Gå til innhold

Går det an å klage på mobilt bredbånd? Evt bryte bindingstid


Anbefalte innlegg

Fikk meg mobilt bredbånd fra netcom. 125 kroners tilbudet

 

Men makan til møkk.

 

Forventet ikke allverden men jeg forventet ikke å bli satt tilbake til 1998.

 

Før jeg når 6 gb grensen er farten veldig variabel. Ofte nede i 150-200 kb

 

Og når jeg når grensen og de struper farten har jeg den fantastiske snittfarten på 56k

 

Websider tar evigheter å laste og ofte timer de ut.

 

Ringte til netcom og de sa det sikkert var dårlig dekning. Men det er et par ting der som virker ulogisk.

 

Dekningen viser 2 til 4 streker men like tregt.

 

Og hvorfor klarer ikke modemet mer enn 60 kb når det er strupet til det som skal være 200kb

 

Den klarer jo 200kb når den ikke er strupet.

 

 

Går det an å klage noenplass på dette?

 

Hvis ikke hva koster det å bryte bindingstiden? ( Kunne ha sjekket selv på netcom sine sider men gidder ikke å vente et kvarter på å få lastet siden..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dekningen viser 2 til 4 streker men like tregt.

Antall streker (på mobiltelefonen din?) har ingenting å si for hastigheten. Hvis mange i nærheten også bruker mobilt bredbånd kan dette gjøre at ting går saktere.

 

Hvor bor du? Jeg regner med du har prøvd å flytte på deg, og at du ikke sitter i en betongbunker?

Lenke til kommentar

Dekningen viser 2 til 4 streker men like tregt.

Antall streker (på mobiltelefonen din?) har ingenting å si for hastigheten. Hvis mange i nærheten også bruker mobilt bredbånd kan dette gjøre at ting går saktere.

 

Hvor bor du? Jeg regner med du har prøvd å flytte på deg, og at du ikke sitter i en betongbunker?

 

Ikke på mobilen. På Netcom menyen på pcen. Bruker usbmodem.

 

Bor ikke i en bunker, men midt i sentrum i en middels stor norsk by.

 

 

Om du ikke har 3G-dekning der du bruker det vil du jo også settes tilbake til EDGE/GPRS. Går temmelig tregt selv om du har god dekning.

Har deaktivert 2g fordi den fant på å hoppe over i edge de få gangene farten var ok på 3g nettet.

 

Mobilt bredbånd er vel ikke akkurat en optimal løsning dersom du bruker såpass mye datatrafikk at du går over grensen på 6 GB.

 

Vet det men det er en midlertidig løsning. Har ikke lyst å installere skikkelig nett i en leilighet jeg leier og som jeg ikke har planer om å tilbringe altfor lang tid i.

 

 

Kan forøvrig si at naboen har mobilt bredbånd fra telenor og har "superfart" i forhold til meg.

 

I går hadde jeg forøvrig en snittfart på 11 kb/s. 3 ned og vi er tilbake på 80 tallet og starten av modem alderen :hrm: . synd jeg ikke er i nostalgisk humør. Vil jeg ha nostalgi kjøper jeg heller en amiga..

Lenke til kommentar

Jeg har mobilt bredbånd fra Netcom, og sitter delvis med samme erfaringer som trådstarter. Nå snakkes det om å utvide hastigheten til neste år, men det er til tider latterlig hvor lav og ustabil hastighet som blir levert. (Ja, jeg har målt dekningsgraden i hele huset, funnet det mest optimale stedet, og investert i en trådløs 3G-router slik at jeg hele tiden skal ha god 3G-dekning). I mitt tilfelle har jeg ikke noe valg, selv om jeg bor i Kristiansand kommune, klarer man altså ikke å levere ekte bredbånd (7km unna sentralen). Jeg må bite i det sure eplet og leve med dette enn så lenge. Er det noen som vet hvor man kan forhøre seg om hvorvidt det eksisterer planer om å bygge ny sentral i mitt område? Er det eventuelt andre alternativer som kunne lønt seg for meg istedet for mobilt bredbånd?

 

Setter stor pris på alle svar. :)

Lenke til kommentar

Jeg har mobilt bredbånd fra Netcom, og sitter delvis med samme erfaringer som trådstarter. Nå snakkes det om å utvide hastigheten til neste år, men det er til tider latterlig hvor lav og ustabil hastighet som blir levert. (Ja, jeg har målt dekningsgraden i hele huset, funnet det mest optimale stedet, og investert i en trådløs 3G-router slik at jeg hele tiden skal ha god 3G-dekning). I mitt tilfelle har jeg ikke noe valg, selv om jeg bor i Kristiansand kommune, klarer man altså ikke å levere ekte bredbånd (7km unna sentralen). Jeg må bite i det sure eplet og leve med dette enn så lenge. Er det noen som vet hvor man kan forhøre seg om hvorvidt det eksisterer planer om å bygge ny sentral i mitt område? Er det eventuelt andre alternativer som kunne lønt seg for meg istedet for mobilt bredbånd?

