Gå til innhold

Hva er din beste spillopplevelse?


Anbefalte innlegg

Super Mario 3

Mario 64

Mario Kart

Zelda Ocarina of Time og Majoras Mask

Golden Eye

 

 

Day Of The Tentacle

Full Throttle

Commander Keen

Need for Speed

Uprising

Red Alert

Civilization 2

Age of Empire 2

Battlefield 1942

Star Wars Galaxies

Battlefield 1942 - Desert Combat

Battlefield 2 - Project Reality

Knights Of The Old Republic

Total War: Rome

Total War: Medieval 2 - Stainless Steel

 

Hvis noen lurer. Så er dette spill som har gitt meg de beste opplevelsene. Jeg har ingen favoritt, men flere favoritter. Hver tittel jeg har skrevet har sin egen unike side ved seg. Selv om ikke alle spillende er like banebrytende. Så har dem levert mye underholding. Jeg kunne ha skrevet mer utfyllende mer som dette, men det vil jo bare bli en uinteressant text of wall.

 

Skrevet fort...

 

Super Mario World

Super Mario 3 - Begge spillene var mitt første møte med Nintendo/Konsoll. Husker det var gøy og se på farmor spillet dette spillet siden hu hadde runda det og var pro.

 

Mario 64 - Revolusjonerende grafikk. Spillet var rett og slett spektakulært da det kom. Mye bra underholdning.

 

Mario Kart - Et jævlig populært spill hjemme, samt blant annet med venner.

 

Zelda Ocarina of Time og Majoras Mask - Helt sinnssykt bra story, mye morsomme, kule, emosjonelle scener. Kamp delen er også utrolig bra laget. Spillet i seg selv er svært levende og karakterene i spillet er unike, og selv de virker menneskelig på mange måter.

 

Golden Eye - Mitt første FPS på konsoll. Utrolig kul oppdrag, grafikk. Det var uendlig morsomt å spillet multiplayer hjemme med stefar, bror og venner. Utrolig populært blant venner også.

 

 

Day Of The Tentacle (Forkortet DOTT) <--- Adventure spill som er erklært som verdens beste spill.

 

Full Throttle <--- Som DOTT er også et adventure, med oppgaver du må løse og humoristiske scener. Dette spillet hadde nok litt bedre historie med at det ble mer levende med de cinematiske scenene som stadig dukket opp. Selv om det var en del cinematiske scener i DOTT også.

 

Commander Keen - Jeg vet ikke helt hva som er så spesielt med å skyte snegler og finne crystaller, men jeg hadde syntes spiller var utfordrende og utrolig underholdende da.

 

Need for Speed - Mitt første bilspill om ikke Nitro var det. Spillet hadde elendig grafikk da det var et DOS spill. Spillet virket da svært realistisk grafikkmessig, men også kjørefølelsen. Eller i hvertfall for meg som bare var 5-6 år gammel da.

 

Uprising - Dette er et realtime strategy spill. Du har kanskje prøvd Command&Conquer. Dette ligner litt bare at du også er med i krigen. Du kan sette opp baser på enkelte steder. Som supplerer deg med blant annet med forsvar,teknologi, penger og support. Dette spillet var svært levende og actionfylt. Etter man var ferdig med å erobre en planet. Fikk man penger til nye teknologi til å oppgradere alt mulig rart fra soldater, bygninger og t.o.m siden egen tanks. Dette spillet fikk i sin tid toppkarakterer.

 

Civilization 2 - Mitt første ordentlig strategispill. Dette spillet har brukt mange timer på. Selv mange år etterpå. Et spill som handler om å bygge et eget imperium, og ta over verden om man vil med makt.

 

Red Alert - Et action fylt strategispill. Husker jeg spilte dette spillet hos en venn var jeg helt i hundre. Og kjøpte like senere spillet med aftermath (4 CD'r) Dette er også et spill hvor mange timer har gått tapt...

 

Age of Empire 2 - Dette spillet tok over for Red Alert. Jeg prøvde demoen og etter det ble jeg hekta. Jeg lagde en haug med brett og brukte alltid koder... AEGIS, Marco polo haha...

 

Battlefield 1942 - Dette spillet var virkelig banebrytende. Her hadde du store slagmark. Man kan fly med et x antall fly. Du kan kjøre alt! Motorsykler, bil, tanks, båt, ubåt. Ikke nok med at man kunne gjøre utrolig mye i dette spillet så hadde den også en ganske vill grafikk på den tida. Jeg fikk min første datamaskin takket være det spillet. En datamaskin som viste seg og være mye bedre enn alle andres maskiner i over et år. Jeg ble riktig et av verdens beste spillere i dette spillet. Det var også første gang jeg var med i klan og brukte ventrilo og teamspeak.

