Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

eksen skylder meg penger , hvilke rettigheter har jeg?


dan83

Anbefalte innlegg

Eksen min skylder meg 6000kr, som jeg lånte til henne til et depositum på hennes lelighet! Vi gjorde ingen skriftelig avtale, men en muntlig avtale!

 

Men hun har ikke betalt tilbake og driter totalt i alle mine sms, har så vidt hørt et pip fra henne etter det ble slutt(hun gikk bak ryggen min, men orker ikke gå i detalj der)! De eneste fysiske bevisene jeg har, er at jeg har overtført 6000 til en konto(som jeg virkelig håper er hennes) og en sms hvor hun har skrevet at hun skal overføre alle pengene innen 1 mnd(noe som aldri skjedde).

 

Hun kopierte derimot opp nøkler til meg, til hennes lelighet, før det ble slutt, men jeg vet jo at jeg ikke kan bruke dem imot henne, siden hun da kan politi anmelde meg!?Det er også et par saker i leligheten som er mine, noen klær blant annet, men jeg vet jo at jeg ikke har lov til å låse meg inn selv?

 

Tror dere jeg vinner igjennom denne saken her via forliksrådet? Jeg gir meg ikke før jeg har fått de pengene der og jeg trenger dem virkelig også!! Det hjelper ikke å mase på henne via sms og jeg kan heller ikke mase på henne på jobben eller hjemme hos hennes, siden vi bor i to forskjellige byer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Send henne ett faktura, hvis den ikke blir betalt så send den til inkasso.

 

problemet er at jeg ikke husker addressen hennes og den står heller ikke registrert på gulesider, samme gjelder tlf nr hennes! Så er litt bekymret om jeg kan få noe sak ut av dette da hos forliksrådet?

 

Jeg får vell ringe dem og høre?

Lenke til kommentar

Send henne ett faktura, hvis den ikke blir betalt så send den til inkasso.

 

problemet er at jeg ikke husker addressen hennes og den står heller ikke registrert på gulesider, samme gjelder tlf nr hennes! Så er litt bekymret om jeg kan få noe sak ut av dette da hos forliksrådet?

 

Jeg får vell ringe dem og høre?

 

Du nevnte at du har nøkler til leiligheten hennes, som du fikk før det ble slutt. Hvorfor fikk du nøkler til leiligheta når du ikke vet hvor leiligheta er?

 

 

Du kan alltids prøve forliksrådet, men tror ikke du kommer så mye lengere der.

Lenke til kommentar

Send henne ett faktura, hvis den ikke blir betalt så send den til inkasso.

 

problemet er at jeg ikke husker addressen hennes og den står heller ikke registrert på gulesider, samme gjelder tlf nr hennes! Så er litt bekymret om jeg kan få noe sak ut av dette da hos forliksrådet?

 

Jeg får vell ringe dem og høre?

 

Du nevnte at du har nøkler til leiligheten hennes, som du fikk før det ble slutt. Hvorfor fikk du nøkler til leiligheta når du ikke vet hvor leiligheta er?

 

 

Du kan alltids prøve forliksrådet, men tror ikke du kommer så mye lengere der.

 

vell, kan jo alltid ta turen inn til oslo å se hva addressen er, får eventuelt gjøre det nesten gang jeg skal ditt å besøke en kompis eller noe;)

 

Grunnen til at jeg har nøkklene er for det at jeg skulle bo hos henne litt i vinter, men så langt kom vi jo aldri, siden hun gikk bak ryggen min og er nå sammen med en ny kar....hun er visst en sleip fjortiss tøs, noe som gjør meg enda mere bestemt på å få disse pengene tilbake

Lenke til kommentar

Du har en muntlig avtale om et lån, det er da bindende ja. Og du har bevis for at hun erkjenner at hun skylder deg penger og skal betale deg tilbake. Hvordan kan du ungå å vinne.

 

Ja, men tlf nr hun bruker er jo ikke registert, vet ikke hvor viktig det er? Men jeg har jo overført penger til hennes konto, så er jo et slags bevis det også, men får bare indelig håpe at det er en konto som er registrert på hennes navn!

 

Jeg vet ikke helt hvor nazi det forliksrådet er, men jeg skal i hvertfall prøve meg,selv om jeg risikerer å tape litt penger på det!

Lenke til kommentar

Var selv ut for noe sånt med eksen min. Det var en muntlig avtale vi hadde om at jeg skulle betale hennes del av strømregningene når vi bodde sammens da hun ikke hadde noe jobb/lite penger fra NAV. Så vi ble enig om at hun skulle betale siden. Men så ble det slutt mellom oss og hun tok jo selvfølgelig med seg en av de to nøklene vi hadde til leiligheten vi/jeg leide. Var vel for å forsikre seg at hun skulle få depositumet sitt tilbake. Hadde regnet ut at summen på hennes del av strømmen var omtrent lik som depositumet. Så jeg sto på mitt enda hun påsto at jeg hadde sagt at vi droppet den avtalen vi hadde.

