Gå til innhold

Skjulte skatter; TV-serier som fortjener mer oppmerksomhet


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd hvor vi kan diskutere og anbefale TV-serier som ikke har fått oppmerksomheten de fortjener her på forumet. Jeg kan tenke meg det er flere lik meg som har sett noen par fantastiske TV-serier som har blitt oversett av andre. Ikke fordi kvaliteten på serien var dårlig, men fordi TV-serier som Mad Men, The Office, Breaking Bad og South Park vekker større oppmerksomhet her på forumet. Derfor vil jeg dedikere denne tråden til de seriene som betyr mye for oss, og som man vil spre videre til andre.

 

Så hvilke serier fortjenes å bli nevnt i denne anbefalingstråden? Vær så snill, ikke skriv lange lister med serier som dere liker og mener fortjener mer oppmerksomhet. Velg dere ut 2-3 serier som dere føler passer bra under kategorien "skjult skatt". Gi seriene dere velger ut en god pitch med youtube-link, bilder og plot-forklaring (etc.). :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da vil jeg trekke fram 90210. Ikke sett en tråd om serien her på forumet enda. Men nå pleier jeg ikke å diskutere seien med venner heller da, er egentlig en liten hemmelighet at jeg ser på den :)

Serien har heller ikke fått god nok oppmerksomhet på norsk tv.

 

Er jo i grunn en serie som ligger mye i samme gate som one three hill og gossip girl. Men den funker litt bedre for min del.

 

Har dessverre ikke tid til å lage den store posten om serien nå, får ta det igjen senere.

Lenke til kommentar

Dette er en vanskelig tråd. Hvor trekker vi grensen på hva mye oppmerksomhet er? Jeg antar at alle serier som gikk i år faller utenfor denne kategorien, med mulige untak av Luther og Rubicon som jeg ikke har sett. Og selv disse er snakkiser her på forumet. Er generelt enig med top 10 på denne listen. Og den tar jo virkelig opp samme tema, og er ganske lik min vurdering.

 

Freaks and Geeks 1999-2000

 

Føler meg nesten litt dum for å sette denne i tråden. Det er litt som Firefly, serien får virkelig mye oppmerksomhet, men har ikke sett mye av den her. Hva er det å si om Freaks and Geeks? Judd Apatow lagde denne utrolige serien om High School for utskudd, og nerder på det tidlige 80-tallet. På rollelisten er det store navn som James Franco, Seth Rogen og Jason Segel. Serien ble kansellert i sin første sesong, men har blitt ett av de største kult-fenomenene i historien av tv-serier. Kanskje helt unødvendig å pitche dere denne, siden alle som har sett endel tv-serier har sett denne.

Note: Etter Freaks and Geeks bør man se Undeclared. Aptows neste serie tar en titt på college liv. Flere av de samme skuespillerne er der, men også Charlie Hunnan fra 'Sons of Anarchy' med sin britiske aksant. Kanon denne også.

 

Freaks-and-Geeks-freaks-and-geeks-708313_1024_768.jpg

 

Veronica Mars 2004-2007

 

Utvilsomt en av de beste tv-seriene noensinne, og denne er virkelig undervurdert. Blir ofte satt i samme genre som The OC, og One Tree Hill. Det er synd, siden denne sarkastiske, og særdeles mørke serien fortjener all ros den kan få. Seriens virkelige styrke ligger i hvor gjennomført den er skrevet. Det ligger et strålende serie plot over de to første sesongene, men også separerte sesong plot. Aka, serien må ses kronologisk, ellers kan man tro at det er noe piss slik som One Tree Hill. Det er det ikke. Så mørk som serien er kunne det aldri gå bra rating-vise, og etter sesong to blandet tv-selskapet seg inn i skriptet, og ødela serien. Så den siste sesongen er ikke noe bra dessverre. Den er litt mer ala alle andre teenage dramas.

 

Kort fotalt handler serien om Veronica som er 17 år gammel, og går på high school. Hennes beste venninne ble drept, og faren hennes som var sheriff ble sparket for å ha prøvd å fengsle faren til venninnen for drapet. Nå driver begge to med privat etterforskning, og Veronica må ballansere dette med skolen. Om du ikke har sett serien før, gjør det nå.

