Gå til innhold

Bør verneplikten likestilles?


*F*

Verneplikt (Begrunn svaret i tråden)  

82 stemmer

  1. 1. Om vi skal ha verneplikt i norge, bør den være likestilt?

    • Ja, både jenter og gutter bør være pliktige
      53
    • Nei, bare gutter bør være pliktige
      24
    • Nei, bare jenter bør være pliktige
      4
    • Ingen formening
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke folk burde tvinges i det hele tatt. Det virker da på meg som om det er nok av folk som faktisk har lyst til å være i militæret.

 

Folk tvinges ikke. Hvis du vil slippe militæret kommer du deg lett unna. Er bare folk som griner over å ikke ha prøvd.

 

Jeg er en av de som ikke hadde noe imot å dra inn, og er over halvveis og digger det. Angrer ikke et sekund.

 

Men vet ikke om forsvaret hadde fått dekket alle sine stillinger hvis de ikke hadde med "tvang". Er mange kjedelig og ikke fult så kule stillinger der ute som noen må dekke. Og de vil jo bli dekket av de som ikke prøver å slippe unna eller ikke har det som skal til for å dekke andre stillinger. Spørsmål er bare om forsvaret hadde fått de inn hvis det var frivillig :s

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Det morsomme her er om du snur om på det og viss vi forestiller oss at kvinner ble tvunget til å gjøre staten Norge en tjeneste i 12 måneder, og det uten at mennene måtte gjøre det samme. Jeg ville tippet at det gikk under en uke før vi hadde diverse "likestillingsforbund" (les. Kvinneforbund) som skrek og hylte på TV om at dette slett ikke var noen likestilling og dette ville ikke kvinnene finne seg i. Rett og slett kvinneundertrykkende må forstå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Noen gutter må nødvendigvis gå ut fordi vernepliktige koster penger, og militæret har bare råd til å ha inne XX soldater årlig.

 

Men jeg så et veldig bra inlegg på milforum for litt siden (finner det ikke igjen nå) der en fåreslå å ta inn en mye større mengde (både gutter og jenter) og la en god del av disse ta seg av sivile samfunnsnyttige jobber, man sliter jo med økonomi til f.eks eldreomsorg+++, mye her kunne blit gjort av vernepliktige for 150kr dagen, er vel kansjke noe slik siviltjeneste er i dag, idk, uansett, om hvert menneske hadde dedikert et år av livet til staten, i stedenfor bare enkelte som i dag tror jeg velferden hadde økt betraktelig, rettferdigheten hadde vert ultimat, likestillingen hadde vert perfekt..

 

Dette ble foreslått av en professor ved Høgskolen i Lillehammer, men ble aldri noen stor sak.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.6375191

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke folk burde tvinges i det hele tatt. Det virker da på meg som om det er nok av folk som faktisk har lyst til å være i militæret.

 

Folk tvinges ikke. Hvis du vil slippe militæret kommer du deg lett unna. Er bare folk som griner over å ikke ha prøvd.

 

Jeg er en av de som ikke hadde noe imot å dra inn, og er over halvveis og digger det. Angrer ikke et sekund.

 

Men vet ikke om forsvaret hadde fått dekket alle sine stillinger hvis de ikke hadde med "tvang". Er mange kjedelig og ikke fult så kule stillinger der ute som noen må dekke. Og de vil jo bli dekket av de som ikke prøver å slippe unna eller ikke har det som skal til for å dekke andre stillinger. Spørsmål er bare om forsvaret hadde fått de inn hvis det var frivillig :s

 

Men for å gjøre Forsvaret mer attraktivt og få bort mytene om "et bortkastet år", kunne vi kanskje økt kostnadene til forsvaret litt og hatt fast ansatte i stillingene som for eksempel velferdsassistenter, resepsjonister, kontorister og de stillingene som er "minst militære". Skjønner at vernepliktige sparer forsvaret for mye utgifter der, men kanskje kostnadene ville endre litt på forsvarets renome? Jeg kommer til å begynne å grine om jeg blir satt til noe sånt neste år.

Lenke til kommentar

Du er vel unntaket, de fleste er nok bare slappfisker som ikke vil jobbe for 150kr dagen når dem kan jobbe for 1000kr dagen hjemme.

Men aller mest er det nok fordi folk ikke liker å bedrive fysisk aktivitet. Mye mer chill å ligge hjemme på sofaen og se på TV, en å jogge i - 30

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Du er vel unntaket, de fleste er nok bare slappfisker som ikke vil jobbe for 150kr dagen når dem kan jobbe for 1000kr dagen hjemme.