 

Star Wars Galaxies - (Forkortet til SWG) Var mitt første møte med MMORPG. Daffman (Sondre) og Rendez (Magnus) fra Commando Nord (Battlefield 1942 klanen) var de som fikk meg inn i spillet. Jeg husker jeg satt på Ventrilo og spilte BF42 eller no lignende. De begynner å snakke om at de samler penger til hus og våpen. Og at de må gå ut å jakte osv. Jeg blir oppslukt av konversjonen de hadde da og dagen etterpå har jeg kjøpt SWG. SWG er i dag fortsatt det beste MMORPG spillet. Det har 32 professions, 13 planeter. Du og din guild kan bygge egne byer, hus, bank, merchant tents, vendors, shuttleport (transport), garage, hospitals, cloning center, mission terminal osv. Det er ingen MMORPG spill som jeg har sett som har flere muligheter en SWG. SWG er riktig nok et sandbox MMORPG. Spillet kom før WoW og var også høyere ratet en WoW. Grunnen til at SWG aldri ble like populært er på grunn av elending markedsføring og senere skulle spillet bli totalt ødelagt av re-vamps. Altså store patcher som endret spillet totalt. Men SWGemu bringer gode gamle SWG sakte men sikkert spillet tilbake som det en gang var. Selv om SWGemu kjører en server med deadcode, så er det opptil 1200 pålogget på servern samtidig. Spillet kom lenge før WoW.

 

Battlefield 1942 - Desert Combat - DC er kanskje verdens feteste MOD som har blitt laget.

DC er vel også det som fikk EA til å lage BF2. Det som er litt trist er at DC er faktisk bedre gjennomført en BF2. Det kreves faktisk skills til å fly og bruk av våpen i DC. I BF2 kan en vær noob fly heli og jet. Du slepper også det idiotiske unlock systemet, noob-tubes og commander.

 

Battlefield 2 - Project Reality -(Forkortet til PR) er et taktisk FPS spill som har som mål å skape et realistisk kampmiljø og legger stor vekt på lagånd og samarbeid. Project Reality er en modifikasjon for dataspillet Battlefield 2. Som også har fått en rekke priser.

 

Knights Of The Old Republic - Har en vidunderlig historie. Takket være det levende miljøet rundt blir du dratt i en Star Wars verden. Om har spilt Mass Effect skjønner du godt var jeg mener. Bioware er hellt ville på skape en god atmosfære i sine spill.

 

 

Total War: Rome Dette spillet kombinerer turbasert strategi og ressursstyring, med sanntids taktisk kontroll over slagene. Du kan ha flere tusen, men i slagmarken. Den turbaserte delen tar av et komplekst system for styring av provinser. og planlegging før selve kampene. Den andre delen handler om taktikk der de enkelte kamper blir utkjempet. Spillet tar de tilbake til romertida.

 

Total War: Medieval 2 (Forkortelse MTW2) - Stainless Steel - Er en Mod til MTW2, som gir en mer realistisk side ved spillet. Alt fra hvordan økonomien er styrt, hvilket år enkelte soldater skal dukke opp, men også det grafikkmessig. MTW2 generelt er en oppgradering av TW:Rome. Spillets handling skjer i Europa i tiden mellom 1080 til 1540. Man velger en kampanje der man får i oppdrag å overta et visst antall områder og ett bestemt ett (avhenger av om du velger en lang eller kort kampanje) med fraksjonen man valgte å spille med.

 

 

EDIT: Uff. Jeg har glemt spill som Sudden Strike og Half-Life: Opposing Force demoen fra PC:World. Half-Life: Opposing Force demoen skremte livsskiten ut av meg. Det ble en kort spillopplevelse... Kanskje ikke blant de beste, men da ga meg virkelig et uforglemmelig godt inntrykk.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan er spillopplevelsen av gamle spill totalt underlegne? gjør grafikken spillopplevelsen bedre? eldre spill kan jo være gode, og nye spill kan suge noe jævlig, og motsatt.

 

trådstarteren spør om alle brukernes beste spillopplevelse, ikke bare din mening om at eldre spill ikke har noe de skulle ha sagt mot nye spill.

 

 

Selvfølgelig gjør grafikk, sound-effekter, musikk og story en spillopplevelse bedre. De aller fleste nye storspill er bedre på samtlige områder, sammenlignet med de gamle storspillene.