 

Notes: Terriers er veldig lik Veronica Mars, dog ikke fullt så bra eller vittig. Likevel, liker du Terriers elsker du nok Veronica Mars. Og elsker du Veronica Mars liker du nok Terriers. Rob Thomas med flere lagde etterpå Party Down som inneholder veldig mange skuespillere fra Veronica Mars, men også ifra Freaks and Geeks. Morsom serie, kansellert nå etter sesong to.

 

veronicamars_s3_hires.jpg

 

 

Wonderfalls 2004

 

Ingen så serien når den gikk, og ingen har hørt om den siden. Ikke så rart, dette er en særdeles spesiell serie som handler om Jaye Tyler, ei 24 år gammel jente som ikke liker andre mennesker. Derfor jobber hun i en suvenirbutikk i niagra falls hvor alle er på ferie, og hun slipper å få et forhold til disse menneskene. En dag begynner figurer av dyr å snakke til henne, og forteller hva hun skal gjøre. It's wacky, and awesome.

 

Castet til serien er rimelig fantastisk, og historien er gjenomført fra start til ende. Selfølgelig fikk den kun en sesong, men serien ble avsluttet på perfekt vis, og det ble alt av plot også.

 

Wonderfalls-Cast-2004-01.jpg

 

 

Det ble de tre utvalgte seriene mine. Innvendinger?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Freaks and Geeks er en av mine favorittserier! Judd Apatow kom med en serie like etter med navn Undecleared som også holder høyt nivå - til tross for at den ble kansellert etter sesong 1. Kan pitche den her nå, egentlig :p

 

 

Undeclared

 

220px-Undeclared_DVD.jpg

 

Dette er en god komedie for alle som liker Freaks and Geeks og filmene til Judd Apatow. Du kommer til å se kjente fjes som Seth Rogen, Jay Baruchel og Jason Seagel + gjesteroller fra Adam Sandler, Amy Poehler og Will Ferell. Som jeg nevnte ble denne serien også kansellert etter en sesong. Sesongen består av 17 episoder og hver episode er på 20-30 minutters tid. Her er et lite sammendrag om plottet:

 

From The Producer of Freaks And Geeks...

On the heels of the overwhelmingly successful release of Freaks And Geeks on DVD comes the follow-up project from producer Judd Apatow - Undeclared. This very funny series about college life features the same insightful humor and honesty that won fans and captured everyone's imagination in Freaks And Geeks.

Seen on Fox in 2001 and 2002, Undeclared is the story of Steven Karp, a kid who grew seven inches over the summer, changing from scrawny high-school nerd to potentially handsome college student. He and his roommate, friends and fellow freshmen help each other face the freedoms and responsibilities that come along with being away from home for the first time.

 

http://www.youtube.com/watch?v=76aHMIZc_C0&feature=related

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Rescue Me

rescuemej.jpg

Denne serien er en veldig ukjent skatt, jeg tror den heller ikke har blitt nevnt av noen andre meg her på forumet for det meste. En herlig serie som er en blanding av drama og komikk, det er veldig dramedy-serie av seg med en god fokusering på begge deler.

 

Serien er den eneste som virkelig klarer å hylle brannmenn etter 9/11, og gjør dette på en god måte. Å bringer opp 9/11 veldig ofte, fordi det er en stor del av "mytlogien" i serien så og si.

 

Serien ledes av en adeles flink skuespiller(og komiker, selv om han ikke har gjort stort komikk de siste årene), som heter Denis Leary som sammen Peter Tolan stort sett er ansvarlig for serien og. De har tidligere, eller før Rescue Me lagd The Job sammen. Dermed hvis du har sett har The Job så kommer du til å se mange kjente fjes. Som er blant annet Adam Ferrara(komiker, og co-host i Top Gear US), Diane Farr, og Lenny Clarke. Ellers har serien også en god del kjente gjesteskuespillere som Tatum O`Neal, Susan Surandon, Marisa Tomei, Michael J. Fox o.s.v.

