, uten at dette hjalp stort.

 

 

Grunnen til at jeg vil fjerne speedstep, er at jeg ønsker å kjøre prosessoren på en stabil høy klokkefrekvens. Et sted mellom 4.4 til 4.6 tipper jeg.

 

Alle spill og programmer går flytende fint, bortsett fra wow i 5760x1200.

 

Har FPS som ligger på 70-120.

Dersom jeg snur kamera ingame, så hakker det voldsomt og fps dropper helt ned i 10.

 

Har prøvd å sette view distance ganske langt ned, men det hjelper ikke stort.

 

Når jeg følger med på CPU-Z når jeg spiller, så går CPU'en hele tiden i "idle" mode og endrer multiplier til x16. Når jeg gjør en brå bevegelse "ingame", så lagger jeg, og prosessor spretter opp igjen til der den skal være. Spillet lagger ikke sålenge prosessoren holder seg der den skal være.

 

Derfor kunne jeg tenkt meg å få disabla speedstep.

Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal ha speedstep, dersom prosessoren ligger på en clock som gir den en temperatur rundt 50grader. Ikke er jeg voldsomt opptatt av å spare strøm heller :p

 

Har leita litt på nett, men ikke funnet helt ut om det er mulig å disable speedstep, og samtidig ha prosessoren overklokket. Tips mottas med takk.

 

Reknar med du har Windows 7 ?

 

Brukar engelsk så du får finne det tilsvarande på Norsk.

Gå inn i power options og editer. Velg "Change advanced power settings" og gå til "Processor power management". Så endrar du "Minimum processor state". Prøv deg fram. 100% så slår du heilt av SpeedStep, men skulle tru at mellom 70 og 100 skulle gå bra. F.eks. 75% vil bety at så snart cpu har 25% load så klokkar den opp til max.

 

Håpar dette hjelper deg litt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En annen ting jeg sliter litt med, er å få disabla Intel Speedstep.

 

Vet ikke om dette er mulig, og samtidig ha prosessoren overklokket.

 

Når jeg fjerner Speedstep i BIOS, så klokker prosessoren seg automatiskt ned, og jeg kan ikke velge hvilken multiplier jeg skal ha.

 

Har også prøvd å endre "power settings" i OS, uten at dette hjalp stort.

 

 

Grunnen til at jeg vil fjerne speedstep, er at jeg ønsker å kjøre prosessoren på en stabil høy klokkefrekvens. Et sted mellom 4.4 til 4.6 tipper jeg.

 

Alle spill og programmer går flytende fint, bortsett fra wow i 5760x1200.

 

Har FPS som ligger på 70-120.

Dersom jeg snur kamera ingame, så hakker det voldsomt og fps dropper helt ned i 10.

 

Har prøvd å sette view distance ganske langt ned, men det hjelper ikke stort.

 

Når jeg følger med på CPU-Z når jeg spiller, så går CPU'en hele tiden i "idle" mode og endrer multiplier til x16. Når jeg gjør en brå bevegelse "ingame", så lagger jeg, og prosessor spretter opp igjen til der den skal være. Spillet lagger ikke sålenge prosessoren holder seg der den skal være.

 

Derfor kunne jeg tenkt meg å få disabla speedstep.

Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal ha speedstep, dersom prosessoren ligger på en clock som gir den en temperatur rundt 50grader. Ikke er jeg voldsomt opptatt av å spare strøm heller :p

 

Har leita litt på nett, men ikke funnet helt ut om det er mulig å disable speedstep, og samtidig ha prosessoren overklokket. Tips mottas med takk.

 

Reknar med du har Windows 7 ?

 

Brukar engelsk så du får finne det tilsvarande på Norsk.

Gå inn i power options og editer. Velg "Change advanced power settings" og gå til "Processor power management". Så endrar du "Minimum processor state". Prøv deg fram. 100% så slår du heilt av SpeedStep, men skulle tru at mellom 70 og 100 skulle gå bra. F.eks. 75% vil bety at så snart cpu har 25% load så klokkar den opp til max.

 

Håpar dette hjelper deg litt :)

 

 

Fant ut av det.

Speedstepping må stå på enabled. Hvis ikke får du ikke valgt multiplier.

 

Deretter skal C1E, C3 og C6 være Disabled i BIOS. I tillegg til at minimum state skal stå på 100% under power options.

 

Nå kjører prosessoren på 4.8 gHz konstant.! :new_woot:

 

Edit: Temperaturen på CPU'en ligger på 25 grader når den ikke er under "load" og jeg er i windows, selv om klokkefrekvensen står på 4.8gHz.

 

Så da ser jeg egentlig ikke noen vits med å ikke la den bli der.

 

Kan nevne at jeg har ASUS p8p67 Deluxe hovedkort.

Endret av Valldemar
Lenke til kommentar

Hei. Er det flere enn meg som sliter med å få crucial c300 128GB sdd til å fungere på p8p67 vanilla?

 

Begynner å bli skikkelig frustrert nå, siden jeg ikke finner ut hva som er galt. Jeg har klart å innstallere win7 på maskinen og brukt den noen timer, men c300en detter tidvis ut og vil ikke registreres i bios en gang.

 

Ingen av de forskjellige BIOSene hjelper, HKet fungerer tilsynelatende fint sammen med mine optiske drev og sata2 HDer. Å bytte sata kabler, ta ut alle andre ting som ikke trengs, prøve en minnebrikke i ulike spor - ingenting ser ut til å påvirke oppførselen. C300 disken ser også ut til å fungere, har kjørt ulike tester på den samt sjekket at den fungerer i laptopen min. Dette er utrolig sært, spesielt at det til tider har fungert slik det skal, men plutselig så nekter hk å registrere c300en og dette kan vare i mange timer.

