Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ekstern ip bak routern


Anbefalte innlegg

Har en server stående å dure som jeg tenkte jeg skulle bruke som backup av filer (ved hjelp av svn) Alt er oppe å fungerer som det skal problemet er at jeg ønsker jo muligheten til å synce(update/commite) både når jeg er hjemme(bak routern) og når jeg er på skolen. jeg får tilgang til svn server fra skolen ved å bruke den eksterne ip'en min. Problemet er nå jeg kommer hjem, da finner jeg plutselig ikke svn serveren ved bruk av den eksterne ip. men om jeg bruker lokal ip fungerer alt som det skal.

 

Er det noe mulighet for at den ekstern ip'en kan fungere lokalt også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ser siste innlegg her: http://ngtforum.net/index.php?topic=14&limit=1#p32 så ser du det står en loopback-kommando.

Antar at det er temmelig likt i ditt routermodem. Lønner seg å sette parameter i autoexec.net eller hva configfilen heter.

 

Alternativt kan du bridge routermodemet (guide på ngtforum.net). Da må du ha en router til for å logge på.

Lenke til kommentar

Helt riktig, du må ha loopbak aktivert. Uansett ville jeg anbefale deg å kjøpe en ny router og sette NGT routermodemet i bridge. Selv kjører jeg en Linksys WRT54GL med DD-WRT firmware. På denne har jeg lagt inn mitt eksterne domene. Alle maskinene hos meg får da maskinnavn.mittdomene.net.

 

Jeg har noen servere ståendes hjemme, alle bak samme router med NAT. For disse serverene har jeg lagt til maskinnavnene i DNS hos domeneshop for mitt domene(alle peker til min ene eksterne IP) og åpnet nødvendige porter i routeren til de tjenestene jeg kjører på de serverene.

 

Eksempel:

Bak routeren vil servernavn.mittdomene.net peke til den interne IP'en (10.1.1.2)

Utenfor routeren vil servernavn.mittdomene.net peke til den eksterne IP'en.

 

Jeg bruker alltid DNS for å få tilgang til serverene mine, både eksternt og internt.

Lenke til kommentar

svn bruker som regel tcp port 3690. Har du satt den til noe annet vet du det.

 

På side 28 i manualen for x5668 står det en beskrivelse av "NAT -- Virtual server". Legg inn port 3690 for external/internal port start/stop. IP adressen [den interne] for din svn server skal også inn der det står "Server IP adress". "Save/Apply".

 

Det burde virke.

Endret av QqdwQRhv
Lenke til kommentar

Har som sagt ingen problemer med port forwarding. finner servern fint utenfra. Fant heller ikke loopback på routern. Må nok ha en bedre router for at dette skal fungerer. Har planer om å bytte isp snart og da får jeg vel en ny router fra cd. får se på det når den tid kommer. fram til da forander jeg bare litt i host fila mi.

 

Takk for all hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...