Gå til innhold

Test: Apple Ipad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galaxy-tab tilbyr mer og er dyrere, som gjør at vi nok går for den her i heimen.Fjerner Apple restriksjonene sine vil de ha et knallprodukt, men slik ståa er nå blir det alt for tynt for våre behov og kriterier.

Vel, enkelte ville vel sett på det som et problem at det er ca tre Tab-spesifikke marketplace applikasjoner ute, mot hundrevis på appstore.

Massiv oppskalering, dere! Men er jo verd de ekstra kostnadene å slippe den eplelogoen.

 

Etter to uker med Tab-en kan jeg ikke akkurat si at jeg savner Tablet-spesifikke apps. Tilnærmet alt blir oppskalert uten rammer(fordi sideforholdet fremdeles er ~16:9), og skjermen er liten nok til å ikke måtte føre hele hånda rundt omkring. Tomlene mine når til alle kanter av skjermen i alle fall. Ipad, som har en del større skjerm og helt annet sideforhold, trenger spesifike apps. Selv syns jeg Ipad sin skaleringsfunksjon er lite gjennomført.

 

Men det fins enkelte programmer som ikke oppskaleres skikkelig, og blir kornete på Tab-en. Men det er strengt tatt utviklers feil :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

- mangler flash

 

Om det er et minus eller ikke kommer an på brukeren. Personlig ser jeg det som et stort pluss at iPhone og iPad ikke støtter flash da jeg hater flash og kun ønsker død og fordervelse over sider som bruker det.

 

- Proprietær ladeløsning

 

Mange som bruker det argumentet mot både iPod, iPhone og iPad, men det er gode grunner til at de bruker 30 pin docken sin. Skulle du brukt miniUSB eller microUSB istedet, måtte du hatt 6-7 av dem for å få samme antall tilkoblingspunkter som i en av Apple sine docking porter. Det hadde vel heller sett litt rart ut.

 

 

Klarer ikke helt å se nytteverdien i Ipad.

Hvorfor ikke bare kjøpe seg en netbook til halve prisen og uten alle restrikasjoner som Apple operer med.

 

Jeg har en netbook, en ultraportabel laptop og ikke minst en UMPC, som kan sies å være midt i mellom iPad og en netbook. Allikevel er iPad på min kjøpeliste på grunn av to ting: stor kapasitiv skjerm, og apps. Jeg er student og tar notater i MS OneNote, men "problemet" det skaper er når det skal leses gjennom. Foretrekker mye heller å sitte i godstolen og lese notater som et magasin motfor å sitte foran en PC. Jeg kunne teknisk sett rotert skjermbildet på laptopen men da hadde kontroll blitt et problem samt at tastaturdelen er i veien. Jeg kunne også brukt UMPCen, men skjermen er liten, resistiv touchskjerm er helt på trynet og du sliter fortsatt med Windows som overhodet ikke er touchscreenoptimert. De andre bruksområdene jeg har tenkt til iPad går på det samme, lesing av dokumeter, bildevisning, magasiner etc. Mulig det er en smule uvanlig bruk for noen, men du spurte hvorfor ikke kjøpe en netbook..

 

iPad er absolutt ikke perfekt. Har selv liten tro på 256MB RAM i en multitask-enabled tablet, og hadde heller foretrukkt MS sitt Courier-konsept når det gjelder formfaktor og basisfunksjonalitet. Men jeg vet også fra å ha en iPhone at hvis du bruker iOS riktig kan det være et veldig godt hjelpemiddel for produktive ting. Som engelskstudent er iPhone uvurdelig som ordbok (både Oxford dictionary og de blå ordbøkene finnes som apps), ebokleser til litteraturkurset og ikke minst Cambridge sin Phonetics app. Bruker også Scanner Pro til å overføre utdelte dokumenter til laptopen og OneNote. iPad ville kunne bruke de samme programmene jeg allerede har betalt for (ordbøkene er ikke akkurat billige) og samtidig fungert som en fremviser for dokumenter, noe iPhone-skjermen blir for liten til hvis det er snakk om PDF motfor ren tekst.