 

Poenget er at man kanskje hadde en veldig fin spillopplevelse med et gammelt spill som Civilization II, men hvis man har spilt 4'ern, i samme serie, så er det KUN nostalgi som får en til å ville påstå at spillopplevelsen er bedre i 2'ern. ALT er bedre i 4'ern.

 

Hvis man derimot ikke har spilt så mange nye spill så har man selvsagt en god grunn til å forbinde sine beste spillopplevelser med gamle titler.

 

De fleste folka i denne tråden lider av "alt var bedre før"-syndromet. Tar dere en titt på deres fantastiske spillopplevelser, og prøver å spille disse gamle spillene igjen den dag i dag, og sammenligne med spillopplevelser man får i nye spill, så vil man innse at spillopplevelsene fra gamle spill bare var en konsekvens av ignoranse. Man visste ikke noe bedre før, og i den tida spilte man kanskje det som var teh shit spillopplevelsesmessig.

 

Nostalgi får en til å holde fast på inntrykkene om at alle disse gamle spillene gav en så gode spillopplevelser.

Lenke til kommentar

Det er likevel den beste spillopplevelsen. Hva så om noen synes den beste opplevelsen er den de hadde fra barndommen?

Og det å bruke nye spill til å være en bedre opplevelse finner jeg som pisspreik. Skal vi sammenligne nye med gamle spill, vil jeg si at eldre spill gjør det ufattelig mye bedre enn disse nye blockbusterne. De er ikke gode. De er enkle og tilfredstiller enkle sinn. Det finnes gode spill som gies ut i disse dager.

Oppfølgere føles mer som om melkebonden er på besøk, enn at han kommer for å massere kua.

Nå snakker jeg generelt, og untak finnes.

 

Om jeg skal nevne noen nyere titler som har gitt meg en god opplevelse:

Aquaria

F.E.A.R.

Bioshock

(blablabla)

 

Dette er da bare eksempler på spill jeg finner bra, og opplevelsene fra min barndom står sterkere enn et spill med en god historie. For noen kan beste spillopplevelse være å se pappa spille Ice Climber, eller Simpsons - Space Mutants from Outer Space [eller hva det heter] på NES uten at det sier noe om hvor bra spillet er, men opplevelsen relatert til spillet kan være den beste.

Lenke til kommentar

Enig med de over her.

 

Etter som man blir eldre og teknologien blir bedre setter man andre krav til hva man vil ha ut av et spill for å få en god opplevelse.

 

Regner med at når det sies "hva er DIN beste spillopplevelse?" så menes det vel de spillene som jeg husker best og har et "forhold" til?

 

Må jo ærlig innrømme at dagens spill gir meg jo gode opplevelser, men de går fort i glemmeboka og blir en av mengden.

Mens de gode gamle på gutterommet hvor en hel gjeng kunne samles for å se på at en spiller så å si et et hvilket som helst gammelt NES spill eller lignende har gitt meg større opplevelser en å se på den nydelige grafikken et hvilket som helst spill skilter med i dag.

 

Eller kanskje det bare er jeg som begynner å bli gammel.

Lenke til kommentar

Det er likevel den beste spillopplevelsen. Hva så om noen synes den beste opplevelsen er den de hadde fra barndommen?

 

Denne tråden er for våre individuelle spillopplevelser, ikke en fasit for hva som er en bra spillopplevelse. Om jeg sier den beste opplevelsen min var fra et spill tidlig på 80-tallet får det være min sak. At andre folk her ikke var født engang da er ikke interessant.

 

Og det å bruke nye spill til å være en bedre opplevelse finner jeg som pisspreik. Skal vi sammenligne nye med gamle spill, vil jeg si at eldre spill gjør det ufattelig mye bedre enn disse nye blockbusterne. De er ikke gode. De er enkle og tilfredstiller enkle sinn. Det finnes gode spill som gies ut i disse dager.

Oppfølgere føles mer som om melkebonden er på besøk, enn at han kommer for å massere kua.

Nå snakker jeg generelt, og untak finnes.