Men aller mest er det nok fordi folk ikke liker å bedrive fysisk aktivitet. Mye mer chill å ligge hjemme på sofaen og se på TV, en å jogge i - 30

Tenk om vi alltid skulle valgt det som var mest behaglig for oss. Det er en grunn til at sykt mange unge folk i dag er direkte FEITE. De klarer ikke å se det selv, men jeg kan plukke ut en god del av kompisene mine som jeg vil karaktirisere som lubben. Det er ikke normalt at huden legger seg som en stor valk over buksekanten. Da er du og blir overvektig, og det er kun din egen feil.

 

Dessuten er det faktisk mye mer chill å slappe av etter at du har jogget i -30 og det gir en følelse i kroppen som du ikke ville hatt dersom du lot være å jogge i -30.

Generelt så gir du kroppen en veldig god følelse ved at den hele tiden er i fysisk akitivitet. Humøret går opp, sexlysten er på topp, dine fysiske evner er på topp og du er mer sjerpet enn aldri før.

 

Dessuten skjønner jeg ikke denne "150,- kroner kontra 1000,- hjemme"-greia som alle babler så mye om. Man tjener langt over 150,- kr dagen i militæret. Du må regne på mat, bo, utstyr, GRATIS hjemreiser, dimmepenger (30.000,-) og en god del andre ting. Summa sumarum vil du nok komme opp i 200.000,- i året.

 

For å ta et lite eksempel da:

Den 21 desember fikk jeg inn penger for to reiseregninger jeg hadde skrevet og levert til reisekontoret på basen.

 

Den 22 desember kom lønnen for januar. Denne bruker vanligvis å komme i månedsskifte, men desember er et lite unntak.

 

Reiseregning: 2.300,-

Lønn........: 4.700,-

Opptjente dimmepenger desember: 2.500,-

 

SUM.........: 9.500,- Kr

 

Da er alt av mat betalt. Reiser er betalt. Bo er betalt. Det eneste jeg trenger å tenke på er en telefonregning. Resten går til akkurat hva jeg føler for. Hvor mange studenter har det slik?

 

Da har du et år hvor du gjør ting du ellers ikke ville gjort. Stifter kameratskap du aldri vil klare å få til i det sivile. Du klarer ikke å skape det samme sammholdet ute i det sivile, fordi man nettopp har slippet å gå gjennom det samme sammen. Nei.. dra dere i militæret og tenk minnerikt tilbake på det når de 12 små månedene er ferdig.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se den karen som klarte å tjene seg opp penger i førstegangstjenesten.

Man tjener elendig, bor dårlig, spiser ræva mat og blir behandlet som dritt.

Ja, det er en fin erfaring, men vi bør ikke prøve å tegne ett penere bilde enn det er.

1. Man tjener ikke elendig, fordi man har ingen faste utgifter som i det sivile.

2. Bor dårlig. Dette varierer veldig, og man bor aldri dårlig med gode kamerater på alle kanter.

3. Spiser ræva mat? Den tid er forbi kjære deg. Det er sivile bedrifter som har tatt over driften av alle messer i forsvaret i dag. Vi har vel 70 påleggssorter til frokost, alltid varm lunsj med alt mulig av tilbehør, OK til veldig god middag med desserthver eneste dag.

4. Blir behandlet som dritt? Da har du ikke vært i militæret. Her blir alle stilt likt og befalene jeg har hatt har lært meg så utrolig mye mer på så kort tid enn hva noen lærer jeg noen gang kunne hatt i det sivile har gjort. Man blir aldri behandlet som dritt i militæret, og blir man det, ja så er det en feil i systemet.

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se den karen som klarte å tjene seg opp penger i førstegangstjenesten.

Man tjener elendig, bor dårlig, spiser ræva mat og blir behandlet som dritt.

Ja, det er en fin erfaring, men vi bør ikke prøve å tegne ett penere bilde enn det er.

 

Jeg hadde lett klart å tjent penger hvis jeg hadde gått inn for det. Men jeg har gått inn i forsvaret med denne tanken: Jeg skal ikke ha gått i pluss eller minus i løpet av fgt. Så det betyr 4500 kr i mnd til alkohol og klær. Hmm vil ikke si at det er dårlig.

 

Bor elendig, nja kommer helt ann på. Skal være enig at mange av stedene er ikke kassernene topp. Men to av tre kasserner på basen skal pusses opp (den tredje er nokså ny). Så det blir bedre og bedre.

 

Maten skal jeg ikke uttale meg om. Ettersom jeg bare har vært på 5 steder i løpet av ftg. Blir vel en til før jeg dimmer. Men maten har ikke vært verst på noen av de stedene.

