Gå til innhold

Hva er det gode testsjåfører gjør for å kunne få superbiler opp i toppfart?


Gavekort

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Merker at på allslags programmer så er det snakk om at det er testførerene som virkelig får bilen til å nå sin toppfart. For eksempel på Top Gear da de har det innslaget om Bugatti Veyron. James May får den opp i relativt høy fart, men testsjåføren får den opp i enda ytterligere fart. Samme visa er det med den Koenigsegg-dokumentaren som gikk på NRK her om dagen.

 

Så hva slags heksekunst er det som må til for å få en superbil opp til den virkelige toppfarten! Jeg kan alt dette fysikken rundt å få den i toppfart, men alt det sjåføren må gjøre er å trykke inn gasspedalen og gire riktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe hokus pokus med det. Når du dundrer avgårde med bilen i "top gear" så er det bare å gi gass. Det som hindrer bilen fra å gå fortere er i stor grad luftmotstanden og i liten grad friksjonen mot bakken. På en ensom bane er det ikke så mye å gjøre med luftmotstanden, og siden man uansett trenger jevn og fin asfalt for å kjøre i ekstreme hastigheter så vil det ikke være mye å hente på friksjonsendringer heller. Hvorfor kjørte testpiloten fortere enn May? Erfaring nok til å ta større sjanser og presse grensene enda lengre. Der James kanskje var litt usikker og ikke turte gi helt flatt vil en erfaren testsjåfør med selvsikkerhet gi mer gass.

Lenke til kommentar

For eksempel på Top Gear da de har det innslaget om Bugatti Veyron. James May får den opp i relativt høy fart, men testsjåføren får den opp i enda ytterligere fart.

May hadde vel en fart han skulle holde igjennom hele svingen før han ga gass ut på sletta. Med større fart ut av svingen var det kanskje mer å hente. Kanskje den andre test sjåføren kjørte når det var litt seinere(kaldere), selvom det blir mer luftmotstand, får motoren også mer effekt.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Lufta består jo av 78% nitrogen, 20% oksygen og resten av 2% diverse gasser. Når gassene blir kaldere så tar de mindre plass, og dermed blir volumene mindre, men siden nitrogen og oksygen har forskjellig varmkapasitet? så ekspandere de forskjellig i mht temperaturene. Og hvis hukommelsen min er riktig så har oksygen lavere fordamping/koke/smeltepunkt enn nitrogen og er dermed skal mye til for at den krympe i volum?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig med deg. Jeg prøver å resonere meg på hvorfor du sier at lufta ikke blir tykkere ved kaldere temperatur.

 

 

Lufta er ikke tykkere, men kald luft tar mindre plass

Er ikke det som hipp som happ. Massetettheten blir større ved lavere temperatur, hvis man skal måle pr kubikkmeter?

 

Når luft komprimeres, volum minkes, men med samme masse, så vil trykket økes og dermed også temperaturen. For å motvirke dette så har man intercooler til å kjøle denne komprimerte luften, dermed få mer luft inn.

Lenke til kommentar

Skal prøve å få ned det vi lærte i kjemitimene for 5 år siden på papir..

Altså. Det som gjør at luft eller hvaenn er varmt, er friksjon mellom molekylene.

 

Hvis det er veldig varmt, da vibrerer molekylene mye, så da tar de mer plass.

Ved absolutt nullpunkt, står alle molekyler stille.

 

Så jo lavere temperatur, jo mindre beveger molekylene seg, så desto fler er det plass til i en kubikk.

 

Hadde en skrivebok med noen fine forklaringer, men tror den er borte nå..

 

Nå kom jeg på hva jeg letet etter.. Indre energi.

 

Tatt fra en side som driver med turbo og slikt

 

En ladeluftkjøler (intercooler) er en luft-til-luft-radiator som benyttes på turboladede forbrenningsmotorer for å øke effekten til motoren. En turbolader øker motorens ytelser ved å komprimere luften, og en bieffekt av dette er at luften varmes opp. Siden varm luft tar mer plass enn kald luft med samme trykk blir dermed den totale luftmengden som kan få plass i sylinderne mindre. Ved å kjøle ladeluften etter kompresjon kan mer luft få plass i sylinderne, og ytelsen økes.
Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...