 

Jeg er ikke enig. Nyere spill kan være minst like bra som de gamle, og i mange tilfeller enda bedre. Det var mange bra spill i gamle dager, men det var ufattelig mye drit også. Spillene i våre dager er ofte ganske like hverandre, men de holder jevnt over en langt høyere kvalitet enn de gjorde før. Dette gjør at det er veldig lett å finne spill som er brukbare eller gode, men det vil bli lengre mellom klassikerne fordi man forventer mer. Vil man ha et brukbart spill er det bare å velge et spill helt tilfeldig fra hyllen. Selv de dårligste spillene jeg har spilt de sister årene har vært brukbare. Men enkelte unntak, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Vel første gang jeg så Battlefield 1942. Var opplevelsen for meg 10/10. Jeg var sjokkert over at et spill kunne være så nydelig gjennomført i 2002. Den var en WOW opplevelse. Spillet var revolusjonerende på mange områder. Når BF2 kom gledet jeg meg selvfølgelig, men det var mer som "åhh kult nye ting..." Opplevelsen nivået da var kanskje 7/10, jeg spilte heller ikke spillet så lenge som BF42. BF2 var ikke no banebrytende og var litt dårligere enn forventet. Da gameplayet i BF2 er dårligere enn i BF42 eller Desert Combat som er en modifikasjon av BF42.

Endret av Heradon
Lenke til kommentar

 

Denne tråden er for våre individuelle spillopplevelser, ikke en fasit for hva som er en bra spillopplevelse. Om jeg sier den beste opplevelsen min var fra et spill tidlig på 80-tallet får det være min sak. At andre folk her ikke var født engang da er ikke interessant.

 

Jeg er ikke enig. Nyere spill kan være minst like bra som de gamle, og i mange tilfeller enda bedre. Det var mange bra spill i gamle dager, men det var ufattelig mye drit også. Spillene i våre dager er ofte ganske like hverandre, men de holder jevnt over en langt høyere kvalitet enn de gjorde før. Dette gjør at det er veldig lett å finne spill som er brukbare eller gode, men det vil bli lengre mellom klassikerne fordi man forventer mer. Vil man ha et brukbart spill er det bare å velge et spill helt tilfeldig fra hyllen. Selv de dårligste spillene jeg har spilt de sister årene har vært brukbare. Men enkelte unntak, selvfølgelig.

Mulig det var dårlig formulert fra meg, men jeg var enig med deg. Formulerte meg litt uheldig. Opplevelsen av spillet er ikke proposjonalt med hvor bra spillet nødvendigvis er.

 

Ov av nye spill, når folk har sin beste spillopplevelse i CoD:BLOPS, mener jeg en har mistet mye av opplevelser. Og det er ikke å skyve under en stol at av de nye spillene som nevnes, er størsteparten av de preget av latskap fra utvikleren sin side :) .

Lenke til kommentar

Men blir det ikke litt meningsløst å diskutere alderen på spill? Dagens spill er ikke så bra som de noen gang kommer til å bli. Jeg liker spill som er nesten tretti år gamle fordi jeg spilte dem da de var nye, men dagens unge syntes selvsagt de er dårlige. Men om tretti år vil de som er unge da si spillene vi har i dag er alt for dårlige og primitive. Jeg vil fortsatt fortsatt huske tilbake til spill som da er nesten seksti år gamle med glede, mens dagens unge vil huske tilbake til eldgamle spill som Crysis 2 og Black Ops 2 med glede.

Lenke til kommentar

Hmm.

 

Carmageddon fortjener desidert en plass. :laugh:

Sjåføren ligner nesten på bundy.

Shadowman, max pain likte jeg veldig godt, første turok, stalker, mw1 og 2 har gitt mye underholdning for penga. (online) Brukt mange timer på Css og...

Half life 2 og enern, første street fighter, og noen eldgammle spill jeg ikke husker navnet på.

Oblivion (Mye er elendig, men er underholdende og liker atmosfæren)

Kunne skrevet ned mer, men gidder ikke. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Full Throttle, Age of Empire 2, Battlefield 1942, Star Wars Galaxies

Disse. Pluss Starcraft, Warcraft II, Just Cause 2, Tribes II og Red Alert 1.

 

Red Alert 1 er vel, om man ser bort fra Hyperman, det første spillet jeg prøvde og det la grunnlaget for min fedmeperiode.

Så ble jeg med på SWG i 2004 og har vel egentlig spilt det siden, med et par pauser innimellom.

 

Den nye formen for MMO's liker jeg rett og slett ikke, SWG ser jeg på som et bra MMO, selv om det har en haug med feil.

 

Det å starte i SWG, uten at det står hvor du skal gå, hva du skal gjøre, det var virkelig en deilig følelse. Jeg styrte omtrent absolutt alt selv, og man hadde bare 1 character per konto, så man var ganske avhengig av og oppføre seg bra. Sette opp hus, innrede, lage sin egen butikk, lage sine egne varer i et crafting-system som er helt unikt.

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...