Gå til innhold

Speilrefleks eller videokamera til kortfilm?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Klassen vår skal lage en kortfilm til BIFF (Bergen Internasjonale Film Festival).

Men vi står ovenfor noen "problemer".

 

Jeg/vi tenkte først at vi kunne bruke speilrefleks, Canon 550D eller Pentax K-x, men vi sliter med den autofokusen. Det er ikke kontinuerlig autofokus på noen av disse kameraene, så hvis vi skal fokusere må vi presse ned opptaks/ta-bilde knappen, men det blir for dårlig.

 

Så har jeg et videokamera, et Canon FS100. Jeg prøvde å filme litt inne, men når jeg så på videoen etterpå og på LCD skjermen på kameraet, så er det slike grønne og røde prikker, eller hva det nå var. Hvis jeg tar å filmer ute, så er bildet mye bedre. Kom gjerne med tips her hvordan vi kan få et bra bilde inne.

 

Har dere også noen tips til hvordan vi kan få best mulig kvalitet på videoen?

 

Men det store spørsmålet er om vi bare skal bruke Canon FS100 videokameraet, eller om vi skal ta å bruke speilreflekskamera?

 

Håper dere kan hjelpe oss litt her! Filmingen begynner på torsdag så håper på svar innen den tid! :new_woot:

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et dedikert videokamera er MYE mer brukervennlig å filme med enn speilrefleks. For de som er erfarne finnes det muligheter med dybdeskarphet og filming i dårlig lys med speilrefleks eller annet kamera med stor sensor, men filming med speilrefleks er ikke å anbefale for nybegynnere - fokus er manuell og bælvanskelig. Anbefaler bedre (fast-)optikk med god fokusring for manuell fokus. Helst skulderrigg.

 

Støy ("prikkene") ved filming innendørs i dårlig lys får dere regne med. Enkleste løsningen er - mer lys. Film på dagtid med lys inn vinduene, eller skaff annen og kraftigere belysning.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Så du vil si at vi heller skal filme med Canon FS100 videokameraet?

 

På, i hvertfall mitt, Pentax K-x har jeg en slik fokusring ytterst på objektivet, men når jeg satt på "Movie" funksjonen så var den helt låst, selvom jeg valgte MF (Manuell fokus) og ikke AF (Autofokus).

 

 

Men jeg så på noen av de forrige kortfilmene, så var det mange mørke sener hvor det ikke var noe støy på bildet i det hele tatt.

Kan vi også få til dette med Canon FS100?

 

Ellers takker for svar.

Lenke til kommentar

 

Men jeg så på noen av de forrige kortfilmene, så var det mange mørke sener hvor det ikke var noe støy på bildet i det hele tatt.

Kan vi også få til dette med Canon FS100?

 

Ellers takker for svar.

 

Nei,på et digitalt speilrefleks har du en mye større sensor som tar til seg mye mer lys,altså du trenger mindre lys for og filme med speilrefleks.

 

Det dere kan gjøre er og filme i manuelle innstillinger og ha kortere scener og førfokusere før selve hoved opptaket.

Lenke til kommentar

Hm..

 

Manuell fokusering, er det da når du vrir på det fokusringen ytterst på objektivet, eller når du presser ned "shoot/ta-bilde" knappen?

 

Jeg tror nok det er best å holde seg til videokameraet vi har, Canon FS100 med stativ. Eller tror ikke dere det også? :hmm:

 

Litt dumt at på et minnekort på 4GB (class 4) som jeg har i videokameraet, så har jeg kun 53 minutter på HQ (High Quality).

Lenke til kommentar

Manuell fokusering er når man vrir på fokusringen. Tror kanskje dere kommer til å oppleve at FS100 nok ikke kommer til å fokusere akkurat der dere vil underveis - jeg tror nok resultatet blir bedre om dere gidder øve litt på manuel fokus på speilreflekset.

 

Etter 53 minutter burde dere uansett ta en pause i innspillinga (helst lenge før egentlig...) - så da har dere god tid til å kopiere over filene og formatere minnekortet.

 

Personlig vill jeg ha brukt speilrefleks anyday over konsumentvideokamera - og spesielt siden dere har ambisjoner om å bli med på kortfilmfestival. Bare det å ha manuell kontroll på fokus, blender, lukker og ISO kan gjøre at resultatet ser mye bedre ut. Om dere gidder å sette dere inn i manuell bruk av video/speilreflekskamera.

Lenke til kommentar

Hm.. Litt forvirrende dette her.

Noen sier at det er bedre med videokamera og noen sier det er bedre å bruke manuell fokusering på speilreflekskamera :hmm:

 

Men kommer tilbake til dere i morgen for å høre litt mer, skal snakke med fotografen som skal shoote hele greien og høre hva han kan.

Lenke til kommentar

Noen sier at det er bedre med videokamera og noen sier det er bedre å bruke manuell fokusering på speilreflekskamera :hmm:

Ingen motstridende informasjoner her.

Speilrefleks er vanskeligere å fokusere med, og du bør bruke manuell fokus hvis du først skal bruke speilrefleks. Speilrefleks er vanskelig å bruke, men gjør det mulig å filme i dårligere lys, og kan gi deg effekter du ikke får med videokamera. Men - vanskeligere.

Videokamera er myye lettere å bruke, men du får litt støy i dårlig lys.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

For å oppsummere: Resultatene fra speilrefleks vil normalt bli bedre enn det videokameraet dere har dersom dere har kunnskap og ferdigheter nok til å få ut potensialet. Har dere ikke slik kunnskap/ferdigheter blir resultatet mest sannsynlig dårligere enn om dere hadde brukt videokameraet.

 

Det er derfor bare du som kan svare på ditt eget spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...