 

Selvfølgelig kan nesten alt av det som jeg har nevnt her gjøres med en Android-kombinasjon (telefon/tablet), selv om de ikke helt har tatt igjen iOS på appfronten (ennå). Grunnen til at jeg heller vil ha iPad er rett og slett at jeg er kjent med OSet og har hauevis av penger investert i apps som brukes produktivt. Er sikkert greit for dere som kun bruker mobilen og tableten til underholdning å bytte mellom platformer i hytt og pine, men blir litt verre når man har et par tusen kroner investert i ordbøker etc på en spesiell platform.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar
På grunn av størrelsen er Ipad først og fremst et nettbrett man bruker i sofaen hjemme. Tar man det med seg er det i de fleste tilfeller noe man har planlagt, siden nettbrettet er for stort for så å si alle lommer.

Noen som har prøvd den i lommen på en M-04-bukse? Jeg fikk en Eee 901 nedi der. ;)

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Jeg angrer ikke på at jeg kjøpte denne :)

Er så mye lettere her å bare slenge meg i sofaen og surfe uten å ta med pc lader, usb ledninger osv!!!

Betalte 4269kr for min med Philips beskyttelsefilm :)

 

Jammen det er jo ikke en bra pris, du må jo være enig i at åtte tusen kroner for noe som knapt fungerer eller er støttet av produsenten er mye bedre! Til forskjell fra tab eller bat eller hva den nå enn heter, forsvarer ipad prisen.

 

Men det fins enkelte programmer som ikke oppskaleres skikkelig, og blir kornete på Tab-en. Men det er strengt tatt utviklers feil :)

 

Er virkelig lett å være androidutvikler med fire hundre ulike hardwareoppsett og snart ørten applikasjonsbutikker å forholde seg til. Sånt blir det flere utviklere av.

Endret av datating
Fjernet quote og kommentar til slettet innlegg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers må jeg gi kudos til fjarle for å følge opp kommentarfeltet i testene sine bra, har sett det flere ganger nå og jeg er imponert!

 

+1. Har lagt merke til dette i flere artikler selv. Syntes han gjør en veldig god jobb med å mate enkelte lesere med teskje ting de ikke klarer å forstå på egenhånd. Keep up the good work Fjarle!

Lenke til kommentar

Men det fins enkelte programmer som ikke oppskaleres skikkelig, og blir kornete på Tab-en. Men det er strengt tatt utviklers feil :)

 

Er virkelig lett å være androidutvikler med fire hundre ulike hardwareoppsett og snart ørten applikasjonsbutikker å forholde seg til. Sånt blir det flere utviklere av.

 

Strengt tatt går de fleste utviklerne til den plattformen der det er penger å tjene. Sist jeg sjekket passerte Android IOS, så jeg gleder meg til fremtiden :)

Hvorfor tror du spotify valgte å tilpasse sin klient til Android-tablets før Ipad?

 

Og dessuten må ALLE enheter som vil ha Android-merket på seg gjennomføre en testpakke, for å hindre stor fragmentering. (Jeg er enig i at denne testen kunne vært strengere.) De programmene som fungerer eller ikke fungerer på enkelte Android-enheter er som regel pga. spesifikke prosessorer. Ellers kjører alle Android-programmer på en JVM (Java Virtual Machine), nettopp for at alle ikke-prosessorspesifikke programmer skal kunne kjøre på alle Android-merkede enheter.

At ett relativt ukjent program(XBMC Remote i tilfelle noen lurer) på min Tab blir litt strukket og kantete er ingen ting i forhold til at Spotify, Facebook og andre populære ikke-Ipad-programmer blir strukket til styggedom, og fremdeles har svarte rammer rundt seg på Ipad.

Er det ikke lov med vektorgrafikk på IOS? Eller er man nødt til å forholde seg til oppløsning når man utvikler programmer til IOS?

 

edit: Hvilke ørten applikasjonsbutikker er det du viser til? Alle produsentuavhengige utviklere velger så klart Android Market.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Strengt tatt går de fleste utviklerne til den plattformen der det er penger å tjene. Sist jeg sjekket passerte Android IOS, så jeg gleder meg til fremtiden :)

Hvorfor tror du spotify valgte å tilpasse sin klient til Android-tablets før Ipad?

Helt riktig, de går til den plattformen som det er lettest å tjene penger på. Akkurat nå er det uten tvil iOS, og ikke Android. Rovio måtte jo gi ut Angry Birds med reklame fordi så få betaler for apps til Android av forskjellige grunner.