 

Serien avsluttes i år for bli avsluttet rundt 11. september på grunn av det blir ca. 10år etter 9/11. Som sånn nevnt, et stort tema i serien. Så sesong 7 blir den siste sesongen.

 

The show mainly follows veteran firefighter Tommy Gavin (Denis Leary) and his ever troublesome family as they deal with real life issues, either with post 9/11 trauma or domestic problems. Tommy has to struggle with the loss of his cousin and best friend Jimmy Keefe, who died on September 11, 2001, and frequently visits Tommy in visions. In the pilot episode, Tommy and his wife have already separated and Tommy has moved across the street. He is ill-tempered, self-destructive, hypocritical, manipulative, and a relapsed alcoholic.

 

http://www.youtube.com/watch?v=MxKXLqlxCfc

http://www.youtube.com/watch?v=N7eouB5Os30

Endret av Maury
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Lights Out

 

lightsout2011al.jpg

 

Dette er en god dramaserie som har litt elementer fra The Sopranos og The Wire i seg, og det på orginal måte. Serien er om en bokser som har pansjonert seg fra proff-bokser karrieren etter han ble World Champion. Og nå fem år etter så sliter han med økonomien i tillegg til å få vite at hvis han går tilbake kan han dø. Så Patrick "Lights" Leary blir stadig støtt satt mot det kriminelle miljøet. Eller mot et comeback i ringen.

 

Serien er veldig underdog-ish, slik som de fleste seriene er fra FX. Dramafokuserte og karakter-sterke serier som Sons of Anarchy, The Shield og Justified. Også Terriers, der serien var nesten perfekt, men seertallene sviktet. Serien har en rekke mindre kjente skuespillere i seg, som kommer fram bra i serien. Spesielt Holt McCallany som hovedpersonen, som bare tidligere har hatt småroller i CSI Miami og Heroes. Serien har også en rekke skuespillere som er kjente fra før fra roller i HBO-seriene The Wire og Oz.

 

Plottet er kanskje likt den siste Rocky-filmen som kom for flere år siden. Men her er actingen god, karakterutviklingen bedre blant annet. Det er ikke noe vitsen å sitte å se på Paradise Hotell med serier som dette. Det er sikkert å vist, men folk liker den møkka...so what?

 

http://www.youtube.com/watch?v=16meMgXM8Vo

___________________________

 

Parks and Recreation

 

parksandrecreation.jpg

 

Dette er en god komedie for alle som liker spesielt The Office. Kan også anbefale den for fans av Community. Den starter litt dårlig, men i spesielt sesong 2 så falt denne serien veldig på plass synes nå jeg. Og er noe av de beste komiseriene fra NBC, bedre enn 30 Rock og The Office. Omtrent like bra som Community for min del.

 

Serien er laget i det samme mockumentary-formatet som the Office, og følger Leslie Knope som er deputy director i Parks and Recreation-etaten i Pawnee i Indiana. Når Leslie får en klage på en stor, halveis utgravd tomt, bestemmer hun seg for å love på sin ære at denne skal bli omgjort til en nydelig park. Dette er selvsagt lettere sagt enn gjort, og serien følger hennes små ubetydelige fremstøt i byråkratiet for å få drømmen oppfylt. Fremstøt som selvfølgelig ikke involverer tomten («hullet») i det hele tatt; på slutten av sesongen ser den om mulig enda verre ut enn i begynnelsen.

 

Amy Poehler fra Saturday Night Live har hovedrollen i serien som Leslie Knope. Med blant annet Aubrey Plaza(Scott Pilgrim/Funny People) som en student uten noe særlig interesser som jobber i avdelingen med Leslie og de andre.

 

Ron Swanson(Nick Offerman), sjefen til Leslie og seriens beste karakter som har utrolig mye bra å komme med på serien.

 

Tom som jobber også sammen med Leslie, som klarer til tider å enten ødelegge noe eller komme med noe som hvertfall vi seerne ler av. Han blir spilt av komikern, Aziz Ansari som også har gjestespilt og er ellers fra rollen sin i Scrubs som Ed.

 

I slutten av sesong 2 så kommer Adam Scott(Party Down) og Rob Lowe(Brothers And Sisters/Californication) inn som faste karakterer.