 

Blir behandlet som dritt? Eneste gangen jeg har blitt behandlet som dritt er på hundefører kurs de første 4 ukene. Og det var for å se om vi hadde det som skulle til.

 

Så alt i alt er det et nokså fint bilde (ihvertfall for meg).

Lenke til kommentar

Man tjener elendig jo, nevn en sivil jobb der du kan jobbe 24 timer i døgnet, minimalt med fritid og forutsigbarhet og til enhver tid kan bli kalt tilbake på jobb av diverse grunner og tjener mindre. Det er en grunn til at grenaderer og befal tjener minst 3000 på ett vaktdøgn/feltdøgn.

 

Hva faste utgifter anngår så er dette for mange ett tidspunkt i livet der du gjerne ville bodd hjemme, og ett seksmannsrom med krav om rydding og vask daglig er ikke akuratt verdt mange kronene.

 

Ja, man får i en del messer godt brød til frokost og pålegg, men jeg regner ikke med at du vil påstå at det er bra mat der ellers? Jeg har vært innom ganske mange messer men har til gode å være på en der det er bra mat over lenger tid. Dombås er kanskje unntaket, men der er det så vidt meg bekjent minimalt førstegangstjenestepersonell.

 

Og jo, jeg vil si man blir behandlet som dritt. Du skal til enhver tid være parat til å stå i rett og motta strekk fra samtlige overordnede. Og det er heller ikke unormalt at troppsjef el. har perioder der han skal "skjerpe disiplinen" og er i sine mer lunefulle hjørner.

 

For alle del, førstegangstjenesten er en fin tid det, men at man kommer så bra ut av det økonomisk er bare tull. Jobber du ordentlig ett år kommer du mye bedre ut av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se den karen som klarte å tjene seg opp penger i førstegangstjenesten.

Man tjener elendig, bor dårlig, spiser ræva mat og blir behandlet som dritt.

Ja, det er en fin erfaring, men vi bør ikke prøve å tegne ett penere bilde enn det er.

 

Jeg hadde lett klart å tjent penger hvis jeg hadde gått inn for det. Men jeg har gått inn i forsvaret med denne tanken: Jeg skal ikke ha gått i pluss eller minus i løpet av fgt. Så det betyr 4500 kr i mnd til alkohol og klær. Hmm vil ikke si at det er dårlig.

Hadde det ikke vært for at forsvaret ikke tillater menige å drikke på militært område, så hadde nok også jeg gått i pluss hver eneste måned.

For la oss face det gutter. Det er og blir drittkjedelig på en leir i helgene. Eneste fritidstilbudet vi har og som gjør at vi føler oss litt sivile inn i mellom, det er den lokale puben. Skal du drikke deg i godt humør på puben med en halvliterspris på 60,- kroner, så sier det seg selv at det blir noen kroner i måneden.

Selvføgelig kan man lavære, men til gjengjeld vil man kjede ræva av seg og gå glipp av en god del sosialt samvær og morrostreker.

 

Velferden på en lørdagskveld er død og begravelse for sjelen.

Lenke til kommentar

Man tjener elendig jo, nevn en sivil jobb der du kan jobbe 24 timer i døgnet, minimalt med fritid og forutsigbarhet og til enhver tid kan bli kalt tilbake på jobb av diverse grunner og tjener mindre. Det er en grunn til at grenaderer og befal tjener minst 3000 på ett vaktdøgn/feltdøgn.

 

Hva faste utgifter anngår så er dette for mange ett tidspunkt i livet der du gjerne ville bodd hjemme, og ett seksmannsrom med krav om rydding og vask daglig er ikke akuratt verdt mange kronene.

 

Ja, man får i en del messer godt brød til frokost og pålegg, men jeg regner ikke med at du vil påstå at det er bra mat der ellers? Jeg har vært innom ganske mange messer men har til gode å være på en der det er bra mat over lenger tid. Dombås er kanskje unntaket, men der er det så vidt meg bekjent minimalt førstegangstjenestepersonell.

 

Og jo, jeg vil si man blir behandlet som dritt. Du skal til enhver tid være parat til å stå i rett og motta strekk fra samtlige overordnede. Og det er heller ikke unormalt at troppsjef el. har perioder der han skal "skjerpe disiplinen" og er i sine mer lunefulle hjørner.

 

For alle del, førstegangstjenesten er en fin tid det, men at man kommer så bra ut av det økonomisk er bare tull. Jobber du ordentlig ett år kommer du mye bedre ut av det.

