Gå til innhold

Dexter - Sesong 6 (USA) - Diskusjonstråd.


Beste Dexter sesong?  

214 stemmer

  1. 1. Hvilken sesong syns du har vært best?

    • Sesong 1 (The Icetruck killer)
      48
    • Sesong 2 (The Bay Harbour Butcher)
      61
    • Sesong 3 (George King/Skinner)
      1
    • Sesong 4 (The Trinity Killer)
      93
    • Sesong 5 (Jordan Chase/Lumen + Dexter)
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar vi en titt her:

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Dexter_episodes#Season_6_.282011.29

Så ser vi at siste episode i sesong 5 ble sendt den 12. Desember, 2010.

Første episode i sesong 6 kom da 2. Oktober.

Så er en stund å vente.

 

Siste episode i sesong 4 var jo 13. Desember, og første episode i sesong 5 ble sendt den 26. September.

 

Blir vel litt under et år og vente da antageligvis. Blir vel garantert i september eller oktober, som alle andre sesongstartene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er negativitetsgjengen i gang igjen ser jeg, oh well.

 

Og jeg som ikke engang knasker antidepressiva!

 

Negativitet er å henge meningsmotstandere på en knagg i den hensikt å stigmatisere dem. Slikt gjør man i en sandkasse på lekeplassen, ikke i en voksen samtale om en serie vi alle er engasjert i. Anstendighet kalles det.

 

1st Rule of the Code : Never get caught

 

Ser man på handlingene til Dexter og de valg han tar, så er han ikke til å kjenne igjen. Denne sesongen var DINO. Dexter In Name Only.

 

Det sier jeg med visshet om at jeg smiler mer i løpet av en dag enn du gjør i løpet av en hel måned b-real :p

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke skjønne hvorfor han skulle ha killroom i den kirka, når folk visste at han skulle være der.

Og, jeg regner med det var problemfritt å dra en ubevisst mann gjennom en bygning uten å bli sett.

Og, hva hadde han i sprøyta. Vann ?

 

Oh well..

 

Herregud så overkritiske og pirkete folk har blitt i det siste da!

 

Dexter har også tidligere gjort feil og det har vært hull i plottet. Men samtidig som kvaliteten har gått ned (ja, det er jeg enig i), har også brukerne begynt å saumfare hver eneste frame for feil - og bommer ofte.

 

1: Killroom i kirken kommer at av det har stor symbolsk betydning for både Dexter og offeret. Første regelen er ikke å bli tatt, men det er ikke eneste regelen, og reglene er for at Dexter ikke skal bli tatt, ikke for at Dexter skal kunne nyte drapene. Det er en balansegang, og det er rimelig innlysende hvorfor Dexter ønsket å drepe han i kirken. Det blir det samme som å klage på at Dexter vekker ofrene sine før han dreper dem. Hvis målet var å ikke bli tatt, kunne han jo bare tatt knekken på dem og dumpet dem med en gang? I stedet for å hver eneste gang risikere å bli oppdaget eller legge igjen spor ved å drepe, ofte med kniv som betyr mye griseri, og på symbolske steder?

 

2: Dexter er erfaren. Jeg sier ikke at det er lett, men det hadde ikke vært umulig for Dexter å finne en måte å få Travis ut av bygget uten å vekke oppsikt på rimelig kort tid.

 

3: Selv om du er så pirkefant som du er, så klarer du ikke å få med deg at de bevisst ikke viser at Dexter trykker inn sprøyten. Hvis du ser scenen igjen ser du at han stikker nålen inn, og når du tror han skal faktisk injisere seg selv, kutter de vekk, og han faller i bakken. Vi får ikke se at Dexter sprøyter inn væsken i seg selv, kun at han stikker seg i halsen med nålen. Dessuten, om han hadde injisert seg selv, så er vinkelen på sprøyten og lengden på nålen så lang at han kunne stukket hull inn i munnhulen, injisert middelet i munnen, hvor det ikke hadde gjort annet enn å kanskje numme opp tungen og områdene rundt.

 

Spørsmål: Er serien fortsatt til en viss grad låst til bok-historier de må følge, eller står de helt fritt til å lage egne historier nå?

Jeg har ikke lest noen av bøkene, men er ganske sikker på at det er store forskjeller. For eksempel finner Debra ut at Dexter er seriemorder allerede i en av de første bøkene, mens i serien har vi måttet vente helt til nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dotten (og alle andre): Kommer du til å fortsette å følge med på Dexter neste sesong eller synes du denne sesongen var så dårlig at du vil gi opp serien?