 

Av gjesteskuespillerne så er det en del gode. Blant annet Louis C.K. fra Louie, og komiker. Will Arnett fra Arrested Development(og gift med Amy Poehler). Adam Sandberg fra Saturday Night Live og gruppa The Lonley Island. Megan Mullally(Party Down/Will And Grace) som forresten er også gift med Nick Offerman.

 

 

Parks and Recreation var den etterlengtede serien fra Office-skaperne Greg Daniels og Michael Schur. Den startet i 2009, og går forsatt å ble fornyet for en sesong nummer 4 nå nettopp for noen dager siden.

 

http://www.youtube.com/watch?v=uBBh7KKD-Hc

http://www.youtube.com/watch?v=4mU2vct6yQA

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Point Pleasant

 

Dramaserie som dessverre ble kansellert etter en sesong, mye pga rot i sendetiden i Statene. Ikke alle episodene ble vist, og mange av de som ble vist havnet i tilfeldig rekkefølge. Men du vet hva de sier. Av og til er det best å gi seg når det er på topp, og det stemmer helt klart med Point Pleasant.

 

Handlingen er kort fortalt at datteren til Djevelen dukker opp på jorden og flytter inn hos en vanlig familie. Hun er på mange måter en helt tenåring, men rare ting har en tendens til å skje når hun er opprørt. Å få henne sint er ikke akkurat en smart ide. :p Men selv om det er datteren til Djevelen og alt det der er det en vanlig dramaserie med mange bra karakterer, et bra plott og så videre. Det ble bare tretten episoder, men jeg storkoste meg gjennom hele serien.

 

 

 

 

Eureka

 

En av favorittseriene mine, selv om det bare er tre, fire sesonger. Dvs de tre første ble sendt som normalt og er kommet på DVD, men de tok en rimelig lang pause i den fjerde sesongen før de startet opp igjen for en stund siden. Jeg frykter det kan ha skadet seertallene, men håper vi får mange sesonger av dette.

 

Handlingen er som vanlig ikke så nøye. En sheriff er på vei hjem med tenåringsdatteren da de tar en tilfeldig stopp i en liten by kalt Eureka. De har ikke planlagt å være der lenge, men en liten gutt blir kidnappet og fyren klarer å finne ham. Som takk blir han utnevnt til Sheriff i Eureka, så da får han vel bli boende en stund. Resultatet er på mange måter en serie i samme stil som X-Files, Fringe og så videre, men selv om det er like seriøst som de andre seriene på mange måter er det også en betydelig større del humor her. La meg ta noen eksempler fra S.a.r.a.h., en AI som styrer et mer eller mindre smart hus. :p

 

S.A.R.A.H.: Sheriff Carter, you planned to do aerobic exercise tonight from 8 to 9:30, followed by bill paying.

Carter: Yeah, I'm taking the night off.

S.A.R.A.H.: Good idea. Stress is America's number one health problem.

Carter: I'll drop dead.

S.A.R.A.H.: Followed closely by sarcasm

 

Abby: S.A.R.A.H., forgive me if I don’t feel the need to justify my parental choices to a talking bunker.

S.A.R.A.H.: Fine, don’t let the door hit you on the way…

Abby: (interrupting) Yeah, you wanna piece of me?

Carter: Ahem. Are you, uh, threatening the house?

Abby: She started it.

 

Dere skjønner poenget, :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Peep show

 

14561.jpg

 

Peep Show follows the lives of two men in their late twenties and early thirties, Mark Corrigan (Mitchell), employed as a loan manager, and Jeremy Usbourne (Webb), an unemployed musician. The pair met at the fictional Dartmouth University, and now share a flat in Croydon, South London. Mark is a loan manager at the fictional JLB Credit, and is financially secure, but awkward and socially inept, with a pessimistic and critical attitude. Jeremy, having recently split up with his girlfriend Big Suze, now lives in Mark's spare room. He usually has a much more optimistic and energetic outlook on the world than Mark, yet his self-proclaimed talent as a musician is yet to be recognised, and he is not as popular or attractive as he would like to think himself, although he is the more successful with the opposite sex of the two

