Gå til innhold

Tråden for skjegg og annet ansiktshår!


Tunky

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på skjegg, men personlig syntes jeg ikke jeg har tett nok vekst. Som G27 har jeg heller aldri latt det gro mer enn 5-6 dager. Har gjort litt research og folk sier man bør la det gro, i hvertfall 1-2 måneder får å se potensialet sitt.

Så da er spørsmålet mitt: 
Visst jeg ikke syntes jeg har tett nok med stubber etter 1 uke, da er det vel bare lengden som vil øke, eller vil flere stubber komme fram etterhvert også ? Jeg tenkte nemmelig litt på å rett og slett kjøpe en skjeggtrimmer og trimme det ned til 0.5mm helt til det er tett nok, men logisk nok så virker ikke det realistisk, dersom man ikke er stubbete nok etter 1 uke, sant? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har for første gang i mitt liv latt "skjegget" vekse for en stund (ja, du skulle ikke tro dette er min treukers...). Jeg har ikke gjort en dritt, og trenger rett og slett din mening og råd. Er det håp for meg, eller skal jeg bare shave vekk driten og bli ferdig med det. Ser så satans dumt ut. Vær ærlig.

 

Har for ordens skyld ikke planer om å gro beard, men det som for andre er en tredagers om man tenker på lengde.

 

Dunet er langt i barten og på kjeven, er det nå jeg skal ta skjeggtrimmeren på 2-3 mm og gå over det verste, så får jeg bare akseptere at det trengs mer tid for å bli jevnt? Skal fjerne det på halsen.

Endret av Psycho
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+3165

Jeg er en av dem som bare har latt skjegget gro, og aldri pleiet det.

Så meg selv i speilet morges og fant ut at det var på tide å gjøre noe med skjegget, veldig rufsete og tuppene er for det meste splittet. 

Noen som kunne satt sammen en handleliste med "må ha", helst på ei norsk side og budsjett rundt 500-1000,- ?

 

Angående skjegget pdd., er skaden gjort eller kan produkter rette opp i mye av problemene?
Kan eventuelt trimme det godt ned (gror som et uvær likevel).

Lenke til kommentar

Det spørs hva du skal ha. Jeg har helskjegg og i hovedsak så er det bare å dra over med barbermaskin på 5mm, fjerne hår på halsen, lage jawline og dra over kinnene med en (billig) høvel. Hvis det er helskjegg du sikter deg mot så trenger du bare å investere i en solid trimmer, og passe på at du bruker den nokså ofte.

 

http://www.elkjop.no/product/styling-og-velvare/barbermaskin-og-trimmer/QG3320/philips-multitrimmer-qg3320-15

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Heisan! Lest deler av denne tråden nå. Mye bra info her. Her er mitt bidrag:

 

18-23 år: Skjeggveksten var lite tett, turte ikke å la det vokse ut over flere måneder. Barberte meg med vanlig høvel og skum, rød «nuppete» hals, gav f… i det. Over tid roet utslettet på halsen seg. Sikkert en kombinasjon av bedre «shaving skills» og huden ble kanskje mer tolerant.

 

25-28 år: Startet med å bytte fra standard høvel (Gilette osv.) til tradisjonell barberhøvel. Egentlig mest fordi jeg syns de så kule ut og jeg ville variere. Resultatet ble litt bedre faktisk, mindre rød på halsen. Skjeggveksten hadde også blitt tettere i denne perioden men igjen, turte ikke å la det gro.

 

29+ år: Lei av å barbere meg og begynte med «ukes skjegg». Sykt digg! Brukte laveste kam på hårklipperen og gikk over trynet en gang i uken. Done! 3 min jobb.

 

Nå er jeg 30 år, har helskjegg «medium» lengde og får masse komplementer. Sett tilbake kunne jeg latt skjegget gro for flere år siden, det eneste jeg trengte var tålmodighet.

Min tilnærming til skjegget er enkelt. Jeg har noen venner som behandler skjegget som om de skulle trimme et bonsai tre og det gidder jeg ikke.

 

Jeg trimmer skjegget mitt mer eller mindre som de skriver her: http://velstelt.no/personlig-pleie/trimme-skjegg/. Kort sagt tar man en hårklipper eller skjeggtrimmer, velger en lengde og går over hele skjegget. Så rydder man bort eventuelle rebell hår, done!

 

Jeg brukte først en hårklipper på maks lengde (25 mm) og ryddet opp med saks. Det funket bra men jeg ville også teste skjeggtrimmer fordi de er litt smalere og enklere å jobbe med når man trimmer undersiden av skjegget. Jeg gjorde en del research og kjøpte denne: https://www.komplett.no/product/882383/trening-velvaere/haarpleie-styling/barbermaskiner-haartrimmere/skjeggtrimmer/philips-bt722015-vakuum-skjeggtrimmer

 

Den funker bra og suger til seg ansiktshår så det blir litt mindre søl i vasken. Brukte den også til å rydde halsen, tar bare av kammen, helt ok her. Vurderer å kjøpe en sånn enkel travel trimmer barbermaskin for å rydde opp i halsen, noen som har erfaringer med det? Noen som har denne?: http://wahlglobal.com/united-kingdom/wahl/personal-grooming-styling/shavers/travelshaver.html

  

Den siste tiden har jeg latt skjegget vokse enda litt til og jeg syns det ser fett ut. Men, som jeg sa tidligere går hårklipperen til maks 25mm og philips trimmeren går til 10-12 ish . Det er kjipt fordi da kan jeg ikke bare legge kammen mot fjeset å kjøre på. Nå må jeg «freestyle» ved å holde litt avstand fra ansiktet mens jeg trimmer skjegget. Nå tar det lengre tid fordi jeg må være stødig og konse mer.

 

Leste nylig en skjeggtrimmer test på den velstelt siden og bestilte remington skjeggtrimmeren de anbefalte. Den går helt opp til 35mm så det burde være gull for meg. Noen som har den? Kan evnt. si ifra når jeg får den om den er noe bra.   

 

Det er bare å fyre løs med spørsmål hvis noen lurer på noe. Jeg har begynt med skjeggolje og skjeggpomade/voks også men det gidder jeg ikke skrive om nå. Innlegget begynner å bli litt langt J

 

God sommer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...