 

Gi opp serien? Nevah.

 

Dette er som et ekteskap. "I gode og onde dager".

 

Alle serier som varer over flere år har sine dårlige år, flere kommer sterkere tilbake.

 

Utfordringen med Dexter er at de denne sesongen gjorde han temmelig inkompetent. Enten slurver han, eller så blir han lurt trill rundt av den dårligste bad-guy (mindre bad-guys inkludert) i seriens historie.

 

Da skal det ikke mer til enn at han gjør en liten tabbe i fremtiden for at det oppleves som "enda en Dexter tabbe".

 

De siste par årene har "nyttverdien" til Dexter blitt et tema (han har startet å sabotere for politiet, fremfor å bare fokusere på de som "slipper unna", noe som setter liv i fare (blant annet tapet av sin kone)). Den biten svelges unna, men jeg vil vanskelig akseptere at han er blitt en slurvete massemorder.

 

Han er tross alt Sherlock Holmes med drapsbehov. Han har vært alt annet enn Sherlock Holmes denne sesongen. :)

Lenke til kommentar

Ser ikke at jeg kommer til å gi opp serien heller iløpet av de neste sesongene. Isåfall er jo spolefunksjon også et middel som finnes. Sesongen har kanskje har vært elendig med tanke på hva serien har presisert tidligere. Men at Deb så Dexter drepe Travis er jo helt klart en del av "end-gamet" til serien, og det er jeg veldig gira på å se ut. Og har egentlig vært grunnen til at jeg har holdt ut disse to sesongene som ikke har vært allverdens.

 

Ser heller ikke at Showtime vil forsette med Dexter etter de to siste sesongene. Fordi da er serien på et produksjonsnivå der prisnivået blir hevet til et punkt Showtime ikke har vært i nærheten å gå økonomisk og heller nok ikke er villige til å gå. Showtime har allerede visst med Homeland at de kan lage andre hits enn bare Dexter, så de trenger egentlig ikke å urolige for å finne en ny hit etter ja selv både Homeland og Dexter er ferdig.

Lenke til kommentar

Nå har jeg nettopp hatt maraton og sett alle episodene. Og jeg må si at sesongen ikke var spesielt god og ikkekan måle seg med de beste (1, 2 og 4 i mine øyne). Menlikevel synes jeg denne var et skritt opp fra sesong fem. Jeg hadde hjertet i halsen mye oftere, jeg syntes denne sesongen fenget mer og hadde faktisk en betydning for videre utvikling av serien. Jeg er 100 % enig at Dexter var litt vel slurvete til tider, og bad guy'en ikke var spesielt god, men nå er vi jo egentlig vandt til ganske høy standard på de punktene.

 

Men jeg må si at jeg har store forhåpninger til sesong 7. De har alle muligheter til å lage en fantastisk sesong. Det eneste som er problemet er at jeg er nødt til å vente nesten et år på å finne ut av hva som skjer videre. Jeg begynte ikke så se Dexter før sesong fem var ferdig vist, så jeg har aldri behøvd å vente mellom to sesonger med cliffhanger. Dette kommer til å bli hardt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spørsmål: Er serien fortsatt til en viss grad låst til bok-historier de må følge, eller står de helt fritt til å lage egne historier nå?

 

Etter det jeg har hørt i intervjuer med produsenter etc. så har de sagt at kun den første sesongen var basert på den første boken. Etter det har de tatt Dexter i sin egen retning isteden for å føle seg "bundet" til bøkene. Da hadde det jo teknisk sett vært forfatteren av bøkene som hadde laget TV serien. Er usikker på om serien hadde blir bedre eller dårligere dersom de hadde fulgt bøkene slavisk. Tror det skal ganske så mye til for å toppe sesong 4 etter min mening, med Trinity.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg kunne ikke skjønne hvorfor han skulle ha killroom i den kirka, når folk visste at han skulle være der.

Og, jeg regner med det var problemfritt å dra en ubevisst mann gjennom en bygning uten å bli sett.

Og, hva hadde han i sprøyta. Vann ?

 

Oh well..

 

Herregud så overkritiske og pirkete folk har blitt i det siste da!

 

Dexter har også tidligere gjort feil og det har vært hull i plottet. Men samtidig som kvaliteten har gått ned (ja, det er jeg enig i), har også brukerne begynt å saumfare hver eneste frame for feil - og bommer ofte.