 

Og så lenge jeg hadde pengen så fikk jeg ikke tilbake den ekstra nøkkelen, vi kranglet ofte om det pr.tlf. Hun hadde også vært inne i leiligheten minst en gang uten at jeg hadde visst om det. En gang så måtte hun inn i leiligheten når jeg skulle bort og sa at hun kunne komme når jeg var hjemme, men det ga hun f i. Visste seg at hun ikke kom i det hele tatt og kom istedet et par dager sener når jeg ikke var der. Men når det gjelder avtalen vi hadde så kom vi ingen vei og hun hadde jo så dårlig råd at hun hadde jo krav på frirettshjelp om det kom så langt så jeg bare ga meg for å slippe alt det styret noe mer. Hadde vært dyrere for meg å betale advokat ettersom jeg ikke har krav på frirettshjelp grunnet lønna mi. Det var ivertfall min erfaring med det helle.

Lenke til kommentar

Eksen min skylder meg 6000kr, som jeg lånte til henne til et depositum på hennes lelighet! Vi gjorde ingen skriftelig avtale, men en muntlig avtale!

 

Men hun har ikke betalt tilbake og driter totalt i alle mine sms, har så vidt hørt et pip fra henne etter det ble slutt(hun gikk bak ryggen min, men orker ikke gå i detalj der)! De eneste fysiske bevisene jeg har, er at jeg har overtført 6000 til en konto(som jeg virkelig håper er hennes) og en sms hvor hun har skrevet at hun skal overføre alle pengene innen 1 mnd(noe som aldri skjedde).

 

Hun kopierte derimot opp nøkler til meg, til hennes lelighet, før det ble slutt, men jeg vet jo at jeg ikke kan bruke dem imot henne, siden hun da kan politi anmelde meg!?Det er også et par saker i leligheten som er mine, noen klær blant annet, men jeg vet jo at jeg ikke har lov til å låse meg inn selv?

 

Tror dere jeg vinner igjennom denne saken her via forliksrådet? Jeg gir meg ikke før jeg har fått de pengene der og jeg trenger dem virkelig også!! Det hjelper ikke å mase på henne via sms og jeg kan heller ikke mase på henne på jobben eller hjemme hos hennes, siden vi bor i to forskjellige byer!

I utgangspunktet er en muntlig avtale like binnende som en skriftlig.Problemet er att hun kan gi en annen påstand,så kalt påstand mot påstand.Har du vitner?..osv.Nei ikke grei denne.Att hun skylder deg penger er sikkert,men hvordan bevise det,som er problemet,om du ikke har vitner.

Lenke til kommentar

Som sagt er denne avtalen bindene, og du har bevis på at det foreligger en avtale. Du har de beste kortene på din hånd. Det er ikke snakk om å vinne, men hvordan.

 

Jeg tenker du har tre alternativer:

 

1 - Send regning. Adressen er enkel å finne. Dere har sikkert felles bekjente etc.

 

2 - Gå til retten.

 

3 - True med et av overnevte.

Lenke til kommentar

Forliksrådet - koster det noe å prøve saken for de ? Tror ikke det.

 

Husk at du må "true" med å gå til inkasso før du gjør det.

 

Ei slik sak vil typisk gå for forliksrådet i kommunen. Per dags dato er rettsgebyret for prøving av saka i forliksrådet kr 860. Den som tapar saka blir som regel dømt til å betala sakskostnadene, men om eg ikkje tek heilt feil skal det vera nedlagt påstand om det i forliksklagen, jf. tvistelova §§ 6-3 (2) bokstav c, jf. 6-13.

 

Før motparten stevnast ved forliksklage skal han bli varsla, sjå tvistelova §§ 5-2 (1), jf. 5-1 (2).

 

Forliksrådet består som regel av ikkje-juristar, så ikkje forvent allverdens. Og sjølv om det er eit ålment prinsipp i norsk rett at munnlege avtalar er like bindande som skriftlege, vil slike vera vanskelege å stadfesta. Du har i alle høve bevisbyrden for at overføringa av kr

6 000 var meina som eit lån, og ikkje som ei gåve.

 

Ein dom frå forliksrådet fungerer som tvangskraftig rettsgrunnlag , og namsmannen kan såleis ta utlegg i motpartens eigedelar dersom han/ho ikkje rettar seg etter dommen. Gebyret for begjæring om utleggsforretning er over kr 1500 om eg ikkje hugsar feil. Poenget er at det kan løna seg å koma til ei minneleg løysing i saka allereie før ein sender varsel om rettslige skritt, forliksklage etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...