 

 

En britisk serie som er ganske kjent i England, men som jeg får lite oppmerksomhet her på forumet - bortsett fra jeg som nevner den stadig. Serien er fantastisk vittig, og bygger mye på awkward-humor. Kan tenke meg at dere som liker The office, Flight of the conchords og The life and times of tim virkelig vil sette pris på denne serien. Jeg kaster med noen youtubeklipp for å vinne dere over.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0p9o2qTJw4Q&feature=relmfu

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=vGv-nH9kwLQ&feature=relmfu

 

http://www.youtube.com/watch?v=NOe5n8M0ldw&feature=relmfu

Lenke til kommentar

Utvilsomt en av de beste tv-seriene noensinne, og denne er virkelig undervurdert. Blir ofte satt i samme genre som The OC, og One Tree Hill. Det er synd, siden denne sarkastiske, og særdeles mørke serien fortjener all ros den kan få. Seriens virkelige styrke ligger i hvor gjennomført den er skrevet.

Det der stusset jeg over, for ville plassert nettopp The O.C., i hvert fall sesong 1 og 4, sammen med Veronica Mars som to av de beste og ofte misforståtte "ungdomsseriene".

 

Jeg vil nevne Louie, av og med den regjerende kongen av stand-up, Louis C.K. At fjorårets desidert beste komiserie (hvis ikke serie) knapt blir nevnt mens HIMYM og TBBT får egne, store tråder er trist. Til tider mer tragisk enn komisk er det en heller ukonvensjonell serie, med fint få opplagt vitser, og lite som er umiddelbart morsomt. Det går mer i kleine situasjoner og demonstrasjoner av hverdagssannheter man helst ville vært foruten. Tenk deg en manisk-depressiv David Brent (Ricky Gervais er forøvrig med i et par episoder).

Endret av Lord Britishface
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Louie er gangske bra, det er en av de beste komiseriene om dagen. Som stor fan av Louis CK så har jeg fulgt med det siden dag 1.

 

Anbefales å sjekke ut Talking Funny-spesialen som ble sendt på HBO der Ricky Gervais, Jerry Seinfeld, Louis CK og Chris Rock snakker om humor o.s.v. Beste HBO-spesialen ever.

Lenke til kommentar

Dr. Horrible's Sing-Along Blog

 

Kom plutslig over den når eg surfa litt rundt på IMDB (What a crazy random happenstance). Har vell forsåvidt meg bekjent ikkje gått på tv, men har vært vist på nettet. 1 episode med 3 deler, produsert av Joss Whedon.

 

Ihovedrollene er det Neil Patrick Harris og Nathan Fillion, som Dr. Horrible og Captain Hammer.

Kan bare si at den annbefales :)

Endret av imastard
Lenke til kommentar

Det er ikke det samme. Denne tråden er for de seriene som ikke får den diskusjonen den fortjener, og som aldri blir nevnt her på forumet. Dette er ikke en tråd for The Big Bang Theory, dette er serier vi mener er bra og som har blitt oversett av de fleste.

 

Den andre tråden er mer folk som poster favorittene sine, ikke "skjulte skatter". Serier som aldri har fått noe særlig diskusjon her, og samt at denne tråden bygger opp til bedre argumentering til seriene enn den andre tråden.

 

Eksempel: Hvem har ikke hørt om Kongen av Queens, Family Guy, The Big Bang Theory, MacGyver eller The Sopranos her? Ingen, hvertfall veldig få som faktisk poster om det.

Endret av Maury
Lenke til kommentar

dr_horrible.jpg

 

Dr. Horrible's Sing-Along Blog

 

Kom plutslig over den når eg surfa litt rundt på IMDB (What a crazy random happenstance). Har vell forsåvidt meg bekjent ikkje gått på tv, men har vært vist på nettet. 1 episode med 3 deler, produsert av Joss Whedon.

 

Ihovedrollene er det Neil Patrick Harris og Nathan Fillion, som Dr. Horrible og Captain Hammer.

Kan bare si at den annbefales :)

Dr. Horrible er genialt. Morsomt bilde du har valgt forresten. Takk for creds. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...