Gå til innhold

Intel Sandy bridge tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter litt med valg av komponenter. Jeg skal gå for I2500K, og det jeg lurer på hvilket hovedkort, minne og kjøler bør jeg gå for hvis jeg skal overklokke?

 

Har sett på disse:

 

ASRock P67 Extreme6 eller Asus P8P67 EVO

 

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) eller bør jeg gå for CL8, eller enda lavere CL? : Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )

 

Og jeg tenkte på denne kjøleren: Noctua NH-D14

Lenke til kommentar

:roll:

 

Hei vil putte inn mitt bidrag her også.

liker Sandy Bridge så langt, men klønet noe voldsomt med de første Biosene på Gigabyte kortet.

Sitter på GA-P67A-UD5 og en 2600K

 

10864qu.jpg

 

mlp8io.jpg

 

Har ikke fått stabilt på 5GHz enda, men jobber med saken

:roll:

Endret av 220Volt
Lenke til kommentar

Sliter litt med valg av komponenter. Jeg skal gå for I2500K, og det jeg lurer på hvilket hovedkort, minne og kjøler bør jeg gå for hvis jeg skal overklokke?

 

Har sett på disse:

 

ASRock P67 Extreme6 eller Asus P8P67 EVO

 

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) eller bør jeg gå for CL8, eller enda lavere CL? : Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )

 

Og jeg tenkte på denne kjøleren: Noctua NH-D14

 

Jeg har i dag fått

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASRock P67 Extreme6

Noctua NH-D14

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

++

Så da er jeg klar til og montere, kan hende jeg blir ferdig i kveld eller en av de nermeste dagene. Har også 2 barn og kone så ting kan ta uventede vendinger.

Men skal gi en tilbakemelding når alt er monter i denne tråden.

Lenke til kommentar

liker Sandy Bridge så langt, men klønet noe voldsomt med de første Biosene på Gigabyte kortet.

 

Sitter med det samme og er overrasket over "problemene" rundt UD5, fikk ett MB med første bios (F2) og har hatt mange rare opplevelser.

Det er forsåvidt bare å få oppdatert bios asap så blir det bra, i allefall mye bedre :)

 

Hovedproblemet er at man ikke kan oppdatere bios fra QFlash på de tidligste biosene, det støttes i allefall fra F6a og oppover.

(må bruke @BIOS eller FLASHSPI)

Har fått flashet backup biosen til F6a så da slipper jeg flere kjedelige hendelser.

 

Ser ikke så værst ut mtp klokking men jeg må si at P8P67 serien fra ASUS var/er overraskende bra helt fra starten av.

Lenke til kommentar

:!:

 

Ja, jeg måtte til slutt lage en boot usb pinne, med FlashSPi på, for å få inn skikkelig BIOS.

 

2wpl2d4.jpg

 

Men har gått bra etter det.

ligger på følgende innstillinger på 4.9GHz intel burn maximum 8tråder stabil og 4 sticks ddr3 på 1866 cas 8:

 

1.35Vcore

Loadline Callibration Lvl 1

1.1 Qpi

1.66Vdimm

turbo disable

Eist.C1/C3/C6, Thermal disable

Auto Cpu Pll voltage enable

Batch #L040B165

 

Ellers har jeg ikke stilt på så mye annet. Men må ha i drift LoadLine Callibration, for å komme opp over 4,7GHz. Temperaturene blir stygge når jeg nærmer meg 5GHz med intel burn. får fort 85grader. :innocent:

Uten Loadline, går det igjennom intel burn på 4.7GHz ved 59-62grader. :hmm: jeg ser heller ikke ut til å få Cpu-Z til å vise volt Vcore. har nå vært igjennom 4 ulike versjoner, opp til v. 1.56.2 beta, uten hell. :whistle:

 

 

 

2rxzpg1.jpg

Endret av 220Volt
Lenke til kommentar

Sliter litt med valg av komponenter. Jeg skal gå for I2500K, og det jeg lurer på hvilket hovedkort, minne og kjøler bør jeg gå for hvis jeg skal overklokke?

 

Har sett på disse:

 

ASRock P67 Extreme6 eller Asus P8P67 EVO

 

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) eller bør jeg gå for CL8, eller enda lavere CL? : Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )

 

Og jeg tenkte på denne kjøleren: Noctua NH-D14

 

Jeg har i dag fått

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASRock P67 Extreme6

Noctua NH-D14

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

++

Så da er jeg klar til og montere, kan hende jeg blir ferdig i kveld eller en av de nermeste dagene. Har også 2 barn og kone så ting kan ta uventede vendinger.