 

1: Killroom i kirken kommer at av det har stor symbolsk betydning for både Dexter og offeret. Første regelen er ikke å bli tatt, men det er ikke eneste regelen, og reglene er for at Dexter ikke skal bli tatt, ikke for at Dexter skal kunne nyte drapene. Det er en balansegang, og det er rimelig innlysende hvorfor Dexter ønsket å drepe han i kirken. Det blir det samme som å klage på at Dexter vekker ofrene sine før han dreper dem. Hvis målet var å ikke bli tatt, kunne han jo bare tatt knekken på dem og dumpet dem med en gang? I stedet for å hver eneste gang risikere å bli oppdaget eller legge igjen spor ved å drepe, ofte med kniv som betyr mye griseri, og på symbolske steder?

 

2: Dexter er erfaren. Jeg sier ikke at det er lett, men det hadde ikke vært umulig for Dexter å finne en måte å få Travis ut av bygget uten å vekke oppsikt på rimelig kort tid.

 

3: Selv om du er så pirkefant som du er, så klarer du ikke å få med deg at de bevisst ikke viser at Dexter trykker inn sprøyten. Hvis du ser scenen igjen ser du at han stikker nålen inn, og når du tror han skal faktisk injisere seg selv, kutter de vekk, og han faller i bakken. Vi får ikke se at Dexter sprøyter inn væsken i seg selv, kun at han stikker seg i halsen med nålen. Dessuten, om han hadde injisert seg selv, så er vinkelen på sprøyten og lengden på nålen så lang at han kunne stukket hull inn i munnhulen, injisert middelet i munnen, hvor det ikke hadde gjort annet enn å kanskje numme opp tungen og områdene rundt.

 

Spørsmål: Er serien fortsatt til en viss grad låst til bok-historier de må følge, eller står de helt fritt til å lage egne historier nå?

Jeg har ikke lest noen av bøkene, men er ganske sikker på at det er store forskjeller. For eksempel finner Debra ut at Dexter er seriemorder allerede i en av de første bøkene, mens i serien har vi måttet vente helt til nå.

 

 

 

Du har rett med sprøyta, han lurte til og med meg der. Han dytter bare fingrene langs sylinderen.

Men, jeg er en pirkefant fordi Dexter er en av mine favorittserier.

Endret av Gyr0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg endelig sett siste episode.. Håper virkelig at Deb ikke tar avstand fra Dexter etter denne.. Er det noe jeg virkelig liker, så er det det gode forholdet de har seg i mellom, og med det mener jeg at Deb alltid er på Dexters side.. Håper det fortsetter, og det er helt greit for meg om de blir et par, eller noe, bare så lenge de ikke blir en stor vollgrav mellom dem..

Lenke til kommentar

Nå har jeg endelig sett siste episode.. Håper virkelig at Deb ikke tar avstand fra Dexter etter denne.. Er det noe jeg virkelig liker, så er det det gode forholdet de har seg i mellom, og med det mener jeg at Deb alltid er på Dexters side.. Håper det fortsetter, og det er helt greit for meg om de blir et par, eller noe, bare så lenge de ikke blir en stor vollgrav mellom dem..

 

Tror kanskje det er noe som blir sett veldig ned på av kollegaene dersom de blir ett par. I og med at Debra har omtalt hun og Dexter som bror og søster over alle sesonger. Veit ikke helt slev hva jeg syns om det forholdet som er i ferd med å bygges opp ifra Debra sin side. Men, tror uansett at det kan bli en spennende fortsettelse neste sesong på grunn av den cliffhangeren som vi fikk servert. For øvrig så er det laget en ny tråd på dette forumet for den neste sesongen, så du er velkommen der til å bli med oss andre i å spekulere om hva som kommer til å skje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ferdig med denne sesongen her om dagen, og du verden for en cliffhanger. Gleder meg voldsomt til neste sesong.

 

Hva sies om Dexters slurv denne sesongen må jeg si meg enig i. Mye småpirk, og logiske brister som er vanskelige å se bort fra.

 

F.eks. dette killrommet i kirka. Han har altså dekorert et helt rom med plastikk, og dette rommet leder rett inn i den større delen av kirka der hans offer står fritt til å spankulere hvor han vil, da han ikke vet at Dexter skal komme og ta han. Det ble litt for dumt.

 

Håper han blir mer kald og kalkulerende neste gang, og at forfatterne slutter å ta slike snarveier. Jeg digger fortsatt serien, men det skjærer i ryggmargen når jeg ser slike feil.

 

Ellers en godkjent sesong. Ergerlig at det er så lenge til neste gang.