 

 

Hahaha :) Hva faen dreiv du med i militæret egentlig? På meg virker det som om du ikke ville dra inn, ikke fant deg til rette når du først var der, og som kanskje aldri burde vært der i det hele tatt.... Håper du klarer deg bedre nå.

 

Og til topic: Så lenge de som er i militæret er motivert og befinner seg på riktige plasser i systemet er gutter og jenter like viktige for det norske forsvaret. Vi hadde ei jente i troppen, og hu var mye bedre både fysisk og psykisk enn ihvertfall en tredjedel av guttene som var der. Hu forfrøys en pupp, men bortsett fra det klarte a seg til 20 i stil. Var forresten på Setermoen i en spesialtropp for Panserbataljonen, ikke i sanitet eller stabstroppen eller noe sånt :p

Lenke til kommentar

Jeg skulle likt å se den karen som klarte å tjene seg opp penger i førstegangstjenesten.

Man tjener elendig, bor dårlig, spiser ræva mat og blir behandlet som dritt.

Ja, det er en fin erfaring, men vi bør ikke prøve å tegne ett penere bilde enn det er.

 

Jeg hadde lett klart å tjent penger hvis jeg hadde gått inn for det. Men jeg har gått inn i forsvaret med denne tanken: Jeg skal ikke ha gått i pluss eller minus i løpet av fgt. Så det betyr 4500 kr i mnd til alkohol og klær. Hmm vil ikke si at det er dårlig.

Hadde det ikke vært for at forsvaret ikke tillater menige å drikke på militært område, så hadde nok også jeg gått i pluss hver eneste måned.

For la oss face det gutter. Det er og blir drittkjedelig på en leir i helgene. Eneste fritidstilbudet vi har og som gjør at vi føler oss litt sivile inn i mellom, det er den lokale puben. Skal du drikke deg i godt humør på puben med en halvliterspris på 60,- kroner, så sier det seg selv at det blir noen kroner i måneden.

Selvføgelig kan man lavære, men til gjengjeld vil man kjede ræva av seg og gå glipp av en god del sosialt samvær og morrostreker.

 

Velferden på en lørdagskveld er død og begravelse for sjelen.

 

Haha så sant så sant. Men 60 kr pilsen smaker så utrolig godt at det er verdt det ;)

Lenke til kommentar

Man tjener elendig jo, nevn en sivil jobb der du kan jobbe 24 timer i døgnet, minimalt med fritid og forutsigbarhet og til enhver tid kan bli kalt tilbake på jobb av diverse grunner og tjener mindre. Det er en grunn til at grenaderer og befal tjener minst 3000 på ett vaktdøgn/feltdøgn.

 

Hva faste utgifter anngår så er dette for mange ett tidspunkt i livet der du gjerne ville bodd hjemme, og ett seksmannsrom med krav om rydding og vask daglig er ikke akuratt verdt mange kronene.

 

Ja, man får i en del messer godt brød til frokost og pålegg, men jeg regner ikke med at du vil påstå at det er bra mat der ellers? Jeg har vært innom ganske mange messer men har til gode å være på en der det er bra mat over lenger tid. Dombås er kanskje unntaket, men der er det så vidt meg bekjent minimalt førstegangstjenestepersonell.

 

Og jo, jeg vil si man blir behandlet som dritt. Du skal til enhver tid være parat til å stå i rett og motta strekk fra samtlige overordnede. Og det er heller ikke unormalt at troppsjef el. har perioder der han skal "skjerpe disiplinen" og er i sine mer lunefulle hjørner.

 

For alle del, førstegangstjenesten er en fin tid det, men at man kommer så bra ut av det økonomisk er bare tull. Jobber du ordentlig ett år kommer du mye bedre ut av det.

 

 

Hahaha :) Hva faen dreiv du med i militæret egentlig? På meg virker det som om du ikke ville dra inn, ikke fant deg til rette når du først var der, og som kanskje aldri burde vært der i det hele tatt.... Håper du klarer deg bedre nå.

 

Og til topic: Så lenge de som er i militæret er motivert og befinner seg på riktige plasser i systemet er gutter og jenter like viktige for det norske forsvaret. Vi hadde ei jente i troppen, og hu var mye bedre både fysisk og psykisk enn ihvertfall en tredjedel av guttene som var der. Hu forfrøys en pupp, men bortsett fra det klarte a seg til 20 i stil. Var forresten på Setermoen i en spesialtropp for Panserbataljonen, ikke i sanitet eller stabstroppen eller noe sånt :p

 

Artig, for da har du feil i alle antagelsene dine om meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...