Men skal gi en tilbakemelding når alt er monter i denne tråden.

 

nice! :cool:

 

Håper du legger ut noen bilder av bitene. er digg å se fine hovedkort, er pron for gutta... :dribble:

Lenke til kommentar

Sliter litt med valg av komponenter. Jeg skal gå for I2500K, og det jeg lurer på hvilket hovedkort, minne og kjøler bør jeg gå for hvis jeg skal overklokke?

 

Har sett på disse:

 

ASRock P67 Extreme6 eller Asus P8P67 EVO

 

Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB ) eller bør jeg gå for CL8, eller enda lavere CL? : Corsair XMS3 DDR3-1600 CL8 4 GB ( 2x2 GB )

 

Og jeg tenkte på denne kjøleren: Noctua NH-D14

 

Jeg har i dag fått

 

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9

ASRock P67 Extreme6

Noctua NH-D14

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K

++

Så da er jeg klar til og montere, kan hende jeg blir ferdig i kveld eller en av de nermeste dagene. Har også 2 barn og kone så ting kan ta uventede vendinger.

Men skal gi en tilbakemelding når alt er monter i denne tråden.

Lugnt.

 

Gleder meg til resultatene. :)

Lenke til kommentar

Noen som har sett tester av SB på bærbare, annet enn Multicom compal sin? Skal investere i en brutal bærbar, og er interessert i å vite litt hvordan de står? Regner med at det kommer flere med SB på markedet fort som fy!

 

http://asia.cnet.com/reviews/notebooks/0,39050495,62205626,00.htm

 

Står litt om ytelsen der, i noen tester. kan se ut som om Sandy Bridge, blir som smør til bærbare for spilling. :D

kommer vel mer tester etter hvert utover våren, når alle de store kommer med sine modeller på markedet.

Lenke til kommentar

1.35Vcore

Loadline Callibration Lvl 1

1.1 Qpi

1.66Vdimm

turbo disable

Eist.C1/C3/C6, Thermal disable

Auto Cpu Pll voltage enable

Batch #L040B165

 

1.56.3 er tilgjengelig, har den selv og den funker godt på UD5. Link

 

Jeg ser du har samme batch som jeg har på min andre SNB maskin (P8P67 Deluxe) og det gjør at jeg mistenker at det er enda mer å gå på før bios er optimal på UD5.

L040B165 er normalt sett en av de bedre batchene (kan selvsagt være variasjon) og den klokker lett på ASUS til 5.1, med lav vcore og relativt lav temp på luft. (Noctua D14)

Jeg tipper jeg klarer 5.3-5.4 som maks boot på den batchen og 4.9-5.0 skal være mulig å kjøre 24/7 på den riggen.

 

Over til UD5.

LLC 1 gir i meste laget med vcore etter min mening, med utgangspunkt i 1.35 gir LLC 1 ca 1.43 ved stor belastning.

Jeg så langt brukt DVID for VCore og +-0.000 går helt fint opp til 4.7 med LLC 1, under 4.7 trenger jeg ikke LLC og kjører Standard.

Opp til 4.7 er temperaturene greie og meget bra så jeg anser 4.6 og 4.7 som mulige 24/7 kandidater med denne biosen.

Over 4.9 går DVID løpsk på F6c og det blir rett og slett for varmt ved full belastning på en H70, F6a syntes å være noe bedre.

Jeg har forsåvidt Enablet det meste du har slått av, Turbo, EIST, C3/C6 osv, med dette kombinert med DVID får man lavere vcore når maskinen idler.

 

H70 er ikke optimal for UD5 da bakplaten må ligge skråstilt pga festene og den er farlig nært komponenter på MB men den gir masse plass til minne som er et problem på store luftkjølere.

Lenke til kommentar

1.35Vcore

Loadline Callibration Lvl 1

1.1 Qpi

1.66Vdimm

turbo disable

Eist.C1/C3/C6, Thermal disable

Auto Cpu Pll voltage enable

Batch #L040B165

 

1.56.3 er tilgjengelig, har den selv og den funker godt på UD5. Link

 

Jeg ser du har samme batch som jeg har på min andre SNB maskin (P8P67 Deluxe) og det gjør at jeg mistenker at det er enda mer å gå på før bios er optimal på UD5.

