Gå til innhold

Geirs statistikkhjørne: Hvem bruker hvilket OS?


Anbefalte innlegg

Forumet er plaget med sin andel av fanboykrangler, og medhørende argumementer av typen "Vi er flere". Så jeg tenkte jeg skulle gi dere litt faktiske forholdstall å se på. Jeg har tatt ut statistikker for hvilke operativsystem som er benyttet av besøkende på forumet som kommer hit henholdsvis fra Google, direkte til forumet, fra Hardware.no og fra Amobil. Det finnes andre trafikkilder, men disse er de mest interessante i denne sammenheng. Tallene er hentet fra de to siste månedene. Det kan være interessant å ta ut en tilsvarende statistikk om et halvt år og se om forholdet mellom Android og iOS endrer seg.

 

Merk: Alle disee grafene viser prosentvis andel av det gitte segment. I faktiske tall vil Google være mye større enn både direkte trafikk, Hardware og Amobil til sammen. Her viser vi altså fordelingen innen det enkelte segment, ikke størrelsesforholdet mellom dem.

 

La oss gjøre unna "ti på topp"-lista. Det er ingen konkurranse, uansett trafikkilde så er Windows soleklar leder fremdeles:

 

post-52698-0-91580400-1291286944_thumb.png

 

Siden de andre er så små, er det mer interessant om vi zoomer inn på de viktige konkurrentene: Mac, Linux, iOS og Android. For iOS har jeg skilt iPhone og iPad. Jeg glemte iPod som kommer i tillegg (og er litt mindre enn iPad.)

 

Gruppert på kilde pr. OS:

post-52698-0-14571400-1291286954_thumb.png

 

Gruppert på OS pr. kilde:

post-52698-0-17759500-1291287132_thumb.png

 

Vi kan anta at Google-tallene er mer representative for "folk flest" enn de andre, og vi ser at Mac har 8,1% mot Linux snaue 0,9%, og at iOS har 5,3% mot Androids 0,9%. Symbian er snaut 0,2%, og ingen andre OS er oppe i en promille.

 

Ser vi på de direkte brukerne, altså de som går rett til forumet, så ser vi at Linux har en større andel enn blant folk flest, med 2,8%, mens Mac har noen færre med 6,8%. Og Android er på høyde med iPhone, men iOS drar fra med 0,7% hvis vi tar med iPad og iPod.

 

Så går vi til brukerne som kommer fra Hardware. Den tydeligste forskjellen er at her er det like mange Linuxbrukere som Macbrukere, 4,3% hver.Ikke så mange mobilbrukere i denne gruppen, men iOS har ca 3% mot Android som har 0,9.

 

Tilslutt, Amobil-brukerne: Andelen Mac og Linux-brukere er omtrent som for de direkte, 6,8 og 2,3% henholdsvis. Andelen mobilbrukere er ikke uventet høy her, og det vinner Android på, de har 4,2% her mot iOS som har tilsammen 6%.

 

Merk: Tallene er for besøkende på forumet. Det vil si at når jeg snakker om Amobil-brukere, så er det de som kommer fra Amobil når de besøker forumet, ikke Amobils besøkende totalt. De kan ha helt andre tall.

 

Geir :)

 

P.S. Denne statistikken er ren hobbyvirksomhet. Jeg skal gjerne lage fler, men har ikke (betalt) tid til det...

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da poster vi statisikk over nettlesere:

 

post-52698-0-54709500-1291369503_thumb.png

 

post-52698-0-63209500-1291369577_thumb.png

 

Som dere ser er Internet Explorer fortsatt i toppen blant Google-brukerne. Firefox har nådd 25%, Chrome 15, Safari 11 og Opera 3-4%.

 

Hos de direkte brukerne taper IE terreng, de mer enn halverer oppslutning, FF vokser litt og er mest brukt, Chrome og Opera spiser mange prosent hver.

 

Hos HW-brukerne er det FF som gjelder.

 

Amobil havner i en mellomstilling. IE er fortsatt såvidt størst.

 

Ingen andre nettelsere når en prosent i noen segment.

 

Igjen: Alle tallene er prosentvis fordelig pr. segment. De sier ingenting om størrelsforholdene mellom segmentene. Men Google er altså større enn de andre til sammen.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bør kanskje påpeke en ting: Google-tallene er ikke "rene", fordi mange forumbrukere benytter Google til å finne poster på forumet istedet for det innebyggede søket vårt. Så det trekker Googletallene litt i retning av de direkte. Det er sannsynlig at Google-tallene ville være enda mer markert IE-vennlige om vi kunne korrigere for dette...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

For alle besøkende:

 

Firefox 31% (28% på Windows, 2% på Mac, 1% Linux)

IE 29% (Alle Windows)

Chrome 20% (18% Windows)

Safari 11% (Halvparten på Mac)

Opera 8% (Nesten alle Windows)

 

Edit: La til fordeling i paranteser.

 

Edit2: Safari er den mest populære browseren på Android også. ;) (Ok, ikke helt, webkit rapporteres som Safari...)

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 5 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det kommer oppdaterte statistikker om noen dager. (Når jeg bare har tid til å sette meg ned å lage dem.) Annenhver måned er sikkert passende til å se trender. Spørsmålet er om vi ser noen fremgang for Android nå som stadig flere enheter lanseres.

 

Edit: Ikke glemt dette, men tiden ble borte for meg. Kommer etterhvert.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...