Gå til innhold

Intel Sandy bridge tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle SB klokker rimlig bra ja. På luft kan man klare ett sted mellom 4.5-4.9 24/7, gir rimlig god ytelse.

Hvis man vil vite maks potensialet til cpu'n kan man bare sjekke hvor høy mp den klarer å boote windows med uten bruk av PLL override. De aller beste klarer 50+.

Med PLL overide enablet i bios klarer cpu'n gjerne 3-4 mp til med nok volts.

Lenke til kommentar

Alle SB klokker rimlig bra ja. På luft kan man klare ett sted mellom 4.5-4.9 24/7, gir rimlig god ytelse.

Hvis man vil vite maks potensialet til cpu'n kan man bare sjekke hvor høy mp den klarer å boote windows med uten bruk av PLL override. De aller beste klarer 50+.

Med PLL overide enablet i bios klarer cpu'n gjerne 3-4 mp til med nok volts.

 

 

 

 

Min booter på 47 ved bare å stille opp cpu volt. Dog har veldig lyst til å teste et gigabyte kort, og få litt spesialist gigabyte tips av DEG :dribble:

 

 

Du er jo Mr. Gigabyte her på forumet :yes:

 

 

Lenke til kommentar

Gigabyte kortene er ok de. Veldig mange på XS som også bruker dem, mange som er lei av bios trøbbel/rot på Asus kort. UD4 og oppover trengs for SLI, ellers er UD3P ett godt og billig kort.

Jeg kjører UD5 fordi jeg ikke likte SLI conf på UD7 med 2 kort (trangt mellom kortene).

 

Det eneste kortet jeg har lest som skal gi bedre klokking kontra andre kort er Asus Maximus IV Extreme (Vet ikke om de har testet mot GB kort).

 

Skal man benche med SB er topp multiplier viktig, så derfor trengs en cpu som helst booter med mp 50+ uten PLL override. For 24/7 er stort sett de fleste SB gode nok, best å finne en som går kjølig.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Vil vel ikke komme noen endelig avgjørelse om max volts, men Intel anbefaler å holde seg under 1.375 vcore. Sikkert mange med god kjøling som kommer til å kjøre 24/7 med mer enn det uten problemer i mange år, men er jo greit å ha som ett utgangspunkt.

 

Ellers er det endel døde SB allerede der ute etter klokking, men om det er mange nok til å gi grunn til bekymring er litt tidlig å si.

 

PS: Intel advarer også mot klokking av bussen, og rapporter fra noen av de med døde SB kan se ut til å styrke den teorien.

 

Ikke meningen å skremme noen her, jeg klokker greit mine med 1.55v på luft :)

 

PS2: Tips for å øke topp mp er å senke bussen under 100, kan gi en ekstra mp for benching.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar

Da var leketøyet mitt satt opp. (i7-2600K)

 

Har ikke så voldsomt peiling på overklokking, men har prøvd å lekt meg litt likevel.

 

Har ikke rørt noe i forhold til volt. Det står på Auto. Vet ikke om det har noe å si, men har ikke veldig peiling som sagt. :p

 

kjører for øyeblikket på 4.8 gHz. Satt multiplier på x47 og bus speed på 102.

 

Når kjører jeg stress test med Prime95, så går CPU temperaturen opp i 76 grader celsius. Vet ikke hva som er "smerte terskeln" her, og hvor mye det er anbefalt i forhold til temperatur under stress.

 

Har forøvrig ikke satt meg inn i Prime95 heller, bare lasta det ned og kjørte det igang da jeg så flere andre i tråden her skreiv om det. :p Har ikke hatt noen "stress" test over voldsomt lang tid heller.

 

 

36400 i score i 3dmark Vantage. Vet ikke om det er en grei score i forhold til maskinen?

Fikk 31686.68 i CPU score.

 

http://3dmark.com/3dmv/2862612

 

Edit: Fant denne guiden som Nizzen posta i første post.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=264300

Kan prøve å følge den. Virka forøvrig ganske greit forklart.

Endret av Valldemar
Lenke til kommentar

En annen ting jeg sliter litt med, er å få disabla Intel Speedstep.

 

Vet ikke om dette er mulig, og samtidig ha prosessoren overklokket.

 

Når jeg fjerner Speedstep i BIOS, så klokker prosessoren seg automatiskt ned, og jeg kan ikke velge hvilken multiplier jeg skal ha.

 

Har også prøvd å endre "power settings" i OS, uten at dette hjalp stort.

 

 

Grunnen til at jeg vil fjerne speedstep, er at jeg ønsker å kjøre prosessoren på en stabil høy klokkefrekvens. Et sted mellom 4.4 til 4.6 tipper jeg.

 

Alle spill og programmer går flytende fint, bortsett fra wow i 5760x1200.

 

Har FPS som ligger på 70-120.

Dersom jeg snur kamera ingame, så hakker det voldsomt og fps dropper helt ned i 10.

 

Har prøvd å sette view distance ganske langt ned, men det hjelper ikke stort.

 

Når jeg følger med på CPU-Z når jeg spiller, så går CPU'en hele tiden i "idle" mode og endrer multiplier til x16. Når jeg gjør en brå bevegelse "ingame", så lagger jeg, og prosessor spretter opp igjen til der den skal være. Spillet lagger ikke sålenge prosessoren holder seg der den skal være.

 

Derfor kunne jeg tenkt meg å få disabla speedstep.

Kan ikke skjønne hvorfor jeg skal ha speedstep, dersom prosessoren ligger på en clock som gir den en temperatur rundt 50grader. Ikke er jeg voldsomt opptatt av å spare strøm heller :p

 

Har leita litt på nett, men ikke funnet helt ut om det er mulig å disable speedstep, og samtidig ha prosessoren overklokket. Tips mottas med takk.