L040B165 er normalt sett en av de bedre batchene (kan selvsagt være variasjon) og den klokker lett på ASUS til 5.1, med lav vcore og relativt lav temp på luft. (Noctua D14)

Jeg tipper jeg klarer 5.3-5.4 som maks boot på den batchen og 4.9-5.0 skal være mulig å kjøre 24/7 på den riggen.

 

Over til UD5.

LLC 1 gir i meste laget med vcore etter min mening, med utgangspunkt i 1.35 gir LLC 1 ca 1.43 ved stor belastning.

Jeg så langt brukt DVID for VCore og +-0.000 går helt fint opp til 4.7 med LLC 1, under 4.7 trenger jeg ikke LLC og kjører Standard.

Opp til 4.7 er temperaturene greie og meget bra så jeg anser 4.6 og 4.7 som mulige 24/7 kandidater med denne biosen.

Over 4.9 går DVID løpsk på F6c og det blir rett og slett for varmt ved full belastning på en H70, F6a syntes å være noe bedre.

Jeg har forsåvidt Enablet det meste du har slått av, Turbo, EIST, C3/C6 osv, med dette kombinert med DVID får man lavere vcore når maskinen idler.

 

H70 er ikke optimal for UD5 da bakplaten må ligge skråstilt pga festene og den er farlig nært komponenter på MB men den gir masse plass til minne som er et problem på store luftkjølere.

 

Nice! :D Cpu-z 1 56.3 løste vcore problemet. :thumbup: takker mannen!

 

Ja, det kan virke som det er mer å gå på, for jeg har fryktelige forskjeller på satt vcore, til windows vcore. og kan ha vdroop på 0.1 volt ved load. og det går ikke så bra. jeg booter inn i windows fint på 5.2-5.3, men feiler ganske kjapt på intel burn. får vel kanskje vente noe, å se hva slags BIOS'r som kommer fra gutta på Tweaktown. :yes:

Ja, det der med LLC1 er merkelig, for jeg får mer volt ved load, ganske mye til tider. og ved 5 GHz, går temperaturen bananas. uten LLC ved 4,6 - 4,7GHz, er temperaturene lette å ha med å gjøre, rett over 60C. får vel roe seg i nickersen, og følge med fremover. skal teste F6a BIOS, og se om det kan hjelpe meg inn på 5.0GHz Burn stabil. blir kjørende på 4.8 -4.9 GHz 24/7 her, ved 1.35Vcore + LLC1 :cool:

 

1qlcte.jpg

Lenke til kommentar

Med nyeste bios så er det null problem å boote maskinen opp på 51 i MP, dvs 5100mhz. Med gamel bios var det max 47. Resten måtte jeg overklokke i windows.

 

Morro med ny bios til Asus Deluxe :w00t:

 

Høres bra ut, var det med L040B690 eller har du byttet CPU?

 

Har ikke hatt tid å teste den nye biosen til ASUS, er det ellers noen forskjeller?

 

 

Driver og tester UD5 og det er noe som ikke stemmer helt, enten er det minnet den ikke liker eller så vet jeg ikke helt hva det skulle være.

Etter kaldstart dobbeltposter den og er ikke helt villig til å starte, selv uten OC. (med bios F6c og F6d, tester nå F6a igjen)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Hvordan funker den siste biosen til Asus?

Sett noen sliter med å holde samme klokk og mere BSOD med den?

Eller funker den gull? =)

 

post-132901-0-60472600-1295814706_thumb.jpg

 

Min er nå stabil på 4,9 med 1.36 - 1,4 volt.

Kommer opp i 80 på H50 med originalviften.

 

Ikkje merket noen problemer til nå iallefall.

 

Anvil: Samme cpu enda. Vriker ikkje så verst :)

 

 

Men går tilbake til 980x, så jeg skal kvitte meg med "dritten" :p

 

 

 

 

 

 

Egentlig ganske villt å ha en 4.8ghz 24/7 klokk. SB er bare løp og kjøp! For de som spiller da :p

 

Spllte bc2 en time med 4.8ghz, og cpuen blir jo ikkje varm engang på luft :love:

 

 

 

 

En annen ting som var bra med den nye biosen er at jeg endelig kan få kjørt 2000mhz cl6. Før så gadd den ikkje på 1800 cl6 engang :roll:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...