 

Setter stor pris på alle svar. :)

 

Du kan jo høre med Netcom direkte, de har jo egen FB side der du kan stille spørsmål.

I dag utvidet de hastigheten i Oslo og Trondheim til teoretiske 21Mbit, i tillegg oppgraderte de hele 3G nettet med ny uthastighet (fra teoretiske 2mbit til 5,76mbit), ellers så kommer den nye Turbo 3G+ hastigheten til de største byene i løpet av første kvartal 2011.

Jeg selv venter spent på LTE.

Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd er mobilt bredbånd, du kan ikke forvente topp hastighet hele tiden.

Dette "problemet" gjelder alle leverandører i dag... Så nei ser ikke at det er noen grunn til å få brutt bindingen.

 

Kan heller ikke forvente 90-talls fart 80% av tiden syns nå jeg. Da kan de like godt innføre 56k modem igjen. Det var i det minste stabilt.

Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd er mobilt bredbånd, du kan ikke forvente topp hastighet hele tiden.

Dette "problemet" gjelder alle leverandører i dag... Så nei ser ikke at det er noen grunn til å få brutt bindingen.

 

Kan heller ikke forvente 90-talls fart 80% av tiden syns nå jeg. Da kan de like godt innføre 56k modem igjen. Det var i det minste stabilt.

 

Lykke til med 56k modem som gir 3-5kb/s i nedlastning.

 

Har hatt mobilt bredbånd fra Netcom siden de omtrent begynte med det, reist landet rundt og ligger vanligvis på 1-3mbit i hastighet, venter nå på nytt modem og LTE.

 

Men hvor i landet bor du? Kan jo hende du bor i en "hvit" sone som da ikke har særlig god dekning.

Lenke til kommentar

Man må hvertfall finne ut om det er signalstyrke, kapasitet, oppkoblingstype, kvote eller utstyr som gjør at en får redusert hastighet.

Er det signalstyrke slik man kan anta i mange tilfeller, så finnes det utstyr som kan forbedre den vesentlig. Som det nevner over her, så finnes det 3G-routere og disse kan ofte tilkobles eksterne antenner. Får man en antenne opp på takmønet, så er man i en helt annen stilling enn en simpel dongle inne i huset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilt bredbånd er mobilt bredbånd, du kan ikke forvente topp hastighet hele tiden.

Dette "problemet" gjelder alle leverandører i dag... Så nei ser ikke at det er noen grunn til å få brutt bindingen.

 

Kan heller ikke forvente 90-talls fart 80% av tiden syns nå jeg. Da kan de like godt innføre 56k modem igjen. Det var i det minste stabilt.

 

Lykke til med 56k modem som gir 3-5kb/s i nedlastning.

 

Har hatt mobilt bredbånd fra Netcom siden de omtrent begynte med det, reist landet rundt og ligger vanligvis på 1-3mbit i hastighet, venter nå på nytt modem og LTE.

 

Men hvor i landet bor du? Kan jo hende du bor i en "hvit" sone som da ikke har særlig god dekning.

 

Jeg lå på 11 kb/s. Det betyr nedlastninger på 1,37 kb/s. Jeg kom ikke inn på nettbank fordi det timet ut. Lokalavisen kunne jeg glemme å lese, der kom jeg ikke inn i det hele tatt. ( når begrensningen var slått på vel og merke.

 

Det jeg reagerer på er at jeg surfet fra 100kb- 900kb uten begrensning, men lå nede på 10- 40 kb med begrensning som er under 56k modemfart. Burde klare å holde 200 noenlunde stabilt. Selv med begrensning.

 

Jeg er i turbo 3g sone. Uansett ga jeg opp hele netcom og surfer nå på 12 mbit hos telenor.

 

Dramatisk overgang fra Lyse fiber som jeg var vant med.

 

Tror rett og slett det var kapasiteten det gikk på.

Lenke til kommentar

Resultatene peker i retning av at det er EDGE som benyttes ja.

 

At man har bedre EDGE - enn UMTS-dekning innendørs er vel neppe uvanlig.

Du skal ikke ha så veldig tykke vegger o.a. før signalene er spist opp.

 

Selv må jeg bruke USB-forlengerkabel og legge USB-dongelen i vinduskarmen (inne!) for å oppnå best mulig UMTS-dekning, men oppnår da til gjengjeld grei hastighet på HSPA+ - med abo fra NetCom:

 

1080380729.png

 

Og dette er uten noen form for finjustering og søken etter "sweet spot".

 

Til sammenligning så synker det til 4 Mbps en meter fra vinduet, og midt i bygget kan jeg bare glemme UMTS, da vipper det over til EDGE og mine resultater er identiske med det som vises over. Og jeg bor et langt steinkast fra Oslo S.

 

Hva med en USB-forlengerkabel eller en Dovado 4GR (eller annen) ruter som kan stå i vinduskarmen?

Endret av leftbrain
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...