Lenke til kommentar

På grunn av militæret og andre ting så fikk ikke jeg med meg sesong 5 og 6 av Dexter da de ble sendt. Så la jeg det på hylla og bestemte meg for å se de nå. I løpet av de siste to ukene ble det både sesong 5 og 6 her på fritiden.

 

Både sesong 5 og 6 er svakere enn sesong 4, som er fremdeles min favoritt.

 

Sesong 5:

(Jeg vet dette er diskusjonen for sesong 6, men jeg bare slenger det inn)

Jeg likte den emosjonelle siden med sesong 5 som involverte Dexters indre liv etter dette. Som han sa på slutten av finalen: ""Connecting with another human being. It's like no one told them it's the hardest thing in the world". Det er mye med Dexter man kan kjenne seg igjen i. Jordan Chase og gjengen var ikke på nivå med Trinity eller Ice-Truck Killer, men deres rolle som antagonister i serien ble bedre etterhvert. Det samme gjaldt Lumen som karakter.

 

Min favorittepisode var den med Dan the Dentist. Den hadde mange elementer, alt fra nervepirrende spenning (når Dexter løp etter han karen og politiet var rett rundt hjørnet) og en fantastisk humoristisk scene: "Autoerotic mummification"

 

Allerede i begynnelsen av sesongen (den femte altså) begynner Dexter Morgan å slurve. Han dreper en eller annen redneck på et toalett med et slags anker. Hans far sa det var noe av det mer humane han har sett av Dexter. Jeg så på dette forumet at de fleste synes dette var rart av Dexter, da han lot alt ligge der. (Selv om det er mulig han fjernet blod, lik osv. på et senere tidspunkt off-screen).

 

Dette går videre i sesong 6

 

Sesong 6

 

Først og fremst, villains. Jeg synes det var bra de gikk rett på med dette nesten fra begynnelsen av. Jeg var ikke stort fan av disse "hellige" drapene til den nattklubb-gjengen fra forrige sesong.

 

En god sesong tar også og nøster sammen trådene fra begynnelsen av sesongen. Sirkelkomposisjon er noe jeg elsker og noe du finner i mye bra fiksjon, alt fra "Harry Potter" til Portal-spillene. Det er noen kule foreshadowings, slik som at de startet sesongen med at Dexter ringer 911 og opplyser om at han har blitt knivstukket i brystet, noe vi har sett flere ganger denne sesongen på andre ofre. Et tidlig tegn på Dexters fall, selv om det bare var et triks for å få ned disse to kjeltringene.

 

Jeg synes religionstemaet fungerte bra her. Det startet allerede i første episode, da han fortalte at han ikke trodde på noe som helst, og etterhvert gikk mer inn i seg selv for å finne ut hvor hans "faith" ligger hen. På samme tid hadde vi to (som til slutt viste seg å være en) religionsfanatiker. Brother Sam var et fint tilskudd i serien og gav dramatikk, spesielt døden.

 

Men det som feiler på denne komposisjonen av en sesong er f.eks. Lewis/Louis sin karakter. Så mye "teasing" at jeg nesten gledet meg til å bli overrasket. Kom han til å være medhjelperen til DDK? Eller en fiende? Eller noe helt annet? Men det ser ut til å vente til neste sesong. Det var bare noe som passet å bli løst opp i denne. Noen ting fungerer å ha med videre (slik som Arthur Mitchells sønn, som vi fikk et lite gjensyn av i forrige sesong og i denne), men dette synes jeg var litt dumt. Får håpe det får en knall fortsettelse videre.

 

 

 

Jeg ser at flere kommenterer slurvingen til Dexter. Han har brutt "Harrys Code" flere ganger.

Jeg tror jeg faktisk liker å se dette. Det kan jo alt være til en større plan fordi de fjernet den delen av Dexter som var et slags bindeledd mellom hans verden og den virkelige verden: Rita. Han var jo en mesterhjerne helt i begynnelsen, og selv om det hendte at han gjorde feil, så rettet han dem veldig bra opp. Han holdt seg fint til koden.

 

 

 

 

Jeg liker å se utviklingen på dette og at Dexter forandrer seg gjennom sesongene.

 

 

Dexter (sesong 1) - En helt fantastisk karakter

 

a-clockwork-orange_Screenshot_02.jpg

 

Dexter (sesong 5 & 6) - Hva har skjedd med Dexter? Dette er ikke slik han pleide å være

 

Alex%20writer%20mirror.png

 

 

Dexter (siste sesong. Seriefinale?) - "I was cured allright"

 

alex%20eye%20roll.png

 

 

Jeg er optimistisk for denne karakteren ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...