Gå til innhold

Eventyret Kodachrome er over


Anbefalte innlegg

Det tror ikke jeg, sålenge man er fornuftig med hvordan man oppbevarer dataene, det er trivielt å flytte ting over på nye lagringsenheter, og det bør gjøres uansett i forbindelse med backup.

 

AtW

 

Når mine barnebarn finner en liten eske med negativer og photoCDer fra min ungdom, tipper jeg de kan studere negativene med lommelykt og bruke photoCDene som frisbee :) Hvis de i tillegg finner en metallkloss med et hull som det står usb på, tipper jeg de vil syntes at den frisbee'en var unødvendig godt pakket inn :p

 

Jeg tipper på at du egentlig ikke mener fullt ut det du skriver her, for fremkalt film har et forbløffende enkelt grensesnitt!

 

Film skades over tid, og det lar seg ikke overføre lett uten kvalitetstap. Selvfølgelig vil en emkelt photoCD være ubruklig om 100 år. Men jeg tror ikke "stappe alt i en eske og la det ligge" er en spesiellt reell måte å oppbevare bilder på i disse dager. Jeg tror folk har de tilgjengelig på et algringsmedium, og at bildene gradvis flyttes over på nye lagringsmedium ettersom tiden går. I tilegg er bildene sikret mot brann/tyveri osv på en mye bedre måte. Jeg har allerede tatt vare på digitale bilder uten kvalitetstap i 10 år, jeg skal nok klare 90 år til :) Og jeg tror ikke jeg er unik i så måte.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Film skades over tid, og det lar seg ikke overføre lett uten kvalitetstap. Selvfølgelig vil en emkelt photoCD være ubruklig om 100 år. Men jeg tror ikke "stappe alt i en eske og la det ligge" er en spesiellt reell måte å oppbevare bilder på i disse dager. Jeg tror folk har de tilgjengelig på et algringsmedium, og at bildene gradvis flyttes over på nye lagringsmedium ettersom tiden går. I tilegg er bildene sikret mot brann/tyveri osv på en mye bedre måte. Jeg har allerede tatt vare på digitale bilder uten kvalitetstap i 10 år, jeg skal nok klare 90 år til :) Og jeg tror ikke jeg er unik i så måte.

 

AtW

 

Sist jeg sjekket esken min var bildene i fin stand :) PhotoCD'ene gadd jeg ikke kikke på, men jeg har jo originalene (negativene). Jeg vil hevde at "stappe alt i en eske og la det ligge" er en svært vanlig måte å oppbevare det meste på. Heisann der var jo det gamle memorystick-minnekortet mitt...

 

Jeg har troen på din 90-års ekstrapolasjon. Min egen er jeg mer bekymret for :D

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med espenoen her. Rett nok er jpeg så utbredt at det kanskje er det filformatet det finnes unntak for, men mange svært utbredte filformater på midten av 90-tallet begynner det å bli skralt med støtte for.

 

Jeg har mye tekniske illustrasjoner som jeg laget i Micrografx Designer, som i praksis er tapt nå. Jeg har fortsatt filene, men de er pokker ikke lett å få brukt til noe.

 

Mens bildene oldefaren min tok på glassplater ikke er noe dårligere i dag enn de var for 100 år siden - og mye lettere å se på.

 

For min egen del har jeg gode backuprutiner, og har ikke mistet data siden midten av 90-tallet. Men alle gamle filer som blir med framover er ikke alltid så greie ha med å gjøre...

 

(Ok, jeg har fremdeles min Micrografx Designer 4.0 og en virtuell Windows 98 til å kjøre den i...)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med espenoen her. Rett nok er jpeg så utbredt at det kanskje er det filformatet det finnes unntak for, men mange svært utbredte filformater på midten av 90-tallet begynner det å bli skralt med støtte for.

 

Jeg har mye tekniske illustrasjoner som jeg laget i Micrografx Designer, som i praksis er tapt nå. Jeg har fortsatt filene, men de er pokker ikke lett å få brukt til noe.

 

Mens bildene oldefaren min tok på glassplater ikke er noe dårligere i dag enn de var for 100 år siden - og mye lettere å se på.

 

For min egen del har jeg gode backuprutiner, og har ikke mistet data siden midten av 90-tallet. Men alle gamle filer som blir med framover er ikke alltid så greie ha med å gjøre...

 

(Ok, jeg har fremdeles min Micrografx Designer 4.0 og en virtuell Windows 98 til å kjøre den i...)

 

Jeg synes ikke et properitært vekotrgrafikkformat for ett enkelt program kvalifiserer til å regnes som svært utbredt. Såvidt meg bekjent har du fortsatt muligheter til å konvertere disse filene til andre mer utbredte vektorformater i dag. JPEG er et standarisert, uhyre utbredt format støttet av et utall proframmer. Slike ting har mye å si i praksis. Alle gamle filer blir kanskje ike greie å ha med å gjøre i framtiden. Bildefiler som brukes av kameraer tviler jeg på komemr til å havne i den gruppen.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...