Lenke til kommentar

Ser det er mange her som driver med overklokking og slikt, og rapporterer om temperaturer opp mot 70 grader bl.a.

 

Selv har jeg ikke overklokket noe, har tvert i mot satt ned bus'en til eksakt 100. Når jeg kjører under full load på alle kjerner kommer kjernene ganske fort opp i 75 grader likevel. Idle temperatur ligger rundt 35 grader.

 

(Det virker som HK'et (P8P67 deluxe) sender cpu'en (2600K) opp i 4.0 GHz under load, selv trodde jeg den skulle være på 3.8 GHz i turbo mode.)

 

Virker dette riktig? For meg er *maksimal stabilitet* viktigere enn noe annet, så jeg vil ikke ha noe som ligger og vipper på kanten til å "brenne opp"... Kjører Linux (Ubuntu 10.10), så det er mulig OS'et mitt ikke er helt på linje med Windows når det gjelder å styre spenninger, viftehastigheter, frekvenser osv. på så moderne cpu'er...

Endret av polsen
Lenke til kommentar

Ser det er mange her som driver med overklokking og slikt, og rapporterer om temperaturer opp mot 70 grader bl.a.

 

Selv har jeg ikke overklokket noe, har tvert i mot satt ned bus'en til eksakt 100. Når jeg kjører under full load på alle kjerner kommer kjernene ganske fort opp i 75 grader likevel. Idle temperatur ligger rundt 35 grader.

 

(Det virker som HK'et (P8P67 deluxe) sender cpu'en (2600K) opp i 4.0 GHz under load, selv trodde jeg den skulle være på 3.8 GHz i turbo mode.)

 

Virker dette riktig? For meg er *maksimal stabilitet* viktigere enn noe annet, så jeg vil ikke ha noe som ligger og vipper på kanten til å "brenne opp"... Kjører Linux (Ubuntu 10.10), så det er mulig OS'et mitt ikke er helt på linje med Windows når det gjelder å styre spenninger, viftehastigheter, frekvenser osv. på så moderne cpu'er...

 

asus kortet setter opp volten tipper jeg... sjekk cpuz under load.

Lenke til kommentar

asus kortet setter opp volten tipper jeg... sjekk cpuz under load.

 

Hmm... Får ikke gjort det, da jeg ikke har Windows. Må reboote og sjekke i Bios, og da er vel ikke akkurat maskinen under load, selv om den vel ikke er helt idle heller... Hva er "normal" verdi på denne spenningen?

Endret av polsen
Lenke til kommentar

Dere som klokker SB. Skrur dere av alt som heter Turbo o.l. som var viktig før eller lar dere dette stå på?

 

Om du tenker på funksjonen "Turbo mode" i bios, så bør du ha den [Enabled] ja, quote fra P8P67 Deluxe manualen:

[Enabled] Allows processor cores to run faster than marked frequency in specific conditions.

:thumbup:

 

EDIT: sånn generelt, er det forøvrig noen veldig bra "rookie" tips fra filmene til newegg på youtube :) (ikke at du er nykommer, men som et tips til alle)

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Er det ikke litt vanskelig å finne hva som er stabilt dersom dette står på og hastigheten går noen hundre mhz opp avhengig av hvor mange tråder som kjører. Dersom alle belastes i Prime f.eks. kan jo det være stabilt, men dersom kun 1 tråd belastes, skrur vel turbo opp denne ganske mye, og det er kanskje ikke like stabilt? Snakker nå kun om de som klokker, kjører du stock er jo turbo et must. De fleste som kjører Nahalem o.l. slår vel dette av ved klokking?

Lenke til kommentar

Er det ikke litt vanskelig å finne hva som er stabilt dersom dette står på og hastigheten går noen hundre mhz opp avhengig av hvor mange tråder som kjører. Dersom alle belastes i Prime f.eks. kan jo det være stabilt, men dersom kun 1 tråd belastes, skrur vel turbo opp denne ganske mye, og det er kanskje ikke like stabilt? Snakker nå kun om de som klokker, kjører du stock er jo turbo et must. De fleste som kjører Nahalem o.l. slår vel dette av ved klokking?

 

Altså, no offence - men ta og les litt om hva som er nytt med Sandy bridge og arkitekturen den bygger på ;)

Årsaken til at denne funksjonen skal/bør være [Enabled] er måten du overklokker disse nye prosessorene. Med Sandy Bridge er det hovedsakelig 2 faktorer du justerer for å overklokke prosessoren; multiplier og volt. Tidligere var det langt flere faktorer i bildet, som du helst sikkert kjenner til selv.

 

Med Sandy Bridge overklokker du basically "Turbo mode" hastigheten til prosessoren, der klokkehastigheten (BCLK * Multiplier) du setter i Bios utgjør hastigheten prosessoren switcher til så fort maskinen krever det. Arkitekturen er mye mer bygget på Intel Speedstep teknologien enn tidligere, der prosessoren kjører på "base-clock (100 * 34)" i idle, som er default for 2600serien om jeg ikke husker feil. Så fort du åpner et program som laster CPU switcher den til din "Turbo-mode" klokk (f.eks. 100*45 = 4,5Ghz).

Som resultat av at arkitekturen på SB bygger rundt dette, er det også flere plasser påpeket råd fra Intel til å [Enable] funksjoner i bios som pårører CPU Management delen. :thumbup:

 

Det finnes veldig mange artikler der ute, løp og les :new_woot:

 

PS: Det finnes settings i bios som gjør at du kan kjøre konstant på "Turbo mode" hastighet, hvorvidt det lønner seg blir opptil hver enkelt.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...