 

Når det gjelder tilpasningen til tablets, så finner ingen screenshots av det, men ut fra bloggen så virker det som om UIet er det samme, uavhengig av skjermstørrelsen. Dette er ikke å tilpasse UIet til tablets, da tablets har større skjerm og har mulighet for å lage mer nyttige UI. Musikkavspilleren på iPad ligner f.eks. mer på tradisjonelle iTunes på PCer, da skjermstørrelsen tillater dette.

 

At ett relativt ukjent program(XBMC Remote i tilfelle noen lurer) på min Tab blir litt strukket og kantete er ingen ting i forhold til at Spotify, Facebook og andre populære ikke-Ipad-programmer blir strukket til styggedom, og fremdeles har svarte rammer rundt seg på Ipad.

Dette er nok et bevisst valg av Apple for å få utviklerne til å lage UI som passer til den 10" store skjermen, og ikke 3.5" som er på iPhone. Selv apps som er oppdatert til oppløsningen til iPhone 4 drar ikke nytte av dette på en iPad så vidt jeg vet... Dette er kanskje litt kjipt på kort sikt, men jeg tror det har lønt seg, og en iPad er ikke bare en stor iPod Touch som folk hevdet i starten.

Lenke til kommentar

Når det gjelder tilpasningen til tablets, så finner ingen screenshots av det, men ut fra bloggen så virker det som om UIet er det samme, uavhengig av skjermstørrelsen. Dette er ikke å tilpasse UIet til tablets, da tablets har større skjerm og har mulighet for å lage mer nyttige UI. Musikkavspilleren på iPad ligner f.eks. mer på tradisjonelle iTunes på PCer, da skjermstørrelsen tillater dette.

 

Spotify før, Spotify nå, på Android-tablets. Ikke store forandringen nei, men for en 7" skjerm vil jeg påstå at det er optimalt :)

Lenke til kommentar

Vi klager og klager... iPad er IKKE for stor. Hva er det egentlig dere ønsker da. Noe å kunn surfe med putte i lommen. Samsung sin tablet er hverken fugl eller fisk. IPad sin størrelse er derimot utmerket for det den er ment som, et universelt hjelpemiddel foran TV'en når man sitter der og trenger et rask oppslag på skjermen. Alltid kjapt oppe og klar. Sier ikke at andre alternativer kan være like bra, MEN størrelsen er det ingen ting å utstte på. Såpass MÅ det være...!!!!

Lenke til kommentar

Enig at skjermstørrelsen bør være rundt 9-10". Men vi har alle ulike behov. Synes Samsung sin er for liten og det er en aaaaalt for tykk svart kant rundt skjermen. iPad har jeg aldri sett fysisk på nært hold og skal aldri se den fysisk heller. Jeg vil ha skjermen så langt ut til siden som f.eks. HTC HD2 eller lignende. Bare noen millimeter kant på siden av skjermen.

Lenke til kommentar

Den svarte "rammen" ble jo kritisert opp og ned og ii mente da iPad ble lansert, men flere tablets har hatt slike i ettertid med liten eller ingen kritikk fra de samme folkene.

 

Den på iPad er ikke noe større enn den absolutt må være for å kunne holdes nogenlunde komfortabelt, i allefall etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akkurat som Orb altså, men begrenset til IOS-enheter og koster penger?hmm.gif

Du betaler kun for applikasjonen fra iTunes når du kjøper den, altså 17,- kr. Klientprogramvaren for serveren er gratis, det samme er bruk. Da dette er laget for iOS er det naturlig nok også begrenset til iEnheter. Hva angår Orb har jeg ikke vært borte i denne programvaren, så kan ikke uttale meg om eventuelle forskjeller ol.

Lenke til kommentar

Strengt tatt går de fleste utviklerne til den plattformen der det er penger å tjene. Sist jeg sjekket passerte Android IOS, så jeg gleder meg til fremtiden :)

Hvorfor tror du spotify valgte å tilpasse sin klient til Android-tablets før Ipad?

 

Tror du skal sjekke en gang til, og denne gangen ikke måle etter antall nedlastninger, men antall brukte kroner :!:

 

Denne linken er fra i sommer: http://larvalabs.com/blog/android/android-market-payouts-total-2-of-app-stores-1b/

 

Marketplace har hele 2% av omsetningen til appstore, dere.

Utviklere, still dere i kø!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...