Gå til innhold

Lommevennlig entusiastkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kommer til å vente med kjøp. LX5 var priset til 4500kr. og gikk ned med 1000kr. iløpet av 1-2mnd. Trur denne vill like seg i "samlingen" min :new_woot:

 

 

Edit:

 

XZ-1 må bare bli bedre enn LX5, S95, EX1 og G12. Olympus JPG filer, innebygd ND-filter, lyssterk, bedre skjerm, art-filtere for JPG-folket og "in-camera" RAW konvertering.

 

Olympus XZ-1 specification highlights:

 

* High Sensitivity 10MP CCD sensor ( samme som LX5 )

* 28-112mm equivalent lens ( LX5 har 24-90, EX1 har 24-72 og S95 har 28-105mm )

* F1.8-2.5 maximum aperture ( Best i klassen!! )

* CCD-shift image stabilization

* Twin control dials, including one around the lens ( Noe lignende som S95 )

* ISO 100-6400

* New TruPic V processor (as used in the company's PEN series) ( :new_woot: )

* Large 3.0" 621k (VGA equivalent) OLED display ( Noe lignende som EX1, beste skjerm i klassen )

* 720p movie mode (30 fps in Motion JPEG format) (Det samme som flere P&S)

* Micro HDMI connector

* 6 Art Filters (As per the PEN series) ( :fun: )

* In-camera RAW conversion ( EX1 har dette, kjekt å ha )

* Built-in flash, hotshoe and remote flash control ( *Trådløs blitsstyring? )

* Built-in ND filter ( Første P&S med dette? )

 

*Wireless flash possible with FL-50R, FL-36R

 

 

 

Edit2: Lukkertider

 

• 60-1/2000 sec

• Bulb (up to 16 mins)

Litt synd at de ikke lagde XZ-1 med 1/4000 sek. Men fortsatt bedre enn de andre.

 

LX5 har 60-1/4000 sek.

EX1 har 16-1/1500 sek.

S95 har 15-1/1600 sek.

 

 

 

Det virker som den blir litt større enn LX5.

 

Fra DPREVIEW:

 

sidebyside.jpg

 

sidebyside2.jpg

 

allroundview.jpg

 

 

Personlig synes jeg P&S (Point and Shoot) ikke passer til slike kameraer, ny benevnelse;

C&C (= Compose and Capture :!: )

Endret av Haandværkaren:-/
Lenke til kommentar

Jeg synes bildene det leverer ser veldig imponerende ut til å komme fra denne typen kamera. Se eksempler her: http://www.davidchuaphotography.com/2011/01/06/olympus-xz-1-review-part-1/

 

Sitet fra siden:

Even before going into details… I CAN’T WAIT to TELL YOU that: “Finally I have found a compact digital which can give me ABSOLUTELY CLEAN ISO1600 file, and at F1.8, focusing at night IS FASTER than the Olympus PEN E-PL2 with it’s NEW 14-42mm mk2 lens! In fact, there were situations when the PEN could not achieve focus and the XZ-1 DID at the snap of fingers!!!”

 

PC1907401.jpg

Aperture Priority, ISO1600, F2.5 at 112mm, 1/1600sec.

Lenke til kommentar

Lurer på om det er verdt å bytte ut min Fujifilm F30 med denne ?

Er ikke sikker på om den gruser min på bildekvalitet.

 

F30 var jo veldig bra, men det er lenge siden. Ikke det at den er blitt dårligere etter hvert, men støyfjerning har blitt mye bedre siden F30 og ser du på bilder skalert til samme størrelse fra F30 med 6MP eller et at av de nyere 10MP-kameraene som LX3, LX5, S90/S95, G11, G12 så vil de gi bedre bildekvalitet enn F30, selv uten å ta bildestabilisator og (i flere tilfeller) bedre lysstyrke i betraktning. Olympus har ikke vært av de aller beste på støyfjerning så langt på kompaktkameraer, men XZ-1 har jo alle forutsetninger for å ble et av de beste i klassen.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Lurer på om det er verdt å bytte ut min Fujifilm F30 med denne ?

Har også begynt å spekulere på om det er på tide å pensjonere min F31fd til fordel for XZ-1 - men det har jo ingen hast. Eneste måtte være om jeg skulle selge - selv om det har en slags legende-status, blir det nok garantert ikke mer verdt med tiden (selv ikke med undervannshus)...

 

Jeg kommer i hvert fall til å drøye noen måneder før jeg gjør noe - pr i dag bruker jeg nesten bare E-P1 uansett. XZ-1 ser nå ut til å være veldig nær mitt ideal for et kompaktamera av i dag :)

Lenke til kommentar

E-P1 vil nok gruse min F30 med letthet...

Med objektiv, er nok vekta 500 gram.

 

Veide forresten min F30 akkurat nå.

195 gram.

 

XZ-1 veier altså 80 gram mere.

 

Fujifilm lanserte jo igår F 550

Vekta er 215 gram , med batteri.

Oppløsningen er på vanvittige 16 MP.

 

Smertegrensa min er vel sånn ca 250 gram.

Ikke så lett, dette.

Lenke til kommentar

E-P1 veier 410g med batteri og kort - nøyaktig det samme som CV Nokton 25mm f/0.95 ;) Men med pannekakene, som veier fra 100g og nedover (mye plast der, gitt) , greier man å holde E-P1 rundt halvkiloen. Og ja - E-P1 gruser Fuji F30/31 så det suser :D

 

Jeg har nok mistet litt troen på Fuji på kompaktfronten etter F40 - siden har jeg egentlig ikke likt det de har kokt sammen. F31 får av og til et kunstig preg over bildene - og for meg synes det som dette har forsterket seg i nyere modeller. Så skal F31 pensjoneres, tviler jeg på at det blir aktuelt å erstatte det med en ny Fuji.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...