Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Katt som pisser på bilen


jarah

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må være helt spesielt at denne katten pisser på scooteren (som jeg formoder er din) og dine foreldres svært dyrebare bil gang på gang, enten den står ute, eller i garasjen.

 

Er denne garasjen pip åpen døgnet rundt? Eller er den bare av en slik beskaffenhet at katten kan gå ut og inn?

 

Katter spiser ikke rottegift. Rotter gjør det, og giften skal legges ut slik at barn ikke kan få tak i giften, men siden dette borettslaget består av store leiligheter er vel barna såpass veloppdragne at det ikke er et problem... (blå frostvæske som er basert på propylenglykol er også giftig og dødelig for katter, hunder og små barn i doser ned mot et par spiseskjeer, og siden det smaker søtt er det sædeles effektivt på barn og hunder)

 

Det beste du/dere kan gjøre er å legge inn et forslag på neste årsmøte m/Generalforsamling. (husk frister for innmelding av saker da generalforsamlingen ikke kan behandle benkeforslag)

Forslaget kan gå omtrent i følgende baner.

-Dyrehold er forbudt. Katter og hunder som allerede er anskaffet kan beholdes, men det påligger eier å holde dyrene i bånd ved lufting. Overtredelse vil bli å anse som mislighold av ordens-/husregler og kan medføre utkastelse.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg bor i et borettslag med ca 20 enheter - store leiligheter. I midten av borettslaget er det en parkeringsplass samt en garasje til alle enhetene.

 

Er selv 16 år og bor med foreldrene mine. Det har seg slik at mine kjære foreldre eier en svært dyrebar bil. Det irriterer meg og mine grenseløst at katta til nabokjerringa pisser på bilen, sitter opp panseret m.m. Dette skjer også inni garasjen også.

 

Den har også pisset på scooteren flere ganger enn Kim Jong-il har truet Sør-Korea :mad:

 

Naboen ser ikke ut til å bry seg, hu blir sur om man tar opp dette med henne.

 

Har faktisk gått så langt at jeg har fått tanker om å drepe katten - don't get me wrong, jeg er omsorgsfull og ansvarlig til vanlig :)

 

Har tenkt litt på å plassere rottegift inni garasjen. Hvis katta skulle ta skade av dette, har ikke eieren ett objektivt ansvar til å holde den unna farer?

 

Hva kan vi gjøre?

 

Tja, for det første hadde jeg holdt dette langt fra å gå noe videre enn planleggingsstadiet var jeg deg. Dyrevelferdsloven § 37, jfr § 12 setter straff for det du planlegger her. Strafferammen tilsier at dette er en forbrytelse, noe som gjør at også forsøk er straffbart.

 

Jeg foreslår en liten titt på denne lista.

 

Videre foreslår jeg at dersom ditt første instinkt etter å ha snakket med nabokona er å ta livet av katten burde du kanskje snakke med noen.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere skriver svært så humoristisk.

 

Krikkert, hvis du hadde eid en ny bil rett fra forhandler - og en katt riper opp panseret, pisser på taket o.l. - Hadde ikke du blitt så lite som en smule lynforbannet da eieren ikke viser noe som helst respekt eller medforståelse? Skal avslutte denne diskusjonen, siden dette ikke er plassen for det.

 

Har lest litt på nett, skal stå klar med hageslangen inni garasjen å spyle vekk katten neste gang den nærmer seg. Katten kommer aldri til å spasere inn i garasjen igjen. Dette skader ikke katten heller så, win-win. :)

 

 

Edit: Beklager for syk trippelposting av samme innlegg ^ - AUTOPOST i Mozilla klikket i alle vinkler.

Endret av Lunta
Lenke til kommentar

Jeg ville informert kattens eier skriftlig om at katten skader kjøretøy, og "truet" med å kreve erstatning om det skjer igjen.

 

Er en artikkel om ansvar for skader påført av dyr her: http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=43&ArtKey=384 .

 

Dette er vist den relevante loven:

Lov om skadeserstatning § 1-5. (ansvar for dyr)

 

1. Eier og innehaver av dyr plikter uansett skyld fra sin side å erstatte skade som dyret volder på person eller på klær eller andre vanlige bruksting mens noen har dem på seg.

 

2. Eier og innehaver av hund eller ville dyr som holdes i fangenskap, plikter uansett skyld fra sin side å erstatte også tingskade som dyret volder.

 

3. Ansvar uten skyld for skade på person, klær eller bruksting som nevnt i nr. 1, gjelder ikke så langt skaden er dekket av en motorvogns trafikkforsikring. Ansvar uten skyld etter nr. 2 gjelder ikke skade som hund volder på annen hund eller motorvogn.

 

4. Skade som voldes av dyr og som ikke går inn under bestemmelsene om ansvar uten skyld i nr. 1 til 3 ovenfor, plikter eier og innehaver å erstatte dersom han har latt det mangle på tilbørlig tilsyn eller på annen måte ikke har gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade.

 

5. Bestemmelsene i paragrafen gjør ikke noen endring i de særlige regler om ansvar for dyr som er gitt i annen lov eller det ansvar uten skyld som følger av alminnelige erstatningsregler.

 

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19690613-026-001.html#1-5

 

 

Spørsmålet blir vel om det er "rimelig" å forvente at en katteeier hindrer katten i å urinere på/skader kjøretøyer. Ikke sikker på hva som ville bli konklusjonen i en eventuell rettssak.

Lenke til kommentar

Jeg synes dere skriver svært så humoristisk.

 

Krikkert, hvis du hadde eid en ny bil rett fra forhandler - og en katt riper opp panseret, pisser på taket o.l. - Hadde ikke du blitt så lite som en smule lynforbannet da eieren ikke viser noe som helst respekt eller medforståelse? Skal avslutte denne diskusjonen, siden dette ikke er plassen for det.

 

Har lest litt på nett, skal stå klar med hageslangen inni garasjen å spyle vekk katten neste gang den nærmer seg. Katten kommer aldri til å spasere inn i garasjen igjen. Dette skader ikke katten heller så, win-win. :)

 

 

Edit: Beklager for syk trippelposting av samme innlegg ^ - AUTOPOST i Mozilla klikket i alle vinkler.

 

 

 

Som krikkert skriver så er dyreplageri straffbart.

 

Siden dette ikke er en kategori for dyreplageri slettet jeg de neste innleggene som berører dette temaet, det vil også bli vurdert å gi sanksjoner.

 

 

Det bes også om at trådstarter endrer problemstillingen sin i førstepost da den ikke oppfyller vilkårene for posting i denne kategorien. Tråden vurderes stengt hvis ikke denne oppfordringen etterlever.

 

 

Som vanlig skal ikke moderatornotiser kommenteres i tråden. Kommentarer tas på pm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...