 

Hadde satt pris på å høre fra noen som har en lignende kombinasjon om de får ting til å fungere smertefritt. Tenker da hovedsaklig på kombinasjonen c300/sata6 disker med noen av p8p67 variantene.

 

resten av maskinvaen min:

2500k

2x4 GB corsair 1600c9 minnebrikker

Corsair tx750W PSU

HIS 6850 skjemkort

Lenke til kommentar

Hei. Er det flere enn meg som sliter med å få crucial c300 128GB sdd til å fungere på p8p67 vanilla?

 

Begynner å bli skikkelig frustrert nå, siden jeg ikke finner ut hva som er galt. Jeg har klart å innstallere win7 på maskinen og brukt den noen timer, men c300en detter tidvis ut og vil ikke registreres i bios en gang.

 

Ingen av de forskjellige BIOSene hjelper, HKet fungerer tilsynelatende fint sammen med mine optiske drev og sata2 HDer. Å bytte sata kabler, ta ut alle andre ting som ikke trengs, prøve en minnebrikke i ulike spor - ingenting ser ut til å påvirke oppførselen. C300 disken ser også ut til å fungere, har kjørt ulike tester på den samt sjekket at den fungerer i laptopen min. Dette er utrolig sært, spesielt at det til tider har fungert slik det skal, men plutselig så nekter hk å registrere c300en og dette kan vare i mange timer.

 

Hadde satt pris på å høre fra noen som har en lignende kombinasjon om de får ting til å fungere smertefritt. Tenker da hovedsaklig på kombinasjonen c300/sata6 disker med noen av p8p67 variantene.

 

resten av maskinvaen min:

2500k

2x4 GB corsair 1600c9 minnebrikker

Corsair tx750W PSU

HIS 6850 skjemkort

 

Kanskje det kan hjelpe å oppgradere firmware på den C300 disken. Hadde en kunde her for en stund siden som hadde et problem med en ny c300 han skulle ha i en maskin. Oppgradere firmware på disken løste det problemet.

 

Kanskje vert et forsøk?

Lenke til kommentar

Firmware på c300 disken er allerede oppgradert til siste versjon (0006) uten at det hjalp, takk for tipset:)

 

Takk for svar Roy E, da vet jeg iallefall at det sannsynligvis skal virke, kommer vel neppe noen bios som fikser problemene da tenker jeg. Da må det være feil på en av komponentene mine. Skal forsøke å demontere og montere alt en gang til, hvis ikke det hjelper tror jeg HKet går i retur.

 

Sykt kipt at ting ikke fungerer på første forsøk. Men kan vel si at det lille jeg fikk prøvd (starcraft2 + litt benching en kveld) virket veldig bra.

Lenke til kommentar

Jeg er totalt noob på dette med overklokking så jeg bare fulgte det han gjør i denne videoen;

 

Brukte 5 min hvor jeg stort sett bare satte volten til 1.350 og multiplier til 46. På full load på 4.6ghz ligger jeg på ca 70 grader så jeg har ikke prøvd høyere klokk med samme volt enda. Men vil det bli mye mer varme når det er samme volten men skrur opp multiplieren mer? Og er 70 grader greit under full load?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hei, lurer litt på i5 2500. Ser den har integrert grafikk, og lurer på om dette kan skape noen problemer med grafikkort?

Nei :-)

Kjøper du P67-hovedkort, har du ikke muligheten for å ta den integrerte grafikken i bruk en gang :-)

Lenke til kommentar

Stopper det på 49x?

 

Det er noen irriterende quirks på Deluxe men det overskygges uansett av hva man får til med 2600K.

 

Jeg lastet ned W7 SP1 som åpner for AVX (Advanced Vector eXtensions) støtten som ligger i Sandy Bridge, har bare testet at SP1 fungerte på en annen pc før jeg prøver det på SNB maskinen.

For en gangs skyld er norsk med i første runde. (for de som bruker norsk W7)

 

Programmer med AVX støtte får et enormt løft i forbindelse med floating-point. (flyttall)

 

Den eneste ulempen er at AVX ser ut til å kreve mer VCore.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Det er en forlengelse av SSE.

 

Hvis du har DirectX SDK kan du prøve AVX Cloth som viser ganske bra hvordan ytelsen påvirkes.

 

AVX Cloth gir på min 2600K rigg ca 210-215fps i 256bit mode. (1920x1200)

(kjører 48x akkurat nå)

 

Til sammenligning gir SSE 110-115fps under de samme forutsetningene men da i 128bit mode, 256bit funker dårlig med SSE.

 

Link til Intel. (AVX Cloth)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å gå ned på CPU PLL (1.6 - 1.75) enkelte hevder at det gjør det enklere å få det stabilt med lavere vcore.

Jeg har ikke prøvd det selv :) men tenkte å prøve det jeg også.

 

dette kortet har ikke pll voltage regulering, bare "internal pll overvoltage": "auto" "enabled" "disabled".

 

satt min til enabled.

 

5.1Ghz:

post-88790-0-26874500-1295531322_thumb.png

Lenke til kommentar

Muligens feil maskinvare kategori jeg legger denne under. Men siden de fleste som har kjøpt 2nd Gen Intel CPU systemer, fortrinnsvis kikker innom her - tipser jeg om ny bios for de som bruker Asus P67/H67 hovedkort: Finnes her.

 

Tydeligvis en support tech fra Asus, som har lagt den ut der. Vil nok komme innen kort tid også gjennom Asus download også :thumbup:

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...